Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

9 hours ago, Kalle Klo said:

Scalpers er jo en ting, men det er jo enormt mye miningrigger til salgs også, da. Så lenge jeg har fulgt med (mars), så har ikke enkeltkort på Finn ligget så veldig mye over butikkpris, men det er masse folk som prøver å selge rigger til betraktlig høyere priser. 

Kanskje minerscalpers eller riggbyggere er et vel så stort problem?

Spørs om du ikke er inne på noe med at når mining tok helt av i februar-mars så var det enorme summer å tjene på å sette sammen en rigg, man fikk fint finn.no pris på alle delene + 20 000 finnerlønn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (16 timer siden):

Vi ligger på 9ende plass i verden når det kommer til Bitcoin Hashrate, så jeg har litt vansker med å se at det ikke også skal gjelde ETH mining. Norge er et bittelite land sammenlignet med de andre på listen, så da må det være endel store mining farmer her til lands som bidrar til at hashraten er så høy.

• Bitcoin mining by country 2020 | Statista

Vet det er noen store rigger i industribygg i flere storbyer, har handla brukte kort med noen av dem 8g det var ekstremt storvskala flere av dem drev med. Det var i november og jeg vet de saumfarte markedet etter Ampere, Radeon 7, Vega 56/64 og rx 5700-kort. Da jeg la ut 5700-kortet mitt i november var interessa helt syk og det ble budkrig og et støyende founderskort. Jeg fikk igjen det jeg gav for kortet i aug 2019 så var godt fornøyd, men skjønner at spesielt 3080 og 3060ti forsvant fort. Det at det stort sett har vært betraktelug lettere å få tak i 3070 enn 3060ti tyder også på mye etterspørsel fra minerne. Et kort som yter 10-15% mer i gaming og koster 20% mer er som regel ettertrakta blant gamere, men når miningytelsa til 3060ti er lik blir det mye mer populært blant minere enn 3070. 

Lenke til kommentar
Gyrofalc0n skrev (35 minutter siden):

Fant Komplett nettopp en container med varer de hadde glemt i et hjørne på lageret? Sjekk Demo-varene, ref varslingsposten til MariusJS

Hadde nok samla seg opp med returnerete kort (ventepølser). Mye AMD ser jeg, så sikkert folk som har fått tak i det kortet di egentlig ville ha.

Lenke til kommentar
6 hours ago, BadCat said:

I Japan er det populært, men hva er hensikten med å forsøke å selge det her?

Dette spørsmålet gir ikke mening. Det er ikke Gundam som selges. Det som selges er et 3080-kort med Gundam-klistermerke på. Hvis du liker Gundam, så får du et 3080-kort med Gundam-klistermerker. Gratulerer. Liker du ikke Gundam, så får du et 3080-kort med Gundam-klistermerker, men du får også 3080-kort. Det finnes sannsynligvis ikke Gundam-fans, som ikke liker PC og ikke liker et skjermkort, som kjøper et Gundam-skjermkort. Du sitter da igjen med de som likevel skal ha et 3080-kort og ikke bryr seg om fargen. Som f.eks. meg: jeg tar gjerne et Gundam-kort som er farget bæsjebrunt med 10 rosa priker og 2 blå. Kabinettet kan godt ha Pride-farger og minnebrikkene må gjerne være gjennomsiktige. Who cares.

Så for å prøve å svare konkret på spørsmålet ditt (eller TLDR om du vil):

Hensikten med å selge 3080-kort er å selge 3080-kort. Folk kjøper 3080-kort og derfor selges 3080-kort.

Endret av Strandball
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det merkes at det ikke er særlig mange igjen som er villige til å betale overpris, så prisene må nok ned etter hvert. De mest ivrige har trolig allerede fått et kort, og et nytt kort haster trolig ikke for dem som er igjen. Jeg er i bunn og grunn ganske fornøyd med at jeg motstod fristelsen såpass lenge, og kunne sikkert også ventet til neste år nå som trangen etter nytt skjermkort er lavere enn når prisene var på det verste.

Produksjonen av bl.a. RTX 3060 skal øke nå som deler av Asia åpner opp igjen og internettkafeer trenger nye kort, samtidig som at enkelte markeder vil mettes nå som kryptominere selger unna.

Dragonlove skrev (6 minutter siden):

Ja nå ser man at det ikke var Gamerne som ikke fikk tak i kort likevel.

Det er jo bare tull. Gamerne som virkelig trengte et kort har sannsynligvis fått kjøpt seg et nå, og resten sitter sannsynligvis fortsatt på gjerdet og venter på hva som skjer. Det aller meste er fortsatt grovt overpriset, og så lenge fortjenesten for minere forblir lave (slik som de bør være) tror jeg markedet vil rette seg etter den synkende etterspørselen de kommende månedene.

Men man kan godt slutte å påstå at minere ikke var de mest aggressive på bot-kjøping av skjermkort sammen med scalpere. Det var ikke gamere kortene endte opp hos når det hele var på sitt verste, det var nok heller slike som dere med økonomisk insentiv for å støvsuge det som var igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...