Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Betroz said:

Det har du blitt overbevist om. Ikke alle som deler den oppfattningen om at Covid er "Svartedauen 2.0" og vaksinen er eneste reddningen. Hadde Covid virkelig vært så farlig som du tror, så hadde de rike og mektige i verden låst seg inne i sine underjordiske bunkere for lenge siden. 

Vi har mye data nå på at covid-19 forårsaker organskader og langstidssykdom hos en nokså stor kohort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Nidar2 said:

Ikke for alle, og er det en stor jobb å få tak i hvilke bivirkninger som ikke står nevnt. Man får ingen hjelp fra fastlege eller FHI. Man får heller ingen hjelp til å vurdere hvilke innholdsstoffer man skal se etter utfra hvilke bivirkninger man vanligvis får.

Altså vaksinen blir ikke ukritisk godkjent og brukt i bekjempelsen av pandemien. Vaksinen(e) har gjennomgått alle kliniske studier som er påkrevd for å kunne sette det i bruk. De som vurderer om vaksinen er farlig er mye mer kompetente enn både deg og meg til dette. Vi må bare velge å stole på at prosessen gjøres riktig. Skal man gå i sømmene på alt, så vil man aldri finne ro i livet. Jeg sjekker ikke om piloten på flyet er frisk og innehar kompetansen til å fly, jeg stoler på at det er i orden. Jeg sjekker ikke bakgrunnsinfo om alle lærerne jeg har hatt, ei dobbeltsjekket om det de lærer oss er helt riktig, jeg stoler på at det de forteller er riktig. Osv.

Jeg har selv tatt vaksinen, og mange jeg kjenner også har gjort det. Har enda ikke sett problemet meg å ta den, det tok 5 sekunder, og thats it. Gjør det ikke mer komplisert enn hva det er - den er godkjent og safe, så da stoler jeg på det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Alle trenger vaksinen. Risikoen for organskader og langstidssykdom er høy for alle aldersgrupper. 

All sykdom er skadelig. Selv f.eks influensa. Da kan man så klart argumentere for at alle trenger influensa-vaksinen. Men jeg vil ikke dra den så langt. Jeg har nytte av vaksinene for influensa og korona, men jeg trenger de ikke. De er ganske valgfrie.

Jeg kommer hovedsaklig ikke til å ta vaksinen for min egen del. Om det blir til at jeg tar vaksinen kommer det til å være for å beskytte de eldre og de med underliggende sykdom, gjennom flokkimmunitet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

All sykdom er skadelig. Selv f.eks influensa. Da kan man så klart argumentere for at alle trenger influensa-vaksinen. Men jeg vil ikke dra den så langt. Jeg har nytte av vaksinene for influensa og korona, men jeg trenger de ikke. De er ganske valgfrie.

Jeg kommer hovedsaklig ikke til å ta vaksinen for min egen del. Om det blir til at jeg tar vaksinen kommer det til å være for å beskytte de eldre og de med underliggende sykdom, gjennom flokkimmunitet.

https://newyork.cbslocal.com/2021/01/14/asymptomatic-covid-lung-damage/

Og dette er bare lungene. Vi har gode beviser for skader på hjerne, hjerte, nyrer osv også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AnnonymG skrev (46 minutter siden):

Altså vaksinen blir ikke ukritisk godkjent og brukt i bekjempelsen av pandemien. Vaksinen(e) har gjennomgått alle kliniske studier som er påkrevd for å kunne sette det i bruk. De som vurderer om vaksinen er farlig er mye mer kompetente enn både deg og meg til dette. Vi må bare velge å stole på at prosessen gjøres riktig. Skal man gå i sømmene på alt, så vil man aldri finne ro i livet. Jeg sjekker ikke om piloten på flyet er frisk og innehar kompetansen til å fly, jeg stoler på at det er i orden. Jeg sjekker ikke bakgrunnsinfo om alle lærerne jeg har hatt, ei dobbeltsjekket om det de lærer oss er helt riktig, jeg stoler på at det de forteller er riktig. Osv.

Jeg har selv tatt vaksinen, og mange jeg kjenner også har gjort det. Har enda ikke sett problemet meg å ta den, det tok 5 sekunder, og thats it. Gjør det ikke mer komplisert enn hva det er - den er godkjent og safe, så da stoler jeg på det. 

Det er ikke at de ikke kommer med gode anbefaler for folk flest. Det er for de mennesker som har ekstra utfordringer og som må være forsiktige med både det ene og det andre som ikke får den informasjonen de trenger. 

For min del trenger jeg å vite en del ekstra om kun en bivirkning som står på listen, men det er vanskelig å finne informasjon om dette. Jeg lurer feks. på hvor lenge bivirkningen varer og hvor kraftig den er, og om folk som allerede er plaget opplever bivirkningen som problematisk i større grad enn andre etter vaksinasjon. Det er helt umulig å få svar på dette. 

Om man allerede har ett helseproblem kan den ørlille bivirkningen man får gjøre at det tipper over fra å kunne leve et godt liv, til det stikk motsatte.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (29 minutter siden):

Vi har gode beviser for skader på hjerne, hjerte, nyrer osv også. 

Kanskje det fører til at de unge koronasyke må flytte relativt tidlig på sykehjem, det kan en spekulere i. Men Regjeringen har vel aldri sagt at de kan hindre viruset i seg selv. De bare forsinker utbredelsen av det, slik at flest mulig skal få muligheten til å få oksygenhjelp og/eller respirator. 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Ikke for alle, og er det en stor jobb å få tak i hvilke bivirkninger som ikke står nevnt. Man får ingen hjelp fra fastlege eller FHI. Man får heller ingen hjelp til å vurdere hvilke innholdsstoffer man skal se etter utfra hvilke bivirkninger man vanligvis får.

Jo innhold vet vi, jeg vet om en dame i helsevesen som må vente på AstraZeneca fordi hun ikke tåler blandingen i gensekvens vaksinene til pfizer og Moderna...

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (19 minutter siden):

Når jeg satt meg på liste for å få vaksinen måtte jeg fylle ut i ganske god detalj på hvilken underliggende sykdommer jeg har samt allergier, vekt, høyde osv. Så de med kompetansen på det får bestemme hvilken og når/om jeg skal ha vaksine, så det er jeg ikke fryktelig bekymret for.

Hvor kan jeg finne kopi av dette skjemaet, og hvor jeg kan finne ut hvordan de tolker resultatene av spørreskjemaet?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Benbjo said:

Vi har mye data nå på at covid-19 forårsaker organskader og langstidssykdom hos en nokså stor kohort. 

7 minutes ago, Benbjo said:

Du får økt sjanse for å ikke dø eller langvarige men av viruset. 

Det virker for meg som om du tror at de helse problemene du nevner, er noe man garantert vil få om man får Corona. Nå kjenner ikke jeg deg personlig, men en slik frykt kan det ikke være noe greit å ha i seg, men kan se ut som flere deler dine bekymringer og da tar vaksinen.

"Coronafobi" vil sikkert bli en psykiatrisk diagnose om noen år.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Det virker for meg som om du tror at de helse problemene du nevner, er noe man garantert vil få om man får Corona. Nå kjenner ikke jeg deg personlig, men en slik frykt kan det ikke være noe greit å ha i seg, men kan se ut som flere deler dine bekymringer og da tar vaksinen.

"Coronafobi" vil sikkert bli en psykiatrisk diagnose om noen år.

Det viktigste er at flest mulig av oss er friske og raske og at vi ellers er gode venner med hverandre. :)

- roever.no

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Ja, men frykt får mennesker til å ta feil valg ofte. Valg som virker rett der og da, men som man kan angre på siden.

Du har et godt poeng der, men så lenge flest mulig mennesker har det bra og er tilfreds i livet så er det det som betyr mest for meg. :)

 

- roever.no

Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Det virker for meg som om du tror at de helse problemene du nevner, er noe man garantert vil få om man får Corona. Nå kjenner ikke jeg deg personlig, men en slik frykt kan det ikke være noe greit å ha i seg, men kan se ut som flere deler dine bekymringer og da tar vaksinen.

"Coronafobi" vil sikkert bli en psykiatrisk diagnose om noen år.

Tja, ikke garantert, men høy sannsynlighet. En lege i USA sjekket lungene til alle pasientene sine, mange med asymptomatisk infeksjon. Nesten alle hadde lungeskader. 

Dette er jo bare 1 lege, men dette tyder jo på at det i alle fall ikke er uvanlig. Må forskes mer på selvsagt. 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (42 minutter siden):

Gjør ikke vanlig influensa det?

Mange dør av influensa for immun forsvaret er dårlig. Er det så mye verre en c19?

Jeg vet ikke, derfor jeg spør?

Jeg kjenner ikke til noen langtids skader av influensa som vi ser hos c19. Men joda det stemmer at folk dør av influensa, ofte eldre mennesker og folk med nedsatt immun forsvar som du nevner.

Lenke til kommentar

Betryggende å lese at random diskusjon.no-brukere ikke kjenner til langtidsskader av infeksjoner av influensatypen. Systemiske infeksjoner har en lei tendens til å medføre sykdom i organer, inkludert vitale deler som lunger og slikt. Avhengig av forløpet, skal du ikke se bort fra mer eller mindre uttalt permanente funksjonsnedsettelser på de same vitale organene. Hvorvidt det foreligger noe forskningsmessig grunnlag for langtidskomplikasjoner av cov19, kommer an på definisjonen av lang tid. Sammenliknet med de fleste andre, er covid et av smittesoffenes spedbarn. Det finnes ikke langtidsdata.

Det samme gjelder boten. Fint lite tid og store data å lene seg på. Konsekvensene av korona er inntil videre ukjent. Det er heller ingen som kjenner verken de kort- eller de langsiktige konsekvensene/bivirkningene av vaksinene. Langt mindre den biologiske interaksjonen av x antall vaksinevariasjoner for de mutasjonene som vil dukke opp de neste årene. Historien inneholder noen nedslående eksempler på masseutrulling av vaksiner med stygge og omfattende følger. På den andre siden er det enda flere historier om millioner av mennesker som har fått et helt liv takket være, nettopp vaksiner. Selv vaksinemotstandere, til tross for at de nok ikke liker å tenke på den måten, kan takke Big-Pharma, for at de selv, deres foreldre og barn har livet i behold. Ikke fordi de selv var med på dugnaden og risikere noe, men fordi de fleste andre gjorde det.

Vaksineprogrammer handler ikke om den enkelte, men om smittestoffets potensiale for spredning i en befolkning. Samfunnsmedisin og individualmedisin er to vidt forskjellige sider av samme sak. Ref. antibiotika og resistens.

En får bare venne seg til at vi ikke har fasit før vi har fasit, og håpe at kuren er mindre ondsinnet enn sykdommen. Inntil dataene foreligger, er det bare å brette opp, ta stikket og en for laget

Endret av WitNo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...