Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Covid-19 vs influensa dødsrate


Simen1

Anbefalte innlegg

På grunn av at mange andre tråder har fått store avsporinger om hvorvidt covid-19 er influensalignende eller ikke, så oppretter jeg denne tråden der vi kan diskutere det. Først vil jeg bare minne om at de som fremlegger påstander bør være i stand til å dokumentere de, og at det finnes et utall nettsider med godt dokumentert og oppdatert statistikk på dette, så det bør være en smal sak å dokumentere ting.

Ordforklaringer:

CFR, Case Fatility Ratio = antall bekreftede covid-19 dødsfall delt på antall bekreftet covid-19 smittede.

Mørketall = folk som faktisk har vært smittede, men som ikke har vært testet og derfor ikke er med i statistikken over bekreftet smittede.

Positiv-test-rate = andelen tester som får positivt resultat. Høye tall indikerer for lite testing og høye mørketall. I starten av pandemien var det ofte høy positiv-testrate fordi testingen ikke hadde kommet skikkelig i gang. Når testingen kom skikkelig i gang ble det gjerne veldig høye tall fordi folk som hadde vært smittet en stund ble "hentet inn" av testingen.

Overdødelighet = Hvor mye høyere den generelle dødsraten i samfunnet har vært under covid-19 pandemien, sammenlignet med gjennomsnittsår. Dette gir en indikasjon på hvor mange covid-19 dødsfall som ikke har blitt diagnostisert og dermed ikke er med i de offisielle covid-19 dødstallene.

Kan også nevne at CFR varierer med alder:

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

covid-19 er vel dødeligere enn vanlig sesong-influensa, hvis det er det spørsmålet det legges opp til debatt om?

ikke noe jeg har studert nøye, men basert på denne

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensa---faktaark-/

og litt rask hoderegning, er det rundt en halv million diagnostiserte med influensa i en gj.snitt sesong i Norge (dog er vel mørketallene skyhøye, siden mange aldri oppsøker lege) Dødsfall rundt 900 pr. år.

Sett i relasjon til sars-cov-2 smittede/døde her i landet (14,400/275) så er koronaviruset uten tvil langt dødeligere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zork skrev (På 2.10.2020 den 7.22):

Spørs hvor hardt rammet han blir av det da - om han går gjennom det hele nærmest symptomfri så vil nok både han og hans tilhengere se på det som nok et 'bevis' på at "it's just a mild flu".

Er langt fra tilhenger av zionisten Trumph. Men corona virus har eg hatt vært år siden eg var baby! Det er tross alt en vanlig forkjølelse! 

 

P.S Bedre å åpne ei bok en å tre en foliehatt over hode;)

Lenke til kommentar
Knetten82x skrev (10 minutter siden):

Er langt fra tilhenger av zionisten Trumph. Men corona virus har eg hatt vært år siden eg var baby! Det er tross alt en vanlig forkjølelse! 

 

P.S Bedre å åpne ei bok en å tre en foliehatt over hode;)

Du har neppe hatt en av de mer aggressive coronasvirus-typene....garantert ikke Covid-19. Dessuten skyldes rundt 50% av all forkjølelse ikke et corona-virus, men et entero-type virus, nemlig fra rhinovirus-gruppen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (5 timer siden):

Du har neppe hatt en av de mer aggressive coronasvirus-typene....garantert ikke Covid-19. Dessuten skyldes rundt 50% av all forkjølelse ikke et corona-virus, men et entero-type virus, nemlig fra rhinovirus-gruppen.

Det har du rett i. Eg har ikke hatt covid 19. Men nå er vell ikke det bevist at det eksisterer heller. Eg er ikke expert på dette så trekker meg herved ut av debatten. Eneste eg synes er rart er bill og melinda gates foundation hadde ett møte i oktober/november 2019 kaldt event 201. Sjekk det ut. Går en kald følelse nedover min rygg ivertfall. Mvh

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

På grunn av at mange andre tråder har fått store avsporinger om hvorvidt covid-19 er influensalignende eller ikke, så oppretter jeg denne tråden der vi kan diskutere det. Først vil jeg bare minne om at de som fremlegger påstander bør være i stand til å dokumentere de, og at det finnes et utall nettsider med godt dokumentert og oppdatert statistikk på dette, så det bør være en smal sak å dokumentere ting.

Ordforklaringer:

CFR, Case Fatility Ratio = antall bekreftede covid-19 dødsfall delt på antall bekreftet covid-19 smittede.

Mørketall = folk som faktisk har vært smittede, men som ikke har vært testet og derfor ikke er med i statistikken over bekreftet smittede.

Positiv-test-rate = andelen tester som får positivt resultat. Høye tall indikerer for lite testing og høye mørketall. I starten av pandemien var det ofte høy positiv-testrate fordi testingen ikke hadde kommet skikkelig i gang. Når testingen kom skikkelig i gang ble det gjerne veldig høye tall fordi folk som hadde vært smittet en stund ble "hentet inn" av testingen.

Overdødelighet = Hvor mye høyere den generelle dødsraten i samfunnet har vært under covid-19 pandemien, sammenlignet med gjennomsnittsår. Dette gir en indikasjon på hvor mange covid-19 dødsfall som ikke har blitt diagnostisert og dermed ikke er med i de offisielle covid-19 dødstallene.

Kan også nevne at CFR varierer med alder:

 

Det er innteresant at når det opprettes tråder som konspirasjonsteoretikerne oppfordres til å delta i istedenfor å kapre og spamme andre tråder da forsvinner de plutselig. Her er det visst helt utaktuelt for dem å diskutere, de SKAL inn i de andre trådene de har avsporet med våset sitt og virkelighetsfornektelsen sin. Du kan regne med 100% sikkerhet at de som kaller corona en vanlig influensa ganske så snart vil dukke opp i hovedtråden og ikke her.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med så små tall som 275 på et halvt år av en normal dødelighet på 13 000 per kvartal, så er det fort gjort at overdødeligheten pga covid-19 maskeres av andre ting.

Blant annet sa de på radioen for en stund siden at selvmordsraten hadde sunket under pandemien

Videre hørte jeg at influensa har smittet mye mindre i år enn tidligere år, sannsynligvis på grunn av mange smitteverntiltak. Det bidrar også til færre dødsfall.

Så det er mye som maskerer eller motvirker covid-19 dødsfallene her i landet. I land med mye høyere smitterate kommer covid-19 relatert overdødelighet mye tydeligere fram. Financial Times holder en oppdatert oversikt over overdødelighet. Siste skjermklipp derfra:

141141718_overddelighet.thumb.jpg.fddcbda9bba4ac6eccc998872647bcb7.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Zlatzman said:

For å bringe litt flere tall inn her:
Foreløpig er det ikke overdødelighet i Norge på bakgrunn av Covid-19: https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/ingen-overdodelighet-i-norge-under-koronapandemien
Det tyder på at tallet faktisk døde av Covid-19 ikke er betydelig høyere enn det (foreløpig) registrerte dødstallet på 275. 


Mange mulige årsaker. Vi tester mer enn før, vi treffer bedre med tester, vi intervenerer tidligere, vi har bedre kapasitet, vi har bedre protokoller for behandling, og ikke minst har folk generelt blitt flinkere med hygiene og distanse og vært mer obs på helsen sin. Ser ikke bort ifra at mer diffuse fenomen som mindre arbeidsstress kan ha hatt innvirkning også 😋

Det dør også rundt 40,000 i året i Norge, så en variabel på 275 kan være statistisk usynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, 0laf said:

Altså nesten 50 ganger mer enn IFR for influensa.
Det betyr at det reelle tallet for smittede i verden måtte vært rundt 1.75 mrd. for at COVID-19 skulle ha samme dødelighet som influensa, men det er særdeles lite trolig at en fjerdedel av verdens befolkning har vært smittet.

 



Sesonginfluensa stjeler også et par måneder med forventet levetid i snitt, mens Covid-19 stjeler 13 år for menn og 11 for kvinner.

Tar man USA som utgangspunkt, så har de mellom 12k og 61k dødsfall ifra influensa årlig. Med en smitterate på 9-45 million av drøyt <330M. Nå har USA 12 millioner påviste smittetilfeller og nesten 215k dødsfall. Selv om det er mørketall så er dette utvilsomt et svært hardt influensavirus. Noe utenom det vanlige. Og det er også sykdomsforløpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, 0laf said:

 I Norge er 14 421 mennesker bekreftet smittet, av disse har 275 dødd.
Det gir en CFR på 1.9%.

Altså 12 ganger mer enn IFR for influensa.
Det betyr at det reelle tallet for smittede i Norge måtte vært rundt 175 000 for at COVID-19 skulle ha samme dødelighet som influensa, men det er særdeles lite trolig at så mange har vært smittet uten å bli testet, gitt at Norge har utført over en million tester så langt.

En ting er sikkert, mer sannsynlig med 175 000 coronasmitta enn 14 500 i Norge. Av den millionen tester ble omtrent alle testet _etter_ bølgen, så ubrukelig statistikk. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Med så små tall som 275 på et halvt år av en normal dødelighet på 13 000 per kvartal, så er det fort gjort at overdødeligheten pga covid-19 maskeres av andre ting.

Blant annet sa de på radioen for en stund siden at selvmordsraten hadde sunket under pandemien

Videre hørte jeg at influensa har smittet mye mindre i år enn tidligere år, sannsynligvis på grunn av mange smitteverntiltak. Det bidrar også til færre dødsfall.

Så det er mye som maskerer eller motvirker covid-19 dødsfallene her i landet. I land med mye høyere smitterate kommer covid-19 relatert overdødelighet mye tydeligere fram. Financial Times holder en oppdatert oversikt over overdødelighet. Siste skjermklipp derfra:

141141718_overddelighet.thumb.jpg.fddcbda9bba4ac6eccc998872647bcb7.jpg

Nettopp. Så det er lite trolig at det faktisk er flere tusen døde i Norge, det ville vært synlig på statistikken. Setter en øvre grense for Norge. Noe mer kan man vel ikke si ut fra tallene her i landet. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Dødelighet er jo en ting, men senskadene blir nok verre. Mange som har kondis som en 90 åring etter dette og løp hobby maraton pre corona. 


Viruset ser ut til å skape mye arrvev, blant annet i lungene. Muligens andre steder også. Dama er legespesialist og de diskuterer nå seriøst muligheten for bla. krefttilfeller med opphav i covid. Ikke misforstå, dette er ikke noe man bør gå rundt og være redd for, da det uansett ville være sjeldent, men det bør være åpenbart at dette ikke er noe vanlig sesonginfluensa, og det er frustrerende at folk fortsatt går rundt og sier det.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 minutt siden):


Viruset ser ut til å skape mye arrvev, blant annet i lungene. Muligens andre steder også. Dama er legespesialist og de diskuterer nå seriøst muligheten for bla. krefttilfeller med opphav i covid. Ikke misforstå, dette er ikke noe man bør gå rundt og være redd for, da det uansett ville være sjeldent, men det bør være åpenbart at dette ikke er noe vanlig sesonginfluensa, og det er frustrerende at folk fortsatt går rundt og sier det.

Helt enig, det er beyond me hvordan noen kan tenke og si slike ting. Men, når POTUS gjør det så er det ikke så vanskelig å forstå at livets harde skole elevene tar det for god fisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...