Gå til innhold

Apple kastet ut Fortnite fra App Store – Epic svarer med søksmål


Anbefalte innlegg

Iki skrev (28 minutter siden):

Såvidt jeg vet brukes ikke Fortnite inne på appstore?

Og AppStore er å sammenligne med kassa til en restaurant. Du har helt rett i at Fortnite ikke brukes inne i AppStore, akkurat som maten på restauranten ikke spises ved betalingsterminalen.

Men på samme måte som restauranten regulerer at maten du spiser inne i restauranten må ha vært kjøpt hos dem, regulerer Google og Apple at spillene du spiller inne i deres os må våre kjøpt hos dem.

Google og Apple bryr seg ingenting om hvilke spill du kjøper utenfor deres butikker, men de nekter deg å spille disse inne i deres os, akkurat som restauranten ikke bryr seg om du har handlet på utsiden, så lenge du ikke spiser det inne. 

Så sammenligningen din er fortsatt helt feil.

Iki skrev (28 minutter siden):

Det er en egen applikasjon, et eget produkt.

Jeg antar du ikke er SW-utvikler. Hadde du vært det, ville du visst at applikasjonen gjør mange kall til, og kjører systemkode. Så ja, det er en egen applikasjon, men den bruker mange av os-ets ressurser når den kjører. 

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
theNiceOne skrev (14 minutter siden):

Og AppStore er å sammenligne med kassa til en restaurant. Du har helt rett i at Fortnite ikke brukes inne i AppStore, akkurat som maten på restauranten ikke spises ved betalingsterminalen.

 

Appstore er en hel butikk, det er på ingen måte kun et kasseapparat. Om du skal dra den sammenligningen så må du trekke inn apple pay.

 

theNiceOne skrev (16 minutter siden):

 

Google og Apple bryr seg ingenting om hvilke spill du kjøper utenfor deres butikker, men de nekter deg å spille disse inne i deres os, akkurat som restauranten ikke bryr seg om du har handlet på utsiden, så lenge du ikke spiser det inne. 

 

Nei. De bryr seg om du kjøper et spill utenfor deres butikk.

Det er det hele denne saken handler om.

Epic får ikke selge noe utenfor appstore.

 

theNiceOne skrev (17 minutter siden):

 

Så ja, det er en egen applikasjon, men den bruker mange av os-ets ressurser når den kjører. 

Så hvor mye tar Apple betalt for gratisappene?

Hvor mye skal du betale Apple for å utvikle en applikasjon med din egen kode?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Appstore er en hel butikk, det er på ingen måte kun et kasseapparat. Om du skal dra den sammenligningen så må du trekke inn apple pay.

Ok, mente ikke å si at Google Play og App Store kun er kassaapparatet. De er selvsagt alt foran med vareutstilling osv. også. Og de selger varer som er ment å bruke deres øvrige tjenester i deres (os-)lokaler.

 

Iki skrev (4 minutter siden):

Nei. De bryr seg om du kjøper et spill utenfor deres butikk.

Det er det hele denne saken handler om.

Epic får ikke selge noe utenfor appstore.

Du tar feil. Jeg har kjøpt massevis av PC-spill, Android-spill og PS4-spill utenfor App Store. Dette er helt greit for Apple. Jeg har bare ikke muligheten til å bruke disse spillene i Apple sitt os. Jeg står fortsatt helt fritt til å spille disse andre steder, og å bruke Apple sitt os , men til helt andre ting.

På samme måte bryr ikke en restaurant seg om du kjøper mat du spiser andre steder, men de nekter deg å spise den i deres lokaler.

 

Iki skrev (6 minutter siden):

Så hvor mye tar Apple betalt for gratisappene?

Hvor mye skal du betale Apple for å utvikle en applikasjon med din egen kode?

Ingen anelse, dette er en avtale mellom Apple og app-utviklere. Hvis du utvikler en applikasjon, gjør du det typisk med mange verktøy og biblioteker levert av de som eier plattformen, så det er ikke uhørt å betale for dette.

Mitt firma betaler f.eks. Microsoft for utviklingsverktøy vi bruker for å lage applikasjoner. Jeg synes det er helt naturlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kelo skrev (5 timer siden):

Alt App Store og Google Play gjør er å gjøre appen tilgjengelig i deres butikk. De har ikke brukt penger på å utvikle appen eller noe. Likevel skal de ha 30% - noe som er altfor mye, synes jeg.

Yup. Samme med Steam, som tar 30 % for å gjøre et spill/app tilgjengelig.

Men forskjellen er altså at Steam risikerer konkurranse på annen måte enn Apple/Google. Det er konkurranse mellom operativsystemer som kan bringe prisene ned.

Eneste løsning for Epic er å satse på et tredje operativsystem eller å bruke konkurransen mellom Apple og Google. "Vi lar spillet være på deres system eksklusivt mot at dere bare tar 20/10 %."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (12 minutter siden):

Hvorfor skal Epic betale Apple for å kjøre sin egen kode på en iPhone?

Hvorfor skal ikke Epic få åpne sin egen butikk?

Hvorfor skal Apple ha penger for det som selges i Epic sin butikk?

Fordi Apple og Google er "staten" her og man må betale skatt for å holde staten levende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal Epic betale Apple for å kjøre sin egen kode på en iPhone?

  Hvorfor skal Epic tjene masse penger på å benytte Googles og Apples tjenester helt gratis? 

 

Iki skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal Apple ha penger for det som selges i Epic sin butikk?

Fordi det Epic selger benytter Googles og Apples tjenester, og Google/Apple vil ha betalt for dette.

Du kan like gjerne klage på den flotte restauranten med fantastisk utsikt, som nekter deg å spise maten du kjøpte på 7-Eleven der. "Hvorfor skal restauranten ha penger for det du kjøpte på 7-Eleven?".

 

Donkey Kong skrev (9 minutter siden):

Yup. Samme med Steam, som tar 30 % for å gjøre et spill/app tilgjengelig.

Men forskjellen er altså at Steam risikerer konkurranse på annen måte enn Apple/Google.

Ja. og det er delvis fordi Steam kun har lagd butikken, og ikke os-et spillene kjøres på eller noe av utviklingsverktøyene/bibliotekene som brukes i spillene. Steam har en mye mindre del av verdikjeden og er dermed mer utsatt for konkurranse.

 

Donkey Kong skrev (9 minutter siden):

Det er konkurranse mellom operativsystemer som kan bringe prisene ned.

Eneste løsning for Epic er å satse på et tredje operativsystem eller å bruke konkurransen mellom Apple og Google. "Vi lar spillet være på deres system eksklusivt mot at dere bare tar 20/10 %."

Ja, eller "Vi vil kun ha spillet på deres plattform mot at dere tar x%". Eller, slik de ser ut til å gjøre nå, å hevde at det er misbruk av (monopol-)makt, og gå til rettssak for å tvinge Google og Apple til å endre betingelsene.

Endret av theNiceOne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fnix said:

Vel, de app-store'ne ER definitivt et monopol og får egentlig monopolsaken om Internet Explorer til å blekne i forhold, siden her er det massivt med penger inne i bildet. Som forbruker har jeg egentlig ingen valg, spesielt med Android sin sikkerhetsadvarsel som ikke vil la meg installere fra tredjeparter som google ikke har godkjent. Og spesielt med betalingssystemet som "i aller høyeste grad" må gå gjennom google eller apple.

Regner nesten med at enden på visa etter 10 år kan bli en løsning ala "nettleservalg". At android og apple er nødt å linke til andre butikker og installere de smertefritt og ikke bruke sitt eget betalingssystem. Dette kan nok Epic benytte i stor grad og lage en egen mobil epic store til apple og Android spill.

Dette stemmer ikke. Det finnes andre butikker for både android og ios. Man ikke bruke App Store eller Google Play.

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (47 minutter siden):

  Hvorfor skal Epic tjene masse penger på å benytte Googles og Apples tjenester helt gratis? 

Hvilke tjenester? De du tvinges til å bruke?

theNiceOne skrev (48 minutter siden):

Fordi det Epic selger benytter Googles og Apples tjenester, og Google/Apple vil ha betalt for dette.

Det er nettopp dette hele saken handler om.

Epic vil ikke benytte deres tjenester, men Apple tvinger dem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Dette stemmer ikke. Det finnes andre butikker for både android og ios. Man ikke bruke App Store eller Google Play.

Ja, jeg formulerte meg dårlig. Du kan så lenge en skrur av en relativt viktig sikkerhetsregulering, enn midlertidig. Tingen er at det ikke er så rett frem og enkelt som å bare laste ned en ny appstore. (Hvertfall i henhold til hva jeg vet om)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (35 minutter siden):

Hvilke tjenester?

Plattformen å kjøre spillet på. Grafikktjenester, nett-tjenester, input-tjenester (os-et forteller spillet hva brukeren trykker på osv.), lyd-tjenester, osv. osv. Du kan jo f.eks. skru av nettet i os-et og se hvor bra multiplayer-funksjonene i Fortnite blir.

 

Iki skrev (37 minutter siden):

De du tvinges til å bruke?

Det er nettopp dette hele saken handler om.

Epic vil ikke benytte deres tjenester, men Apple tvinger dem.

Nei, du sliter visst med å forstå at salg av appen bare er en forsvinnende liten del av tjenestene som benyttes. Hvis Epic ikke vil bruke Googles tjenester er det bare å lage sitt eget os i stedet for Android og implementere alle tjenestene som de jeg nevner over selv. På iPhone er det verre, men det endrer ikke det faktum at Epic vil benytte deres tjenester - alle tjenestene, unntatt den ene som gir inntekter.

Jeg foreslår at du tar deg en tur inn på Ekebergrestauranten, setter deg ved det fineste bordet og nyter utsikten. Forsyner deg av gratis vann, brød og smør, skitner til duken og går på do der. Men i stedet for å kjøpe maten der, tar du fram medbragt takeaway. Mener du seriøst at du da ikke har benyttet noen av Ekebergrestaurantens tjenester siden du ikke kjøpte noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (15 minutter siden):

Jeg foreslår at du tar deg en tur inn på Ekebergrestauranten, setter deg ved det fineste bordet og nyter utsikten. Forsyner deg av gratis vann, brød og smør, skitner til duken og går på do der. Men i stedet for å kjøpe maten der, tar du fram medbragt takeaway. Mener du seriøst at du da ikke har benyttet noen av Ekebergrestaurantens tjenester siden du ikke kjøpte noe?

Mulig jeg missforstår her nå, men har du ikke betalt plass på den restauranten når du kjøpte (i)produktet. Du får ikke 'skitne' til gulvet ved å gå til/fra plassen som du har betalt for. Heldigvis har de slike poser man kan dra over skotøyet, flott! - Men hva i .... du får ikke bruke de rene posene du kjøpte hos andre, uten at det betales en avgift til restauranten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk hvordan folk syntes å forsvare Google og Apple, det høres ut som om de er offer for Epics urimelige krav!

Det er jo seriøs galskap, og jeg er sjeleglad for at noen utfordrer Apple og Google på dette her. Begge aktørene er blitt for store hvis de mener at 30 % er et passende gebyr for å bruke butikken deres.

På Android så er det jo mulig at Epic allerede har sin egen store-front klar, men Apple er jo allmektig i sitt økosystem så der blir det nok dårlig stemning etterhvert.

Godt at de blir utfordret og justert innimellom. Uten kontroll så vil slike aktører til slutt bli så mektige at de ikke oppleves underlagt andre regler enn de de selv bestemmer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (16 minutter siden):

Mulig jeg missforstår her nå, men har du ikke betalt plass på den restauranten når du kjøpte (i)produktet. 

Tja, det spørs hvordan du drar sammenligningen. Du kjøper jo ikke produktet av Google (med du gjør det av Apple). Men det er absolutt meningsfylt å argumentere for en endret forretningsmodell hvor Apple og Google f.eks. tar en engangssum ved kjøpt av telefonen, og deretter lar alt du betaler gå rett i lomma på Epic og andre utviklere. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor Epic skal få benytte alle disse tjenestene gratis.

 

 

Brede_Skapstroppen skrev (5 minutter siden):

Fantastisk hvordan folk syntes å forsvare Google og Apple, det høres ut som om de er offer for Epics urimelige krav!

Det er jo seriøs galskap, og jeg er sjeleglad for at noen utfordrer Apple og Google på dette her. Begge aktørene er blitt for store hvis de mener at 30 % er et passende gebyr for å bruke butikken deres.

På Android så er det jo mulig at Epic allerede har sin egen store-front klar, men Apple er jo allmektig i sitt økosystem så der blir det nok dårlig stemning etterhvert.

Godt at de blir utfordret og justert innimellom. Uten kontroll så vil slike aktører til slutt bli så mektige at de ikke oppleves underlagt andre regler enn de de selv bestemmer.

Synes du det er rimelig at Epic skal benytte Googles og Apples tjenester, men ta absolutt all fortjenesten selv? 

For øvrig er jeg enig med resten av innlegget ditt. Både Apple og Google har for mye makt innenfor sine plattformer, og 30% virker som for mye. Men i motsetning til en del andre her synes jeg 0% virker som for lite også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (1 time siden):

Nei, du sliter visst med å forstå 

Du sliter vist med å forstå at det ikke er salget av selve applikasjonen som er problemet her, men salg av det i applikasjonen som Apple ikke har noen rett på.

For eksempel klær i Fortnite.

Epic bruker ikke Apple sitt Os eller Apple sin plattform til dette, men Apple skal fortsatt ta 30% av inntektene deres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når den eneste muligheten for å gi ut et produkt er enten apple sin butikk eller android, så syns jeg 30% blir vel mye. Hadde man hatt en Steam løsning så hadde det vært greit, da man fint kan kjøpe et spill i butikken og bruke det via steam, uten at Steam tar 30%. Så står man fritt til å selge produktet sitt der det passer. Ved at Steam for eksempel behandler veldig mye av kundesupport, slipper utgiver/utvikler mye utgifter kontra om de skulle sittet med den delen også.

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (26 minutter siden):

Synes du det er rimelig at Epic skal benytte Googles og Apples tjenester, men ta absolutt all fortjenesten selv? 

Jeg forstår ikke hvilke tjenester du egentlig mener er så spesielt iom de selger ett produkt der slik "aktivitet" er endel av produktet.

Skal f.eks vår ISP ta betaling fra alle appene og programmene vi bruker, bare for at intetnettlinjen gir mulighet for en slik "aktivitet"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...