Gå til innhold

Apple kastet ut Fortnite fra App Store – Epic svarer med søksmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Brede_Skapstroppen said:

Fantastisk hvordan folk syntes å forsvare Google og Apple, det høres ut som om de er offer for Epics urimelige krav!

Det er jo seriøs galskap, og jeg er sjeleglad for at noen utfordrer Apple og Google på dette her. Begge aktørene er blitt for store hvis de mener at 30 % er et passende gebyr for å bruke butikken deres.

På Android så er det jo mulig at Epic allerede har sin egen store-front klar, men Apple er jo allmektig i sitt økosystem så der blir det nok dårlig stemning etterhvert.

Godt at de blir utfordret og justert innimellom. Uten kontroll så vil slike aktører til slutt bli så mektige at de ikke oppleves underlagt andre regler enn de de selv bestemmer.

Ikke sant. Skulle tatt seg ut om Microsoft skulle krevd 30% av alle transaksjoner foretatt på deres plattform, altså Windows.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pedrov skrev (30 minutter siden):

Ikke sant. Skulle tatt seg ut om Microsoft skulle krevd 30% av alle transaksjoner foretatt på deres plattform, altså Windows.

Ja, steam bruker jo nettverkskodingen deres, så de betaler vel for det?

Og steam betaler vel også NVIDIA for at spillene skal kunne kjøre på grafikkortene deres?

30% hver gang noen kjøper en hatt i tf2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er greit at de tar en del av kaka for apper som selges der. Da kan jeg faktisk nesten gå med på 30%, selv om det er mye. Men at de skal ha penger for hvert eneste kjøp i programmet, som Apple ikke har noe med å gjøre, er etter min mening urimelig. Og hvertfall 30%.
Skal de ta penger for alle kjøp inne i et spill, så burde de ikke tatt mer enn 5% maks.

Så jeg skjønner godt at Epic er uenig i den 30% satsen i det tilfellet. Er jo ikke meningen at Fortnite skal finansiere utviklingen av neste iPhone alene liksom. ?

Mange argumenterer med at Apple har bygget appstoren og infrastrukturen for å distrubiere programvaren. Men sist jeg sjekket så er det jo ikke ulovelig med gratis program der. Så hva skulle Apple gjort om alle appene var gratis og benyttet seg av donasjoner fremfor kjøp? Da hadde de jo ikke fått ei krone.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

ikke for å være en dust her, men jeg tror jeg støtter google og apple her. De har en avtale på 30% av slike fortjenester. Blir litt som om jeg drev en matbutikk og gilde helt uten videre kom inn og begynte å selge produkter fra en stand uten at jeg fikk noe igjen for det. Hallo er liksom min butikk og jeg betaler for disse lokalene. Let the flaming begin lol

  • Liker 1
Lenke til kommentar
X_Prez_Nixon skrev (5 minutter siden):

ikke for å være en dust her, men jeg tror jeg støtter google og apple her. De har en avtale på 30% av slike fortjenester. Blir litt som om jeg drev en matbutikk og gilde helt uten videre kom inn og begynte å selge produkter fra en stand uten at jeg fikk noe igjen for det. Hallo er liksom min butikk og jeg betaler for disse lokalene. Let the flaming begin lol

Epic selger spillet sitt på Google og Apple sine plattformer, og da er 30% innafor. Med det er ikke det det er snakk om her. De vil også ha 30% av alle mikrotransaksjoner, mao. kosmetiske ting.

Etter min mening så er det ikke så clear cut hvorvidt det er rimelig eller ei.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (5 timer siden):

Epic selger spillet sitt på Google og Apple sine plattformer, og da er 30% innafor. Med det er ikke det det er snakk om her. De vil også ha 30% av alle mikrotransaksjoner, mao. kosmetiske ting.

Etter min mening så er det ikke så clear cut hvorvidt det er rimelig eller ei.

Jeg er enig med deg, men på den andre siden så er det jo blitt hovedforrettningsmodellen for mange spill at selve spillet er gratis, og at all inntekten kommer fra mikrotransaksjoner. Og da sitter Epic og andre igjen med kjempeinntekt, og Google/Apple ingenting. 

Det blir som om jeg har stand inne på en messe med kontrakt om at messen skal ha 30% av salgssummen. Og i stedet for å selge varen for 100 kr, gir jeg en nedskalert versjon gratis, og lar alle betale meg direkte, utenom messen for fullversjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (2 timer siden):

.Og da sitter Epic og andre igjen med kjempeinntekt, og Google/Apple ingenting. 

Og det er helt greit.

Apple burde ikke ta betalt for noe de ikke skal ha betalt for. Det er vel ikke Apple som har designet mikrotransaksjonene?

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (2 timer siden):

Jeg er enig med deg, men på den andre siden så er det jo blitt hovedforrettningsmodellen for mange spill at selve spillet er gratis, og at all inntekten kommer fra mikrotransaksjoner. Og da sitter Epic og andre igjen med kjempeinntekt, og Google/Apple ingenting. 

Det blir som om jeg har stand inne på en messe med kontrakt om at messen skal ha 30% av salgssummen. Og i stedet for å selge varen for 100 kr, gir jeg en nedskalert versjon gratis, og lar alle betale meg direkte, utenom messen for fullversjon. 

Akkurat. Det kan diskuteres i om 30% er litt vel heftig, men mtp på at veldig mange av dagens spill og apper er "gratis" i utgangspunktet, og at de så tar betalt for in-app purchases, så må jo selvfølgelig Apple og Google få sin del av kaka der også. 

Alternativet som funker for alle er å ta in app-kjøp utenom Apple/Google sine plattformer. Dvs at man kjøper det via nettleseren f.eks. Da slipper man jo å betale til Apple/Google. Klart, det er ikke like enkelt for forbrukeren.

For å snu på det. Dersom det hadde blitt slik at Apple/Google ikke fikk en krone av in app-kjøp, så ville ALLE apps bli gratis og alle hadde gått over til denne modellen og da null kr til Apple/Google på App Storen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (18 timer siden):

Du sliter vist med å forstå at det ikke er salget av selve applikasjonen som er problemet her, men salg av det i applikasjonen som Apple ikke har noen rett på.

For eksempel klær i Fortnite.

Epic bruker ikke Apple sitt Os eller Apple sin plattform til dette, men Apple skal fortsatt ta 30% av inntektene deres.

 

Cappo skrev (11 timer siden):

Det er greit at de tar en del av kaka for apper som selges der. Da kan jeg faktisk nesten gå med på 30%, selv om det er mye. Men at de skal ha penger for hvert eneste kjøp i programmet, som Apple ikke har noe med å gjøre, er etter min mening urimelig. Og hvertfall 30%.
Skal de ta penger for alle kjøp inne i et spill, så burde de ikke tatt mer enn 5% maks.

 

Uderzo skrev (8 timer siden):

Epic selger spillet sitt på Google og Apple sine plattformer, og da er 30% innafor. Med det er ikke det det er snakk om her. De vil også ha 30% av alle mikrotransaksjoner, mao. kosmetiske ting.

Etter min mening så er det ikke så clear cut hvorvidt det er rimelig eller ei.

Forstår at det kan virke urimelig sånn umiddelbart. Men problemet her er jo at hvis de tillater det, så vil jo alle bare gi ut gratis apper, også selge innholdet til appen igjennom andre kanaler, og dermed unngå 30% cut til platformleverandøren.

Så all den tid app-butikk er en så stor del av business caset til en platformleverandør, så kan de jo ikke tillate dette!

Om 30% er en rimelig cut eller ikke, blir en helt annen debatt.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Og det er helt greit.

Apple burde ikke ta betalt for noe de ikke skal ha betalt for.

Det er et helt legitimt syn å mene at Google og Apple (hvorfor nevner du konsekvent kun Apple når det gjelder begge?) ikke skal ha noe fortjeneste av spill som leveres til deres plattformer. Mener du forresten det samme om Playstaion og XBox? 

Her er jeg som du skjønner uenig med deg, selv om jeg er helt enig med andre som skriver at 30% virker for høyt.

 

Iki skrev (1 time siden):

Det er vel ikke Apple som har designet mikrotransaksjonene?

Strengt tatt er det vel Google og Apple som designet systemet for mikrotransaksjoner også, men nå har Epic designet et eget system som bryter med dette, i stedet for å bruke det som er levert av Google/Apple, for å ta hele kaka selv.

 

Elgen-Hansi skrev (43 minutter siden):

Forstår at det kan virke urimelig sånn umiddelbart. Men problemet her er jo at hvis de tillater det, så vil jo alle bare gi ut gratis apper, også selge innholdet til appen igjennom andre kanaler, og dermed unngå 30% cut til platformleverandøren.

Så all den tid app-butikk er en så stor del av business caset til en platformleverandør, så kan de jo ikke tillate dette!

Om 30% er en rimelig cut eller ikke, blir en helt annen debatt.

Enig med deg. La oss ta Playstation som eksempel, hvor spill flest fortsatt koster mye å kjøpe. Også her tar Sony en prosent av salgsinntekten, og jeg tror standarden er 30% her også. Hvis et firma som selger sitt spill for 600kr i stedet velger å la spillet være gratis, men så kreve 550 kr inne i spillet for at du skal kunne spille mer enn introen, så blir resultatet følgende: Sony taper sin andel på 180kr, du sparer 50kr og  firmaet tjener 130kr ekstra. Det er åpenbart at Sony ikke vil tillate dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (56 minutter siden):

 

 

Forstår at det kan virke urimelig sånn umiddelbart. Men problemet her er jo at hvis de tillater det, så vil jo alle bare gi ut gratis apper, også selge innholdet til appen igjennom andre kanaler, og dermed unngå 30% cut til platformleverandøren.

Og hvorfor er det negativt?

Det er jo allerede en greie. De aller fleste apper er gratisapper som overlever på reklame eller betalinger i appen.

 

Det er kun de beste applikasjonene som kan overleve på betalt innhold, og om du tar betalt for store deler av innholdet vil ikke folk bruke appen lengre.

 

Det er bare å se på spillverden, som dette handler om, selger du et helt spill uten innhold så blir folk sinte. Gir du vekk et spill og selger kosmetikk så gjør det ikke så mye.

 

theNiceOne skrev (4 minutter siden):

(hvorfor nevner du konsekvent kun Apple når det gjelder begge?) 

Jeg nevner ikke Android da du har flere alternativer for å laste ned applikasjoner der. Slik som for eksempel Samsung sin butikk.

Fortnite, som det er snakk om i artikkelen, var lenge mulig å få tak i på Android telefoner, selv om det ikke var mulig å skaffe det gjennom google sin egen butikk.

theNiceOne skrev (6 minutter siden):

Strengt tatt er det vel Google og Apple som designet systemet for mikrotransaksjoner også, 

Var det google og Apple som oppfant mikrotransaksjonene??!

Det har jeg aldri hørt før.

 

 

Lenke til kommentar
Randalf the Black skrev (9 minutter siden):

Epic presenterer seg som superhelter som slåss for the "greater good" her.

Men handler kun om at de er grådige og vil ha mer penger.

Akkurat som Apple og Google er grådige og vil ha mer penger.

 

Om "Greedy Corporation A" eller "Greedy Corporation B" vinner, bryr meg fint lite.

Den likte jeg??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randalf the Black skrev (17 minutter siden):

Epic presenterer seg som superhelter som slåss for the "greater good" her.

Men handler kun om at de er grådige og vil ha mer penger.

Akkurat som Apple og Google er grådige og vil ha mer penger.

 

Om "Greedy Corporation A" eller "Greedy Corporation B" vinner, bryr meg fint lite.

Akkurat sånn ser jeg også på saken. Tim Sweeney & Co virker særs grådige om dagen. Rart han ikke angriper MS og Sony i samme slengen? Er vel samme modell både på Xbox Live og PSN? Eller får Epic lov å legge inn en egen betalingsløsning inni Fortnite på disse plattformene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (1 time siden):

Enig med deg. La oss ta Playstation som eksempel, hvor spill flest fortsatt koster mye å kjøpe. Også her tar Sony en prosent av salgsinntekten, og jeg tror standarden er 30% her også. Hvis et firma som selger sitt spill for 600kr i stedet velger å la spillet være gratis, men så kreve 550 kr inne i spillet for at du skal kunne spille mer enn introen, så blir resultatet følgende: Sony taper sin andel på 180kr, du sparer 50kr og  firmaet tjener 130kr ekstra. Det er åpenbart at Sony ikke vil tillate dette.

Jeg skjønner fortsatt ikke dette jeg.
iOS og Android er OS for så mangt, på lik linje med at f.eks Windows er det. 
Så du mener det er greit at hvis jeg legger inn ett spill på min PC - la oss si WOW, så mener du Microsoft skal ha en en del av kaka til utviklerne av WOW. Hvis jeg f.eks vil spille TribleWars, så skal de ha endel av kaka av det man ev kjøper i spillet.

Nå vet jeg ikke om Microsoft får dette eller ei, jeg bare lurer. 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at en slik praksis vil gi uante inntekter for de som besitter et OS, for alt som foregår på deres OS kan de jo da ta betalt for - eller er jeg helt på jordet her nå?

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Randalf the Black skrev (59 minutter siden):

Om "Greedy Corporation A" eller "Greedy Corporation B" vinner, bryr meg fint lite.

I dette enkelte tilfellet så ville jo epic tjene mer på Fortnite om de fjernet 30% kravet til Apple.

Men Epic selv ville jo tjent mere om de tok 30% selv, istedenfor å prøve å fjerne denne 30% standarden.

 

MrMarbles skrev (43 minutter siden):

Eller får Epic lov å legge inn en egen betalingsløsning inni Fortnite på disse plattformene?

Tror ikke Playstation får noen fortjeneste av mikrotransaksjonene i selve spillet, men de tar kanskje en del av pengene du bruker for å kjøpe penger du kan bruke i spillet?

Playstation har vel også gått sammen med Epic, of kjøpt seg inn i selskapet.

https://www.gamer.no/artikler/sony-kjoper-seg-inn-i-epic-games/495833

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke dette jeg.
iOS og Android er OS for så mangt, på lik linje med at f.eks Windows er det. 
Så du mener det er greit at hvis jeg legger inn ett spill på min PC - la oss si WOW, så mener du Microsoft skal ha en en del av kaka til utviklerne av WOW. Hvis jeg f.eks vil spille TribleWars, så skal de ha endel av kaka av det man ev kjøper i spillet.

Hvis det er avtalen mellom Blizzard og Microsoft, så ja. Det er slik det fungerer på Android, iOs, Playstation og XBox, men det er ikke slik det fungerer på PC, så vidt jeg vet. Det henger vel sammen med at PC er en mye åpnere plattform, og ingen har tilnærmet monopol på app-butikk der. 

Men jeg har  absolutt ikke tatt noe spesielt standpunkt til hva som er rett og galt her, Randalf the Black beskrev det bra, dette handler om avtaler og kontrakter mellom grådige firmaer. Om grådig Firma Epic skal få alt eller om grådig firma Google eller Apple skal få 30% handler i liten grad om rett og galt, etter min mening.

 

D0vendyret skrev (19 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne annet enn at en slik praksis vil gi uante inntekter for de som besitter et OS, for alt som foregår på deres OS kan de jo da ta betalt for - eller er jeg helt på jordet her nå?

De kan betalt for alt som foregår der, som noen er villige til å betale for, i den grad det lønner seg å kreve denne betalingen og i den grad slike avtaler er innenfor lovverket. Sony og XBox krever vel betaling for adskillig mer av det som skjer på deres plattformer enn Google/Apple gjør på deres, tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...