Gå til innhold

Hvor mye skal elbilen lades for optimal lading?


Kajac

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, samco said:

BMW i3 kan man lade til 100 prosent har en topp buffer... plug n play

Mange biler har en topp buffer, men batteriet har ikke godt av å stå lenge på 97% heller.

Batteriet begynner vel å ta skade allerede ved 70%. 

Nå blir det nok snart litt forvirringer ute å går siden nye Tesla Model 3 SR+ får LFP batteriet uten kobolt. Disse burde man lade til 100% så ofte som mulig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meste av degradering skjer tidlig i bilens liv. Vi har en fordel med lavere ute temperaturer ,er mest varmere land og Nissan leaf som har/hadde problemet med degradering. Hurtig lading vil påvirke levetiden tesla har vel en syklus med antall hurtig lading før lade hastigheten bremses ned teller 50kw eller super charging som det samme.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, samco said:

Meste av degradering skjer tidlig i bilens liv. Vi har en fordel med lavere ute temperaturer ,er mest varmere land og Nissan leaf som har/hadde problemet med degradering. Hurtig lading vil påvirke levetiden tesla har vel en syklus med antall hurtig lading før lade hastigheten bremses ned teller 50kw eller super charging som det samme.

Nissan Leaf har ironisk nok også en top buffer og lades til "100%".

Plug n play som du sa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Nissan Leaf har ironisk nok også en top buffer og lades til "100%".

Plug n play som du sa. 

Første generasjons Leaf hadde ikke dette. Den ble faktisk ladet til 100 %. Har hørt at det kom en oppdatering som introduserte et buffer på bekostning av lavere rekkevidde, men mange biler hadde nok allerede tatt skade da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Vet noen om nyeste ID4 har sperre på sitt batteri ( lade til 100, men egentlig mindre?)

og om 20-80 regelen gjelder på disse bilene.

Hva betyr SOC?

Er  batteriet blitt skadet etter en gang der den har stått på 12% i 38 timer og 3% over natta?

Kan man lade til 100 på på ettermiddagen, la den stå i 24 timer før lengre tur?

Det ble mange spørsmål 😀

 

Lenke til kommentar
GJG skrev (22 minutter siden):

Vet noen om nyeste ID4 har sperre på sitt batteri ( lade til 100, men egentlig mindre?)

og om 20-80 regelen gjelder på disse bilene.

Hva betyr SOC?

Er  batteriet blitt skadet etter en gang der den har stått på 12% i 38 timer og 3% over natta?

Kan man lade til 100 på på ettermiddagen, la den stå i 24 timer før lengre tur?

Det ble mange spørsmål 😀

 

Mange spørsmål - men enkle svar;

«20-80-regel» tilhører fortiden. Det har ingen praktisk innvirkning. Skaper bare frustrasjon og muligens unødvendig hurtiglade-pauser?

SOC = State of Charge. Eller rett og slett gjenværende batteriprosent.

Ingen skade, nei*. Du kan parkere bilen i en uke eller tre uten å bekymre deg for batteriet. Skal bilen derimot stå parkert i flere måneder av gangen, er det sikkert fornuftig å prøve å parkere med et sted mellom 40-60% batteri. 

*) Teoretisk sett er det ikke optimalt å la batteriet være såpass lavt over lengre tid. For all del. Bittelitt degenerering må man forvente. Men er det merkbart? Neppe! Allikevel ikke noe jeg vil anbefale å gjøre ofte. Men en sjelden gang dann og vann, må vi tåle. Er ikke bilen til for å brukes, da?

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra hva jeg har lest omkring faktiske tester av forventet levetid på Li-Ion-celler sett i sammenheng med lademønster, så er det optimale for livstiden på cellene at de ligger rundt 50% kapasitet. De bør ikke lades opp til mer enn 85% og helst ikke mer enn opp til 75%, og de bør ikke lades ut til mer enn 15%. For cellene skal det være mer skadelig å lade opp til over 85%, enn det er å lade de ut under 15%. Med tanke på at en ny batteripakke kan koste en liten formue hvis man mot formodning må bytte hele og ikke bare moduler/enkeltceller, så burde bryderiet med å koble av og på laderen noen få ganger i.l.a. uken være verdt det hvis man ikke har alt for mye penger å bruke på ny batteripakke...

På min Samsung Galaxy Note Ultra kan man legge inn sperre i innstillingene så den ikke lades opp til mer enn 80%...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et Li-Ion batteri er i praksis kjemi, og det er mest stabilt rundt 50% og blir mer og mer "ustabilt" jo mer en nærmer seg ytterpunktene 0% og 100%. Tanken om 20%-80% er sånn sett et område det nok fremdeles er rimelig smart å forholde seg til. jmf. at enkelte bruker buffer for å sikre bilene og samtidig gjøre det enkelt for folk ved å gjemme bort slike detaljer.

Batteriteknologi som går bort fra Li-Ion kommer nok til å ha andre egenskaper, og personlig tror jeg nok dette kommer til å skje innen få år. Det er såpass mye forskning som foregår nå og det er allerede laget lovende prototyper at dette sannsynlig er nærmere enn noen gang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (5 timer siden):

Et Li-Ion batteri er i praksis kjemi, og det er mest stabilt rundt 50% og blir mer og mer "ustabilt" jo mer en nærmer seg ytterpunktene 0% og 100%. Tanken om 20%-80% er sånn sett et område det nok fremdeles er rimelig smart å forholde seg til. jmf. at enkelte bruker buffer for å sikre bilene og samtidig gjøre det enkelt for folk ved å gjemme bort slike detaljer.

 

Kjøper du ny bil i dag, så har produsenten tenkt på dette for deg. De har lagt inn buffer i topp og bunn. Derfor trenger ikke en vanlig forbruker å forholde seg til disse detaljene i det daglige. 

 - Eller finnes det faktisk fremdeles elbil-produsenter uten bruk av buffer? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, qualbeen said:

Kjøper du ny bil i dag, så har produsenten tenkt på dette for deg. De har lagt inn buffer i topp og bunn. Derfor trenger ikke en vanlig forbruker å forholde seg til disse detaljene i det daglige. 

 - Eller finnes det faktisk fremdeles elbil-produsenter uten bruk av buffer? 

Finnes flere biler uten buffer ja. Tesla og Polestar f.eks har ikke buffer.

VW sine biler har buffer - men den blir oppspist over tid så etterhvert har man den ikke.

Er ganske lett å teste. Prøv å hurtiglade til 100% og se hvor mye effekt som leveres når den er fulladet. Ett fult batteri kan nesten ikke ta imot noe.

Om bilen fortsatt har 20+ kW når den er fulladet så er ikke batteriet helt fullt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal en gå ut fra grafen over så kan en lage følgende regler:

1. Når batteriet er varmt eller ved hurtiglading så unngå å lade til mer enn til 80%.

2. Generelt så er det bra å ikke lade til over 80%

3. Er batteriet vinter-kaldt så tåler det bedre lading helt til 90-100%

4. Unngå å lade det mer ut enn til 5-10%

5. Holder en seg mellom 10% og 80% så blir det veldig lav slitasje på batteriet.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, qualbeen said:

Kjøper du ny bil i dag, så har produsenten tenkt på dette for deg. De har lagt inn buffer i topp og bunn. Derfor trenger ikke en vanlig forbruker å forholde seg til disse detaljene i det daglige. 

 - Eller finnes det faktisk fremdeles elbil-produsenter uten bruk av buffer? 

Det er buffer, men det er ikke så stort at du ikke bør begrense bruken på veldig høy SOC. Bufrene er gjerne på omkring 5% fordelt på både topp og bunnbuffer'.

Men vi bør da forholde oss til at vi snakker om slitasje ved at batteriet lagres mye tid på ekstreme SOC. Lagres et batteri på 100% kan man f.eks se 20% degradering over ett år. Lader man til 100% hver natt da kommer man gjerne dit på ett år eller to total tid (uten toppbuffer vel å merke). Lader man til 100% en gang i uka og bruker bilen daglig tar det mye mer tid. Lader man så høyt bare for langturene er effekten knapt merkbar.

Merk at også LFP batterier slites ved lagring ved høy SOC, men vi snakker gjerne omkring 5% i året fremfor 20% som ved nikkelkjemier. Alt på 90% fremfor 100% er kalenderaldringen imidlertid ganske lik. Nikkelkjemier har en tendens til å falle av en klippe ved 100%, mens LFP har liten endring fra 70% til 100%

Begge kjemier har imidlertid ikke en slik ryddig enkel eksponensialsammenheng slik figuren ovenfor viser. Det er et trinn til i lagringsslitasjen som går ved ca 50-60% for nikkelkjemier og omkring 70-80% for LFP. Holder man seg under disse tersklene kan du ha degradering nærere 1-3% fremfor omkring 5%.

Og i motsetning til lading/utlading er lavere temperatur et bedre her. Tallene ovenfor er normalisert til 25C, men typisk norske utetemperaturer ligger gjerne godt under det. Jeg har ingen konkrete målte  tall, men forventningen fra en normal reaktivitet fra arrheniusligningen tilsier ca dobbelt tid til samme degradering for hver reduksjon av temperatur på 10C. Det er derfor helt realistisk å ikke ha mer enn 5-15% degradering fra kalenderaldring (bruk kommer i tilegg) på slutten av bilens levetid etter 10-20 år, med en rimelig grad av hensyntagen. Men bil er en bruksting, og de slites uansett ut av andre årsaker også...

Kilde: https://iopscience.iop.org/article/10.1149/2.0411609jes

Mitt tips er derfor: Har du forutsigbar og moderat daglig kjøring (Som i mye mye mindre enn bilen totale rekkevidde), OG mulighet til å lade daglig, hold da daglig SOC under 60% (under 70% ved LFP). Kommer dette imidlertid i veien for normal bruk av bilen så lad for all del til et nivå du er komfortabel med. Kan du ikke lade daglig, lad da så høyt som er komfortabelt de gangene du lader, men gjerne ikke over 90% på biler med nikkelbaserte celler.

En gang i blandt bør bilen lades fullt for å balansere cellene og for å la BMS kalibrere seg, oftere på LFP enn med nikkelceller. Men ubalanserte batterier er ikke noe problem før man lader pakken ut mye*, så om man lader fullt før langturer (som gjerne er når man lader ut mye) så går det gjerne opp i opp, men jeg ville unngått å jevnlig lade ut under 10%, om jeg ikke også jevnlig ladet opp fullt. (Men dette er kun tenk-på-et tall verdier)

Generellt sett er det bedre å lade ofte og lite.

 

*) Å lagres på høy SOC gir en jevn slitasje, men overutlading ødelegger en celle umiddelbart. En ubalansert celle på ekstra lav ladetilstand er derfor noe BMS må sikre seg mot siden den kan bli overutladet før resten av pakken er nær tom. Dette er noe BMS sytemet passer nøye på så man trenger ikke være bekymret for at dette skal skje, men det kan gi utslag som at siste del av batteriet plutselig blir utilgjengelig før batteriet igjen er balansert og gi deg midre gjenværende rekkevidde enn forventet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Er ganske lett å teste. Prøv å hurtiglade til 100% og se hvor mye effekt som leveres når den er fulladet. Ett fult batteri kan nesten ikke ta imot noe.

Om bilen fortsatt har 20+ kW når den er fulladet så er ikke batteriet helt fullt.

Det kommer an på hvor mye ladeslitasje BMS tillater. Det er ikke noe problem for BMS å tillate lading nær 1C ogå ved topplading, men da slites batteriet MYE. Ingen gjør derfor det, men eksakt hvor mye slitasje hurtiglading tillates å gjøre vil variere fra produsent til produsent og bil til bil, og dermed hvor mye ladeeffekt man får. 

Batteriet i seg selv er bare to metallplater belagt med diverse metalloksider og grafitt senket i en elektrolyttløsning. Med nok spenning over får man den effekten man måtte ville ha.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Svein M said:

Skal en gå ut fra grafen over så kan en lage følgende regler:

1. Når batteriet er varmt eller ved hurtiglading så unngå å lade til mer enn til 80%.

2. Generelt så er det bra å ikke lade til over 80%

3. Er batteriet vinter-kaldt så tåler det bedre lading helt til 90-100%

4. Unngå å lade det mer ut enn til 5-10%

5. Holder en seg mellom 10% og 80% så blir det veldig lav slitasje på batteriet.

Nja ikke helt. Grafen viser Storage Stress - altså hvor farlig det er med de forskjellige SOC over lengere tid.

Å lade til 100% og så kjøre med en gang går fint.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (7 timer siden):

Skal en gå ut fra grafen over så kan en lage følgende regler:

1. Når batteriet er varmt eller ved hurtiglading så unngå å lade til mer enn til 80%.

2. Generelt så er det bra å ikke lade til over 80%

3. Er batteriet vinter-kaldt så tåler det bedre lading helt til 90-100%

4. Unngå å lade det mer ut enn til 5-10%

5. Holder en seg mellom 10% og 80% så blir det veldig lav slitasje på batteriet.

Avhenger også av batteritype.

For Tesla model 3 SR, 2022 eller nyere: Hvis kjøretøyet ditt er utstyrt med et LFP (Litium-jern-fosfat-batterier)-batteri, anbefaler Tesla at du holder ladegrensen på 100 %, selv for daglig bruk, og at du også lader kjøretøyet helt opp til 100 % minst én gang per uke.

Kalde batterier forvarmes.

Lading mellom 80-100 går såpass tregt at det ikke kan kalles hurtiglader, men bør ikke gjøres hvis det er mangel på ladere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...