Gå til innhold

Bosch kupper batteristandarden for verktøy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra at det blir mer standard innenfor dette.

Men synes Bosch selv bør få laget et adapter som gjør at man kan bruke proffbatteriene på forbrukerutstyr. Motsatt kan jeg se at de ikke ønsker, men kan ikke skjønne at det burde være noe hinder mot å bruke proffbatteriene også til forbrukerutstyr.

Jeg har flere 18v proffbatterier til blå-bosch, og da føles det idiotisk at jeg må kjøpe de simplere Power4All-batteriene i tillegg hvis jeg skal bruke "grønne" produkter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke særlig spennende firmaer med i alliansen. Metabo sitt CAS system er større og med flere involvert, de har jo også begynt med 21700 batterier. Som dere sier har Bosch 180 verktøy, Metabo gjennom CAS har vel omtrent like mange. Makita er fortsatt vinneren med sånn 250 verktøy. Liker også at Makita produserer verktøy i Japan, USA, England, Romania og Tyskland i tilegg til Kina.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mange av disse batterivariantene er håpløst dyre og tunge alternativ til totaktsvariantene av verktøy og hageredskaper. Det er en stor fordel at motorsager og hekksakser er så lette som mulig da det sliter på ryggen.

Andre hageredskaper som jeg nylig søkte etter var hagetraktorer. Der ønsket jeg en i 20 000 kronersområdet, og havnet til slutt på en Stiga hagetraktor på tilbud hos Jula til 16 000 kr, nedsatt fra 22 000 kr. Dette var det beste tilbudet jeg fant. De dyreste variantene var fra Honda til over 50 000 kr og de få batteridrevne hagetraktorne jeg fant kostet omtrent det dobbelte; rundt 100 000 kr. Slik vil det nok være i mange år fremover før batteriene halveres i vekt og pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 timer siden):

Mange av disse batterivariantene er håpløst dyre og tunge alternativ til totaktsvariantene av verktøy og hageredskaper. Det er en stor fordel at motorsager og hekksakser er så lette som mulig da det sliter på ryggen.

Andre hageredskaper som jeg nylig søkte etter var hagetraktorer. Der ønsket jeg en i 20 000 kronersområdet, og havnet til slutt på en Stiga hagetraktor på tilbud hos Jula til 16 000 kr, nedsatt fra 22 000 kr. Dette var det beste tilbudet jeg fant. De dyreste variantene var fra Honda til over 50 000 kr og de få batteridrevne hagetraktorne jeg fant kostet omtrent det dobbelte; rundt 100 000 kr. Slik vil det nok være i mange år fremover før batteriene halveres i vekt og pris.

Einig i konklusjonen. Dog finnes noe «billig» for bare litt bruk (lettstartet):

https://www.husqvarna.com/no/produkter/gresstrimmere/115il-115ihd45-kit-med-batteri-og-lader/967957201/

Og proffen er dyr (ca 10 000 pr kWt batteri) må brukes verfall 100 timer i året (2 batteri = 7 200,-). Blander Du bensin sjølv ender en på ca 10 kr/time, altså ca 5 000 før maskinen til 3-4 000 kan skrotes (totalt 9 000 eksklusive tråd)

https://www.husqvarna.com/no/produkter/ryddesager/535ifr/967850501/

 

Obs ! Dette er ikke reklame, både Stihl og Makita har OK maskiner med batteri, T - skaft og motor bak (trengst for vektbalansen). Det Husgvarna viser oss er en prisdifferanse på 6 000 mellom amatørpakken på 2 maskiner og proff singelmaskina, dei tjener altså 4 800,- kroner mer på proff-utgaven som bare har 1 års garanti (solgt til næringdrivende). Og eg vil tro proff-saken er langt billigere å produsere (er bare stander deler og bare 1 maskin).

 

Blir ikke kjøpt av meg til den prisen for å si det slik, er jo 1,5 gangeren til helt OK utstyr.... inklusiv bensin.

https://www.youtube.com/watch?v=Hb-JdreyXgU

 

BOSCH der imot må bare gå å legge seg hva angår gresstrimmere og motorsager. Svært skuffendes fra en så velrenomert produsent, B&D blir jo premium i forhold.

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En god ting, men Bosch sin 18v linje er bare middelmådig. Disse merkene tror jeg ikke jeg har hørt om før, og jeg er verktøy-nerd. Bosch burde ha funnet noen mer kjente som dem kunne samarbeidet med, slik som f.eks. Fein, Maffel, Paslode, Bahco. Dog med kun få batteri-verktøy er det meget kjente navn. Venter fortsatt på neste generasjon/konsept batterier som har mer energi og mindre vekt slik at det kan konkurrere med bensindrevet på kraft og utholdenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Mange av disse batterivariantene er håpløst dyre og tunge alternativ til totaktsvariantene av verktøy og hageredskaper. Det er en stor fordel at motorsager og hekksakser er så lette som mulig da det sliter på ryggen.

Alternativene er enten kablet eller eksosdrevet. Det er ca 20 år siden jeg fikk nok av å stå i totakts-eksosen med hørselvern og måtte dusje og vaske klær etter en runde i hagen for å få bort eksos-stanken. Den gangen ble det kablet utstyr. Mye bedre enn eksosfaenskapet på støy og stank. Kabelen var litt herk men uansett bedre enn eksosen. Etter hvert kom batteridrevne varianter. Jeg kjøpte kantklipper, gressklipper, hekksaks og motorsag i samme serie med 40V batterier. Det er hverken mye tyngre eller mye dyrere enn kabel-variantene så lenge man har to batterier fordelt på alle verktøyene. Men det gir mye mer frihet.

Eneste ulempe er at laderen ikke har noen funksjon for å stoppe lading på et nivå som passer for langtidslagring. Det medførte at et batteri strøk med i vinter da det sto lagret på 100%. Det hadde blitt for dumt å ta en ekstra runde med gressklipperen etter at snøen hadde lagt seg bare for å få ned batterispenninga, så det ble lagret med 100%.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bosch klarer jo ikke å holde seg kompatibel med seg selv når det gjelder ladere til batteriene sine. De fleste starter vel med et sett med drill, lader og 2-3 små batterier. Så tenker man at man bare kan utvide med nye verktøy og større batterier, men med Bosch så må du også kjøpe ny lader fordi de laderne som følger med startsettene virker bare på de minste batteriene.

Lenke til kommentar

Har for 12 år siden standardisert på Bosch Grønn. Har fortsatt kantklipper og over 35 år gammel motorsag på 2T. Særlig 2T-kantklipperen er jo et herk uten sidestykke med alle de variasjoner av choke/run, prime/ikke-prime, normal/maks gass som man skal velge for at den skal gå stabilt - og den dør underveis alikevel.

Endret av trikola
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden):

En kan også nevne Ryobi, de har hele spekteret av verktøy som drives av ett batteri.

Ryobi har masse bra til fin pris. Kan bruke samme batteriet til over 100 forskjellige verktøy. Har inntrykk av at de ligger langt framme med både batteriene og motorer og kraftelektronikk. De bruker bl.a. 21700-celler i noen av batteriene. Det er ikke proff-verktøy, men det er bedre enn de billigste greiene på markedet.

Ser det finnes noen adaptere for å bruke Bosch-batterier på Ryobi. https://www.badaptor.com/product/bosch-to-ryobi-one-18v-battery-adapter/ Det beste hadde vært standardiserte fester. Adapter er en god nr. 2. Mobilverdenen er kommet lenger, der samme lader kan brukes til ulike telefoner bare med et adapter (ladeledning).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (6 timer siden):

Har for 12 år siden standardisert på Bosch Grønn. Har fortsatt kantklipper og over 35 år gammel motorsag på 2T. Særlig 2T-kantklipperen er jo et herk uten sidestykke med alle de variasjoner av choke/run, prime/ikke-prime, normal/maks gass som man skal velge for at den skal gå stabilt - og den dør underveis alikevel.

Eg har ikke så mye greie på det, dog når det gjelder 2T som dør etter å ha gått seg varm kan det være stempelringen etter gode 500 timers bruk.

Er tenplugg gammel (over 200 timer) bytt, den jorder oppe langs kruset når den blir fuktig.

Dyseskruene skrus inn og ut i henhold til bruksanvisning, og rusk og irr blir borte (gjør det ved sesongstart).

Har Du primet og dratt 5 drag uten at det starter (og det lukter bensin) gi full gass uten Choke og dra til den går

 

Eg er svært slavisk på dette, og det har virket «hvær» gang. Og joda, motorsag må man gasse litt med da den mangler akslerasjonspumpe og må ha fet blanding på tomgang (har ikke akslerasjonspumpe).

35 år er jo gammelt, pumpemembran og slanger blir jo modne for bytte før eller siden, likeledes kan det være greit å sjekke forbrenningsrom for avleiringer.

 

Gresstrimmeren til HONDA kan muligens være en ide da det er 4T, renere avgasser, vanlig bensin og olje. Og kansje den bruker mindre bensin som nok er den største kostnaden. 25 timers intervall på oljebyte (vanlig 10-30 SAE) og vinkelldrev fetting, og oppstartkontroll av oljenivå.

HONDA er mitt favorittmerke generelt sett (fantastisk bredde med god kvalitet), dog har eg ikke noe av det selv.

Eg har ikke plen men 3 systre som alle har gresstrimmer, dei 2 yngste har Husquarna og den eldste en Stihl og en HONDA. Men joda eg har brukt gresstrimmer muligens i 2 000 timer, 2 maskiner á 1 000 timer (5 kr timen maskinkostnad https://www.husqvarna.com/no/produkter/ryddesager/525rx/966776801/ ), og lenger tror eg ikke det lønner seg å bruke dei (får jo ny snelde, tenplugg og bæreremm briller og diverse). Opptill 8 timer for dag, noe som krev at man starter forsiktig så kroppen får inn rytmen for sesongen (tar en 20 timer)

 

BOSCH må bare ringe så skal eg inspirere Dei litt, men dei er for store og viktige.

Noe eg også er med mit lille prosjekt:

1204703548_2016-12-3020_17_38.thumb.jpg.7c8de543ef22e9fc7273744b4d9b4c00.jpg

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Eg har ikke så mye greie på det, dog når det gjelder 2T som dør etter å ha gått seg varm kan det være stempelringen etter gode 500 timers bruk.

Er tenplugg gammel (over 200 timer) bytt, den jorder oppe langs kruset når den blir fuktig.

Dyseskruene skrus inn og ut i henhold til bruksanvisning, og rusk og irr blir borte (gjør det ved sesongstart).

Har Du primet og dratt 5 drag uten at det starter (og det lukter bensin) gi full gass uten Choke og dra til den går

 

Eg er svært slavisk på dette, og det har virket «hvær» gang. Og joda, motorsag må man gasse litt med da den mangler akslerasjonspumpe og må ha fet blanding på tomgang (har ikke akslerasjonspumpe).

35 år er jo gammelt, pumpemembran og slanger blir jo modne for bytte før eller siden, likeledes kan det være greit å sjekke forbrenningsrom for avleiringer.

 

Gresstrimmeren til HONDA kan muligens være en ide da det er 4T, renere avgasser, vanlig bensin og olje. Og kansje den bruker mindre bensin som nok er den største kostnaden. 25 timers intervall på oljebyte (vanlig 10-30 SAE) og vinkelldrev fetting, og oppstartkontroll av oljenivå.

Dette var et fint eksempel hvorfor jeg er oppgitt.

Tror du at min Bosch batteritrimmer har stempelringer som må byttes? Tennplugg? Dyseskruer? Sesongstartprosedyrer? Primerpumpe? Choke? Akselerasjonspumpe? Pumpemembran? Slanger? Forbrenningsrom som må sjekkes? Trekksnor som slites? Luftfilter? Luftfilterinnsats?

? - du fattet ikke poenget!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (10 minutter siden):

Dette var et fint eksempel hvorfor jeg er oppgitt.

Tror du at min Bosch batteritrimmer har stempelringer som må byttes? Tennplugg? Dyseskruer? Sesongstartprosedyrer? Primerpumpe? Choke? Akselerasjonspumpe? Pumpemembran? Slanger? Forbrenningsrom som må sjekkes? Trekksnor som slites? Luftfilter? Luftfilterinnsats?

? - du fattet ikke poenget!

Eg ser den......

 

Dog har ikke Bosch grestrimmer med T-skaft som er et must.

 

For 10 år siden eller så kjøpte eg en Bosch batteri drevet «hånd» rosebuskesaks til en eldre kvinne, det vart ikke godtatt. Så eg endte opp med å gi en manuell fabrikert av Fiskar med roterende handtak, til samme pris.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...