Gå til innhold

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, thklinge said:

BMW derimot sier forferdelig lite om elektrisk framdrift og har til og med økset i3. Om noen av de store tyske er i trøbbel er BMW hovedkandidaten. De ser ut til å ha små ambisjoner om ren-elektrisk framdrift. I hvert fall per nå.

BMW ix4? Det gjenstår å se om BMW er i trøbbel eller ikke, de var jo først ute av de tyske men det betyr ikke at de leder nå. BMW har ikke etablert noen ny platform for helelektrisk enda. Det er ikke nødvendigvis noen grunn til å ta den massive investeringen nå hvor konseptene flyter og man ønsker å elektrifisere flere segmenter.

Jeg tipper at det i lang tid vil være en stor kundemasse for spreke bensinbiler, 48V hybrider og plug-in hybrider som ikke er klare til å gi avkall på alt som heter kjøreegenskaper og komfort bare for å være "grønn". I tillegg leverer BMW helelektrisk i visse størrelser.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (16 timer siden):

VW selger tross alt 10 millioner biler årlig, og deres interesser er i å beholde den markedsandelen. Problemet ligger i når de skal erstatte produksjon for bil i gammel portefølje til ny bil i ny portefølje.

Nettopp. De holder igjen på elbiler. De er ikke interessert i å satse 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
thklinge skrev (8 timer siden):

Ifølge webcasten lover deres VP of Manufacture (forøvrig en Tysker, som er bra!) at bilene skal bygges med kvalitetsmål og ikke med mål om produksjonsvolum. Det lover bra!

Ja nettopp, de fokuserer på dyre luksusbiler og kan i tillegg ta seg god tid til å få opp produksjonen. De er vel ikke engang børsnotert, og vil sannsynligvis ha større forståelse fra investorene sine om at dette kan ta tid, og at de ønsker å gjøre det rolig og forsiktig, for å faktisk opprettholde kvalitet gjennom det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 minutter siden):

Nettopp. De holder igjen på elbiler. De er ikke interessert i å satse 100%.

Selvfølgelig holder dem igjen i en periode der de taper penger på å produsere og selge dem. Det er ikke før MEB platformen at de kan starte å tjene penger på elbilene, og dermed starte å erstatte andre eksisterende modeller i sin portefølje. 

Det startskuddet skjedde nå idag den. Og om du i det hele tatt var bitte litt oppdatert i hva VW nå skal gjøre, så ser du at de ikke holder igjen. Dette rett og slett fordi hele produksjonslinjer går fra en ICE til MEB platformen. Altså er det ikke mulig å produsere en ICE på en MEB linje, slik det var mulig før med eGolf og e-Up som jo deler seg mellom ulike modeller. 

Hvor mange MEB produkter skal produseres innenfor kun 12 måneder trur du? 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Prisene her er jo helt koko. VI er vant til at det er dyrt her på berget med bil men i Tyskland får man en FET tysk bil for 300.000. Det å prise biler til 800.000 og opp gjør at man ikke har store ambisjoner om å kapre markedsandeler.

Personlig tror jeg markedet er størst for små men effektive elbiler. De aller fleste bruker bil til og fra jobb og til kjøring i nærmiljøet. Er ikke mange land i verden der folk er bortskjemt med hytter som de drar til hver helg

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, hekomo said:

Planer = ubrukelige.

Hydrogen = konkurs.

 

7 minutes ago, oophus3do said:

Selvfølgelig holder dem igjen i en periode der de taper penger på å produsere og selge dem. Det er ikke før MEB platformen at de kan starte å tjene penger på elbilene, og dermed starte å erstatte andre eksisterende modeller i sin portefølje.

Du kaster bort tiden. Kommer ikke noe positivt ut av å kommentere disse lavmål postene som er fullstendig uten substans.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sveriges søsterblad til TU (NyTenik.se) har også artikkel om Lucid:

https://www.nyteknik.se/elbilar/lucid-air-presenterad-har-ar-allt-du-vill-veta-om-kaxiga-elbilsutmanaren-7000940

Der står det: "Och tittar man på Airs batteri så verkar det som att Rawlinson har fog för sitt kaxiga utspel. Kapaciteten ligger på 113 kWh och på detta ska bilen klara upp till 830 kilometer per laddning. Om vi jämför det med Model S som nyligen tog sig över den magiska gränsen om 400 miles räckvidd (647 kilometer) – med en bil med 100 kWh batteri – så är siffrorna tydliga.

Energiförbrukningen i Teslan ligger på 1,542 kWh/mil. I Air är den 1,355 kWh/mil".

Lucid bruker altså 12% mindre strøm enn en bil (Model S) som er lengre, bredere, høyere og har en høyere CD-verdi (0,24 mot Lucid's 0,21). Luftmotstand er CD x areal, altså 0,21 x Lucid's tverrsnitt mot 0,24 x Model S tverrsnitt som er større på både bredde og høyde. Luftmotstand for Model S er altså minimum 14% høyere enn for Lucid (kanskje 17% høyere). Nå er rekkevidde i forhold til WLTP ikke dominert av luftmotstand (da lite av testen foregår i høye hastigheter der luftmotstand er dominerende). Så la oss si at Lucid har en WLTP-fordel med hensyn til luftmotstand på 6% (lav og smal bil er bra for luftmotstand, men mindre bra for bilens anvendelighet). Da gjenstår 6% fordel som en kan tenke seg er knyttet til bedre drivverk (for Lucid), bedre regenerering, bedre varme/kjølesystem og ikke minst lavere vekt. Det siste er utvilsomt da Lucid bruker batterier (ikke egne) med meget høy tetthet og elmotor/drivverk har sikkert en del lavere vekt enn normalt (men bare i området 20 kg per motor).

I motsetning til Nicola som er en av historiens største svindelopplegg i nyere tid, har jeg stor tro på folkene bak Lucid. Både disse og prosjektet er seriøst og som fagmann selv skjønner jeg godt at når man har vært med på et eventyr som Tesla og synes at en selv fortsatt har masse gode ideer som ikke er realisert, så vil man gjerne begi seg ut på et nytt eventyr! Sannsynligheten for at man skal lykkes er imidlertid minimal, når feltet blir stadig mer modent og når de store kanonene setter inn sine skyts på alvor (som VAG, Daimler, BMW og Toyota). Også Tesla må i dag regnes som en storhet selv om produksjonsvolumet ikke er all verden (men ekspanderer hurtig). På sitt beste kan Lucid bli en nisjeprodusent og teknologiekspert (litt som Porsche).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

For oss som liker å granske teknsike tall, regne og sammenligne er det mange interessante tall der og ikke alt som er like lett å sammenligne pga netto vs brutto batterikapasitet, størrelser etc etc.

Andre derimot, vanlige folk, ser nok bare to interessante tall der:

Lucid Air: 830 km

TMS: 647 km

Jeg kan være enig med deg at om man er primitiv så ser man bare to tall her. Om man er primitiv så finnes det andre elbiler som beviselig bruker bare 1,1 kWh/mil. Denne bilen ville da gå 1018 km på samme energimengde som Lucid bruker. Altså en bedre bil enn Lucid Air i følge din (primitive) vurdering!

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig holder dem igjen i en periode der de taper penger på å produsere og selge dem. Det er ikke før MEB platformen at de kan starte å tjene penger på elbilene, og dermed starte å erstatte andre eksisterende modeller i sin portefølje. 

Det startskuddet skjedde nå idag den. Og om du i det hele tatt var bitte litt oppdatert i hva VW nå skal gjøre, så ser du at de ikke holder igjen. Dette rett og slett fordi hele produksjonslinjer går fra en ICE til MEB platformen. Altså er det ikke mulig å produsere en ICE på en MEB linje, slik det var mulig før med eGolf og e-Up som jo deler seg mellom ulike modeller. 

Hvor mange MEB produkter skal produseres innenfor kun 12 måneder trur du? 

Det startskuddet var vel mer som en flau fjert, da men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/10/2020 at 11:42 AM, uname -l said:

Europa er nå verdens største elbilmarked(gått forbi Kina) og det er det raskest voksende. Der har de tradisjonelle bilprodusentene snart 90% markedsandel på elbiler.

Kvar har du tala dine frå?  Når eg ser på ladbare bilar vart det registrert 94940 i Kina i juli mot 52365 i Europa.  For heile 2020 til og med juli har det vorte registrert 460120 i Kina og 215720 i Europa.  Dei kinesiske tala er nesten 80% batteribilar (BEV) medan Europa berre ligg rett over 50% mot ladbare hybridar (PHEV).

 

Eg vil gjerne tru deg, men den kinesiske bilmarknaden er so enormt mykje større enn den europeiske at det skal veldig mykje til for at vesle europa skal slå Kina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Ketill Jacobsen said:

https://www.nyteknik.se/elbilar/lucid-air-presenterad-har-ar-allt-du-vill-veta-om-kaxiga-elbilsutmanaren-7000940

Energiförbrukningen i Teslan ligger på 1,542 kWh/mil. I Air är den 1,355 kWh/mil".

Edit: La oss vente til bilen evt. blir bygget så kan de demonstrere i praksis hvor mye mer effektiv den evt. er.

Det er jo ikke akkurat energiforbruket som er problemet med elektriske biler, det er de tunge batteriene. Og utifra det jeg har lest er det ikke noe høyere energitetthet i batteripakkene fra Williams enn de Tesla bruker. Men en vesensforskjell er vel at Williams bruker "tab cooling" som antagligvis er lettere og garantert mer effektiv enn Tesla sin løsning.

 

Endret av 6RCURCGB
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sturle S said:

Kvar har du tala dine frå?  Når eg ser på ladbare bilar vart det registrert 94940 i Kina i juli mot 52365 i Europa.  For heile 2020 til og med juli har det vorte registrert 460120 i Kina og 215720 i Europa.  Dei kinesiske tala er nesten 80% batteribilar (BEV) medan Europa berre ligg rett over 50% mot ladbare hybridar (PHEV).

Eg vil gjerne tru deg, men den kinesiske bilmarknaden er so enormt mykje større enn den europeiske at det skal veldig mykje til for at vesle europa skal slå Kina.

https://www.tu.no/artikler/europa-gar-forbi-kina-i-salget-av-ladbare-biler/497481

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/11/2020 at 7:51 PM, 6RCURCGB said:

Edit: La oss vente til bilen evt. blir bygget så kan de demonstrere i praksis hvor mye mer effektiv den evt. er.

Det er jo ikke akkurat energiforbruket som er problemet med elektriske biler, det er de tunge batteriene. Og utifra det jeg har lest er det ikke noe høyere energitetthet i batteripakkene fra Williams enn de Tesla bruker. Men en vesensforskjell er vel at Williams bruker "tab cooling" som antagligvis er lettere og garantert mer effektiv enn Tesla sin løsning.

 

Dersom det var mer effektivt å kun kondisjonerte batteriene ovenfra og nedenifra, så er det veldig rart at Tesla har valgt å kjøre kjøleveske gjennom hele batteriet. 

Måten Tesla har gjort det på gjør:

  • Sammensetningen av batteriene mer kompleks
  • At man ikke kan pakke cellene like tett
  • At man må bruke flere meter med kjølerør
  • Batteripakken blir noen cm lavere.

Dersom kondisjonering av batteriet fungerte like bra med kun kjøling/varming oppe og nede, så hadde de jo valgt den løsningen.

Er det noen som vet om det har kommet noen ny celleteknologi her? For hvis det ikke har det, så stiller jeg meg skeptisk til Lucid sin tilnærming.

Meget mulig tab cooling fungerer bra, men hvordan fungerer det på å varme opp en 113kWh batteripakke som holder minusgrader?  Med lucid sin løsning så varmer det kun fra tuppen. Jeg spår «coldgating» i Norsk klima.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

Dersom det var mer effektivt å kun kondisjonerte batteriene ovenfra og nedenifra, så er det veldig rart at Tesla har valgt å kjøre kjøleveske gjennom hele batteriet. 

Det er ikke så rart, Tesla har valgt den aller enkleste løsningen.

7 minutes ago, bzzlink said:

Dersom kondisjonering av batteriet fungerte like bra med kun kjøling/varming oppe og nede, så hadde de jo valgt den løsningen.

Hvorfor det? Tesla sin løsning sliter mye på batteriene ved høye strømstyrker pga. kjernen i cellene blir veldig varme mens kapslingen er kald. Alt dette er godt forklart i videoen.

8 minutes ago, bzzlink said:

Meget mulig tab cooling fungerer bra, men hvordan fungerer det på å varme opp en 113kWh batteripakke som holder minusgrader?  Med lucid sin løsning så varmer det kun fra tuppen. Jeg spår «coldgating» i Norsk klima.

Hvis man vil varme opp cellene via væskekjølingen så fungerer vel det like bra som å kjøle cellene? Hvis man bruker elektrisk oppvarming må det vel legges varmekabler på samme måte som Tesla legger kjølerør? Varmepreservering kan også vært lurt, det går mye strøm tapt i bare å holde temperaturen i batteriene oppe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 9/11/2020 at 7:51 PM, 6RCURCGB said:

Edit: La oss vente til bilen evt. blir bygget så kan de demonstrere i praksis hvor mye mer effektiv den evt. er.

Det er jo ikke akkurat energiforbruket som er problemet med elektriske biler, det er de tunge batteriene. Og utifra det jeg har lest er det ikke noe høyere energitetthet i batteripakkene fra Williams enn de Tesla bruker. Men en vesensforskjell er vel at Williams bruker "tab cooling" som antagligvis er lettere og garantert mer effektiv enn Tesla sin løsning.

 

En "dokumentasjon" på Youtube akkompagnert av behagelig taffelmusikk er intet bevis.
Jeg foretrekker andre kilder.
Men prinsippet er likevel godt beskrevet i "reklalmevideon" og virker plausibel bortsett fra 0 - null  - dokumentasjon hvordan "tab cooling" fungerer mtp isoleringen mellom de ulike cellene i "tabs".
Så jeg har definitivt trua på at Lucid/Williams er inne på noe revolusjonerende her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...