Jump to content
Redaksjonen.

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla

Recommended Posts

On 9/17/2020 at 12:27 PM, bzzlink said:

Torque vectoring er jo Porsche de beste på vil jeg påstå på fossildrivlinje, men da er man begrenset til å bremse individuelle hjul.

Man er ikke begrenset til å kun bremse hjulene hvis man bruker aktive differensialer...

 

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (7 timer siden):

Man er ikke begrenset til å kun bremse hjulene hvis man bruker aktive differensialer...

 

Eg tror noe av det viktigste batteri-bilen kan få er vedlikeholdsfrie bremser, i dei tilfeller man ikke har med banebil eller utrykningskjøretøy å gjøre.

 

Bremser kan fint ligge på insiden av drivaksler, og bak kan man nytte trommel om der ikke er gear og difrensial.

 

Man kan få bort en utgift på 2 000 - 8 000 i året, eller skal vi si 100 000,- i løpet av bilens levetid. Skal bli artig å se hvordan Amazon sine 100 000 bestilte budbiler vil håndterer dette. 10 mrd spart er penger det og, og så kommer jo autonome flåtebiler snart.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Annonse

Bremseskiver kan bli ganske varme. Hvis en motor kan omsette den energien til strøm med høy virkningsgrad og høy nok effekt, uten å overopphetes, så kan energien potensielt flyttes andre steder i bilen. Det er snakk om opp til 1MW ved maksimal bremsing og opp til 1 kWh i bremseenergi per oppbremsing. Hvis ikke batteriet klarer å svelge unna alt så kan resten om så dumpes som overskuddsvarme.

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Bremseskiver kan bli ganske varme. Hvis en motor kan omsette den energien til strøm med høy virkningsgrad og høy nok effekt, uten å overopphetes, så kan energien potensielt flyttes andre steder i bilen. Det er snakk om opp til 1MW ved maksimal bremsing og opp til 1 kWh i bremseenergi per oppbremsing. Hvis ikke batteriet klarer å svelge unna alt så kan resten om så dumpes som overskuddsvarme.

Bruker vi tallet Deres på 1 MW (sekund da alt har en tids mengde) vil det om nedbremsing skjer ved 1G fra 125 km/t bli 3 500 000 W sekunder (0,98 kWt)

Men om bremseefekten er 1MW ved 1G blir bilen 10 000 kilo tung (krev ca 98 W for å gi en kilo 1G, om eg ikkje husker feil).

 

Bremsinga Du refererer til er mer ekstem. Da har man normalt sett fått en noe ivrig politibetjent inn fra høgre som man regner med å tape for.

Ved ekstremnedbremsing fra 250 km/t med 2G oppremsing blir bilen 2 500 kg 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
20 hours ago, 6RCURCGB said:

Nissan Leaf 2010

Mitsubishi i-MiEV 2010

Tesla S 2012

BMW i3 2013

At du i det hele tatt tror at ikke noe av dette hadde skjedd hvis det ikke hadde vært for Tesla er bare festlig...

Hvor mange av de bilene fungerer som eneste bil for en familie?

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (20 timer siden):

Nissan Leaf 2010

Mitsubishi i-MiEV 2010

Tesla S 2012

BMW i3 2013

At du i det hele tatt tror at ikke noe av dette hadde skjedd hvis det ikke hadde vært for Tesla er bare festlig...

Tesla Model S skiller seg ut i det selskapet både på rekkevidde, ladehastighet og innvendig plass. 

Et naturlig oppfølgingsspørsmål vil jo være hvor lang tid det tok før  BMW, Nissan og Mitsubishi kom med en bil som matchet Tesla Model S 2012 på de egenskapene jeg nevnte. Svaret på det spørsmålet vil også antyde et mulig svar på hva som hadde skjedd uten Tesla.

  • Like 3

Share this post


Link to post
On 9/18/2020 at 7:23 PM, sverreb said:



*) Noen nøkkelord på hva tesla har kommet med som har vært negativt: Proprietær ladeinfrastruktur, aggressive anti-forbruker holdninger inn i bilbransjen, overfokus på veldig store biler og batterier fremfor mer effektiv utnytting av resurser.

De små kortrekkevidde bilene til andre produsenter blir stort sett kjøpt som pendlerbiler av folk rundt de største byene.

De er bil nr 2 eller 3 i familien. Og kjøpes av folk som plutselig innså at de kunne kjøre egen bil for samme pris som det kostet å ta bussen.

Så de har stort sett gjort at folk tok mindre kollektivt

Har ikke tid til å finne kilde akkurat nå kommer tilbake når unga har lagt seg :)

https://www.dinside.no/motor/det-er-de-rikeste-som-kjorer-elbil/71493117

Edited by bzzlink

Share this post


Link to post
2 hours ago, bzzlink said:

De små kortrekkevidde bilene til andre produsenter blir stort sett kjøpt som pendlerbiler av folk rundt de største byene.

I norge var nok det til en viss grad tilfelle ja, men det var nok ikke begrenset til bare de små bilene. Grunnen er de noe dårlig funderte bruksincentivene bompengefritak og fritak for parkeringsavgifter.

Norge er imidlertid ikke verden, og ser vi på steder der det bor mye folk er det gjerne små biler som gjelder.

Nå kan man naturligvis forledes til å tro at jeg bare siktet til leaf og iMiev tidligere, men jeg siktet også til Outlander og e-nv200. PHEV konseptet tillot mye av besparelsen til en BEV til proporsjonalt langt mindre innsats i batterier samtidig som bilen ikke har vesentlige bruksmessige begrensinger, og e-nv200 er intressant i å få yrkesbruk over på elektrisk, ikke bare privatbruk.

Det jeg i hovedsak er opptatt av her er å få maksimal miljøgevinst ut av hver celle man kan lage. Da er det ikke ideellt å sette veldig mange av de i en bil, hvor jobben de gjør først og fremst er å være en sikkerhet på å nå frem på de relativt få dagene i året man kjører veldig langt og men egentlig være uvirksomme mesteparten av tiden.

Edited by sverreb

Share this post


Link to post
bzzlink skrev (1 time siden):

Hvor mange av de bilene fungerer som eneste bil for en familie?

Jeg vet om en familie som har Buddy som eneste bil. Helt sant! Det er jo litt morsomt, interessant og ekstremt samtidig. Poenget er bare: Hvem er du til å definere andre familiers behov?

Share this post


Link to post
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg vet om en familie som har Buddy som eneste bil. Helt sant! Det er jo litt morsomt, interessant og ekstremt samtidig. Poenget er bare: Hvem er du til å definere andre familiers behov?

Er ikke jeg som gjør det. Det går mot større biler. 
Tiguan selger bedre enn Golf i Tyskland. 
Store biler > små biler

Share this post


Link to post
41 minutes ago, Kahuna said:

Så Nissan har holdt på med elbiler siden 40-tallet men har fortsatt ikke kommet opp med noe som er bedre enn en Tesla Model S fra 2012? Det er ikke fryktelig imponerende. Nesten så man kan mistenke dem for å ikke prøve særlig hardt.

Nei, du har et poeng der. De har ikke greid å bygge seg opp en fanatisk klan av fanboys...

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (3 minutter siden):

Nei, du har et poeng der. De har ikke greid å bygge seg opp en fanatisk klan av fanboys...

Men seriøst, hva var poenget? Har Nissan, BMW eller Mitsubishi laget et elbil med bedre rekkevidde, ladehastighet og innvendig plass enn en Model S fra 2012?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Men seriøst, hva var poenget? Har Nissan, BMW eller Mitsubishi laget et elbil med bedre rekkevidde, ladehastighet og innvendig plass enn en Model S fra 2012?

Spørsmålet er hva du vil. De aller fleste bilprodusenter ønsker å lage biler de tjener penger på. Med dagens batteripris betyr dette en billig bil med mye batteri. Den satsingen har kun vw våget og fått endel kritikk for bruk av billige materialer osv.

Tror ikke premium produsenter ønsker å lage slike minimalistiske biler. De ønsker å lage biler folk har råd til.

vag konsernet har vist med Porche taycan at de kan lage biler som slår tesla på alle områder. Problemet er prisen. Porche kunne sikkert ha erstattet alle skjermene med et billig nettbrett, erstattet skinnsetene med kunsttrekk, kuttet varmepumpe, redusert lyddemping, fjernet gearkasse, fått karroseriplater fra Kina, montert noe gammelt hjuloppheng fra en Skoda , skippet slutt kontroll og fått noen polakker til å lakke bilene i et telt. Da hadde de stått tilbake med en bil få forbinder med Porsche. Det tror jeg ikke at de ønsker.

Share this post


Link to post
7 hours ago, Trestein said:

Spørsmålet er hva du vil. De aller fleste bilprodusenter ønsker å lage biler de tjener penger på.

Her er du nok inne på noe.

En av produsentene har et annet mål: Å flytte verdens energibruk til fornybar.

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...