Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Covid-19 vs influensa dødsrate


Simen1

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (27 minutter siden):

Vi har diskutert innlegget hans i BT opp og ned her inne. Han gjør store antagelser basert på ett lokalt utbrudd av influensa. Det er ikke overhodet sammelignbart med korona. De fleste er immune for influensa til enhver tid. Bare ca 10-25% av befolkningen blir smitte hver sesong. Koronaviruset vil smitte alle som ikke har hatt det. Det finnes ingen immunitet fra før slik som med influensa.

Legen mener at tiltakene er for strenge fordi vi har så få innlagte og dødsfall. Merkelig, kan det kanskje være pga. tiltakene?

Det er jo bare å se til Sverige hvordan det går uten tiltak. Selv i Sverige har de nå tiltak, likevel går det til helvete.

https://www.tv2.no/a/11768958/

Selv Sveriges direkte covid-dødsrater overgås av svært mange land som HAR hatt eller har sterke coronatiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (26 minutter siden):

Hva du mener med at det "går til helvete" i Sverige er beyond me.

Det er f.eks. per nå ingen overdødelighet i landet

image.png.e301647c46727dad0e61f7ce84993569.png

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Du drar opp samme greien hver uke. Dette har vært diskutert før.

Yessmann skrev (24 minutter siden):

Selv Sveriges direkte covid-dødsrater overgås av svært mange land som HAR hatt eller har sterke coronatiltak.

Ja men Norge trumfer Sveriger i antall døde. 6825 vs 334. Forstår du ikke det er det ikke håp for deg.

 

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (1 time siden):

Selv Sveriges direkte covid-dødsrater overgås av svært mange land som HAR hatt eller har sterke coronatiltak.

Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet. Det at andre land har både tiltak, og høye dødstall, betyr ikke at tiltakene er unødvendige.

Sverige har klart seg særdeles dårlig.
Du velger å se på overdødelighet, som Sverige har i bøtter og spann allerede, selv på din egen misvisende graf kan man se pukkelen fra i våres, som viser en klar overdødelighet.

Øyeblikksbildet, altså overdødelighet akkurat nå, er ikke høyere enn normalt, men noe er ikke å forvente, tallene på døde etterraporteres flere uker senere i Sverige, slik at det vil ta tid før man ser hvordan dagens situasjon er i forhold til overdødelighet.

Nå er overdødelighet også et særdeles dårlig verktøy for å se hvordan COVID-19 rammer samfunnet, både fordi man ikke kan se sammenheng før det har gått en del tid, og fordi andre dødsfall er redusert på grunn av tiltak.

Selv i Sverige holder gamle seg mer hjemme, flere jobber hjemmefra, færre er ute å kjører bil, flere er forsiktige osv. som fører til noe færre dødsfall fra andre årsaker enn det som er vanlig.

De landene som har sterke tiltak, men som likevel har hatt høye tall, har rett og slett bommet.
De har enten innført tiltakene for sent, eller lettet på de for tidlig.

Med en smitte som er eksponentiell, som det tar noen uker før man oppdager det virkelige omfanget, så skal det ikke så mange dager til før man plutselig har en spredning som er vanskelig å få kontroll på.

Land som Norge, Finland og Danmark stengte ned tidlig, å har klart seg utmerket. Det samme gjorde flere land i Asia som har klart seg bra.

Vi ser nå at tiltakene virker, smittespredningen reduseres i de fleste land i Europa som har innført strenge tiltak, mens den bare går opp i Sverige, trolig mer enn man tror, ettersom Sverige ikke har mer testkapasitet.

Ser man på Australia og New Zealand, så er det ingen tvil om at tiltakene virker, noen av de hardest rammede stedene er nå "Covid-frie".

Lenke til kommentar

Som nevnt er Australia og New Zealand noe mer isolerte enn Sverige. Det sies at Norge har geografiske fordeler, ved at befolkningen stort sett bor langs kysten. Hvordan er det i Sverige, sikkert mange som bor langs kysten der også. De har bro til Danmark. 

Sverige har visst mange muslimske innvandrere. Her er et intervju med en muslim som bor i Oslo.

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/GaPlO6/amjad-munir-58-fikk-korona-det-er-saa-tabubelagt-aa-bli-smittet-de

Sitat

– De første fem dagene husker jeg lite av. Jeg var helt slått ut, sier Munir. Han er en av flere hundre Oslo-borgere født i Pakistan som har hatt covid-19. - Vi pakistanere har ikke tatt koronaen seriøst. Mange tror ikke at dette er en alvorlig sykdom. Men jeg lover deg, det var grusomt. FHI foreslår nå flere nye og omfattende pandemitiltak mot smitten i innvandrermiljøer.

– Mangler ikke informasjon Amjad Munir bor med kone og tre voksne døtre på Bjørndal i Søndre Nordstrand, hvor over halvparten av innbyggerne har innvandrerbakgrunn. Så langt er 467 pr. 100.000 innbyggere smittet. Den tidligere taxisjåføren har et stort nettverk av venner og bekjente, ikke minst som leder i Mortensrud-Aker Sportsklubb. Her har han vært medlem i snart 40 år.

– Dette er mitt første hjem, sier han og åpner døren til Klemetsrudhallen.  Alle aktiviteter er stanset. Han gleder seg til de unge igjen kan fylle hallen med liv. Munir tror høy smitte ikke skyldes mangel på informasjon. Han påpeker at hele verden er rammet, det er mye informasjon i sosiale medier, aviser, radio- og TV-kanaler – på mange språk. Han roser både myndighetene og imamer i de lokale moskeene.

– Men det er så tabubelagt å bli smittet. Noen føler skam ved å bli syke, dessverre. Derfor tester ikke folk seg, selv om de har symptomer. – Hvorfor det? – Jeg tror det har med dårlige holdninger og ukultur å gjøre, sladder og negative holdninger til andre mennesker. Mange er redde for hva folk vil si hvis det viser seg at de er smittet.

Begynte å tenke på døden

Etter en smertefull helg i slutten av juli, fikk Munir kontakt med fastlegen, og testet positivt. – Ble du redd? – Ja, jeg ble redd. Redd for at det skulle utvikle seg til å bli enda verre, redd for at jeg skulle miste livet. Han tenkte på hva som skulle skje med familien hvis han ble borte. Han vet ikke hvordan han ble smittet. Han hadde følt seg trygg. Han vasket hender, brukte Antibac, holdt avstand, hilste med albuen – eller knyttneve mot knyttneve. Amjad Munir ble ikke innlagt, men var isolert hjemme i ti dager. Kona og døtrene satte frem mat og drikke til ham, og holdt avstand. Så fulgte to uker i karantene, pluss en selvpålagt uke før han våget seg ut en tur. Da var han for lengst symptomfri.

– Det har vært tøft fysisk og psykisk. Jeg så jo familien min, men kunne ikke klemme dem. Tre måneder senere sliter han fortsatt: Pusten går tungt når han går opp de 32 trinnene fra fjellhallen under Mortensrud senter. Han sover dårlig og føler seg mer nedstemt enn før. – Jeg har negative tanker, ja, generelt, om livet og rundt.

«Gud bestemmer når jeg skal dø» Torunn Arntsen Sajjad er medisinsk antropolog med god kjennskap til Pakistan. Hun sier det er store forskjeller mellom ulike pakistanske miljøer i Norge.

De som er oppvokst i Norge, har ofte en forståelse for risiko som pakistanere ikke nødvendigvis har. – Folk i Norge bruker i stor grad bilbeltet, selv om vi ikke kjenner noen som er blitt skadet fordi de ikke brukte det. Vi gjør i stor grad som myndighetene sier, og har tillit til at de vet best. – Selv om de fleste muslimer forholder seg til medisinsk informasjon, kan de samtidig tenke at “Gud bestemmer når jeg skal dø”.

Foreslår bøter

Amjad Munir er ganske oppgitt over at mange fortsatt håndhilser og klemmer. – Det er dumt å invitere til store sammenkomster nå. Jeg har ingen tro på at folk greier å holde avstand i et bryllup. Vi er kosedyr, vi klarer ikke det. Han synes arrangører av store sammenkomster, og de som leier ut lokalene, bør bøtelegges. Selv har han besøkt sine gamle svigerforeldre én gang siden mars. Munir kjenner noen som døde av korona. – Vi skal ikke sladre eller kritisere dem som ble smittet, men jeg tror ikke vi snakker nok om dette. Derfor står han frem, for å bryte tabuet. Han deltar også i en informasjonsfilm som Oslo kommune lager. – Jeg bryr meg ikke om sladder. Jeg gjør dette for at ikke andre skal bli syke.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Kryptodebunker said:

Kanskje dette får Trump fans til å ta korona seriøst? 

Ja visste du ikke at Covid-19 har skylda for all sykdom i verden? Ingen blir vanlig forkjøla lenger heller, for det er jo Covid det også. :roll:

Sååå moro å se håndball kampen mellom Norge og Tyskland i går med alle de pappfigurene på tribunen... Verden har virkelig blitt gal av Covid galskapen. Eneste som mangler for at zombie apocolypsen skal være komplett nå, er vaksinen. :p

Lenke til kommentar
Betroz skrev (56 minutter siden):

Ja visste du ikke at Covid-19 har skylda for all sykdom i verden? Ingen blir vanlig forkjøla lenger heller, for det er jo Covid det også. :roll:

Sååå moro å se håndball kampen mellom Norge og Tyskland i går med alle de pappfigurene på tribunen... Verden har virkelig blitt gal av Covid galskapen. Eneste som mangler for at zombie apocolypsen skal være komplett nå, er vaksinen. :p

Det stemmer ikke at ingen er forkjølet. Jeg har selv tatt koronatest tre ganger i høst fordi jeg var forkjølet.

Sitat

Ny forskning: Dette skiller korona fra vanlig forkjølelse

Lukt- og smakssansen forsvinner på en helt annen måte når du har covid-19 enn ved vanlig forkjølelse. Forskerne tror oppdagelsen kan bety et gjennombrudd i forståelsen av sykdommen.

Et team med europeiske forskere har gjennomført tester på 30 personer: Ti med koronainfeksjon, ti med forkjølelse og ti friske. De fant at tapet av smaks- og luktesansen var mye tydeligere hos korona-pasientene.

Når koronapasienter mister luktesansen pleier det å skje brått og fullstendig. Vanligvis skjer det uten at man er tett i nesa eller snørrete. De fleste koronasyke puster fritt gjennom nesa.

En annen ting som gjør koronainfeksjonen annerledes er at smakssansen blir borte på ordentlig. Det er ikke slik som ved en forkjølelse, at smakssansen svekkes fordi du er tett i nesa.

Koronapasientene som ble testet mistet virkelig smakssansen. De kunne ikke skille mellom bittert og søtt. Det konkluderer forskerne, som har fått studien sin publisert i tidsskriftet Rhinology

Forskerne tror det er fordi viruset påvirker nervene forbundet med smaks- og luktesansen.

Imidlertid er det nødvendig med videre studier av et større antall pasienter for å bekrefte resultatet, konstaterer forskerne i studien.

Bør isolere seg

De viktigste symptomene på covid-19 er:

  • feber
  • vedvarende hoste
  • tap av smaks- eller luktesansen

Alle med slike symptomer bør isolere seg og sørge for å teste seg for koronaviruset.

Medlemmer i samme husstand bør også isolere seg for å hindre smittespredning.

https://www.nrk.no/norge/tapt-smakssans-annerledes-for-covid-19-enn-for-forkjolelse-1.15132016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Pc Lynet said:

Det stemmer ikke at ingen er forkjølet. Jeg har selv tatt koronatest tre ganger i høst fordi jeg var forkjølet.

Du skjønte vel hva jeg prøvde å si. Er man forkjøla, så vil jo mange mistenke at det er Corona, noe du selv gjorde. Folk er vel livredde for å nyse eller hoste ute blandt folk. "Tenk om de tror jeg har Corona..." 

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kryptodebunker said:

Gamlemor på 70+ dør ikke av trekken men 1 av 5 av koronaviruset. 

Så du påstår at 20% av alle over 70 år dør av Covid? Det tror jeg ikke noe på! Som du kanskje ville spurt meg : Har du bevis for det?

I disse Corona tider finnes det tydeligvis ingen som er helt friske/trygge lenger, kun de som er syke av viruset og de som er bærere av det, men "asymptomatisk"... Så et hvert menneske kan potensielt være en trussel mot andre da skjønner jeg. Stakkars unger som vokser opp i dag og lærer denne galskapen!!

Hva jeg vil si om julefeiringa : Er man syk, bli hjemme. Ellers kos deg med familien din, mens du enda kan! (mer galskap kommer fremover...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 2.12.2020 den 12.49):

Som nevnt er Australia og New Zealand noe mer isolerte enn Sverige. Det sies at Norge har geografiske fordeler, ved at befolkningen stort sett bor langs kysten. Hvordan er det i Sverige, sikkert mange som bor langs kysten der også. De har bro til Danmark. 

Hovedgrunnen er vel likevel at det nå er midt på sommeren der nede. Og sesongvirus blir borte om sommeren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg siterer fra en annen tråd:

Sitat

Korona dreper flere enn influensa

Nesten tre ganger så mange koronasyke dør enn folk som er syke av vanlig influensa, viser en ny fransk studie. Studien er publisert i den medisinske journalen The Lancet. Den viser også at flere koronapasienter trenger intensivbehandling.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30527-0/fulltext

Da kan vi legge den ballen død for 100 gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...