Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Betroz skrev (10 minutter siden):

Vet dere hva? Vi kan si nei til alt sammen. Uten folk sitt samtykke, så vil ikke dette kunne fortsette. Så enkelt er det.

Covid trenger uheldigvis ikke folk sitt samtykke.
Behovet er allerede laaaaangt større for vaksiner enn tilgjengeligheten, hvorfor skulle noen øke dette behovet?
Har en butikk 10 brød og 500 som vil kjøpe brød, så blir ikke behovet noe større om man fjerner 5 av brødene..
De som lager vaksiner konkurrerer jo seg også i mellom, markedet er begrenset, behovet er begrenset, førstemann til mølla får solgt mest og dermed tjent mest.

Hadde pfizer kunne levert 1mrd vaksiner, så hadde de fått solgt de umiddelbart. hvorfor skulle de latt andre produsenter få selge sitt produkt i mens de holder tilbake? For hver dag som går risikerer de å miste store markedsandeler.

Nå er riktignok hele verden markedet, men man trenger bare en runde så er man ferdig forhåpentligvis for godt, så antallet vil begrense seg.

Endret av aklla
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, aklla said:

Covid trenger uheldigvis ikke folk sitt samtykke.

Kuren (restriksjonene og vaksinen) er verre for samfunnet enn sykdommen. Innen du og mange andre innser det samme, så er det for sent. Pandemien er drevet av overdreven frykt, og denne frykten vil ødelegge samfunnet mer enn selve viruset. Du kan ta vaksinen og føle deg mer trygg der og da, men hva hjelper den tryggheten når du har mista jobben din, står i matkø nede i byen, og samfunnet er styrt av en teknokratisk elite som ikke bryr seg om vår helse og lykke.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Betroz said:

Kuren (restriksjonene og vaksinen) er verre for samfunnet enn sykdommen. Innen du og mange andre innser det samme, så er det for sent.  

Så då har vi det där problemet att sjukvården faktiskt har problem i en hel del länder. Vad är orsaken till att jag tror det i din värld?

Man kan inte lite på media. Det de skriver är fel.

Man kan inte lita på politiker och de som jobbar inom sjukvården. De ljuger.

De är sjuka på grund av 5G eller noe annet.

Jag ser problem med alla dissa förklaringarna och skulle vara intresserad av att veta hur du förklarar detta. Tror faktiskt inte du har kommit med någon konsekvent förklaring hittills. 

 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, aklla said:

Nå er riktignok hele verden markedet, men man trenger bare en runde så er man ferdig forhåpentligvis for godt, så antallet vil begrense seg.

En runde hvert år eller annenhvert år er det mye som tyder på.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41LRQa/eksperter-spaar-sesongvaksine-mot-covid-19-vi-klarer-ikke-aa-bekjempe-viruset

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Kuren (restriksjonene og vaksinen) er verre for samfunnet enn sykdommen. Innen du og mange andre innser det samme, så er det for sent. Pandemien er drevet av overdreven frykt, og denne frykten vil ødelegge samfunnet mer enn selve viruset. Du kan ta vaksinen og føle deg mer trygg der og da, men hva hjelper den tryggheten når du har mista jobben din, står i matkø nede i byen, og samfunnet er styrt av en teknokratisk elite som ikke bryr seg om vår helse og lykke.

 

Samfunnet ville blitt ødelagt på mange måter uansett, enten via restriksjoner eller via viruset. At nedstengningen i dag gjør det mer ødeleggende enn viruset er jeg enig i, men jeg tror at om man hadde ignorert viruset, så ville konsekvensen der blitt mye større igjen.
Uten noen restriksjoner ville vi sett en helt annen konsekvens av selve viruset enn vi gjør i dag.

Litt som når gardinen brenner, så er det bare en gardin, å slukke den vil gjøre skade på hele stua. Men å ikke slukke vil gjøre at hele huset brenner ned.

Hvor mange lever hver dag i frykt forresten? Hører mange snakker om at folk lever i frykt, men ingen jeg kjenner eller vet om gjør faktisk det. Å ta forhåndsregler er ikke å leve i frykt. Jeg har f.eks både brannslukkere og mange brannvarslere hjemme, men jeg lever ikke i en konstant frykt for brann. Jeg tar bare forhåndsregler.
Jeg tar på munnbind når forholdene tilsier det, men er ikke redd for å gå inn på sykehusene. Jeg tar også på bilbelte selv om jeg ikke er redd for at jeg skal kræsje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, aklla said:

Hvor mange lever hver dag i frykt forresten?

Jeg er ikke redd selv heller. Eneste stedet jeg går med munnbinn er når jeg skal inn i matbutikkene, og grunnen til at jeg bruker det er fordi klovnene i Oslo har bestemt at det er påbudt, og jeg ønsker ikke å bli nektet adgang. Men ett sted setter jeg grensen for hva jeg personlig kan godta, og det er med vaksinen.

Min 70 årige mor er redd for å gi meg en klem fordi "expertene" har sagt at man kan bli smittet av folk som potensiellt er "asymptomatiske"! Hun er ute å handler mat en gang i uka, og ellers tør hun ikke ut blandt folk. Dette tærer på hennes allerede svake psyke og gjør henne verre! Slike historier er det mange av blandt andre mennesker også. Folk som sliter med spiseforstyrrelser eller andre problemer, har fått det mye verre med alle disse restriksjonene og nedstengning av samfunnet.

Frykt styrer skuta ned i avgrunnen, men nei...det er bare forhåndsregler ikkesant? :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg tror kun de som mistenkes å ha hatt covid19 testes post mortem. Man tester neppe alle som dør i Norge for covid19.

For vaksinenes del så vet man jo hvem som har fått vaksiner og ikke. Dør noen dagen etter en vaksine er det lett å sette det i sammenheng og vurdere det som en vaksine som ikke burde blitt satt pga dårlig helsetilstand.

 

Hvis man leser i aviser så testes alle på sykehjem om det er et utbrudd.

Så hvis en på et sykehjem dør etter testet positivt vil de da føres inn i statistikk for covid-19 dødsfall selv uten symptomer ?

 

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c
Benbjo skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/rogaland/sykepleierstudenter-over-pa-korona-vaksinering-1.15339114

Er dette så lurt da? Ferdig utdannede sykepleiere med erfaring klarer jo ikke sette vaksinen riktig og nå skal studenter gjøre det?

Vil du ha en vaksine vil du at en bioingeniør/aut.helsefagarbeider som til vanlig jobber med runder skal gjøre det. De stikker folk hele dagen.

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/rogaland/sykepleierstudenter-over-pa-korona-vaksinering-1.15339114

Er dette så lurt da? Ferdig utdannede sykepleiere med erfaring klarer jo ikke sette vaksinen riktig og nå skal studenter gjøre det?

Hva er galt med litt praksis? Jeg har mange ganger ofret armen for studenter i årlige blodprøver..

Slik det ser ut på bildet så er Covid19 vaksine en muskulær vaksine, det kan selv en hobby-amatør trener på anabole steroider sette.

Det vanskeligere er å ta en blodprøve, eller vaksine som skal inn i blodårene..

Muskulær er bare rett og slett å sette den i muskelen som er ganske stor. Blodårer er presisjonsarbeid.

Sett inn alle folk, så har de trening om andre blir sykmeldt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Hva er galt med litt praksis? Jeg har mange ganger ofret armen for studenter i årlige blodprøver..

Slik det ser ut på bildet så er Covid19 vaksine en muskulær vaksine, det kan selv en hobby-amatør trener på anabole steroider sette.

Det vanskeligere er å ta en blodprøve, eller vaksine som skal inn i blodårene..

Muskulær er bare rett og slett å sette den i muskelen som er ganske stor. Blodårer er presisjonsarbeid.

Sett inn alle folk, så har de trening om andre blir sykemeldt.

Var jo en stor sak her i forrige uke der 20.000 doser var satt feil. Var jo også en sykepleier som gikk ut og sa at det så ut som vaksinene ikke ble satt i muskelen. 

Er derfor skeptisk til at studenter skal gjøre dette når selv sykepleiere med erfaring ikke klarer det. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Var jo en stor sak her i forrige uke der 20.000 doser var satt feil. Var jo også en sykepleier som gikk ut og sa at det så ut som vaksinene ikke ble satt i muskelen. 

Er derfor skeptisk til at studenter skal gjøre dette når selv sykepleiere med erfaring ikke klarer det. 

Jo det er sikkert mulig, men det må være et veldig spesielt eksempel.

Alle klarer å treffe en skulder-muskel. Så ha litt tillit.

Er vel dette,litt feil.

Var feil type sprøytespiss brukt, jeg tror ikke dette betyr noe, men skulle vært brukt annen spiss. Pfizer er jo ømfintlig men jeg tror den funker allikevel...

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/flere-tusen-vaksinert-med-feil-sproytespiss-pfizer-ser-pa-om-det-pavirker-effekten/s/12-95-3424078383

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Jo det er sikkert mulig, men det må være et veldig spesielt eksempel.

Alle klarer å treffe en skulder-muskel. Så ha litt tillit.


Er nok det at slike sprøyter kan settes litt forskjellig, noen skal settes subkutant, andre intramuskulært osv. som har noe med dybden å gjøre, ikke at man treffer armen.

Når man for eksempel kniper sammen huden, så kan det lett bli at sprøyten blir subkutant, altså rett under huden, mens den skulle vært intramuskulær, det samme dersom man bruker feil spiss.

Så er dette med dosene, som også enkelte har klart å gjøre feil, så det er tydeligvis mulig å gjøre en del feil, men dersom man får veiledning så er det nok likevel ikke verre enn at de aller fleste klarer å sette en sånn sprøyte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...