Gå til innhold

Underbevisst Rasist


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:



Jo? Har du ikke fulgt med på nyhetene fra USA hvor fredelige demonstrasjoner i hopetall har blitt slått ned på med bruk av vold? 

Trodde de fleste nå hadde fått med seg for eksempel det som skjedde på Lafayette square. 

Jeg har registrert vold og hærverk fra begge sider. Men jeg har ikke sett på alt nei.

Når man så hva som skjedde i flere byer frem til nå så forstår jeg at man er livredde for at det skal spre seg. Det er stor forskjell på å være proaktiv på hærverk, vold og store ødeleggelser som har spredd seg over landet og enkelte fredlige demonstrasjoner uten et slikt forløp.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Når man så hva som skjedde i flere byer frem til nå så forstår jeg at man er livredde for at det skal spre seg. Det er stor forskjell på å være proaktiv på hærverk, vold og store ødeleggelser som har spredd seg over landet og enkelte fredlige demonstrasjoner uten et slikt forløp.

Enkelte? Nesten alle demonstrasjonene har gått helt fredelig for seg, i minst 750 byer. Mediene fokuserte naturligvis i starten på opptøyene, men det forteller bare en liten del av historien. Fredelige demonstrasjoner pågår fortsatt i flere byer og har de siste par ukene også spredd seg til mindre småbyer og tettsteder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Enkelte? Nesten alle demonstrasjonene har gått helt fredelig for seg, i minst 750 byer. Mediene fokuserte naturligvis i starten på opptøyene, men det forteller bare en liten del av historien. Fredelige demonstrasjoner pågår fortsatt i flere byer og har de siste par ukene også spredd seg til mindre småbyer og tettsteder. 

Fredlige demonstrasjoner er flott så lenge de er lovlige :)

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Fredlige demonstrasjoner er flott så lenge de er lovlige :)

Ja, absolutt. Når millioner av mennesker fra alle samfunnslag demonstrerer vil det alltid være sånn. Det jeg synes ødelegger debatten om dette er at noen velger å fokusere kun på de ikke-fredelige, som kanskje er maks 5%, for å svartmale og delegitimere hele folkebevegelsen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Snikpellik said:

Ja, absolutt. Når millioner av mennesker fra alle samfunnslag demonstrerer vil det alltid være sånn. Det jeg synes ødelegger debatten om dette er at noen velger å fokusere kun på de ikke-fredelige, som kanskje er maks 5%, for å svartmale og delegitimere hele folkebevegelsen.

Ok, så la politet arrestere dem. Når BLM-aktivistene får DA-ene til å ikke arrestere voldelige demonstranter, så kan de ikke lenger fraskrive seg ansvar.

https://www.manhattanda.org/d-a-vance-declines-to-prosecute-protest-arrests/

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 timer siden):

Å vise til at det fantes en bevegelse for noe betyr ikke at bevegelsen var nødvendig,. 2. generasjon feminisme varte i fra slutten av 60 tallet til midten av 80 tallet. Den fikk igennom blandt annet "the duluth model" hvor risikoen for at offeret av misshandling ble arrestert og fengslet var stor hvis offeret var en mann. Det er bare en av mange idiotiske ting de fikk igjennom.

Jeg tok en titt på listen over hersketeknikker, og denne ble nevnt.

Når det gjelder #metoo så gikk en merklig nok bare en vei, kan du tenke deg en resturant/ bar med scotskt tema hvor servitørene er menn og en del av uniformen er en kilt. De må gå rundt å servere alkohol til en gjeng fulle damer dagen lang. Vel for å gjøre en kort historie kortere, kilten var ikke en del av uniformen så veldig lenge og langbukser ble erstatningen. Punkt 2 ang. #metoo er at veldig mange har glemt at en av de som anklaget Weinstein for voldtekt var en overgriper selv, ofret var en 17 år gammel gutt.

Kvinnebevegelsen var nødvendig for å oppnå likeverd mellom kjønnene, men det var ikke på bekostning av menn. (Med fare for å begynne å snakke om noe annet enn temaet i tråden: underbevisst rasisme). Feministiske grupperinger i dag retter også oppmerksomheten mot kjønnsorientering/kjønnsidentitet, hudfarge og etnisitet. Det skal være like gode vilkår for alle.

The duluth model kjenner jeg ikke til, men jeg ser at den blir kritisert for å være overfladisk og ikke gå mer inn på psykologiske og mer underliggende årsaker til vold i hjemmet, og at kvinner ble utelatt? Det kan likevel hende den hadde effekt som en type brannslukker i førstelinje.

Kvinner bruker nok også hersketeknikker mot menn, når de er i posisjon til det. De har vel lært av mennene. Tar igjen med samme mynt ?

Jeg husker en film som het The Chippendales o.l. med kvinner som gikk på bar for å se på mannlige strippere. Sikkert ikke noe alright yrke å ha for noen av kjønnene.

Når det gjelder Weinstein og #metoo tenker jeg at størsteparten av overgrepene har skjedd mellom voksen mann og ung jente i et ujevnt maktforhold. Å dokumentere at disse hendelsene har skjedd er ikke det samme som å hevde at det ikke finnes overgrep utført av kvinner også. Men jeg har lagt merke til at de er i mindretall.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (18 timer siden):

I dag blir du heller kastet i metoo cellen om man tilfeldigvis skulle se på den enorme utringingen en kollega skulle finne på å pynte seg med på jobb.

Jeg kom til skade for å la blikket hvilke litt på en slik utringing i heisen når jeg egentlig var i helt andre tanker. Da fikk jeg et rimelig surt "Hva er det du stirrer på din *noen gloser om menn*". Jeg ble litt paff og spurte "Hvorfor går du slik om det ikke er for å få blikk?". Det ble litt fnising i heisen.

Vet ikke hvor gammel du er - men hadde du hatt erfaring fra 70-80 tallet hadde du selvsagt fått med deg alt - samtidig som det ikke ble oppdaget at du glodde.

Dette krever trening og erfaring. 

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 timer siden):

Kvinnebevegelsen var nødvendig for å oppnå likeverd mellom kjønnene,

Nei, selv første generasjon hevdet at kvinner var bedre enn menn til alt, det handler om "Female supremacy", kvinner har alltid hatt en enrom verdi for mennesket og menn er alltid vært "disposable" dvs man bruker menn til alt som er farligt og kan koste liv. Feminister har for øvrig aldri krevd inpass i yrkene med lavere status (avfallshåndtering blandt annet). Kun statusjobber.

Subara skrev (3 timer siden):

(Med fare for å begynne å snakke om noe annet enn temaet i tråden: underbevisst rasisme). Feministiske grupperinger i dag retter også oppmerksomheten mot kjønnsorientering/kjønnsidentitet, hudfarge og etnisitet. Det skal være like gode vilkår for alle.

Dette er også feil antagelse, du burde legge merke til at alle rasisme anklagelser rettes mot hvite, de ignorerer rasisme mellom andre minoriteter. Så når en minoritetsgruppe erfarer rasisme så antas det at det er hvite som utfører dette overgrepet, når det like så kan være en annen minoritetsgruppe.

Subara skrev (3 timer siden):

The duluth model kjenner jeg ikke til, men jeg ser at den blir kritisert for å være overfladisk og ikke gå mer inn på psykologiske og mer underliggende årsaker til vold i hjemmet, og at kvinner ble utelatt? Det kan likevel hende den hadde effekt som en type brannslukker i førstelinje.

Nei, resultatet var bare at mange menn havner i fengsel bare fordi de forsvarer seg mot en overgriper. Kvinner i ca 55% av tilfellene er de som tyr til fysiskt vold først, og det er statistiskt sett de som starter bråket i hjemmet også med veldig god margin. Det blir derimot farlig for kvinnene når de tråkker over streken (som varierer fra individ til individ).

Subara skrev (3 timer siden):

Kvinner bruker nok også hersketeknikker mot menn, når de er i posisjon til det. De har vel lært av mennene. Tar igjen med samme mynt ?

De er eksperter på det, manipulasjon og hersketeknikker. Hvem som har lært av hvem er kun idiotiske spekulasjoner.

Subara skrev (3 timer siden):

Jeg husker en film som het The Chippendales o.l. med kvinner som gikk på bar for å se på mannlige strippere. Sikkert ikke noe alright yrke å ha for noen av kjønnene.

Jeg har hørt at mange mannlige strippere foretrekker homofile fordi de vet å holde fingrene av fatet, når de gjelder kvinnelige strippere så har de "bodyguards" som kaster ut menn hvis de blir for klåfingrete.

Subara skrev (3 timer siden):

Når det gjelder Weinstein og #metoo tenker jeg at størsteparten av overgrepene har skjedd mellom voksen mann og ung jente i et ujevnt maktforhold. Å dokumentere at disse hendelsene har skjedd er ikke det samme som å hevde at det ikke finnes overgrep utført av kvinner også. Men jeg har lagt merke til at de er i mindretall.

Her er det desverre store mørketall fordi menn har ingen sympati hvis de blir utsatt for overgrep av en kvinne. De har ingen sted å henvende seg til rett og slett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 timer siden):

Nei, selv første generasjon hevdet at kvinner var bedre enn menn til alt, det handler om "Female supremacy", kvinner har alltid hatt en enrom verdi for mennesket og menn er alltid vært "disposable" dvs man bruker menn til alt som er farligt og kan koste liv. Feminister har for øvrig aldri krevd inpass i yrkene med lavere status (avfallshåndtering blandt annet). Kun statusjobber.

Avfallshåndtering tenker jeg er kroppsarbeid med tunge løft, og at det er tradisjon på at menn gjør denne jobben fordi de har sterkere kropp enn kvinner. Det er en av jobbene man kan ha som ufaglært med ganske god lønn.

Ellers har vi veldig forskjellige meninger om det meste.

DjSlayer skrev (3 timer siden):

Dette er også feil antagelse, du burde legge merke til at alle rasisme anklagelser rettes mot hvite, de ignorerer rasisme mellom andre minoriteter. Så når en minoritetsgruppe erfarer rasisme så antas det at det er hvite som utfører dette overgrepet, når det like så kan være en annen minoritetsgruppe.

Jeg synes man kan anerkjenne at rasisme mot mørke utført av hvite eksisterer og vise solidaritet i kampen for likeverd.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Camlon said:

Mange samfunn som f.eks. Norge har forandret seg gradevis. Det er absolutt ikke nødvendig å ha en motreaksjon før samfunnet endrer seg.

57% av hvite amerikanere stemte på Trump. Tror du 57% av hvite amerikanere støttet at svarte ble angrepet/mishandlet? Selvfølgelig ikke, da hadde ingen forandring skjedd. Når motreaksjonen er en majoritet og ikke en liten ekstrem gruppe, så har man et annet problem.

Selv om de fleste amerikanere er imot rasisme og imot politivold, så er de ikke for politikken som kommer ut av Black Lives Matter populær. F.eks. de aller fleste amerikanere er imot defund the police og affirmative action i utdanning. Du kommer derfor til å se et kraftig motreaksjon etter at Biden har blitt valgt og vi går fra retorikk til faktisk politikk. Og uten Trump så vil mange av republikanske never-trumpere komme tilbake til partiet og de vil angripe Demokratene i samlet flokk. 

Det vil ikke bli verre før det blir bedre, det vil bare bli verre og verre.

Flertallet hvite støtter BLM men ikke alt de støtter, ikke ulik tidligere civil rights bevegelsen.  Det blir en motreaksjon hvis politikere ignorer hva flertallet ønsker å gjøre.  Det blir en god del krangling og diskusjon om hvilke tiltak som går framover men det blir bedre, ikke verre når flertallet fornøyes.Most Americans express support for the Black Lives Matter movement

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, jjkoggan said:

Flertallet hvite støtter BLM men ikke alt de støtter, ikke ulik tidligere civil rights bevegelsen.  Det blir en motreaksjon hvis politikere ignorer hva flertallet ønsker å gjøre.  Det blir en god del krangling og diskusjon om hvilke tiltak som går framover men det blir bedre, ikke verre når flertallet

I California har de forandret grunnloven for å innføre affirmative action på skoler. Demokratiske byer over hele landet har kuttet i politiet.  Slagordet til demonstrantene er "defund the police" ikke "end chokeholds".

Du tror seriøst at Biden ikke vil fortsette å gjennomføre lignende politikk? Demokrater vil fokusere på å gjennomføre politikk som er populær blant demokrater, ikke politikk som er populær blant befolknngen. Det vil derfor komme en motreaksjon akkuratt som i 2010 og 2015.

Og BLM var relativt populær i 2016 også. Ikke like mye som idag, men fortsatt en klar majoritet av de som har en mening. Problemet deres er at mange av lovforslagene de prøver å få igjennom er ikke populære. Dette førte til et fall i popularitet i 2017.

ST_2016.06.27_race-inequality-ch4-06.png

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (9 timer siden):

Avfallshåndtering tenker jeg er kroppsarbeid med tunge løft, og at det er tradisjon på at menn gjør denne jobben fordi de har sterkere kropp enn kvinner. Det er en av jobbene man kan ha som ufaglært med ganske god lønn.

I dag har de veldig mye hjelp av maskiner og fysisk styrke er ikke et krav for å gjøre jobben på en tilfredstillende måte. Tradisjoner er også bare ideer som burde forkastes hvis de er antikke og ikke relevante lenger og med de hjelpemidlene vi har i dag burde kvinner også ta sin del av ansvaret for avfallet som samfunnet produserer. Det er tross alt en veldig viktig jobb som hvis ikke blir utført vil resultere i mye sykdom og en invasjon av skadedyr. Det er på grunn av maskiner at det ble vanlig med kvinner i industrien også, behovet for fysisk styrke har blitt en ting som hører fortiden til (på grunn av helsemessige grunner: Desverre). Skulle man se det fra en annen side, siden menns muskelstyrke er overlegen kvinners med en god margin og dette kan atributerers til evolusjonsteorien så er det ikke andre elementer i fra evolusjonen som kan forklare menns dominanse i lederposisjoner? For evolusjonsteorien dekker både fysiologi, biologi og psykologi.

Subara skrev (10 timer siden):

Ellers har vi veldig forskjellige meninger om det meste.

Mine meninger har jeg egentlig ikke gitt ett ordentlig utrykk for enda.

Subara skrev (10 timer siden):

Jeg synes man kan anerkjenne at rasisme mot mørke utført av hvite eksisterer og vise solidaritet i kampen for likeverd.

Selvfølgelig finnes det hvite rasister, like selvfølgelig så finnes det svarte rasister og hvis vi ikke erkjenner det siste så vil det aldri bli noen resolusjon i kampen mot rasisme. Likeverd inkluderer både dårlig og godt.

P.S. Jeg skrev i min forrige post skrev jeg "fordi menn har ingen sympati", dette er feil formulert. Hva jeg mente var "fordi menn får ingen sympati"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Camlon said:

I California har de forandret grunnloven for å innføre affirmative action på skoler. Demokratiske byer over hele landet har kuttet i politiet.  Slagordet til demonstrantene er "defund the police" ikke "end chokeholds".

Du tror seriøst at Biden ikke vil fortsette å gjennomføre lignende politikk? Demokrater vil fokusere på å gjennomføre politikk som er populær blant demokrater, ikke politikk som er populær blant befolknngen. Det vil derfor komme en motreaksjon akkuratt som i 2010 og 2015.

Og BLM var relativt populær i 2016 også. Ikke like mye som idag, men fortsatt en klar majoritet av de som har en mening. Problemet deres er at mange av lovforslagene de prøver å få igjennom er ikke populære. Dette førte til et fall i popularitet i 2017.

ST_2016.06.27_race-inequality-ch4-06.png

Kunnskap im hva som egentlig skjer endrer meninger.  Protestene er for store og for mange til å ignore.  MLK Og Malcom  X  fikk ikke alt de ønsket og det samme skjer med BLM   100% støtte For BLM er unødvendig til å endre lover   Det er klart at flertallet amerikanere ønsker politireform og det blir mer og mer uro så lenge det blir ingen endringer

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/7/2020 at 3:10 PM, Mr_Spock said:

Vet ikke hvor gammel du er - men hadde du hatt erfaring fra 70-80 tallet hadde du selvsagt fått med deg alt - samtidig som det ikke ble oppdaget at du glodde.

Dette krever trening og erfaring. 

Opplevde begge tiår og var selvsagt ikke det samme fokuset den gang ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, jjkoggan said:

Kunnskap im hva som egentlig skjer endrer meninger.  Protestene er for store og for mange til å ignore.  MLK Og Malcom  X  fikk ikke alt de ønsket og det samme skjer med BLM   100% støtte For BLM er unødvendig til å endre lover   Det er klart at flertallet amerikanere ønsker politireform og det blir mer og mer uro så lenge det blir ingen endringer

De sier "defund the police" ikke "reform the police". Og de har allerede fått demokratiske byer til å gjøre som de vil, så at de vil stoppe på moderate reforner er bare tull. 

Alle, inkludert meg og politiet selv ønsker å reformere politiet til å skyte ihjel færre folk og kaste ut dårlig politi. Problemet er at det finnes ingen enkle løsninger og derfor har "geniene" i BLM bestemt seg at den eneste løsning er at politiet sluttet å stoppe kriminalitet proaktivt som i Baltimore.

Det er ikke populært, og andre ting som affirmative action i utdanning er heller ikke populært. Derfor vil det komme en motreaksjon når Demokratene kan presse igjennom sin politikk på nasjonalt nivå og ikke bare i Demokratiske byer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett kvinnelige ansatte på avfallsdeponier, så kanskje det er i ferd med å snu. Feks. finnes det kvinnelige bodybuildere, men når jeg snakker ut i fra meg selv er jeg uegnet i jobber med tunge løft.

DjSlayer skrev (8 timer siden):

Mine meninger har jeg egentlig ikke gitt ett ordentlig utrykk for enda.

Beklager. Det var fordi jeg hadde dårlig tid og ikke rakke å svare.

DjSlayer skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig finnes det hvite rasister, like selvfølgelig så finnes det svarte rasister og hvis vi ikke erkjenner det siste så vil det aldri bli noen resolusjon i kampen mot rasisme. Likeverd inkluderer både dårlig og godt.

Jeg har forstått at mange ønsker at de med mørk hudfarge skal innrømme at de også utøver rasisme - omvendt rasisme - rasisme mot hvite. Jeg har ikke tenkt i den retningen selv, fordi jeg kjenner ikke innvandrere som oppfører seg dårlig mot andre, bare høflige og greie folk. Men jeg har hørt om kriminelle ungdomsgjenger. Både politiet og lokale ressurser jobber mot denne kriminaliteten.

Jeg tenker at siden hvit hudfarge alltid har hatt høyest status, mest makt og blir mindre diskriminert fordi nettopp hudfargen beskytter mot en god del av det - bør vi tåle noen sterke ytringer fra de det gjelder uten å bli så fornærmet. Jeg leste artikkelen i Aftenposten som folk i rasisme-tråden har reagert på. Mannen er norsk med utenlandsk navn og mørk hudfarge. Jeg oppfatter han som frustrert over ikke å bli godtatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Camlon said:

De sier "defund the police" ikke "reform the police". Og de har allerede fått demokratiske byer til å gjøre som de vil, så at de vil stoppe på moderate reforner er bare tull. 

Alle, inkludert meg og politiet selv ønsker å reformere politiet til å skyte ihjel færre folk og kaste ut dårlig politi. Problemet er at det finnes ingen enkle løsninger og derfor har "geniene" i BLM bestemt seg at den eneste løsning er at politiet sluttet å stoppe kriminalitet proaktivt som i Baltimore.

Det er ikke populært, og andre ting som affirmative action i utdanning er heller ikke populært. Derfor vil det komme en motreaksjon når Demokratene kan presse igjennom sin politikk på nasjonalt nivå og ikke bare i Demokratiske byer.

Politireform er populær samt deler av defund The police tiltak. Demokratene kan ikke presse igjennom tiltak som er meget upopulær på nasjonalt nivå, det blir aldri godkjent i senatet  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, jjkoggan said:

Politireform er populær samt deler av defund The police tiltak. Demokratene kan ikke presse igjennom tiltak som er meget upopulær på nasjonalt nivå, det blir aldri godkjent i senatet  

Vinner Biden så vil de trolig få flertall i senatet. Da er det ingenting som vil stoppe dem fra å gjennomføre lovforslag som er populære blant demokrater, men ikke befolkningen generelt.

De kan også gjennomføre forandringer med executive orders som Trump og Obama.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Dette er gode forslag som de fleste amerikanere kan støtte.

Men dessverre så er den eneste grunnen til at forslagene er moderate er fordi eller så hadde det blitt blokkert av Republikanerene.

I deres egne byer så kutter de i politet og får politiet så demotivert at de slutter å være proaktive. F.eks. det har vært en reduksjon på 98% i antall biler stoppet i Atlanta. Slik stopper man ikke seriøs kriminalitet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...