Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Theo343 said:

You can find cheap keyboards with a functioning caps-lock on ebay.

That's a satire, cause lot of blokes, were defending crypto mining as not the main reason for lack of cards.

But it definitely was, if not the sole reason.

Year on year, gpu demand by PC segment seems only increased by 17% more than expected. While Nvidia says that they produced even more than ever and its still wasn't enough to even see any stock in shops. Even Nvidia CEO lately said that's the reason why they now make LHR cards as most cards were only getting in hands of ETH miners.

The reason for that is crypto mining profitability can be infinite, so if you only bypassed the initial cost of purchase at most prices you would still make profit. Even small miners having 30-50 cards and farms in China having in 10 of thousands cards if not more.

Now miners have to weight the cost against profitability or even selling their cards to maximize profit.

I hope crypto mining burns and mining will also be sanctioned in other countries like it was in China. It wastes too much electricity (as much as medium sized EU country), produces e-waste, takes away products from hobists/developers/researchers and don't bring any benefits for society whatsoever. It's just stupid quick to get rich scheme that sacrifices all reason for money.

 

 

Edit: 2-3 months MSRP, as RoI too long for even 3060 at MSRP by then.

Q1-Q2 lower than MSRP prices as miners will be selling their cards cause PoS ETH

Endret av KryssN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cryptomining not being the only reason for lack of GPU and/or other components has been proven a long time ago. 
- Considerably higher demand during the pandemic
- Low orderreserves from 2020 resulting in underproduction vs demand
- cryptomining has had its effect aswell

I agree on the wasting of electricity and your other mentioned concerns. Its madness, like the gold rush.
 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
BadCat skrev (22 minutter siden):

Minimalt med kort som går til mining her i vest. Folk liker å ha noe å klage på selv om det ikke er reelt.

Hvordan forklarer du da den økte tilgjengeligheten uten noen økning i produksjon? Vil du påstå at tilgjengeligheten hadde økt like mye dersom ETH og BTC ikke hadde sett en slik kræsj?

Vil heller si minere liker å skylde på andre når de selv er en stor del av problemet. Jeg tror ikke folk flest lenger kjøper argumentet at minere er uskyldige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MTH skrev (9 minutter siden):

Hvordan forklarer du da den økte tilgjengeligheten uten noen økning i produksjon? Vil du påstå at tilgjengeligheten hadde økt like mye dersom ETH og BTC ikke hadde sett en slik kræsj?

Vil heller si minere liker å skylde på andre når de selv er en stor del av problemet. Jeg tror ikke folk flest lenger kjøper argumentet at minere er uskyldige.

Tror ikke han prøver å unnskylde minere sin rolle i mangelen på GPU. Tror heller han påpeker at tidligere har de fleste kortene rullet rett ut fra fabrikken i Kina/Taiwan deretter rett til en gigantisk mining farm. Er no ikke så mange av kortene som forsvinner til en vanlig nordmann med en rigg bestående av 5-6 kort. Men at folk er mer skeptiske til å kjøpe gpu'er nå som EIP1559 nærmer seg er ikke tilfeldig. LHR kortene gjør nok også sitt. For 2 måneder siden var det 30-40 kort av 3070 på finn. Nå er det 300+. Med mindre krypto skulle hoppe opp igjen på de tidligere høyeste nivåene, så vil jeg tro at kort gradvis blir mer tilgjengelig fremover. Er også en faktor at nå som kortene blir mer tilgjengelig, så forsvinner scalp priser. Er nok de færreste gamere som noensinne var interessert mid/high range kort som 3070 til 12-13k.

Endret av Otaconmg
Lenke til kommentar

Det er godt mulig at 25% av kortene totalt stett går til mining, men vestlige markeder er ikke representativ for mer enn en liten del av de 25%.

Jeg kjøper fremdeles kort, men kun attraktive modeller. Jeg har mange kort i restlevering til mye bedre pris.

Det begynner å bli litt mettet nå for annet enn 3080.  Det er ikke lenger slik at 3070 blir revet bort i løpet av sekunder. 

https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/329984/evga-geforce-rtx-3070-ftw3-ultra-evga-supernova-650w-gt-psu-bu

3090 ligger også relativt lenge med unntak av de mest attraktive modellene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Otaconmg said:

Tror ikke han prøver å unnskylde minere sin rolle i mangelen på GPU. Tror heller han påpeker at tidligere har de fleste kortene rullet rett ut fra fabrikken i Kina/Taiwan deretter rett til en gigantisk mining farm. 

Akkurat dette aspektet er nok litt underkomunisert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tja. Er vel ikke mange gamere som har mer enn en gaming PC, og dermed kjøper mer enn en GPU, så selv om det ikke er så mange minere, så monner det bra når de kjøper 10+ GPUer hver.

Og som du selv sier, hadde du fått tak i flere kort, så hadde du kjøpt flere. Er vel bare sikringsskapet og overoppheting av bygningen som setter grenser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke så mange store minere i Norge. Typisk er det folk som tester ei håndfull kort i noen måneder av nysgjerrighet og så hopper de av. Det er store ulemper med mining hjemme. Det støyer, det blir varmt og man makser det som er av kurser slik at man får problemer med daglige gjøremål. Jo mindre man får betalt desto mindre har man igjen for det. Hvis man kan stappe hundrevis av kort i en industripark over flere år så er det en ting, men hjemme blir man faktisk lei av støyen og de andre ulempene. Man kan bruke boder, kjellere og garasjer, men de fleste har bruk for disse til andre formål.

@KryssN
Det må være lov å ha en hobby enten det er sportsbil, motorbåt eller mining, eventuelt alle tre.Det er helsebringende å ha noe å pusle med under en lockdown.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
18 minutes ago, BadCat said:

Det er ikke så mange store minere i Norge. Typisk er det folk som tester ei håndfull kort i noen måneder av nysgjerrighet og så hopper de av. Det er store ulemper med mining hjemme. Det støyer, det blir varmt og man makser det som er av kurser slik at man får problemer med daglige gjøremål. Jo mindre man får betalt desto mindre har man igjen for det. Hvis man kan stappe hundrevis av kort i en industripark over flere år så er det en ting, men hjemme blir man faktisk lei av støyen og de andre ulempene. Man kan bruke boder, kjellere og garasjer, men de fleste har bruk for disse til andre formål.

@KryssN
Det må være lov å ha en hobby enten det er sportsbil, motorbåt eller mining, eventuelt alle tre.Det er helsebringende å ha noe å pusle med under en lockdown.

Tror du har rett at det ikke er noe særlig industri-skala mining i Norge (ie. industrilokaler fulle av GPUer). Men når jeg tar en titt på Finn, så er jeg litt sjokkert over hvor mange som  ser ut til å kjøre relativt storskala hobbymining. Blir fort mange kort av sånt. En 10 GPU miner er lik 10 gamere, og det ser ut som om det er en del som driver enda større enn som så. En del av de mister nok lysten nå, har sett det har vært noen studenter som har hatt en 6x GPU åpen rigg på en 10 m2 hybel... 

Full disclosure: jeg miner selv, med to GPUer (kjøpt i år) i vanlige bruksmaskiner og to gamle GPUer i et rack i garasjen. Men jeg har ikke flere kort enn at jeg kunne satt de i bruk hos ungene osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kalle Klo said:

Tror du har rett at det ikke er noe særlig industri-skala mining i Norge (ie. industrilokaler fulle av GPUer). Men når jeg tar en titt på Finn, så er jeg litt sjokkert over hvor mange som  ser ut til å kjøre relativt storskala hobbymining. Blir fort mange kort av sånt. En 10 GPU miner er lik 10 gamere, og det ser ut som om det er en del som driver enda større enn som så. En del av de mister nok lysten nå, har sett det har vært noen studenter som har hatt en 6x GPU åpen rigg på en 10 m2 hybel... 

Full disclosure: jeg miner selv, med to GPUer (kjøpt i år) i vanlige bruksmaskiner og to gamle GPUer i et rack i garasjen. Men jeg har ikke flere kort enn at jeg kunne satt de i bruk hos ungene osv. 

Hvorfor blir du sjokkert av å se så mange kort på Finn?
Når markedet er så dårlig som det er blir det sånn.
Bare se på "designersneakers". Samme greia der.
Folk står i kø 14t utenfor butikk for å kjøpe et par som ikke er deres størrelse engang. Kun for å selge videre.

Endret av sycho
Lenke til kommentar

Scalpers er jo en ting, men det er jo enormt mye miningrigger til salgs også, da. Så lenge jeg har fulgt med (mars), så har ikke enkeltkort på Finn ligget så veldig mye over butikkpris, men det er masse folk som prøver å selge rigger til betraktlig høyere priser. 

Kanskje minerscalpers eller riggbyggere er et vel så stort problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (47 minutter siden):

Det er ikke så mange store minere i Norge. Typisk er det folk som tester ei håndfull kort i noen måneder av nysgjerrighet og så hopper de av. Det er store ulemper med mining hjemme. Det støyer, det blir varmt og man makser det som er av kurser slik at man får problemer med daglige gjøremål. Jo mindre man får betalt desto mindre har man igjen for det. Hvis man kan stappe hundrevis av kort i en industripark over flere år så er det en ting, men hjemme blir man faktisk lei av støyen og de andre ulempene. Man kan bruke boder, kjellere og garasjer, men de fleste har bruk for disse til andre formål.

@KryssN
Det må være lov å ha en hobby enten det er sportsbil, motorbåt eller mining, eventuelt alle tre.Det er helsebringende å ha noe å pusle med under en lockdown.

Vi ligger på 9ende plass i verden når det kommer til Bitcoin Hashrate, så jeg har litt vansker med å se at det ikke også skal gjelde ETH mining. Norge er et bittelite land sammenlignet med de andre på listen, så da må det være endel store mining farmer her til lands som bidrar til at hashraten er så høy.

• Bitcoin mining by country 2020 | Statista

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, TheKims said:

Vi ligger på 9ende plass i verden når det kommer til Bitcoin Hashrate, så jeg har litt vansker med å se at det ikke også skal gjelde ETH mining. Norge er et bittelite land sammenlignet med de andre på listen, så da må det være endel store mining farmer her til lands som bidrar til at hashraten er så høy.

• Bitcoin mining by country 2020 | Statista

Ingen fare, nå økes nettleien betraktelig for å ta høyde for dette. Men bare for de private strømkundene slik at de som gjør dette i industriell skala slipper unna.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Ingen fare, nå økes nettleien betraktelig for å ta høyde for dette. Men bare for de private strømkundene slik at de som gjør dette i industriell skala slipper unna.

De store aktørene betaler nettleie for en mindre del av strømnettet. Statnett og nettselskapet for regionalnettet. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prøver dette i stedet for lotto 😅

 

Thank you for participating in the raffle for the purchase of the DOOM Eternal GeForce RTX 3080 Ti Demon Slayer Bundle . We will send you an email if you are one of the lucky ones we randomly drawn on July 8th, 2021. We keep our fingers crossed!

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 minutter siden):

Prøver dette i stedet for lotto 😅

 

Thank you for participating in the raffle for the purchase of the DOOM Eternal GeForce RTX 3080 Ti Demon Slayer Bundle . We will send you an email if you are one of the lucky ones we randomly drawn on July 8th, 2021. We keep our fingers crossed!

 

 

Og der ble vinnersjansen din forminsket ennda litt mer 😂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...