Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykopater her og Psykopater der


Gjest cf67e...c9c

Anbefalte innlegg

Gjest cf67e...c9c

Vil først si at jeg tror det finnes like mange med psykopatiske trekk av begge kjønn selv om det jeg skriver er rettet mer mot kvinner. Tror også at det er svært få som faktisk er psykopat.

Psykopat (dyssosial personlighetsforstyrrelse) må vel være noe av det mest misbrukte ordet vi har. Den mest misbrukte "diagnosen". Går nesten ikke en dag uten at jeg leser overskrifter som "Slik avslører du psykopaten" eller "Hun klarte å snu ryggen til psykopaten". HUN klarte!! Tror ikke jeg kjenner en eneste dame som ikke har en eks som er psykopat. Hvor mange psykopater finnes det der ute egentlig? Hvilken lærebok har dere brukt for å diagnostisere dette? KK? Vet dere egentlig hva en psykopat er? Er det en mann som mener at det må være noen regler for hva som er greit og ikke greit når man er i et forhold? En mann som ikke gir seg så lett og som også har lyst til å "vinne" en diskusjon? En mann som kan bli sint kanskje? Er ikke dette typisk for kvinner også?  Hvorfor blir det ikke kalt psykopati når det går andre vei? 

 

Anonymous poster hash: cf67e...c9c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skal bruke wikipedia, så er en psykopat beskrevet på denne måten:

Historie

Psykopati som begrep har en lang historie. Ordet ”psykopati” er satt sammen av de greske ordene psyche (ψυχή), som betyr “sjel”, ”liv”, og pathos (πάθος) som betyr ”lidelse”, ”følelse”. En av de store pionérene i den moderne psykiatrien, Philippe Pinel (1754 – 1826), bidro til konseptualiseringen av psykopatibegrepet med sin beskrivelse av lidelsen som ”manie sans delir” (galskap uten delir) [3]. Den moderne forståelsen av psykopati er sterkt preget av utgivelsen av Harvey Cleckleys berømte bok ”Mask of sanity”, som først kom ut i 1941 [4]. Han lister opp 16 atferdsmessige symptomer som karakteriserer psykopatisk personlighet.

Disse 16 er:

  1. Overflatisk sjarm og gode intellektuelle evner
  2. Fravær av vrangforestillinger og andre tegn på irrasjonell tenkning
  3. Fravær av nervøsitet eller psyko-nevrotiske tegn
  4. Upålitelig
  5. Løgnaktig og falsk
  6. Mangler anger- og skamfølelse
  7. Mangelfullt motivert antisosial atferd
  8. Dårlig dømmekraft, og manglende evne til å lære av erfaring
  9. Patologisk egosentrisitet og manglende evne til kjærlighet
  10. Flatt og tynt følelsesliv
  11. Manglende innsikt
  12. Lite responsiv i mellommenneskelige relasjoner
  13. Underlig og frastøtende oppførsel, både edru og i beruset tilstand
  14. Gjennomfører sjelden trusler om selvmord
  15. Upersonlig seksualliv
  16. Manglende livsplanlegging

 

Hvis jeg skal ha en personlig mening om det, så er det at de aller fleste har ett eller flere av disse trekkene, MEN i varierende grad. Man kan for eksempel være for stresset med ansvar i livet til å orke å bry seg på ett eller flere av disse punktene. Dét er ikke noe som beskrives. Dét gjør det ikke -greit- å holde på sånn, men det kan forklare hvorfor noen kanskje oppfører seg sånn.

For meg er psykopat noen som ikke bryr seg om andre, på et middels eller større nivå. Å ha dårlig tid eller være utslitt er noe man så klart skal ta hensyn til. Det kan også komme av at man har -levd med- psykopater i lengre peridoer, dette gjør at man blir utbrent psykologisk og behøver mer tid for seg selv enn andre. Men folk som bruker valuta i enhver form (både sosial og monetær valuta) til å holde andre nede, mener jeg er i tråd med psykopati.

Mener også at det både kan være medfødte egenskaper, som tillærte. Det burde vært lærdom i skolen. Da tror jeg veldig mange hadde oppført seg bedre og de naturlige psykopatene kanskje også hadde fått mer hjelp, fordi de hadde kanskje våget å rekke ut og be om hjelp. Og så klart, de som er født med disse forutsetningene, ville blitt sett tidligere og man kunne skjermet samfunnet fra dem tidligere.

Igjen mener jeg også at det er mange punkter som mangler der. Som for eksempel mobbing og tilbøyning til å bruke vold, som for eksempel i barne- og ungdomsskolen. Der er det mange vordende psykopater å finne, som også tar med seg disse holdningene i arbeidslivet, bilr ledere på små og store nivå som skaper mange ofre.

Lenke til kommentar

Jeg mener at en psykopat er en som mangler skamfølelse, samvittighet og empati. En narsissist som er kald og som kun gjør handlinger for egen vinning. Uansett om det er økonomiske motiv eller for å oppfylle groteske fantasier.

Tror disse listene over psykopatiske trekk er med på å bidra til at folk bruker psykopati i hytt og vær. Tror det nesten ikke finnes personer som ikke kjenner seg litt igjen i flere av trekkene. Så har man personer som egentlig er det motsatte av psykopat, de som blir utnyttet av psykopaten. Det kan være personer med dårlig selvfølelse, skamfølelse, unnvikende personlighetsforstyrrelse, angst, sosial angst, OCD, alkoholisme osv. Mange av disse kan faktisk kjenne seg igjen i store deler av listene. Har man dårlig selvtillit, selvfølelse eller selvbilde kan man i et forhold bli sjalu og kontrollerende. Har man angst med tillegsdiagnoser som OCD og alkoholisme kan man også bli kontrollerende og virke egoistisk.

Viktig å skille mellom mennesker som er som de er ut i fra hva som er årsaken. Behandler man en som er helt i kjelleren som en psykopat så kan det gå riktig så ille.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (1 time siden):

Hvis noen overkjører deg, sårer deg, eller på annet vis misbruker deg, så har mennesket en trang til å rasjonalisere det. "Jeg er ikke svak, det er han/hun som er psykopat!"

Er det ikke sannheten da? Prøver du faktisk å legitimere psykopatisk oppførsel? 

Det plagde meg også litt, og tenkte litt på det etter jeg skrev forrige post, i avisartikler jeg har lest hvor forskere kommenterer mobbeoppførsel. De sier bare at "Det er en adferd man må prøve å forstå". I og med at jeg er enig i det, så virket det nesten som om artikkelen var myntet på å -forsvare- og legitimere mobbeoppførsel, og at ofrene er de som må "skjerpe seg". Dét i seg selv mener jeg er psykopatisk oppførsel, fra forskerne.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

En psykopat er både en diagnose og et skjellsord, som tidligere nevnt så er det mange eksempler på det.  At folk bruker det om folk de ikke liker, for de de kanskje har ett av tegnene er kanskje dumt, men at allmenheten bør vite mest mulig om hva man skal se etter for å avdekke psykopater kan være fornuftig, da de som virkelig har denne diagnosen kan være farlige. 

Når det gjelder mobbing, så er jeg enig i at det er noe man må prøve å forstå jeg, en ting er jo hvorfor noen mobber, en annen ting er hvorfor noen blir mobbeoffer. En mobber, mobber jo ikke alle, og det er ikke alle som blir mobbeoffer. Jo mer amn forstår, jo bedre kan man jobbe mot å unngå mobbing.

 

Altså hva fungerer best? Å straffe mobberen ( vil han bli bedre?) eller kan det være minst like givende å hjelpe mobbeofferet til å få det det trenger til å unngå å bli mobbet? Hvis det handler om feks selvtillit, og mobbeofferet kan få hjelp til dette, så vil kanskje mobbingen ta slutt for vedkommende, og man har lært hvordan få selvtillitt for life.  

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Taurean said:

Er det ikke sannheten da? Prøver du faktisk å legitimere psykopatisk oppførsel? 

Man har i stor grad selv ansvar for å ikke bli tråkket på av andre. De som jobber seg opp i ledelsen trenger ikke å være psykopater, men opportunister. Ikke ufarliggjør begreper. Psykopater er farlige, ikke bare ubehagelige folk.

Lenke til kommentar
Gjest cf67e...c9c skrev (14 timer siden):

Tror også at det er svært få som faktisk er psykopat.

Ikke så få at det ikke kan sies å ikke være statistisk signifikant.

Gjest cf67e...c9c skrev (14 timer siden):

Hvor mange psykopater finnes det der ute egentlig?

Det vet man ikke. Man antar at 0,5 - 1% av befolkningen fyller de diagnostiske vilkårene til å få diagnosen. Imidlertid antar man også at det finnes et mørketall siden de fleste personer med psykopatiske trekk ikke mener at de har behov for helsehjelp, hvorfor de heller ikke søker behandling.

Gjest cf67e...c9c skrev (14 timer siden):

Hvilken lærebok har dere brukt for å diagnostisere dette?

Det vestlige diagnoseverktøyet sier følgende:
"For å få diagnosen (i følge DSM‐5) må personen ha minst 3 av følgende 7 symptomer og tegn:

  1. Følger ikke sosiale normer for lovlydig adferd ved gjentatte handlinger som gir grunnlag for arrestasjon
  2. Vedvarende ansvarsløshet som viser seg ved gjentatt svikt i stabilt arbeid eller i økonomiske forpliktelser
  3. Impulsivitet eller sviktende evne til å planlegge fremover
  4. Svikefullhet, som viser seg ved gjentatt løgnaktighet, bruk av falsk navn, eller ved å lure andre for egen vinnings eller fornøyelses skyld
  5. Uansvarlig ringeakt for egen eller andres personlige sikkerhet
  6. Mangel på anger som viser seg ved likegyldighet for eller bortforklaring av å ha såret, mishandlet eller stjålet fra andre
  7. Irritabilitet og aggressivitet som viser seg ved gjentatte slagsmål eller overfall"
Gjest cf67e...c9c skrev (14 timer siden):

Hvorfor blir det ikke kalt psykopati når det går andre vei?

Det gjør det, men kvinner med psykopatiske trekk har oftest en annen adferd enn menn og er mer ondsinnet mot seg selv, enn mot omgivelsene. Ofte får kvinner tilleggsdiagnosen Dramatiserende personlighetsforstyrrelse. Enten i stedet for, eller i tillegg

Så må vi slå et slag for psykopatene der ute. Det er sårt og oftest er det å banne i kjerka. Husk at vi snakker om en uforskyldt lidelse der gener og oppvekstvilkår, oftest i like deler, er årsaken.
Det er bare ca 1/3-del av de med dyssosial personlighetsforstyrrelse som utvikler en ondsinnet adferd og ender opp i kriminalomsorgen eller på tabloidenes +abonnement.

Men mange lider i det stille. Mange har sykdomsinnsikten til å forstå at den opplevde mangelen på sym- og empatiske følelser, er et sykdomstrekk. Forhøyet forekomst av suisidalitet er kjent i pasientgruppen.
Behandling er omstridt. Man erfarer at psykososiale terapiformer har en viss fremgang, men her snakker vi et laaangt behandlingsperspektiv, ofte over 10 år. 

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 minutter siden):

Kjenner ingen på forumet som slenger ut ordet psykopat mer enn deg. Burde kanskje tenke deg litt mer om.

Det å rope ulv osv.

Fordi jeg er interessert i temaet, og å avsløre dem og vite hvordan man skal håndtére dem.

Å stigmatisere andre uten å prøve å finne ut hvorfor noen kanskje er interessert i et tema først, er mer i tråd med psykopati. Sånne  er det ekstremt mange av på internett. Som bare dømmer uten å prøve å tenke først, uten å spørre spørsmål.


 

djgudleif skrev (10 minutter siden):

Man har i stor grad selv ansvar for å ikke bli tråkket på av andre. De som jobber seg opp i ledelsen trenger ikke å være psykopater, men opportunister. Ikke ufarliggjør begreper. Psykopater er farlige, ikke bare ubehagelige folk.

Hvordan kan du si at man ansvar selv for å ikke bli tråkket på av andre? Har du vært borti ondskapsfulle mennesker før? Da må det være en sterk ledelse på plass, et system, som straffer dem, så de ikke ødelegger folk som fremdeles faktisk har genuine følelser og kan gjøre gode ting i verden.

Man har et ansvar, ja, men da det må være et system man tar del i først, sånn at man står sterkt sammen med mange andre. For å stå alene og bli mobbet og tråkket på av mange andre er omtrent umulig å håndtere. Folk som sprer dritt, mobber, snakker dritt, gjerne bruker fysisk vold. Mener du virkelig at et offer i barne- eller ungdomsskolen skal ta seg av alt dette alene? Ekstremt urettferdig, mener jeg det er.

Samtidig er det urettferdig at mobbere skal være de som bestemmer skjebnen til godhjertede mennesker. Gode mennesker skal gå sin ferd gjennom livet upåvirket av onde mennesker. Når gode folk må begynne å forsvare seg og senke seg til nivået til onde folk, da vinner jo de som er onde. Derfor må det være systemer på plass som gir visdom til onde folk så de klarer å snu dritten sin til noe positivt.

1) Det burde vært lærdom i skolen, psykopati burde gjerne vært et underfag i hovedfag Psykologi.

2) Det burde vært terapeuter i skoler som hadde makt til å prate med foreldre som har barn og ungdom som mobber, som gir veiledning og livsvisdom.

Lenke til kommentar
Just now, Taurean said:

Gode mennesker skal gå sin ferd gjennom livet upåvirket av onde mennesker. Når gode folk må begynne å forsvare seg og senke seg til nivået til onde folk, da vinner jo de som er onde.

Det kan ikke være noe godhet hvis det er gitt, og ikke kan forsvares eller utfordres. Folk er gode utelukkende fordi de bevarer sitt sinnelag, sin moral, og empati uavhengig av eksterne omgivelser... og noen kjemper til og med til døden for sin sak.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (3 minutter siden):

Det kan ikke være noe godhet hvis det er gitt, og ikke kan forsvares eller utfordres. Folk er gode utelukkende fordi de bevarer sitt sinnelag, sin moral, og empati uavhengig av eksterne omgivelser... og noen kjemper til og med til døden for sin sak.

Skjønner ikke hva du mener. "hvis det er gitt"?

"Folk er gode utelukkende fordi de bevarer sitt sinnelag, sin moral, og empati uavhengig av eksterne omgivelser.." Ja, men folk som har for mye ondskap rundt seg over for lang tid, gir jo opp.

"noen kjemper til og med til døden for sin sak." Ja, det er sant, både i større og mindre grad, men det er vel litt mye å forlang at alle barn og ungdom som blir mobbet skal slåss til DØDEN for å bli respektert.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Skandinav said:
  1. Følger ikke sosiale normer for lovlydig adferd ved gjentatte handlinger som gir grunnlag for arrestasjon
  2. Vedvarende ansvarsløshet som viser seg ved gjentatt svikt i stabilt arbeid eller i økonomiske forpliktelser
  3. Impulsivitet eller sviktende evne til å planlegge fremover
  4. Svikefullhet, som viser seg ved gjentatt løgnaktighet, bruk av falsk navn, eller ved å lure andre for egen vinnings eller fornøyelses skyld
  5. Uansvarlig ringeakt for egen eller andres personlige sikkerhet
  6. Mangel på anger som viser seg ved likegyldighet for eller bortforklaring av å ha såret, mishandlet eller stjålet fra andre
  7. Irritabilitet og aggressivitet som viser seg ved gjentatte slagsmål eller overfall"

Ifølge denne listen vil absolutt alle som er psykopater være dysfunksjonelle i samfunnet og enhver jobb... Med andre ord passer ikke forestillingen om at det er masse psykopater og lignende i lederstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...