Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedenfor å lese jallanyheter og overskrifter fra Dagbladet osv.

Les heller publisert forsknings-media.

Da får du mer Fakta.

Dagbladet er dessverre helt forferdelig, iallefall nettsiden deres.

 

Israel rimelig fersk...

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00140-w

 

Om du skal lese nyheter, og spesielt skikkelig bladsmøreri med sjokk-overskrift så må du lære deg å lese kontekst og se om det faktisk stemmer med fakta.

Det er en veldig lettvint journalistikk å komme med noe sjokkerende, som egentlig ikke er noe å skrike om...

Denne har jeg sett utrolig mange ganger.

GRANDIOSA PIZZA ER FAKTISK SUNT!!!

Videre har de leid inn en doktorgrad, som forklarer at jo Grandiosa inneholder faktisk litt paprika og kjøtt, og det er sunt.

Og hvor sykt er det at det ikke er en annonse engang?

De mindre oppegående av oss faller for en doktorgrad, men det at en lege snakker om grønnsaker betyr ikke at Grandiosa er sunt...

Grandiosa er litt offtopic da, men Dagbladet meldte jo i sin Doom Overskrift FOLK DØR ETTER VAKSINERING.

Også er saken, jo folk på gamlehjem med mulltisjukdom dør faktisk fortsatt.... Et par ganger 14 dag.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva er egentlig Helseboka og hvorfor kan jeg ikke bruke Helsenorge når jeg skal ha vaksine?

Er det virkelig nødvendig å forholde seg til enda en registrering og flere apper, og dertil mulighet for at mine helsedata kommer på avveie?

Er Helseboka noe jeg må forholde meg til i fremtiden?

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Det der er ikke studert engang,og er bare feltdata... Det er mange yngre folk dessuten,og nå husker ikke jeg jødenes skikk, men som belgerne så er det vel mye kyss,kos og klem i vanlig hilsen?

Når folk føler seg uovervinnelig av en vaksine og danser i grupper,kysser og klemmer....

Mulig jeg overdriver eller ikke kan nok om jødisk kultur.Det er iallefall ofte storfamilier og sosialt.

men dette er bare eksempel på ting som varierer mellom feltdata og en klinisk studie.

 

Dette er et godt poeng. Det er grunn til å tro at de som nylig fikk vaksinen ble langt mindre forsiktige og var langt mer utsatte i løpet av tiden vaksinen ga liten eller ingen beskyttelse. I studien så skulle det ikke være mulig å vite om man hadde fått vaksinen (selv om en del nok merket forskjellen), og dem som mottok vaksinen visste heller ikke på det tidspunktet hvor god effekt vaksinen ga, eller om den ga noen effekt overhodet. Dvs. @Nidar2, dette er ikke et fast bevis på at effekten er mindre enn hva som kom frem under studiene. Det kan like gjerne være at resultatene fra studiene er tett på virkeligheten, og at de viktigste funnene fra Israel er å minne vaksinerte på at de må følge de samme strenge smittevernsreglene frem til de er fullvaksinerte. Det er vanskelig å konkludere med så mye nå, annet enn at man ikke bør basere seg på Dagbladets tabloide journalistikk. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det sitrer i kroppen når jeg tenker på alt jeg skal gjøre så fort jeg får dose nummer to. Can't wait. Er fryktelig mye å ta igjen på ett år og håper alle med vaksine slipper innreisekarantener osv. Men først må dose nummer en bli satt, og når dette er gjort venter flere små "påskjønnelser".

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Hvis det viser seg at de vaksinerte fremdeles kan spre smitte så vil nok karantenene og tiltakene fortsette. Lenge.

Når først alle er vaksinert, så minker også sjukdom.

Det er 10%15% nordmenn som ikke vil vaksinere seg, innkludert kameraten min som er mistenksom, og venneparet vårt som tror de blir Zombier av vaksine fordi de har lest dypt om dette på internett... Og da er det jo sant... For det stod på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Nei, det er vel ingen som trodde at smittetallene skulle stupe kort tid etter at noen har tatt første vaksinedosen som uansett har minimal effekt. Det har blitt hamret og sagt flere ganger: munnbind og avstand skal opprettholdes en god stund mens veskineringen pågår - AV NETTOPP DEN GRUNNEN!

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (30 minutter siden):

Det sitrer i kroppen når jeg tenker på alt jeg skal gjøre så fort jeg får dose nummer to. Can't wait. Er fryktelig mye å ta igjen på ett år og håper alle med vaksine slipper innreisekarantener osv. Men først må dose nummer en bli satt, og når dette er gjort venter flere små "påskjønnelser".

Husk at andre dose må virke en stund før den får full virkning. Så det er ikke bare å gå rett fra vaksinasjonskontoret til grotterave.

Lenke til kommentar

Jeg glemte helt at folk flest, spesielt her i Norge, kun bryr seg om seg og sine. Så fort de har fått vaksinene sine kommer de til å fly rundt halve verden og dermed kanskje spre smitte enda verre enn før. Den eneste grunnen til at folk følger smittereglene nå er fordet de er redde for sin egen ræv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Jeg glemte helt at folk flest, spesielt her i Norge, kun bryr seg om seg og sine. Så fort de har fått vaksinene sine kommer de til å fly rundt halve verden og dermed kanskje spre smitte enda verre enn før. Den eneste grunnen til at folk følger smittereglene nå er fordet de er redde for sin egen ræv.

Planen er å bestille flybilletter allerede samme dag som jeg får første dose for da er jo datoen for andre vaksinedato spikret. Det går mot en ny vår :)

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (9 minutter siden):

Planen er å bestille flybilletter allerede samme dag som jeg får første dose for da er jo datoen for andre vaksinedato spikret. Det går mot en ny vår :)

Du burde spørre vaksinatørene om når andre dose er ansett for å ha full effekt, fortsette å ikke foreta unødvendige fritidsreiser og fortsette å følge smittevernreglene for å unngå å spre smitte.

Edit: Hvis denne (nødvendige jobbrelaterte?) flyreisen er til utlandet, sjekk smittevernregler dit du skal, hvorvidt reiseforsikringer gjelder og begrensninger på sykehuskapasitet dit du reiser.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Du burde spørre vaksinatørene om når andre dose er ansett for å ha full effekt, fortsette å ikke foreta unødvendige fritidsreiser og fortsette å følge smittevernreglene for å unngå å spre smitte.

 

Jeg tror Israel kan være et yndet reisemål. De ligger lengst fremme med vaksineringen. Både USA og UK ligger foran oss, så det burde være nok av trygge havner.

Noen som vet om man kan ta vaksine i privat helsevesen nå, synes det kommunale går så sakte?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nidar2 said:

Jeg tror Israel kan være et yndet reisemål. De ligger lengst fremme med vaksineringen. Både USA og UK ligger foran oss, så det burde være nok av trygge havner.

Noen som vet om man kan ta vaksine i privat helsevesen nå, synes det kommunale går så sakte?

Det kan man foreløpig ikke. 

Det finnes ingen plan for å vaksinere friske under 45 enda, så er nok en stund til man kan dra noe sted. Blir neppe i år 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (34 minutter siden):

Når først alle er vaksinert, så minker også sjukdom.

Når blir det da? Nå har folk blitt vaksinert i tre uker, og det har da blitt satt ca 80 tusen doser totalt (27 000 i uka). Med to doser per person må det da settes totalt. Hvis vi antar økningen i antall vaksinerte per uke er på 5% vil vi såvidt ha vaksinert halve befolkningen rundt årsskiftet, selv med en økning i antall doser på 10% per uke vil vi ikke ha vaksinert befolkningen før begynnelsen av oktober (og da får nesten en million vaksine i oktober).

Videre er det per VGs tall hittil bare fordelt 5.5 millioner doser på Norge, vi må ha dobbelt så mange for å dekke befolkningen.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, N o r e n g said:

Når blir det da? Nå har folk blitt vaksinert i tre uker, og det har da blitt satt ca 80 tusen doser totalt (27 000 i uka). Med to doser per person må det da settes totalt. Hvis vi antar økningen i antall vaksinerte per uke er på 5% vil vi såvidt ha vaksinert halve befolkningen rundt årsskiftet, selv med en økning i antall doser på 10% per uke vil vi ikke ha vaksinert befolkningen før begynnelsen av oktober (og da får nesten en million vaksine i oktober).

Videre er det per VGs tall hittil bare fordelt 5.5 millioner doser på Norge, vi må ha dobbelt så mange for å dekke befolkningen.

5.5 holder vel for å vaksinere alle i risikogruppene + de øvrige over 45. Foreløpig er det ingen plan for den øvrige befolkningen

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (10 minutter siden):

Når blir det da? Nå har folk blitt vaksinert i tre uker, og det har da blitt satt ca 80 tusen doser totalt (27 000 i uka). Med to doser per person må det da settes totalt. Hvis vi antar økningen i antall vaksinerte per uke er på 5% vil vi såvidt ha vaksinert halve befolkningen rundt årsskiftet, selv med en økning i antall doser på 10% per uke vil vi ikke ha vaksinert befolkningen før begynnelsen av oktober (og da får nesten en million vaksine i oktober).

Videre er det per VGs tall hittil bare fordelt 5.5 millioner doser på Norge, vi må ha dobbelt så mange for å dekke befolkningen.

Det der er bare foreløpige tall, det er en hel verden som skal ha vaksiner. Vi i Norge og EU er heldige, fattige verden får ikke tilgang til vaksiner først. Sist jeg så var det EU, Kina, USA, Russland, Israel og Saudiarabia. Vi får først fordi vi er med på vaksineprogrammet, og fordi vi har penger/funding.

Og et land i Sør-Amerika, tror det var Argentina. Er et par uker siden jeg sjekket kartet...

Når produksjonen kommer på plass, så får vi mer doser, jeg tror dette er på plass før sommeren er ferdig. Selvom det er forsinkelser.. men det er noe jeg "tror og gjetter".

Grunn til at Pfizer iallefall bremser opp, var hørte jeg at de måtte justere for klare å produsere enda MER.

Sverige krangler også på pris fordi folk fant ut at det var en dose til pr glass.. dermed skrudde Pfizer opp prisen. Dette påvirker oss også, mulig dette issue fikses kjapt. Så mulig denne nyheten ikke er noe å bry seg om heller.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

VG viser bare allerede fordelte/satte vaksiner. Finnes det noen oversikt over kontraktsfestede og forventede vaksinedoser de nærmeste månedene?

Det hadde vært kjekt å estimere omtrent når de går over fra prioritetsgruppe 1 til 2 osv.

Det der er umulig å spå, blir ren gjetting.

Men jeg er rimelig sikker, bortsett fra ting som nye virus, konflikter osv...

Isåfall er alle som vil ha vaksine, vaksinert muligens ferdig sent høst... 

Og mange i Norge er nok vaksinert før sommeren er over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...