Gå til innhold

Finne Coax-inngang i hus?


Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hvordan finner man denne? 

 

Jeg har overtatt et hus hvor det ikke er noen antenneuttak, kun DSL-koblinger (som jeg ikke kan bruke..). Jeg skal få internett fra Telia/Get, og iflg dem er det lagt opp til HFC-nett til boligen. Hvordan i alle dager finner jeg inntaket / evt. uttak som er blendet igjen i forbindelse med div oppussinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (34 minutter siden):

Sjekk på utsiden av huset om du kan se hvor kabelen går inn. I huset til madammen ser man tydelig at kabelen er trukket fra bakken og et stykke opp på veggen før den går i gjennom.

Da snakker vil om gammelt hus, kan jo være forrige eier har fjernet kabelen? går vel ann å høre med tidlige eier, eller sjekke med magnet om det fester seg eller ikke.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (5 minutter siden):

Av egen interesse, hvordan sjekker du hvor coaxkabelen ligger med magnet?

Magnet vil antakelig feste seg til kabelen hvis ikke det er for mye isslasjon eller for tykke vegger. verre med fiber. Men er litt rart å legge nye vegger uten på slike kablerkontakter. Eller må man vel sjekke dokumentasjonen om boligen kanskje det er informasjon hvor kabeltv er plassert. Men selvfølgig kan man være uheldig å finne strømkabel istedenfor.

Lenke til kommentar

Hos oss går koaksen til naboen ned gjennom kjellergulvet - ca. 1 meter over gulvet er det brukt et kabelvernrør i galvanisert stål rundt koaksen, som fortsetter gjennom gulvet og ned på innsiden av kjellerveggen hos naboen.

Slike løsninger ser jeg også brukes utendørs der koaks/annet kommer opp fra bakken til et inntak litt opp på husveggen. Dette røret bør kanskje kunne finnes med en detektor?

Sist gang jeg hadde kontakt med Get/Telia om koakskablingen inn/gjennom huset så fikk jeg også kopi av et ganske detaljert plankart av dem. Det viser på hvilken side av huset koaksen kommer inn, hvor den går videre til naboen. Ved å mase litt på kundeservice bør du kanskje kunne dem til å finne frem et tilsvarende kart over ditt hus? 

Lenke til kommentar

Hos meg kommer coaxen i bakken inntil husveggen. Kabelen hadde tykk kappe, og lå i bakken uten rør. Canal Digital (nå Telenor) hadde kart som viste hvor kabelen går på min tomt, noe som var nyttig under kabelpåvisning ifm gravearbeider.

Da jeg la inn fiber, ble den lagt frem til tomtegrensen av leverandør, og fra tomtegrensen til huset la jeg trekkerøret selv. Leverandør ba ikke om kart som viste hvordan trekkerøret ble lagt inne på tomten, så dette laget jeg selv og la ved i dokumentasjonen på boligen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...