Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Fade1 skrev (1 time siden):

Skal tro om verdifallet på Bitcoin (38% på en måned) og ETH (37% på 10 dager) i tillegg til at skjermkortene som kommer nå har miningsperre vil gjøre flere kort tilgjengelige for gamere? Blir plutselig ikke så lukrativt å mine lenger da.

Denne volatiliteten er helt naturlig og ganske uproblematisk for krypto. Det har for eksempel vært mye mer lukrativt å mine med NiceHash etter BTC korrigerte, som sannsynligvis er miningtjenesten med lavest terskel for gamere som miner når maskinen idler. BTC har også stabilisert seg på $40k som er dobbelt så mye som ATH forrige bullrun og de siste 24 t har prisen steget igjen. Når det er sagt er det faktisk ingen som vet helt hva de prater om når de prater om krypto, men alle har en mening. Slutten av forrige run føltes mye mer brutalt enn dette og jeg tror heller ikke vi er i nærheten av slutten på nåværende run.

Jeg håper og tror imidlertid at dette bidrar til at skjermkort blir mer tilgjengelig. Jeg registrerer en del rigs til salgs med Ampere-kort og ikke bare gamle 1070-rigger. Jeg synes løsningen nvidia kommer med, der hashraten strupes, er helt håpløs. Skikkelig tåpelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, snp said:

Denne volatiliteten er helt naturlig og ganske uproblematisk for krypto. Det har for eksempel vært mye mer lukrativt å mine med NiceHash etter BTC korrigerte, som sannsynligvis er miningtjenesten med lavest terskel for gamere som miner når maskinen idler. BTC har også stabilisert seg på $40k som er dobbelt så mye som ATH forrige bullrun og de siste 24 t har prisen steget igjen. Når det er sagt er det faktisk ingen som vet helt hva de prater om når de prater om krypto, men alle har en mening. Slutten av forrige run føltes mye mer brutalt enn dette og jeg tror heller ikke vi er i nærheten av slutten på nåværende run.

Jeg håper og tror imidlertid at dette bidrar til at skjermkort blir mer tilgjengelig. Jeg registrerer en del rigs til salgs med Ampere-kort og ikke bare gamle 1070-rigger. Jeg synes løsningen nvidia kommer med, der hashraten strupes, er helt håpløs. Skikkelig tåpelig.

Hvordan ville du løst det, om du var nVidia?

Lenke til kommentar
Gyrofalc0n skrev (21 minutter siden):

Er virkelig kjipt at man må være enten i den ene eller andre leiren.

Er mange som bare har 1 kort og gamer, men som også er såpass tech interessert, at de setter på mining når PC ikke brukes til gameing.

Samtidig så vil minere støvsuge det som er sålenge det er lønnsomt til mining. Tror ikke du får noe pose og sekk desverre så lenge mining er så lønnsomt som nå.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Hvordan ville du løst det, om du var nVidia?

Jeg hadde startet med å være litt mer proaktiv, som å ikke lansere nye modeller når gamle modeller ikke kan leveres, ikke selge store partier til minere, produsere nok chipper før lansering etc. Dette er i aller høyeste grad et problem nvidia har bidratt til selv og det er åpenbart at de eneste løsningene som vurderes de som gagner dem og ikke forbrukeren. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
3 minutes ago, snp said:

Jeg hadde startet med å være litt mer proaktiv, som å ikke lansere nye modeller når gamle modeller ikke kan leveres, ikke selge store partier til minere, produsere nok chipper før lansering etc. Dette er i aller høyeste grad et problem nvidia har bidratt til selv og det er åpenbart at de eneste løsningene som vurderes de som gagner dem og ikke forbrukeren. 

Høres lett ut, men er visst ikke slik verden fungerer. Penger først, så resten kanskje etterpå. 

Hadde du vært "Admin Dirr" og gjort slik du sa, så hadde du nok fått sparken av styret :p

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Undified said:

3090 er jo ikke så gale hvis man først må ut med 20k for 3080 ti. Da kan man også mine !

Det er sant, så lenge man finner en til grei pris. Trenger dog ikke noe heftigere enn 3080 til gaming imo. Gidder liksom ikke å punge ut 25-30k for et skjermkort heller 😛

Lenke til kommentar

Noe vits å vente mer på dette? Forventet var juni, men ble nett endret til september. Bestilte 30.12, så virker som det er dødt. Venter på ny elbil også. Der fikk vi først vite kvartal for levering, deretter måned. Vansker med å forstå hvorfor det er så utrolig lite informasjon rundt skjermkort, og leveringsdatoer helt i skyene.

3060ti.png

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Imperator said:

Noe vits å vente mer på dette? Forventet var juni, men ble nett endret til september. Bestilte 30.12, så virker som det er dødt. Venter på ny elbil også. Der fikk vi først vite kvartal for levering, deretter måned. Vansker med å forstå hvorfor det er så utrolig lite informasjon rundt skjermkort, og leveringsdatoer helt i skyene.

3060ti.png

Denne vil være hashrate limited innen du før den i den grad det betyr noe. Du har antagelig ikke forhåndsbetalt så isåfall kan du bare la bestillingen stå for så å vurdere når den sendes ut. Hvis du trenger et kort nå ville jeg fått tak i et annet i mellomtiden.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Imperator said:

Noe vits å vente mer på dette? Forventet var juni, men ble nett endret til september. Bestilte 30.12, så virker som det er dødt. Venter på ny elbil også. Der fikk vi først vite kvartal for levering, deretter måned. Vansker med å forstå hvorfor det er så utrolig lite informasjon rundt skjermkort, og leveringsdatoer helt i skyene.

Vente pa bil er jo vanlig. Tenker meg at de har system/kommunikasjonskanaler for at fa oppdatert ETA/status. Jmf skjermkort som oftest ikke har den her ventetiden.

Lenke til kommentar
snp skrev (1 time siden):

Jeg synes løsningen nvidia kommer med, der hashraten strupes, er helt håpløs. Skikkelig tåpelig.

Problemet er nok heller at det ikke finnes noe elegant løsning som gjør alle fornøyde i denne situasjonen. Produksjonen kan ikke skaleres opp, scalping kan ikke forhindres og etterspørselen krymper aldri så lenge man kan mine krypto. Da er trolig det "minst skadefulle" man kan gjøre og samtidig det eneste gjennomførbare tiltaket å gå til krig mot mining siden dette definitivt har potensiale for å skade bunnlinjen til NVIDIA på sikt, samtidig som at det er kontroversielt i alle kundegrupper og man risikerer dermed lite når det kommer til kundeinntrykk.

Problemet med mining er nok at man aldri får dekket behovet så lenge det er veldig profitabelt å mine. Større minere nøyer seg ikke med et kort, de skal ha så mange som mulig og er villige til å gå langt for å sikre seg de få kortene som ligger ute. De fleste andre derimot ser seg forøyd med et kort (hva skal men med mer enn et per rig når SLI ikke lenger er en ting?). Kryptoboblen i 2018 som vi ser mange av de samme tendensene til i dag førte til en stor "produksjonsboble" som skapte store problemer for NVIDIA når de plutselig brant inne med kort som ikke solgte grunnet kjempefall i etterspørselen,  samtidig som at brukte kort fra minere gikk kraftig utover salgstallene til den påfølgende kortserien. Det er nok en av årsakene til at NVIDIA ikke er spesielt begeistret over mining.

Så det store spørsmålet er nok hva NVIDIA kunne gjort i stedet for å begrense hashraten. Personlig er jeg mer for sperren en mot, selv om det ikke er en løsning jeg personlig foretrekker.

Endret av MTH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://blogs.nvidia.com/blog/2021/05/18/lhr/

Quote

Because these GPUs originally launched with a full hash rate, we want to ensure that customers know exactly what they’re getting when they buy GeForce products. To help with this, our GeForce partners are labeling the GeForce RTX 3080, RTX 3070 and RTX 3060 Ti cards with a “Lite Hash Rate,” or “LHR,” identifier. The identifier will be in retail product listings and on the box.

... med dette som utgangspunkt så kan jeg ikke tro at de (les: butikker) kan sende LHR-kort til de som allerede har bestilt kort. Nvidia har også bekreftet at de kommer til å fortsette produksjon av non-LHR-kortene. De har garantert gjort dette for å unngå massesøksmål o.l.

Utfordringen kommer dog til å dukke opp på annenhåndsmarkedet, siden kortene i seg selv ikke er fysisk merket (kun pappesken/pakken). Så det blir jo sikkert kjempegøy :D

Endret av jocke
Lenke til kommentar
MTH skrev (42 minutter siden):

Så det store spørsmålet er nok hva NVIDIA kunne gjort i stedet for å begrense hashraten. Personlig er jeg mer for sperren en mot, selv om det ikke er en løsning jeg personlig foretrekker.

De kunne ha hatt maks et kort pr kunde fra start av, så flest mulig får muligheten til å kjøpe, også kunne de åpnet opp når markedet er mettet. Den eneste grunnen til at de kommer med denne sperren er for å selge dedikerte mining kort. Disse mining kortene kommer til å havne rett på dynga den dagen mining ikke er lønnsomt mere, når de istedenfor kunne ha bli solgt på bruktmarkedet til gamere.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (6 minutter siden):

De kunne ha hatt maks et kort pr kunde fra start av, så flest mulig får muligheten til å kjøpe, også kunne de åpnet opp når markedet er mettet. Den eneste grunnen til at de kommer med denne sperren er for å selge dedikerte mining kort. Disse mining kortene kommer til å havne rett på dynga den dagen mining ikke er lønnsomt mere, når de istedenfor kunne ha bli solgt på bruktmarkedet til gamere.

Får å ikke nevne de tar dobbel pris på mining kortene.

Lenke til kommentar
DuffyKey skrev (11 minutter siden):

Noen som har fått levert RTX 3080 Strix OC White fra Netonnet i det siste? Ser at ordren min fra 8. april er endret fra "levert" til "pakkes". Så mulig at noe skjer. 😅892867098_Netonnet-RTX3080StrixOCWhite.thumb.png.ab308dfe935baeb1c7542d91416bab92.png

Du mener fra "mottatt" til pakkes? :) Jeg bestilte samme kortet 16. mars, fortsatt står ordren bare som mottatt.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (3 minutter siden):

Du mener fra "mottatt" til pakkes? :) Jeg bestilte samme kortet 16. mars, fortsatt står ordren bare som mottatt.

Bestillte også samme kort den 8 april (var kun lov med 1 kort pr kunde) , den ordren har de slettet, jeg bestillte også 16 mars den står fortsatt som motatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...