Gå til innhold

Bosch kupper batteristandarden for verktøy


Anbefalte innlegg

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (9 minutter siden):

Eg ser den......

 

Dog har ikke Bosch grestrimmer med T-skaft som er et must.

Trøblet såpass mye med bensindreven gresstrimmer at det nok blir batteridrevet neste gang det blir noe tull.

Skulle gjerne hatt en god gresstrimmer som kunne bruke Bosch proCore-batteriene, da hadde jeg også spart vekt i forhold til bensinvarianter.

Men 18v er kanskje uansett i minste laget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (1 time siden):

Trøblet såpass mye med bensindreven gresstrimmer at det nok blir batteridrevet neste gang det blir noe tull.

Skulle gjerne hatt en god gresstrimmer som kunne bruke Bosch proCore-batteriene, da hadde jeg også spart vekt i forhold til bensinvarianter.

Men 18v er kanskje uansett i minste laget?

Litt vanskelig for meg å svare. Eg har ikke prøvt batteri gresstrimmere og mangler noen muskler i venstre arm (treng T-skaft og sele).

Min erfaring er kyrkjegarder og pussing rundt steiner, gangveg og avgrensning til området.

 

Skal Du bruke den i 5 timer i året (som kanttrimmer) er det det samme hva Du kjøper av batteriutgåver muligens. Selv hadde eg nok puttet T-skaft på en Bosch og flyttet knappen, og ja teipet på noen vekter bak (og sikkert forlenget skaft 0,5 meter)

Det må seiest 2 millimeter tråd er tull, 2,4 best på gras, litt lavt turtall på helleganger osv

 

Som Du ser av linkene til hva mine søstre har (anbefalt av meg) 1 kW motorefekt (kansje + 500 W på batteri for å dra 2,4 mm tråd). Går du over blir skaftet kortere og maskin tyngre, sikkert OK ved klipping med voksent gras og «fyldig-blad» (legge i streng for bortkjøring)

Klipp 2 ganger i året er mitt råd (ugjødslet og næringsfattig) hva angår hyttetomter og slikt. Da sparer Du tid og det blir langt penere.

 

Men Du får jo aldrig prøve klipperne, får Du ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (32 minutter siden):

Litt vanskelig for meg å svare. Eg har ikke prøvt batteri gresstrimmere og mangler noen muskler i venstre arm (treng T-skaft og sele).

Min erfaring er kyrkjegarder og pussing rundt steiner, gangveg og avgrensning til området.

 

Skal Du bruke den i 5 timer i året (som kanttrimmer) er det det samme hva Du kjøper av batteriutgåver muligens. Selv hadde eg nok puttet T-skaft på en Bosch og flyttet knappen, og ja teipet på noen vekter bak (og sikkert forlenget skaft 0,5 meter)

Det må seiest 2 millimeter tråd er tull, 2,4 best på gras, litt lavt turtall på helleganger osv

 

<....Snip....>

Men Du får jo aldrig prøve klipperne, får Du ?

Kun litt enkel bruk på hytta og kanskje litt hjemme noen få steder.

Kanskje litt mer enn 5 timer,men langt unna tung bruk.

(Men ikke lett å få prøve nei.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Kabelen var litt herk men uansett bedre enn eksosen. Etter hvert kom batteridrevne varianter. Jeg kjøpte kantklipper, gressklipper, hekksaks og motorsag i samme serie med 40V batterier. Det er hverken mye tyngre eller mye dyrere enn kabel-variantene så lenge man har to batterier fordelt på alle verktøyene. Men det gir mye mer frihet.

Eneste ulempe er at laderen ikke har noen funksjon for å stoppe lading på et nivå som passer for langtidslagring. Det medførte at et batteri strøk med i vinter da det sto lagret på 100%. Det hadde blitt for dumt å ta en ekstra runde med gressklipperen etter at snøen hadde lagt seg bare for å få ned batterispenninga, så det ble lagret med 100%.

Helt enig, bruker batterimaskiner til "alt" bortsett fra gressklipping, ryddesag og større jobber med motorsag. Stihl sin mellomserie er mere enn grei nok til husbruk. De har også en grei funksjon som innebærer at batteriet monteres med to klikk, på det ytterste klikket er det ikke elektrisk kontakt men batteriet kan ikke ramle ut.

Lipo batterier skal ikke ta kvelden selvom de lagres ved 100%. Hvis batteriet stod i en maskin kan det hende at det ble tappet for strøm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 20.7.2020 den 21.07):

Helt enig, bruker batterimaskiner til "alt" bortsett fra gressklipping, ryddesag og større jobber med motorsag. Stihl sin mellomserie er mere enn grei nok til husbruk. De har også en grei funksjon som innebærer at batteriet monteres med to klikk, på det ytterste klikket er det ikke elektrisk kontakt men batteriet kan ikke ramle ut.

Lipo batterier skal ikke ta kvelden selvom de lagres ved 100%. Hvis batteriet stod i en maskin kan det hende at det ble tappet for strøm?

Eg har ikke pengene liggendes. Men Stihl og husquarna er begge gode alternativer på batteri (1/2´)

Prisen blir ca 18 000,- for gresstrimmer og sag, eit batteri og lader. Dette er det doble av bensin utgaver.

 

Pris bildet er helt feil, slik eg ser det. Eg prioriterer dette og grønn asfalt :

http://3dprintscandinavia.com/portfolio/sinterit-lisa/

Ca 80% drømm (Obs ! Over 40 år gammel film, muligens)

https://www.youtube.com/watch?v=pDlZLsJJkVA

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Lipo batterier skal ikke ta kvelden selvom de lagres ved 100%. 

Det er generelt anbefalt å lagre dem ca. halvfulle,   3,85 volt/celle elns. De degraderes fortere om de er helt fulle, eller helt tomme. Så det er absolutt lurt å prøve å legge de midt på treet før langtidslagring. Jeg har en lader til RC-batterier som har en egen funksjon for nettopp dette. "Storage charge", som det kalles, lader cellene ut/opp til 3,85 volt. Nå er det ikke sikkert 100% egentlig er 100% for alle produsenter. Det er cellespenningen som er avgjørende. Vanligvis regnes 4,2 volt/celle som 100%. Men det er fullt mulig å la f.eks. 4,1 V/celle være 100%. Det gir mindre utnyttbar kapasitet, men lenger levetid. BMW gjør nettopp dette i (elbilen) i3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (21 timer siden):

Det er generelt anbefalt å lagre dem ca. halvfulle,   3,85 volt/celle elns. De degraderes fortere om de er helt fulle, eller helt tomme. Så det er absolutt lurt å prøve å legge de midt på treet før langtidslagring. Jeg har en lader til RC-batterier som har en egen funksjon for nettopp dette. "Storage charge", som det kalles, lader cellene ut/opp til 3,85 volt. Nå er det ikke sikkert 100% egentlig er 100% for alle produsenter. Det er cellespenningen som er avgjørende. Vanligvis regnes 4,2 volt/celle som 100%. Men det er fullt mulig å la f.eks. 4,1 V/celle være 100%. Det gir mindre utnyttbar kapasitet, men lenger levetid. BMW gjør nettopp dette i (elbilen) i3.

Det er en stund siden, men Du nevner RC.....

 

Var ikke det noe cadmium batterier man kunne lade opp på 5 minutter som fungerte godt. Og måtte lades ut for å lagres 1 uke.

 

Eg vart veldig forundret av en fyrstikeskestor strømforsyning der rutet 300 Ah med puls bredde modulering (PWM) fra 7,6 V (fra dobbelpakning på 2,6 Ah (tønsberg)). Meget små kjølere, artig. OK, snart 20 årsiden.

 

En av store 10 i METTAL:

https://www.youtube.com/watch?v=LCCiwPEdEpg

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (8 timer siden):

Var ikke det noe cadmium batterier man kunne lade opp på 5 minutter som fungerte godt. Og måtte lades ut for å lagres 1 uke.

NiCd som fremdriftsbatteri i f.eks. Tamiya Grasshopper kunne hurtiglades. Mener å huske at man da brukte noen spesielle ladekabler (med innebygd motstand?) og koblet rett på 12 V. Mabuchi 380 #nostalgi  Batteribil den gangen var heller kjedelige greier. Selv hadde jeg "bensinbil". Altså glødemotor, på .21 kubikktommer og et helsikes turtall.

Tror ikke nicd måtte lades ut før lagring? Jeg brukte nicd til radiostyringa, og de tappet seg selv ut i løpet av et par uker. Så det var viktig å lade dem natta over før utstyret skulle brukes. I dag bruker jeg en moderne radio med 18650-celler. De lades i praksis ikke ut. Og radioen koster en brøkdel av prisen, har fantastisk mange funksjoner og kjører open source firmware. Radiomaster TX16S, om noen er nysgjerrige.

I dag gidder jeg ikke styre med glødemotorer. Har fått min dose av dem for et helt liv og mer. Lipo og bldc er så mye enklere. Funker glimrende på motorsaga og.

#BACKINBLACK40  ?

Lenke til kommentar
On 7/20/2020 at 10:53 PM, Dovreekspressen said:

Det er generelt anbefalt å lagre dem ca. halvfulle,   3,85 volt/celle elns. De degraderes fortere om de er helt fulle, eller helt tomme. Så det er absolutt lurt å prøve å legge de midt på treet før langtidslagring. Jeg har en lader til RC-batterier som har en egen funksjon for nettopp dette. "Storage charge", som det kalles, lader cellene ut/opp til 3,85 volt. Nå er det ikke sikkert 100% egentlig er 100% for alle produsenter. Det er cellespenningen som er avgjørende. Vanligvis regnes 4,2 volt/celle som 100%. Men det er fullt mulig å la f.eks. 4,1 V/celle være 100%. Det gir mindre utnyttbar kapasitet, men lenger levetid. BMW gjør nettopp dette i (elbilen) i3.

Helt klart. Men min erfaring er at batteriee ikke havarerer på 6 måneder om de er fulle eller tomme (4,2V eller ca. 3,6V).

Min erfaring er at det går helt fint å ta de ned til 3 volt sålenge de lades opp igjen til for eks. 3,7V. Men går de helt tomme tar de kvelden og det skal ikke mange ma i "lekkasjsetrøm" til når man har en vinter på seg. Har selv erfart dette med et batteri til noe radiostyrt som stod plugget i over vinteren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
On 7/20/2020 at 11:35 AM, Joachim Osmundsen said:

En god ting, men Bosch sin 18v linje er bare middelmådig. Disse merkene tror jeg ikke jeg har hørt om før, og jeg er verktøy-nerd. Bosch burde ha funnet noen mer kjente som dem kunne samarbeidet med, slik som f.eks. Fein, Maffel, Paslode, Bahco. Dog med kun få batteri-verktøy er det meget kjente navn. Venter fortsatt på neste generasjon/konsept batterier som har mer energi og mindre vekt slik at det kan konkurrere med bensindrevet på kraft og utholdenhet.

Merkene er vel kjente nok, men har lite elektrisk. Jeg har "ting" fra Gardena, Emmaljunga og Rapid, hhv. hageslange, barnevogn og manuell stiftemaskin. Wagner er vel også ganske store i Norge, men som nisjeleverandør innen malingssprøyter. Man kan jo håpe på at tilgangen til batterier gjør at de kan øke produktutvalget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...