Gå til innhold

Vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, PingEnt said:

Nei, det er henvisning til statistikk å si at å kjøre mellom Haugesund og Stord hører til sjeldenhetene. Hvor vanskelig vil du gjøre dette?

 Det du har vist er kva gjennomsnitt er, ikkje om kortere eller lengre avstander er sjeldent. Det er to vidt forskjellige ting.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Drunkenvalley said:

 Det du har vist er kva gjennomsnitt er, ikkje om kortere eller lengre avstander er sjeldent. Det er to vidt forskjellige ting.

Anta at det ikke hadde hørt til sjeldenhetene. Da er det enten noen som kjører forsvinnende små distanser til jobb (mindre enn 500 m) ellers så hører det til sjeldenhetene at folk har så lange distanser. Følger du med på matematikken?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Basert på hva? Ser en generelt er nok dette langt i fra sannheten. Men, for enkelt modeller osv kan det absolutt stemme. 

Basert på verdifallet. Dieselbilene holder seg godt i pris, mens elbilene selges med tap. Jeg tipper det er mange som kjøper elbiler for så å bli skuffet over hvor dårlige de er, for så å skaffe seg en skikkelig bil igjen, gjerne diesel.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, FrihetensRegn said:

Basert på verdifallet. Dieselbilene holder seg godt i pris, mens elbilene selges med tap.

Dette må du begrunne med kilder.

11 minutes ago, FrihetensRegn said:

Jeg tipper det er mange som kjøper elbiler for så å bli skuffet over hvor dårlige de er, for så å skaffe seg en skikkelig bil igjen, gjerne diesel.

Eg våge påstå at du tippe feil. For om dette var sant ville jo finn vore stappfullt av elbiler vel? Ikkje berre utgjere ein komiskt lav % av utvalet.

image.png.118b6e68d097a7a8b66f29bd13cd5a82.png

EDIT: Meir relevant om me filtrere ut leasing kanskje... ?

image.png.23c91581e24c72fe86102e112da7605c.png

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (6 minutter siden):

For flere vil det nå  være mulig å jobbe hjemmefra, også etter covid, det hjelper på en del. Det andre er rett og slett at ikke alle kan forvente å bo i villa og jobbe i Oslo. Da må en velge. Det er uansett bra om flere også flytter jobben sin ut av Oslo, det er for høyt trykk på den byen.

Mange har ikke muligheten for hjemmekontor. Kan du ikke bare forstå og respektere det?

Mange velger bil, til tross for et utall politiske pisker, fordi det fortsatt er det minste ondet. Mange har ikke praktisk mulighet til å sykle til jobben. Kan du ikke bare forstå og respektere det?

Det virker ikke som du vil at folk skal velge. Det virker som du vil tvinge dem til å adlyde ditt valg.

PingEnt skrev (7 minutter siden):

Syklister og fotgjengerer sparer samfunnet per km gått, bilister koster samfunnet. Så jo, de betaler indirekte. Kort sagt: en som har leddplager og hjerteplager koster samfunnet vanvittige summer.

Bilistene betaler ~50 milliarder i året i bilrelaterte avgifter. Av dette går bare rundt halvparten tilbake til samferdsel, men bare rundt halvparten av det igjen går til bilveier. Mye går til å subsidiere kollektivtransport, bygge sykkelveier, gangveier, fortau, gangbroer osv.

Jeg er ikke uenig i at mange trenger mer trening, men å gjøre det til og fra jobb passer ikke godt for veldig mange. Se litt rundt deg. Antall skibokser på biltak, antall sykkelstativer til bil, hør litt hvor mange som har med seg andre typer sportsutstyr i bilen, hvor mange som bruker treningssentere, naturen eller andre måter å trene på. Folk ser også an været. Er det uvær så står det jo ofte mellom innendørs-trening eller ingen trening for mange. Sykling til og fra jobb passer noen personer og noen ganger, men langt i fra alle eller alltid.

PingEnt skrev (7 minutter siden):

Helt, helt feil. Størsteparten av støyen fra biler er dekkstøy, og det er likt for elbiler og eksosbiler.

Støy opplevels der folk bor, går og ferdes. Det er i all hovedsak i ellers rolige boligstrøk med 30 soner. Motorstøy utgjør en mye større del av opplevd støy, enn av produsert støy, fordi det er lite populært å bo tett på veier med høy fartsgrense, samt at sånne veier ofte legges utenfor bebyggelse.

PingEnt skrev (7 minutter siden):

Nei, det er henvisning til statistikk å si at å kjøre mellom Haugesund og Stord hører til sjeldenhetene. Hvor vanskelig vil du gjøre dette?

Det er bare én av mange grunner til at folk velger å kjøre. Må jeg nevne alle? Skal du da svare på samtlige grunner med at "jammen det gjelder bare ganske få" til hvert punkt uten å se helheten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Simen1 said:

Mange har ikke muligheten for hjemmekontor. Kan du ikke bare forstå og respektere det?

Mange velger bil, til tross for et utall politiske pisker, fordi det fortsatt er det minste ondet. Mange har ikke praktisk mulighet til å sykle til jobben. Kan du ikke bare forstå og respektere det?

Det virker ikke som du vil at folk skal velge. Det virker som du vil tvinge dem til å adlyde ditt valg.

Bilistene betaler ~50 milliarder i året i bilrelaterte avgifter. Av dette går bare rundt halvparten tilbake til samferdsel, men bare rundt halvparten av det igjen går til bilveier. Mye går til å subsidiere kollektivtransport, bygge sykkelveier, gangveier, fortau, gangbroer osv.

Jeg er ikke uenig i at mange trenger mer trening, men å gjøre det til og fra jobb passer ikke godt for veldig mange. Se litt rundt deg. Antall skibokser på biltak, antall sykkelstativer til bil, hør litt hvor mange som har med seg andre typer sportsutstyr i bilen, hvor mange som bruker treningssentere, naturen eller andre måter å trene på. Folk ser også an været. Er det uvær så står det jo ofte mellom innendørs-trening eller ingen trening for mange. Sykling til og fra jobb passer noen personer og noen ganger, men langt i fra alle eller alltid.

Støy opplevels der folk bor, går og ferdes. Det er i all hovedsak i ellers rolige boligstrøk med 30 soner. Motorstøy utgjør en mye større del av opplevd støy, enn av produsert støy, fordi det er lite populært å bo tett på veier med høy fartsgrense, samt at sånne veier ofte legges utenfor bebyggelse.

Det er bare én av mange grunner til at folk velger å kjøre. Må jeg nevne alle? Skal du da svare på samtlige grunner med at "jammen det gjelder bare ganske få" til hvert punkt uten å se helheten?

Du får det til å høres ut som om folk flest får nok trening. Det stemmer ikke. Kun 10% får nok trening, slutt å male et annet bilde av folk som har skibokser på taket osv. 

Og det stemmer rett og slett ikke at boligområder ikke opplever støy fra biler. For det første stemmer det ikke at veiene i nærheten av boligområder er 30 km/t, for det andre er det 1.9 millioner nordmenn som utsettes for høy støy, og det kommer hovedsakelig fra dekkstøy: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/miljo+og+omgivelser/stoy

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Danmark prøvde dette og feilet så det sang etter. De som allerede hadde kjøpt elbil jublet over +25% bruktverdi, mens de som hadde planer om å kjøpe droppet de planene.

Vi har muligheten til å lære av Danmarks feil og innføre mva gradvis i stedet for. Flere røde partier går inn for en jantelov-mva på 25% over en viss beløpsgrense. Det er fullstendig idiotisk og vil bare ramme elektrifiseringen for de som trenger stor/tung bil eller lang rekkevidde av ymse grunner. Dette vil gå særlig ut over bilister i distriktene.

Økning fra 0-25% mva over natta vil ta motet fra bilkjøpere og slo beina under kjøpelysten og elektrifiseringen. Øker man derimot gradvis med f.eks 2,5%-poeng per år så vil kjøpere oppfordres til å kjøpe før årsskiftet, hele 10 ganger før mva er oppe på normalen.Dette vil framskynde elektrifiseringen i stedet for den Danske strategien som slår beina under elektrifiseringen.

Helt enig. Usikker på om det er rom for å gjøre dette i ett trinn eller om det bør gjøres trinnvis slik som for elbiler. Ta med 25% mva for matvarer og bøker i samme slengen.

Det har nok folk funnet ut av for lengst. Folk velger ikke bil til jobb for morroskyld. Det er svindyrt i forhold til kollektivt, sykkel og gange. Det er upraktisk og dyrt med tanke på parkering. osv. Men for noen er likevel bil det minste ondet. Jeg har forklart mange ganger før hvorfor sykkel ikke er et reelt alternativ for mange. Det må du bare respektere. Folk har sine gyldige grunner. De som i praksis kan sykle har nok allerede funnet ut av det på egenhånd.

Kollektivtrafikken er dyr. Den øker prisene itakt med miljøtrenden, føles ihvertfall slik

Lenke til kommentar
58 minutes ago, PingEnt said:

Det er ikke bagatelisering, det er henvisning til statistikk. Gjennomsnittlig kjørelengde for arbeid er 16.7 km i Norge.

Kjenner du nokon i heile verda som berre brukar bilen til og frå jobb?  Ikkje eg heller.  TØI hadde heller ikkje funne nokon.  Folk kan ha like mykje bruk for bil om dei har heimekontor.  Det er nok at fem personar skal ha mat og det er to kilometer til butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Sturle S said:

Kjenner du nokon i heile verda som berre brukar bilen til og frå jobb?  Ikkje eg heller.  TØI hadde heller ikkje funne nokon.  Folk kan ha like mykje bruk for bil om dei har heimekontor.  Det er nok at fem personar skal ha mat og det er to kilometer til butikken.

Har det gått opp for deg at alle monner drar og at det hadde hjulpet mye for trafikken, støy og veistøv hvis flere som i dag kjørte til jobb, heller syklet? Selv om det betyr at de fortsatt bruker bil til andre ærend. Det er litt av greia. Mange trenger kanskje bil en gang i uka. Og bil er såpass dyrt at man kanskje ikke tar seg råd til sykkel i tillegg. Hadde folk hatt gode (el-)sykler i tillegg til bilen kunne mange kjøreturer vært spart.

Og siden du spurte om antall poser på en sykkel: utrolig mange på en transportsykkel!

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Basert på verdifallet. Dieselbilene holder seg godt i pris, mens elbilene selges med tap. Jeg tipper det er mange som kjøper elbiler for så å bli skuffet over hvor dårlige de er, for så å skaffe seg en skikkelig bil igjen, gjerne diesel.

Basert på bias altså. Kom gjerne med noe empiri. For min del har jeg aldri hatt ett biligere bilhold etter 3 elbiler. Verken på salgssiden eller noen sider for den del. Men jeg forstår at det ikke er nok empiri for å gjøre opp en vurdering. Så har du noe empiri å komme med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Du får det til å høres ut som om folk flest får nok trening. Det stemmer ikke. Kun 10% får nok trening, slutt å male et annet bilde av folk som har skibokser på taket osv. 

"Jeg er ikke uenig i at mange trenger mer trening"

Hva er det du mener som ikke stemmer?

Hvorfor er du så innbitt på at treningen absolutt må utføres i form av sykling og jogging til og fra jobb i stedet for andre treningsformer?

Sykling og jogging til og fra jobb passer dårlig for veldig mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Simen1 said:

"Jeg er ikke uenig i at mange trenger mer trening"

Hva er det du mener som ikke stemmer?

Hvorfor er du så innbitt på at treningen absolutt må utføres i form av sykling og jogging til og fra jobb i stedet for andre treningsformer?

Sykling og jogging til og fra jobb passer dårlig for veldig mange.

Fordi du etterpå lister opp at folk har mye treningsutstyr i bilen. Det er helt irrelevant.

Og når det gjelder å sløyfe bilkjøringen til fordel for sykkel eller jogging:fordi det passer veldig godt inn i gjennomsnittlig kjørelengde til arbeid (16.7km) og kan dermed spare tid for flere.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Og det stemmer rett og slett ikke at boligområder ikke opplever støy fra biler. For det første stemmer det ikke at veiene i nærheten av boligområder er 30 km/t, for det andre er det 1.9 millioner nordmenn som utsettes for høy støy, og det kommer hovedsakelig fra dekkstøy: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/miljo+og+omgivelser/stoy

Jeg har ikke skrevet at boligområder ikke opplever støy fra biler. Les det jeg skriver i stedet for å finn på fiktive påstander du kan "debunke". Jeg ser ingenting relevant i linken din angående dekkstøy vs motorstøy fordi det ikke skilles på de to støytypene i linken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Har det gått opp for deg at alle monner drar og at det hadde hjulpet mye for trafikken, støy og veistøv hvis flere som i dag kjørte til jobb, heller syklet? Selv om det betyr at de fortsatt bruker bil til andre ærend. Det er litt av greia. Mange trenger kanskje bil en gang i uka. Og bil er såpass dyrt at man kanskje ikke tar seg råd til sykkel i tillegg. Hadde folk hatt gode (el-)sykler i tillegg til bilen kunne mange kjøreturer vært spart.

Og siden du spurte om antall poser på en sykkel: utrolig mange på en transportsykkel!

Jeg sykler, men i likhet med omtrent 90% av resten av syklistene så parkerer jeg den for vinteren. For da er det kaldt, glatt og mørkt. Det er med andre ord ubehagelig å sykle og ikke minst er det forbundet med en forhøyet risiko.

Så da er konklusjonen egentlig grei. Enten må man tvinge folk på sykkel i vinterhalvåret eller så må man dimensjonere transportsystemet basert på at sykkel ikke tar unna noen vesentlig andel av transportbehovet. Og da er kollektivtrafikk det som må satses på i de større byene.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (4 minutter siden):

Fordi du etterpå lister opp at folk har mye treningsutstyr i bilen. Det er helt irrelevant.

Og når det gjelder å sløyfe bilkjøringen til fordel for sykkel eller jogging:fordi det passer veldig godt inn i gjennomsnittlig kjørelengde til arbeid (16.7km) og kan dermed spare tid for flere.

Treningsutstyr i bilen viser at folk velger andre treningsformer enn sykling/jogging til og fra jobb. Mon tror hvorfor? Kan de være ondsinnede klimafornektere og forurensningsfornektere som gjerne betaler så det svir for å få produsert eksos på vei til og fra jobb, eller kan det hende at de bare er normalt skvisede mennesker som har måttet velge mellom flere onder og valgt det minste, til tross for en hel masse anti-bil-tiltak?

Flere enn hva? Eller bare "flere" som i mange? Mange har allerede valgt sykkel eller jogging til og fra jobb. Det er nok en stor andel av de som har reelle muligheter til det. Flott for de, men det passer som sagt ikke for alle. Det nytter ikke å tre ting ned over ørene på folk. Skvises folk for mye så blir det politikerforakt, protester og opprør! Jobbkjørere er hardt skviset allerede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 hours ago, The Avatar said:

Det er eigentleg veldig tafatt politikk og være så langt bakpå at det ikkje er bestemt kva som skal være gjeldande avgiftspolitikk de, 01.01.2022 som altså er om 17 månedar.

Det er slike ting som gjer det vanskeleg forbedrifter og privatpersonar å tilpasse seg politikken.
At dei som kjøper bil i dag må rekne med at avgiftene endrar seg før nybilgarantien går ut er eigentleg heilt vannvittig, uansett kva veg endringa går.

Det er sjølvsagt storpolitikk å avgjere slike ting, men her burde regjeringa gått inn og freda dagens momsavgift fram til 2025.
Dei ulike partia har sjølvsagt også ulikt syn på saka, men her burde regjeringa for lenge sida ha tatt ei beslutting. Sjølv det å vite at momsfritaket definitivt ikkje varer lenger enn til 2022 hadde gjort saka meir oversiktleg.

Eg synes det er direkte talentlaust å gå ut med informasjon om at avgiftsregimet vil vi nok måtte vente til romjula 2021 med å finne ut av. Makan til besluttingsvegring.

Jeg er imot momsfritak men for forutsigbarhet så enig med deg der. Dette er dessverre norsk politikk i et nøtteskall, den sjangler fra grøft til grøft som en full mann som har drukket opp skattebetalerenes penger....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 time siden):

Har det gått opp for deg at alle monner drar og at det hadde hjulpet mye for trafikken, støy og veistøv hvis flere som i dag kjørte til jobb, heller syklet? Selv om det betyr at de fortsatt bruker bil til andre ærend. Det er litt av greia. Mange trenger kanskje bil en gang i uka. Og bil er såpass dyrt at man kanskje ikke tar seg råd til sykkel i tillegg. Hadde folk hatt gode (el-)sykler i tillegg til bilen kunne mange kjøreturer vært spart.

Og siden du spurte om antall poser på en sykkel: utrolig mange på en transportsykkel!

Så da skal man sykle til og fra jobb med en transportsykkel? Eller ha en egen sykkel til det formålet i tillegg til jobb-sykkelen? Og i så fall må man vel droppe å dra innom butikken på vei hjem fra jobb, men sykle helt hjem først, bytte sykkel, og så ut på butikktur med transportsykkelen? Lastesykkel på lavpris koster visstnok "bare" fra 25 000 kr. Og siden de fleste av oss her bor i Norge, begrenser det seg sterkt hvor stor del av året man får brukt en sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...