Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Betroz skrev (3 minutter siden):

Problemet er at ingen av de nye korta er det slik jeg ser det iallefall. RTX 3060 starter på 6000 kr... Et kort som burde kosta under 3000 kr.

Nei de siste 8-9 månedene så har prisen vært helt latterlige høye på begge fronter. Jeg får vel egentlig prise meg "heldig" som fikk et RTX 3060 til 4300kr. Det var ikke det kortet jeg var ute etter, men siden min 3080 bestilling aldri ble levert så ble det nå sånn. Får håpe at DLSS kan berge meg igjennom BF2042 for prisene går vel ikke noe særlig ned i år, og det frister ikke akkurat å punge ut 15K+ for 6800XT eller 3080 som man uansett ikke får tak i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, TheKims said:

Nei de siste 8-9 månedene så har prisen vært helt latterlige høye på begge fronter. Jeg får vel egentlig prise meg "heldig" som fikk et RTX 3060 til 4300kr. Det var ikke det kortet jeg var ute etter, men siden min 3080 bestilling aldri ble levert så ble det nå sånn. Får håpe at DLSS kan berge meg igjennom BF2042 for prisene går vel ikke noe særlig ned i år, og det frister ikke akkurat å punge ut 15K+ for 6800XT eller 3080 som man uansett ikke får tak i.

6800x til ca 12900 på lager nå..

https://www.proshop.no/?pre=0&s=6800xt&inv=1

 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (45 minutter siden):

Nei de siste 8-9 månedene så har prisen vært helt latterlige høye på begge fronter. Jeg får vel egentlig prise meg "heldig" som fikk et RTX 3060 til 4300kr. Det var ikke det kortet jeg var ute etter, men siden min 3080 bestilling aldri ble levert så ble det nå sånn. Får håpe at DLSS kan berge meg igjennom BF2042 for prisene går vel ikke noe særlig ned i år, og det frister ikke akkurat å punge ut 15K+ for 6800XT eller 3080 som man uansett ikke får tak i.

Jeg kjøpte et 3080TI på Proshop på mandag til 12999kr... På søndag var jeg på nippet til å bestille 6900XT på Komplett.

Jeg tror nok jeg hadde vært fornøyd med begge to, men hadde sett meg ut Nvidia denne gangen 😛

Lenke til kommentar
Fade1 skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte et 3080TI på Proshop på mandag til 12999kr... På søndag var jeg på nippet til å bestille 6900XT på Komplett.

Jeg tror nok jeg hadde vært fornøyd med begge to, men hadde sett meg ut Nvidia denne gangen 😛

Var det du som fikk det ene asus tuf kortet de hadde? Satt klar selv, fikk trykket kjøp, men det tryna etter det..😩

Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Hvorfor trenger man en G-Sync skjerm om det kun gjør noe nytte på meget lav FPS?

Hvem har påstått det? G-Sync er bortimot et "must have" i spill hvor man fiser ett sted mellom 200-300 FPS deler av tiden. Man får skjermen til å kjøre FreeSync, i alle fall på de fra ASUS(ikke offisielt støttet), men optimalt er det ikke. FreeSync er blant annet plaget med ghosting/artifakter og G-Sync har lavere input lag.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 timer siden):

Problemet er at ingen av de nye korta er det slik jeg ser det iallefall. RTX 3060 starter på 6000 kr... Et kort som burde kosta under 3000 kr.

Under 3000 faktisk. Siden når har det vært under 10gangen for PC-komponenter når man skal konvertere dollar til krone? Når dollaren var verdt 6 kroner?
MSRP er vel uten mva. meg bekjent.

Jeg tenkte som deg før jeg skulle kjøpe GTX 1080. Men nå har jeg bare tilpasset meg (når  jeg innså at AMD ikke noen gang ville komme med noe i nærheten, ytelsesmessig). Enten vil jeg ha en skikkelig PC å game på eller så kan jeg bli eksklusiv konsoll gamer. Markedet tilpasser seg neppe til hva du selv mener at prisen burde være.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, MrMarbles said:

Under 3000 faktisk. Siden når har det vært under 10gangen for PC-komponenter når man skal konvertere dollar til krone? Når dollaren var verdt 6 kroner?
MSRP er vel uten mva. meg bekjent.

MSRP måtte da selvsagt vært satt lavere i utgangspunktet også. Jeg tenkte mer på prisnivået til GTX 1060 og de andre Pascal korta da de kom ut. Men det er flere faktorer i dag som ikke var til stede den gangen, så det blir urealistisk av meg å forvente like lave priser som den gangen. Likevel er dagens priser extreme fordet. Jeg betalte 12800 kr for mitt 2080Ti for 2 år siden og synes DEN prisen var høy...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Betroz skrev (41 minutter siden):

MSRP måtte da selvsagt vært satt lavere i utgangspunktet også. Jeg tenkte mer på prisnivået til GTX 1060 og de andre Pascal korta da de kom ut. Men det er flere faktorer i dag som ikke var til stede den gangen, så det blir urealistisk av meg å forvente like lave priser som den gangen. Likevel er dagens priser extreme fordet. Jeg betalte 12800 kr for mitt 2080Ti for 2 år siden og synes DEN prisen var høy...

De nye produksjonsprosessene er dyrere for nvidia/AMD osv. Og dyrere vil det nok bli (bare se på hvor mye Intel har slitt med 10nm og nå 7nm). Så jeg tror at vi aldri kommer tilbake igjen til det prisnivået sånn som ting er nå. 

Lenke til kommentar
13 hours ago, BadCat said:

Det er 4 skjermer (25" 30 Hz fra Alienware, Acer, ASUS eller MSI) på markedet som holder stand til spill. Samtlige krever G-Sync med mindre du kun skal spille CS:GO.

 

13 hours ago, oOF said:

Utenkelig å gå tilbake til en skjerm med så lav oppløsning.

Mer utenkelig å gå tilbake til så liten skjerm egentlig, 25" er SÅÅ 2013 😁

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

De nye produksjonsprosessene er dyrere for nvidia/AMD osv. Og dyrere vil det nok bli (bare se på hvor mye Intel har slitt med 10nm og nå 7nm). Så jeg tror at vi aldri kommer tilbake igjen til det prisnivået sånn som ting er nå. 

Men, mcm-design kan potensielt senke prisene da produksjon med mindre brikker er langt mer lønnsom enn større brikker. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, BadCat said:

Hvem har påstått det? G-Sync er bortimot et "must have" i spill hvor man fiser ett sted mellom 200-300 FPS deler av tiden. Man får skjermen til å kjøre FreeSync, i alle fall på de fra ASUS(ikke offisielt støttet), men optimalt er det ikke. FreeSync er blant annet plaget med ghosting/artifakter og G-Sync har lavere input lag.

Hvorfor trenger man G-Sync i så høy FPS? Er det ikke bare å sette FPS Cap 1 under monitor Hz?

Quote

From my experience, 240hz without gsync will make your actions feel snappier than 144hz with gsync; but 144hz gsync will make gameplay look smoother. The difference in input lag between the two, running at the same framerate, averages at fractions of a millisecond - so basically no difference at all.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Nizzen said:

500+ fps i fortnite og 360hz g-sync er ganske smooth. Slik gamer lillegutt i heimen. 

Selv gamle meg merker stor forskjell vs 144hz.

Kjerringa merker dog ikkje forskjell på 60hz og 360hz. Ho vil heller ikkje 🤣

Jo men var ikke g-sync kun nyttig i lav FPS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...