Gå til innhold

Er USA et demokrati?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har dessverre så smått begynt å bli et despoti. Det er rart hvordan et spill kan gi så mye visdom (helsikes bra spill btw):

https://civilization.fandom.com/wiki/Peacekeeping_Forces_(SMAC)

"As the Americans learned so painfully in Earth's final century, free flow of information is the only safeguard against tyranny. The once-chained people whose leaders at last lose their grip on information flow will soon burst with freedom and vitality, but the free nation gradually constricting its grip on public discourse has begun its rapid slide into despotism. Beware of he who would deny you access to information, for in his heart he dreams himself your master." -- Commissioner Pravin Lal, "UN Declaration of Rights"

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Men er det ikke fortsatt slik at halve verden ønsker å flytte til USA dersom de fikk høve til det?

Denne andelen har kanskje gått noe ned de siste 10-20 åra, men fortsatt er det vel flere som ønsker seg til USA enn til Europa  - for ikke å snakke om resten av verden?

Så fortsatt er USA "the promised land" ? (?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Men er det ikke fortsatt slik at halve verden ønsker å flytte til USA dersom de fikk høve til det?

Denne andelen har kanskje gått noe ned de siste 10-20 åra, men fortsatt er det vel flere som ønsker seg til USA enn til Europa  - for ikke å snakke om resten av verden?

Så fortsatt er USA "the promised land" ? (?)

Hva har det demokrati å gjøre? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Men er det ikke fortsatt slik at halve verden ønsker å flytte til USA dersom de fikk høve til det?

 

Tror ikke det varer så mye lenger nå som det uungåelig kollapser i anarki og sekterisk vold. Det kommer ganske snart til å ligne mer på Syria; et destabilisert og ødelagt samfunn med borgerkrig og massakrer.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (29 minutter siden):

Tror ikke det varer så mye lenger nå som det uungåelig kollapser i anarki og sekterisk vold. Det kommer ganske snart til å ligne mer på Syria; et destabilisert og ødelagt samfunn med borgerkrig og massakrer.

Ohaaa....den var mørk. Hvis du tar USA som et kontinent er det mange plasser hvor systemet virker. Sant nok i etnisk homogene samfunn som du rett nok påpeker, men det er et utrolig rikt land vi her snakker om. Det vil aldri bli likt Europa da det er et kontinent som er koblet løst sammen via en Republikk. Det jeg tror vi ser er den gamle konfederasjonen som viser sitt uhyggelige ansikt. Husk på at bare hver fjerde Amerikaner har pass. De har aldri vært andre plasser enn USA og kanskje bare i sin egen stat. Utdanning er ikke for alle. Du vet sikkert at det er forbeholdt de som kan betale. Slik som helsevesnet er det. Jeg tror at USA er på vei mot en endring. Hvor de går er jeg ikke sikker på, men hvis bevegelsen som nå står opp er demonstrativ for hva folket vil, så tror jeg at økonomisk endring vil komme. Men jeg kan ta feil. Oligarkene kan fremdeles vinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se hvorfor USA skal være mindre demokratisk enn Norge eller Vest-Europeiske land. De har organisasjonsfrihet, alle som ønsker kan starte opp parti, alle kan stille som presidentkandidat eller stille til valg i kongressen, man trenger ikke engang være tilknyttet et parti. Og alle kan stemme hva de ønsker. Man kan vel godt argumentere for at USA er mer demokratiske enn Norge. I Norge har vi jo ingen direkte innflytelse over hvem partiene velger som statsministerkandidat. Mens i USA kan de stemme på president. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mye mer enn det som teller med når man skal vurdere hvor demokratisk et land er. Pressefrihet for eksempel, hvor USA scorer lavt (45. plass). Bare i forbindelse med demonstrasjonene de siste ukene har det blitt rapportert mange flere alvorlige brudd på pressefriheten enn i et helt normalår, og i så måte vil det kanskje påvirke USAs posisjon enda mer negativt ved neste vurdering.

I Democracy Index fra 2019 er Norge rangert høyest i verden, og vurdert som "full democracy". USA er rangert på 25. plass, vurdert som "flawed democracy", en betegnelse de har hatt siden 2017. Nederst på lista er selvsagt Nord-Korea.

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index#Democracy_Index_by_country_2019

Her kan man lese mer inngående om hvordan dette vurderes: https://sites.uci.edu/energyobserver/2020/02/04/the-us-and-key-countries-in-the-democracy-index-2019/

Det er heller ikke usannsynlig at USA vil falle ytterligere ettersom tilliten folket har til autoriteter, myndighetene og pressen er på god vei ned. I det minste så lenge Donald Trump er president i landet, som jo tjener på å splitte folket og skape mistillit til demokratiske prosesser og mediene. I tillegg er det bevist at den sittende presidentens valgkampanje fikk hjelp fra russiske myndigheter, og annen bevist påvirkning utenfra på valget. Dette er negativt for demokratiet. Trump trakk USA ut av FNs menneskerettighetsråd (UNHRC) - ikke noe som teller positivt for et demokrati.

Skyting, tåregass og vold mot lovlige og fredelige demonstranter slik vi har sett blant annet i Washington D.C. vil også telle negativt i fremtiden. Det er både brudd på grunnloven, og på menneskerettighetene. 

USA er også et av de vestlige demokratiene med lavest valgdeltakelse. I presidentvalget i 2016 var deltakelsen (58.9%) klart lavere enn i 2008. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, Psykake said:

Hva har det demokrati å gjøre? 

Ja.  I hvert fall indirekte. Demokrati har mye med følelse av frihet å gjøre. Jeg mener at enkelte bidragsytere i denne tråden har en alt for snever (A4) oppfatning/definisjon av demokrati.

Det er svært skjelden at folk prøver å emigrere til diktaturer og ufrie land.  Jeg tror de fleste prøver å  dra (flykte/emigrere) til frihet dersom de prøver å rømme til en bedre liv for seg selv og sine. Jeg ser her altså bort fra at enkelte emigrerer av ideologiske grunner slik som til IS o.l.

Enkelte tar seg dog midlertidige jobber i diktaturer for å tjene penger - slik som til rike arabiske land. Men prøver mange å emigrere dit?

Digresjon: Uten å ha mye peiling så tror jeg at jeg heller ville emigrere til USA enn til Canada selv om den almene standarden i Canada ser ut til å være høyere. Det er forøvrig ironisk at enkelte ledere i verden prøver å skape et fiendebilde av USA samtidig som at mange av deres landsmenn drømmer om å emigrere dit. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Oddvardm said:

 Du vet sikkert at det er forbeholdt de som kan betale. Slik som helsevesnet er det. Jeg tror at USA er på vei mot en endring. Hvor de går er jeg ikke sikker på, men hvis bevegelsen som nå står opp er demonstrativ for hva folket vil, så tror jeg at økonomisk endring vil komme. Men jeg kan ta feil. Oligarkene kan fremdeles vinne.

Hmm, ikke helt sant da. Hørt om public schools? Og ikke alle hospitaler kan kaste ut pasienter fordi de ikke kan betale. Tipper at svært mange i disse koronatider ikke kan betale for seg (og har ikke forsikring som dekker).

Imidlertid, jeg er ening i at økonomiske/sosiale reformer vil måtte komme. Og det er kanskje toppeliten klar over og villige til å ta følgene av?   En liten økonomisk elite har forøvrig i disse koronatider tjent like mye som summen av all "korona-borgerlønn" som er utbetalt til def fleste. Og USA har teknisk sett god kapasitet til å sikre alle sine innbyggere rene fysiske behov på en verdig måte (uten køer for matutdeling etc). Kanskje mange ganger uten at dette ville merkes stort for de rikeste. Merkelig at demokratene ikke klarer å fange opp dette. Det virker som at de unngår å få makt og stiller med en halv-senil kandidat. Kanskje litt i paralell med venstresiden i Norge som ikke klarer å komme med noe troverdig - og foretrekker og skylde på "høyresiden" ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Hmm, ikke helt sant da. Hørt om public schools? Og ikke alle hospitaler kan kaste ut pasienter fordi de ikke kan betale. Tipper at svært mange i disse koronatider ikke kan betale for seg (og har ikke forsikring som dekker).

Imidlertid, jeg er ening i at økonomiske/sosiale reformer vil måtte komme. Og det er kanskje toppeliten klar over og villige til å ta følgene av?   En liten økonomisk elite har forøvrig i disse koronatider tjent like mye som summen av all "korona-borgerlønn" som er utbetalt til def fleste. Og USA har teknisk sett god kapasitet til å sikre alle sine innbyggere rene fysiske behov på en verdig måte (uten køer for matutdeling etc). Kanskje mange ganger uten at dette ville merkes stort for de rikeste. Merkelig at demokratene ikke klarer å fange opp dette. Det virker som at de unngår å få makt og stiller med en halv-senil kandidat. Kanskje litt i paralell med venstresiden i Norge som ikke klarer å komme med noe troverdig - og foretrekker og skylde på "høyresiden" ?

Jeg vil ikke si at en COVID-19 syk pasient kan få behandling gratis i USA. Folk har fått regninger på 5000Kr for tester. Søk på nettet så finner du mange historier om folk som må betale selv. Når det gjelder Biden er han langt til høyre. Han er bare en front figur som assosieres med Obama. Han vil si fra seg presidentskapet i løpet av det første året hvis han blir valgt. Hvis du vil vite mer om Biden er det tråder i forumet som omhandler ham og Obama.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Oddvardm said:

Jeg vil ikke si at en COVID-19 syk pasient kan få behandling gratis i USA. Folk har fått regninger på 5000Kr for tester. Søk på nettet så finner du mange historier om folk som må betale selv. Når det gjelder Biden er han langt til høyre. Han er bare en front figur som assosieres med Obama. Han vil si fra seg presidentskapet i løpet av det første året hvis han blir valgt. Hvis du vil vite mer om Biden er det tråder i forumet som omhandler ham og Obama.

Jeg nevnte ikke noe om gratis/billige tester, men har du ikke råd til å betale så er det vel vanskelig for et amerikansk sykehus å kaste deg ut dersom du er avhengig av behandling og vile dø på gata. Riktig? En anen sak er at du risikerer å bli gjeldsslave uten god nok forsikring ?  Men f.eks. uteliggere bryr seg ikke om gjeld?

Lenke til kommentar
11 hours ago, Oddvardm said:

Jeh tror at det beste for deg er å lese deg opp på hva som er regelen for COVID-19 og Amerikansk helsepolitikk generellt.

Selvsagt. Imidlertid, budre en ikke tilstrebe at bidragene på dette forumet var informative og fokusert på temaet?  Kall meg gjerne dum - men prøv da å forklare hvordan du kom fram til den konklusjonen. Jeg tipper at igen her er genuint  interessert i hvor smart og belest *jeg* er ?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

USA sliter med at de bare har to partier og det er vanskelig  for tredje partier å etablere seg antakelig for det er ikke av umiddelbar interesse for de eksisterende to partiene og systemet er for innarbeidet.

Dette er et system som da vil bevege seg mot steile motsetninger, uansett hvilket land man implementerte det i fordi to partier innbyr til svart-hvitt tenking.

Befolkningen identifierser seg som tilhenger av ett av partiene og dette styrker deres egen identitetsfølelse. Politikerne spiller på dette i stedet for sak (identity politics) for å skaffe seg en solid grunnbase av velgere, noe som igjen øker splittelsen i samfunnet og sterkere skille mellom de to sidene som fører til mere identity politics osv. Spesielt problematisk blir det nå med dagens massemedia.

I Norge og Vesten er vi så heldige å ha mange partier som gjør at vi unngår denne problematikken, politikerne må være fleksible og samarbeide om å tilpasse seg omstendighetene.

Er USA et demokrati? I Norge er det lett for en velger å finne et parti som man stort sett er enig med mens i USA trenger det ikke være slik. Det kan være slik at store deler av befolkningen der faktisk ikke har noe parti de kan stemme på som gjenspeiler meningene deres eller de sakene som opptar dem.

Så i praksis vil jeg si at USA ligger ca. midt mellom Kina og Europa på skalaen.

Ettpartisystem er absolutt ikke å anbefale men ironisk nok er til og med autoritære stater mere fleksible og responsive ovenfor innbyggerne for de er ikke i gridlock hele tiden eller at lobbyister har like stor innflytelse som i USA.

Endret av tjavel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Selvsagt. Imidlertid, budre en ikke tilstrebe at bidragene på dette forumet var informative og fokusert på temaet?  Kall meg gjerne dum - men prøv da å forklare hvordan du kom fram til den konklusjonen. Jeg tipper at igen her er genuint  interessert i hvor smart og belest *jeg* er ?

Dette var både usant og det man kan kalle "passivt aggresivt". Jeg har aldri sagt at du er hverken det ene eller det andre. Jeg vil hevde at det ikke er min oppgave å utdanne deg om noenting. Det er ditt eget ansvar. Et forum er en diskusjon. Man velger selv hva man vil diskutere. Ditt innlegg mangler den virkelighets forståelsen jeg har. Fakta samsvarer ikke med det du sier. I tilegg var innleggene dine av en spørrende karakter og som sagt er det eget ansvar å finne informasjon om emnet. Lykke til. Kom gjerne tilbake hvis du har noe å diskutere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/28/2020 at 4:48 PM, Snikpellik said:

Det er mye mer enn det som teller med når man skal vurdere hvor demokratisk et land er. Pressefrihet for eksempel, hvor USA scorer lavt (45. plass). Bare i forbindelse med demonstrasjonene de siste ukene har det blitt rapportert mange flere alvorlige brudd på pressefriheten enn i et helt normalår, og i så måte vil det kanskje påvirke USAs posisjon enda mer negativt ved neste vurdering.

Jeg lo godt når jeg så Norge på 1. plass og USA på 45. plass. USAs innbyggere og dermed pressen har langt, langt videre ytringsfrihet enn oss. Den rangeringen der er ikke verdt 5 flate øre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...