Gå til innhold

Nordmenn er de mest skeptiske i Norden når det gjelder elbilens miljøalibi


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (12 timer siden):

Fordi folk flest ønsker å kjøpe en brukt bensinbil? Leste du undersøkelsen i det heletatt.

Det er ikke noe problem nå. Etterspørselen er 16% av et totalt bruktmarked på 40% i følge undersøkelsen. Dvs 40% av bruktmarkedet ønsker bensinbil. I Norge er ca 37% av bilene på veiene bensinbiler. Det vil for øyeblikket si litt større etterspørsel enn tilbud, noe som betyr bra priser. Det sagt så har etterspørselen stupt fra 23% i 2018 til 16% i år. Fortsetter dette så blir fort etterspørselen lavere enn tilbudet og prisene vil stupe. For diesel er det for øyeblikket ennå verre. Kun 25% av bruktkjøperne ønsker seg brukt dieselbil selv om hele 46% av den norske bilparken er dieselbiler. Det ser vi også tydelig på bruktprisene. Etterspørselen etter brukte dieselbiler har økt svakt fra 9% i 2018 til 10% nå, men en så liten økning monner selvsagt ikke i den store sammenhengen. Biler har alltid vært dårlige investesteringer, men det ser ut som det blir verre år for år. Vinnerne på verditap ser ut til å bli hybridene (ladbare + ikke ladbare). Der utgjør etterspørselen over 22% av bruktmarkedet, mens bilbestanden i Norge bare er 9%. Etterspørselen er også sterkt stigende.

NB. Jeg er klar over at jeg har blandet norske med nordiske tall og at man derfor må ta konklusjonene med en stor klype salt. Bidra gjerne med bedre tall om dere kan.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (8 minutter siden):

Du kan bare linke inn 3 ulike forskningsrapporter om batteribilers CO2 fordel som gir nøyaktig samme resultat.

Hvorfor? Det er ikke noe problem, altså at utfallet viser at de er bedre. Det finnes tusenvis. Dere ville fortsatt ikke godtatt det.

 

Greit nok for meg, majoriteten forstår det så det er bra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Hvorfor? Det er ikke noe problem, altså at utfallet viser at de er bedre. Det finnes tusenvis. Dere ville fortsatt ikke godtatt det.

 

Greit nok for meg, majoriteten forstår det så det er bra. 

Poenget er hvor mye bedre. Er det 10% 30%? Det påvirker folks valg. Dessuten gjør forutsetninger noe også. Jeg trenger en bil med hengerfeste. Jeg kan kjøpe en golf tsi som gjør jobben. Eller jeg kan kjøpe en tesla x som drar like mye. Jeg bruker bilen som no 2 bil og kjører 6000km i året med den. Hvilken velger jeg som gir lavest klimaavtrykk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Trestein said:
16 hours ago, Sturle S said:

Folk som sit med ein bensinbil dei vurderer å byte ut bør skjelve litt av denne utviklinga.

Fordi folk flest ønsker å kjøpe en brukt bensinbil? Leste du undersøkelsen i det heletatt.

I 2018 ville 23% kjøpe ein brukt bensinbil.

I 2019 ville 19% kjøpe ein brukt bensinbil.

I 2020 ville 16% kjøpe ein brukt bensinbil.

Las du undersøkinga sjølv?

 

For elbilar er trenden motsett:

I 2018 ville 5% kjøpe ny elbil, 2% brukt.

I 2019 ville 7% kjøpe ny elbil, 3% brukt.

I 2020 ville 9% kjøpe ny elbil, 4% brukt.

 

Pga utviklinga i pris og tilbod er det sannsynleg at denne trenden held fram.  Om berre to år er det fleire som vil kjøpe ny elbil enn det er kjøparar til brukte bensinbilar.  Året etter er det fleire som vil kjøpe brukt elbil enn brukt bensinbil.  P.t. er berre 10% av bilane på vegen elektriske, og med gjennomsnittleg levetid på 18 år for bilar kjem ikkje det til å ha endra seg veldig mykje på tre år.  Då vil det vere veldig mange fleire brukte bensinbilar på marknaden enn det er interesserte kjøparar til.

 

Elles kan vi konkludere med at biodrivstoff, gass og hydrogen framleis er like daudt med 1% interesserte, og at interessa for ladbare hybridar er ganske konstant.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Om du tenker CO2 er det muligens rett, men husk at brunkull kraftverk forurenser andre gasser, nox kullos, dioksiner, aske svovel mm

Hvorfor tror du lufta i kinesiske byer er rimelig forurenset? Pga grilling?

Det er i alle fall ikkje pga brunkol, som Kina har svært lite av, men biltrafikken forureinar mykje.  I Kina er det òg vanleg å fyre med kol for å halde varmen om vinteren.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Sivert Sæterbø said:

Samtidig, over 90 % av alle elbileiere har også en fossilbil for å kommer seg litt fort fra hjemmet, f. eks på hytten.

Du veit nok sjølv at du drog det talet ut av r**a.  Heile innlegget ditt osar av at du ikkje er interessert i å vite noko som er sant, so du kjem til å repetere den påstanden sjølv om du får vite det faktiske talet, men eg kan røpe at allerie i 2014 hadde meir enn 20% av husstandane med elbil berre ein bil.  96% av dei som har elbil frå før vurderer berre elbil ved neste bilkjøp.  Det er stadig vanlegare å berre ha elbilar for husstandar med fleire bilar (over 50% av husstandane har fleire bilar, dei fleste berre eksosbilar).  For 90% av elbilkjøparane erstattar elbilen ein eksosbil.

 

Artig med anekdoter frå avisinnlegg, men dei fleste elbileigarar vil berre riste på hovudet og flire av dumskapen i slike historiar.  I TØI si undersøking frå 2018 fann dei berre 15 respondentar (0,4%) med elbil som seier at dei ikkje ville kjøpe elbil på nytt.  Dei fleste (9 av dei 15) oppga kort rekkjevidde som årsak, og den vert stadig betre.  Du vil med andre ord finne enkelte slike i landet, men dei er svært sjeldne.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (25 minutter siden):

I 2018 ville 23% kjøpe ein brukt bensinbil.

I 2019 ville 19% kjøpe ein brukt bensinbil.

I 2020 ville 16% kjøpe ein brukt bensinbil.

Las du undersøkinga sjølv?

 

For elbilar er trenden motsett:

I 2018 ville 5% kjøpe ny elbil, 2% brukt.

I 2019 ville 7% kjøpe ny elbil, 3% brukt.

I 2020 ville 9% kjøpe ny elbil, 4% brukt.

 

Pga utviklinga i pris og tilbod er det sannsynleg at denne trenden held fram.  Om berre to år er det fleire som vil kjøpe ny elbil enn det er kjøparar til brukte bensinbilar.  Året etter er det fleire som vil kjøpe brukt elbil enn brukt bensinbil.  P.t. er berre 10% av bilane på vegen elektriske, og med gjennomsnittleg levetid på 18 år for bilar kjem ikkje det til å ha endra seg veldig mykje på tre år.  Då vil det vere veldig mange fleire brukte bensinbilar på marknaden enn det er interesserte kjøparar til.

 

Elles kan vi konkludere med at biodrivstoff, gass og hydrogen framleis er like daudt med 1% interesserte, og at interessa for ladbare hybridar er ganske konstant.

Poenget var at å ha ein brukt bensinbil ikkje er det verste man kan eige i 2020. Fremover er det få som veit sikkert. 1% økning pr år er ikkje volsomt for el biler. Eg trur dette vil stige raskere med fleire fornuftige el biler og bedre tilgang på ladere. Utbygges ikkje ladenettverket og det oppstår ladekøer på utferdsdager kan dette  endres

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Det er ikke noe problem nå. Etterspørselen er 16% av et totalt bruktmarked på 40% i følge undersøkelsen. Dvs 40% av bruktmarkedet ønsker bensinbil. I Norge er ca 37% av bilene på veiene bensinbiler. Det vil for øyeblikket si litt større etterspørsel enn tilbud, noe som betyr bra priser. Det sagt så har etterspørselen stupt fra 23% i 2018 til 16% i år. Fortsetter dette så blir fort etterspørselen lavere enn tilbudet og prisene vil stupe. For diesel er det for øyeblikket ennå verre. Kun 25% av bruktkjøperne ønsker seg brukt dieselbil selv om hele 46% av den norske bilparken er dieselbiler. Det ser vi også tydelig på bruktprisene. Etterspørselen etter brukte dieselbiler har økt svakt fra 9% i 2018 til 10% nå, men en så liten økning monner selvsagt ikke i den store sammenhengen. Biler har alltid vært dårlige investesteringer, men det ser ut som det blir verre år for år. Vinnerne på verditap ser ut til å bli hybridene (ladbare + ikke ladbare). Der utgjør etterspørselen over 22% av bruktmarkedet, mens bilbestanden i Norge bare er 9%. Etterspørselen er også sterkt stigende.

NB. Jeg er klar over at jeg har blandet norske med nordiske tall og at man derfor må ta konklusjonene med en stor klype salt. Bidra gjerne med bedre tall om dere kan.

 

Jeg siterer meg selv for å legge på flere opplysninger. I 2019 ble det solgt 142 381 nye biler i Norge. Derav 42,5% elbiler, 16% dieselbiler, 15,7% bensinbiler og 25,8% med hybriddrift og 0,02% med hydrogendrift.

Det ble vraket 122 386 biler mot pant i 2019. Jeg har ikke funnet tall for drivstofftype, men antar at bensin og diesel utgjør over 99%.

Poenget er at mange av de eldste bensin/diesel-bilene i bilparken vrakpantes i stedet for å selges. Med tanke på nedadgående etterspørsel i forhold til tilbudet så kan mange fullt brukbare bensin og diesel-biler bli skrotet i stedet for å selges for knapper og glansbilder. Noen bør gripe muligheten til å tjene gode penger på å selge disse ut av landet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (57 minutter siden):

Hvorfor skal jeg bytte ut min gamle dieselbil med en dyr, ny elbil som har 1/3 av rekkevidden og ti ganger så lang "ladetid"? Nei takk! Jeg kan gjerne kjøpe en ny elbil når den får 1 000 km rekkevidde og tar under 5 min å lade fra 5% til 95%.

Det er ikke vanlig å dramatisk bytte prisklasse. Jeg foreslår heller at du oppgraderer til en nyere og bedre bensin/diesel-bil. De går billig for tida. Du vet best om din gamle har nok verdi til å selges eller bør leveres til vraking. Så kan du døpe om "ny bil"-sparekontoen til "ny plugin-hybrid"-sparekontoen og begynne den sparinga. Kontoverdien øker og prisene på brukte plugin-hybrider synker. Før eller senere krysser kurvene hverandre. Da er det bare å iverksette og døpe om sparekontoen igjen. Før eller senere har utviklinga gått så langt at du kan kjøpe en rimelig brukt elbil med 1000 km rekkevidde, 5 minutter ladetid fra 5-95% osv.

Ikke for å være hoven eller noe, men andre legger seg på høyere prisklasser og har da naturlig nok mer moderne biler.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg siterer meg selv for å legge på flere opplysninger. I 2019 ble det solgt 142 381 nye biler i Norge. Derav 42,5% elbiler, 16% dieselbiler, 15,7% bensinbiler og 25,8% med hybriddrift og 0,02% med hydrogendrift.

Det ble vraket 122 386 biler mot pant i 2019. Jeg har ikke funnet tall for drivstofftype, men antar at bensin og diesel utgjør over 99%.

Poenget er at mange av de eldste bensin/diesel-bilene i bilparken vrakpantes i stedet for å selges. Med tanke på nedadgående etterspørsel i forhold til tilbudet så kan mange fullt brukbare bensin og diesel-biler bli skrotet i stedet for å selges for knapper og glansbilder. Noen bør gripe muligheten til å tjene gode penger på å selge disse ut av landet.

Selge norske avgiftstyngende biler i utlandet må du nok drømme videre om. Hvis du ikke kommer med noe mer dokumentasjon så må man anta at de bilene som vrakes ikke lengere er kjørbare pga blant annet rust eller ikke gått igjennom EU kontroll.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Poenget er hvor mye bedre. Er det 10% 30%? Det påvirker folks valg. Dessuten gjør forutsetninger noe også. Jeg trenger en bil med hengerfeste. Jeg kan kjøpe en golf tsi som gjør jobben. Eller jeg kan kjøpe en tesla x som drar like mye. Jeg bruker bilen som no 2 bil og kjører 6000km i året med den. Hvilken velger jeg som gir lavest klimaavtrykk? 

Golf TSI trekker 1300-1600kg avhengig av motorvarian, Model X trekker 2250kg. Absolutt ikke "like mye" ;)

Model Y er nok bedre å sammenligne med da, den skal vel kunne trekke 1600kg. Men økonomisk sett blir det en katastrofe økonomisk sett med så lav kjørelengde. Da ville jeg nok satset på noe gammelt brukt til 50-100k.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Golf TSI trekker 1300-1600kg avhengig av motorvarian, Model X trekker 2250kg. Absolutt ikke "like mye" ;)

Model Y er nok bedre å sammenligne med da, den skal vel kunne trekke 1600kg. Men økonomisk sett blir det en katastrofe økonomisk sett med så lav kjørelengde. Da ville jeg nok satset på noe gammelt brukt til 50-100k.

1800kg var henger vekt på en tsi jeg sjekket(sjekket den helt nye og den hadde 1600). Har man en båt man drar 10ganger i året trenger man en bil som drar mere enn det båten veier. 

Poenget var hva som var best for miljøet. Burde han kjøpe en tesla x (tesla y finnes ikke ennå i Norge)eller en golf tsi om han kjører 6000km i året?

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

1800kg var henger vekt på en tsi jeg sjekket(sjekket den helt nye og den hadde 1600). Har man en båt man drar 10ganger i året trenger man en bil som drar mere enn det båten veier. 

Poenget var hva som var best for miljøet. Burde han kjøpe en tesla x (tesla y finnes ikke ennå i Norge)eller en golf tsi om han kjører 6000km i året?

Hvis man skal ha ny bil ville jeg anbefalt Teslaen av miljømessige årsaker, bilen blir jo neppe beholdt av opprinnelig eier til den skrotes og det er viktig at "påfyllet" til bilparken er elektrisk.

Men av økonomiske årsaker hadde jeg anbefalt en eldre, billig bensinbil. Vil man ha elektrisk så er en Audi etron 50 vesentlig billigere enn en Model X og den trekker 1800kg. 

Uansett er tilbudet noe dårlig på brukte elbiler med hengerkapasitet foreløpig, dette vil selvsagt endre seg fremover. Om 10 år ville jeg vel anbefalt en brukt etron 50 til 100k eller deromkring ;)

Forøvrig fant jeg ingen TSI (ny eller brukt) med mer enn 1600kg hengervekt, mulig det finnes én spesiell modell på markedet som har mer?

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg har det vært at merkene til lokale forhandlere ikke har laget biler som passer meg bedre enn stasjonsvogna mi. Jeg har ikke lyst til å kjøre milevis for service. Nå kommer Peugeot endelig med en varebil-modell som kan passe meg (tre seter fremme og brukbar kjørelengde). Lokalt har jeg Nissan, Peugeot og VW.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg (litt) er at man ikke kan gå til en forhandler og se på en fysisk bil. Prøvesitte, ta på innredningen, vurdere plassforhold og prøvekjøre før man bestemmer seg.

Skulle gjerne sett nærmere på diverse elbiler som Polestar 2 og XC40 pure elektric bl.a. Men det går ikke. Drar ikke til Oslo for å finne et showroom. Det er både langt å reise, og Oslo har blitt så bil-fientlig at jeg drar ikke dit med bil.

Tesla har en shop i nærheten, og der har jeg lånt en bil ei hel helg. Ikke Model Y selvfølgelig, men man fikk en følelse av hvordan det er å ha en Tesla.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Det som irriterer meg (litt) er at man ikke kan gå til en forhandler og se på en fysisk bil. Prøvesitte, ta på innredningen, vurdere plassforhold og prøvekjøre før man bestemmer seg.

Skulle gjerne sett nærmere på diverse elbiler som Polestar 2 og XC40 pure elektric bl.a. Men det går ikke. Drar ikke til Oslo for å finne et showroom. Det er både langt å reise, og Oslo har blitt så bil-fientlig at jeg drar ikke dit med bil.

Tesla har en shop i nærheten, og der har jeg lånt en bil ei hel helg. Ikke Model Y selvfølgelig, men man fikk en følelse av hvordan det er å ha en Tesla.

Å kjøpe en bil uten å prøvekjøre er høy risiko. Det kan være mange ting som man ikke liker. Spesielt om man ikke er 175 høy og veier 60kilo. Hvordan setene er, oversikt over bilen, hvordan man ser og når bekjening av bilen kan være veldig ulik fra bil til bil.

Har ofte ikke prøvekjørt engang når jeg har lukket døren. Så har man lydbilde. Det hjelper lite at bilen er stille om det kommer lyder fra hjuloppheng eller det knirker og knaker i interiør på dårlig vei. Dekkstøy og vindstøy er også ofte ulikt. Noen biler kommer all støy fra dørene andre på svært spesifikke plasser. 

Dessuten er det ofte flere som skal kjøre bilen. Er ikke kona like stor som deg selv er det viktig at også hun finner en bra kjøreposisjon osv osv

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Å kjøpe en bil uten å prøvekjøre er høy risiko. Det kan være mange ting som man ikke liker. Spesielt om man ikke er 175 høy og veier 60kilo. Hvordan setene er, oversikt over bilen, hvordan man ser og når bekjening av bilen kan være veldig ulik fra bil til bil.

Har ofte ikke prøvekjørt engang når jeg har lukket døren. Så har man lydbilde. Det hjelper lite at bilen er stille om det kommer lyder fra hjuloppheng eller det knirker og knaker i interiør på dårlig vei. Dekkstøy og vindstøy er også ofte ulikt. Noen biler kommer all støy fra dørene andre på svært spesifikke plasser. 

Dessuten er det ofte flere som skal kjøre bilen. Er ikke kona like stor som deg selv er det viktig at også hun finner en bra kjøreposisjon osv osv

Ja, mange gode momenter der. Derfor pleier vi å låne demo-bil over helga, for å teste ut aktuelle biler skikkelig.

Regner med at det blir mer vanlig at også elbiler blir mer tilgjengelige ettersom de blir mer normalen, og eksosbiler blir mer faset ut. Elbilene kan jo ikke bare selge til datanerder som gjerne bytter ut egen testing med youtube-filmer og andres bruker-erfaringer funnet i kommentarfelt på nett.

Men siden jeg har testet ut et par Tesla-modeller så føler jeg meg komfortabel med å ha bestilt en usett og uprøvd (av meg) Model Y.

Å bestille en helt ny bilmodell (og kanskje helt nytt bilmerke?) uten å ha fått prøvd bilen skikkelig, er egentlig ganske uaktuelt.

 

Dæven, har vi endelig funnet noe vi er enige om? :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...