Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Betroz skrev (6 minutter siden):

Tuftet på helse my ass. Du vil passe perfekt inn i den nye normalen :roll:

Jeg vil ikke ha det sånn, er masse problemer med det.

Samt mine to bestekamerater i Norge er som deg, og vil ikke ha vaksine.

Jeg tenkte det måtte bli noe løsninger for dere, slik at dere kan gå ut iblant også. Jeg prøvde bare å være grei..

Jeg ser på lang avstand Skam, baksnakking på vei til butikken, og folk som tar bilder av han som ikke tok Vaksinepass og legger ut på Facebook..

Jeg synes ikke dette er greit.

Jeg tror nok heller at noen få steder har Vaksinepass, og flere har uten. Men jeg vet ikke...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 minutter siden):

Da burde du ikke ha skrevet det slik du gjorde :)

 

Litt skjemt tåler vi, var ikke vondt ment. Men vi ser jo på politikken hva som skjer...

Jeg ser et vell av problemer med Vaksinepass.. men Verden mener vist det er mest fornuftige løsning nå, de er sikkert klar over at segregering ikke er heldig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 1/29/2021 at 11:41 PM, WitNo said:

Vaksineprogrammer handler ikke om den enkelte, men om smittestoffets potensiale for spredning i en befolkning. Samfunnsmedisin og individualmedisin er to vidt forskjellige sider av samme sak. Ref. antibiotika og resistens.

En får bare venne seg til at vi ikke har fasit før vi har fasit, og håpe at kuren er mindre ondsinnet enn sykdommen. Inntil dataene foreligger, er det bare å brette opp, ta stikket og en for laget

Når svogeren min tar influensa sprøyten og blir forkjølet, svaret var blir litt mildere enn jeg som ikke tar den?

Ingen har fasit om sprøytene viker.

Men hadde de funnet svaret, ville vi kun tatte en sprøyte.

Men da går de som lager medisinene konk. Er penger som er problemet, ikke sprøytene.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kjetil Lura said:

Når svogeren min tar influensa sprøyten og blir forkjølet, svaret var blir litt mildere enn jeg som ikke tar den?

Ingen har fasit om sprøytene viker.

Men hadde de funnet svaret, ville vi kun tatte en sprøyte.

Men da går de som lager medisinene konk. Er penger som er problemet, ikke sprøytene.

Vi vet med stor sannsynlighet at pzifer og Moderna - vaksinene fungerer utmerket 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

 

En sprøyte og du er frisk for alltid?

 

Det er jo det de lager, for et spesifikk virus.

Så muterer viruset og ny vaksine må rulles ut.

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (3 timer siden):

Okay, vi for se om det stemmer?

Var influensa vaksinen jeg snakket om ikke c19 ?

Og at å lage vaksiner som fjerner dem, men da går de konk.

Tenk selv om de gjør det, en sprøyte og du er frisk for alltid?

Men da har de som lager medisinene ikke noe å gjøre.

 

Immunforsvaret vårt er (dessverre) skrudd sammen slik at det produserer antistoffer mot virus det kjenner fra før, enten gjennom tidligere infeksjoner eller vaksiner. Dermed vil et virus som har mutert - altså endret seg - tilstrekkelig, ikke bli gjenkjent av kroppen og immunforsvaret må "primes" på nytt - enten ved at det selv registrerer viruset og begynner å produsere antistoffer, eller ved at man får en ny vaksine som spesifikt går på dette viruset/mutasjonen.

Influensaviruset er jo nettopp kjennetegnet ved at det muterer såpass betydelig at man må vaksineres årlig for sesongens spesifikke virus. Andre virus endrer seg mindre drastisk, og man må derfor vaksineres betydelig sjeldnere.

Mtp. at vi begynner å nærme oss 8 milliarder mennesker på denne planeten og det stadig fødes flere, er nok ikke utsiktene til arbeidsledighet det som står i veien for oppfinnelsen av en medisin ala "en sprøyte og du er frisk for alltid." Det er vel heller slik at den som måtte finne opp en slik medisin, har lagt tidenes gullegg.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (På 6.2.2021 den 18.27):

Når svogeren min tar influensa sprøyten og blir forkjølet, svaret var blir litt mildere enn jeg som ikke tar den?

Ingen har fasit om sprøytene viker.

Men hadde de funnet svaret, ville vi kun tatte en sprøyte.

Men da går de som lager medisinene konk. Er penger som er problemet, ikke sprøytene.

1. ?

2. Normalt konstruerte sprøyter kan transportere innholdet (f.eks. en vaksie) gjennom kanylen og avlevere på tiltenkt sted under huden.
Når en vaksine har gjennomgått de utviklings- og utprøvingsprotokoller som er pålagt og helsemyndighetene i velfungerende land godkjenner, kan de anses som trygge, og med en risiko som statistisk sett er lavere enn de trivielle daglige vi utsettes for ved sykling, skigåing, biltur, etc.

3. Ref. 2

4. Penger er et byttemiddel. Nokså uproblematisk. Dersom farmasøytiske selskaper ikke kunne forvente return of investment, ville de ikke kunne produsere vaksiner og medisiner. Det ville være et problem.

Endret av WitNo
Lenke til kommentar

Derfor er de vaksine-optimister

Selv med flere nye coronamutasjoner i omløp, har ekspertene god tro på at vaksinene vil fungere.

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-er-de-vaksine-optimister/73365082

 

Sitat

 

- Er du overhodet bekymret for mutasjonene og hvordan de kan påvirke vaksinasjonseffekten?

- Nei, jeg er ikke så bekymret. Det er god grunn til å følge med på de, det er viktig, men foreløpig ligger det an til at vi vil klare å håndtere disse mutasjonene.

 

 

Lenke til kommentar

Sør-Afrika stanset i går bruken av AstraZeneca vaksinen, etter at studier viste at den hadde begrenset effekt på mutasjonen som sirkulerer der.

Vaksinen har også vist seg å ha dårligere effektivitet enn vaksinene fra Moderna og Pfizer, samt at effektivitet for de over 65 år er uviss grunnet manglende tall.

I dag vil WHOs egne panel for vaksiner møtes for å diskutere AZ-vaksinen ytterligere.
Det forventes at problemet er midlertidig, at enten vaksinen kan endres, eller at ytterligere studier vil vise bedre effektivitet ettersom de studiene som er gjennomført er små og svært begrensede.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du spre et virus videre, må du ha en aktiv utgave av viruset i kroppen; altså en utgave av viruset som formerer seg. Tradisjonelle vaksiner inneholder inaktive eller deler av viruset man vaksinerer mot, slik at cellene lærer seg å kjenne igjen viruset og produserer antistoffer mot det. mRNA-vaksinene inneholder ikke virus i det hele tatt, men kunstig produsert arvemateriale som gjør at cellene begynner å produsere antistoffer selv om de ikke er blitt eksponert for viruset.

Så nei, man kan ikke spre noe av det man får inn med vaksinen videre. Det hadde jo vært hendig da hvis man kom dit at man kunne produsere en smittsom vaksine...

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Vet dere det?


Du har fått svaret på dette.

Per i dag så er det usikkert i hvor stor grad man sprer smitte selv etter man er vaksinert. Flere studier på dette er på vei.
Så langt ser det ut som om de som er vaksinert i langt mindre grad sprer smitte.

Vaksinene er ikke 100% effektive, de gir trolig heller ikke steriliserende immunitet, slik at som for mange andre vaksiner så vil det alltid være en risiko for at man kan bli smittet, og til og med syk, å smitte andre igjen, selv om man er vaksinert.

Dette fremstår ikke som en særlig god grunn til å ikke ta vaksinen, ettersom risikoen for at du smitter andre jo er mye mye mye høyere dersom du ikke er vaksinert, og blir smittet?

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det lille landet Eswatini, som grenser til Sør-Afrika, har valgt å ikke lengre gi AstraZeneca-vaksinen.

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-eswatini-idUSL8N2KF6VY
 

Sitat

The country has considered its close proximity with South Africa. We felt that the variant could be in the country already. We will no longer be using AstraZeneca Oxford vaccine

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...