Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Boing_80 skrev (5 minutter siden):

Alt er ikke hersketeknikker. Vet du betydningen av ordet? Og i alle fall ikke på et nettforum. Alle som er uenige med deg og som kommenterer det du skriver driver ikke med hersketeknikker. Hersketeknikker funker kun i sosiale møter for da er det flere påvirkende faktorer som spiller inn.

Putte ord i munnen? Tull.

Eh, der tar du nok helt feil.

Selvsagt brukes det en haug med hersketeknikker her.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

 

Og når det kommer til gjenger med innvandrerbakgrunn som oppfører seg truende og voldelig, så er det et spørsmål om machokultur gone bad, ikke at de er innvandrere.

Her er du farlig nære å vedkjenne at det er drittsekkenes KULTUR som problemet ;) 

AtterEnBruker skrev (1 time siden):

 

Det kalles sexisme.

Og den holdningen overlappes ofte med rasisme.

Ja de som ser på på kvinner som halvparten så mye verdt som menn, og som tvinger dem til å kle seg heldekkende, er ofte fulle av rasistisk hat mot alle andre grupper enn dem selv, stemmer godt, det! 👍

AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Ole Brumm-regimet er en super-bølle som har tatt fullstendig kontroll over den lovgivende forsamling med Orwelliansk informasjonsflyt, overvåking og voksende utenriks innflytelse, i et land som viser seg å være rik på mineraler og rersurrser. Det kreves en langsiktig plan og holdningskampanje for å få historien om uigurene til å få vind under seilene, fordi de er utsatt for en skikkelig jævel. Men jeg er enig i at flere burde bry seg

Liker du ikke Xi? Han er jo kommunismens siste realistiske sjanse på verdensherredømme?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (16 minutter siden):

Alt er ikke hersketeknikker. Vet du betydningen av ordet? Og i alle fall ikke på et nettforum. Alle som er uenige med deg og som kommenterer det du skriver driver ikke med hersketeknikker. Hersketeknikker funker kun i sosiale møter for da er det flere påvirkende faktorer som spiller inn.

Putte ord i munnen? Tull.

Du vet tydeligvis ikke hva hersketeknikker er om du mener at det du skrev ikke er en hersketeknikk. Les deg opp selv! Jeg har aldri påstått at ALLE som er uenige med meg bruker hersketeknikker her inne, enda en hersketeknikk. Men at et par av dere her på forumet tydeligvis bruker hersketeknikker mot meningsmotstandere får være opp til dere selv, men jeg gidder ikke å la meg styre av sånt og sier ifra når jeg ser det! Og nei hersketeknikker funker ikke kun i sosiale møter, den påstanden der er latterlig og tull.  Kanskje du skal lese retningslinjene for forumet, der står det nemlig at man skal holde en saklig og høflig tone i debatten. Og det du skrev først til meg er hverken saklig eller høflig. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (1 minutt siden):

Du vet tydeligvis ikke hva hersketeknikker er om du mener at det du skrev ikke er en hersketeknikk. Les deg opp selv! Jeg har aldri påstått at ALLE som er uenige med meg bruker hersketeknikker her inne, enda en hersketeknikk. Men at et par av dere her på forumet tydeligvis bruker hersketeknikker mot meningsmotstandere får være opp til dere selv, men jeg gidder ikke å la meg styre av sånt og sier ifra når jeg ser det! Og nei hersketeknikker funker ikke kun i sosiale møter, den påstanden der er latterlig og tull.  Kanskje du skal lese retningslinjene for forumet, der står det nemlig at man skal holde en saklig og høflig tone i debatten. Og det du skrev først til meg er hverken saklig eller høflig. 

Det er dessverre en del brukere her som nærmest konstant bruker hersketeknikker, når de da ikke tar steget videre til indirekte eller direkte fornærmelser og personangrep. De er stort sett å finne i politiske tråder.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre en del brukere her som nærmest konstant bruker hersketeknikker, når de da ikke tar steget videre til indirekte eller direkte fornærmelser og personangrep. De er stort sett å finne i politiske tråder.

Ja, jeg har lagt merke til det 🤣 Og jeg har personlig opplevd så mye mobbing og bruk av hersketeknikker igjennom livet mitt  at jeg ikke finner meg i sånt tull lenger, så jeg sier alltid i fra. Om folk ikke skjerper seg, gidder jeg ikke å diskutere eller prate mer med de.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har lagt merke til det 🤣 Og jeg har personlig opplevd så mye mobbing og bruk av hersketeknikker igjennom livet mitt  at jeg ikke finner meg i sånt tull lenger, så jeg sier alltid i fra. Om folk ikke skjerper seg, gidder jeg ikke å diskutere eller prate mer med de.

Jeg putter dem innimellom på ignorer, men siden noen av dem er ålreite i andre tråder (de blir bare veldig veldig sinte når noen er uenige med politikken deres, da får de så vondt i følelsene sine)  prøver jeg å unngå det. Haha nå brukte jeg og hersketeknikk 🤣🤣🤣 men det er ok, for jeg var ironisk 😇

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 minutter siden):

Jeg putter dem innimellom på ignorer, men siden noen av dem er ålreite i andre tråder (de blir bare veldig veldig sinte når noen er uenige med politikken deres, da får de så vondt i følelsene sine)  prøver jeg å unngå det. Haha nå brukte jeg og hersketeknikk 🤣🤣🤣 men det er ok, for jeg var ironisk 😇

Jeg bruker ikke den funksjonen for jeg syns det er litt feigt på en måte. Jeg leser, men gidder ikke svare om det blir for ille. Om noen hadde gått inn for å plage meg så hadde jeg kanskje ignorert de, jeg vet ikke.

Jeg liker å lese ting jeg ikke er enig i, for det utvider horisontene mine og det har flere ganger fått meg til skifte mening opp igjennom åra. Det er mange ting jeg ikke kan og perspektiver jeg ikke har sett, og jeg har mange motstridene meninger på en og samme tid. Sånn er også livet og verden, og mange motstridende ting kan være sant samtidig. Og vi er jo alle overbeviste om at vi har rett og mener de riktige tingene, sånn sett tror jeg de færreste virkelig mener å være "onde eller slemme". Jeg tror heller ikke at det bare finnes en eneste sannhet i forskjellige saker og problemstillinger, alt kommer an på øyet som ser, øret som hører og hjertet som slår. Jeg tenker at sannheten er en mangefasettert diamant. Men jeg liker at folk er høflige og ikke bruker hersketeknikker 🙃 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Jeg som alle andre er begeistret for hip-hop-en som kom ut på nittitallet, men det provoserer meg litt at en som utgir seg for å vite hva hen snakker om, argumenterer så vagt og omtrentlig, samtidig som Kendrick slipper haugevis av prisbelønte album som utfordrer innholdet og lydbildet i Hip-hop og tilbakeviser alt det du hevder.

At sent 80\90-tallet er hip-hops høydepunkt er jo et godt etablert faktum, alle med et snev av innsikt i sjangeren vet jo det. En overvekt av de tidløse og revolusjonerende klassikerne er fra den eraen. De største artistene. De mest grunnleggende stilretningene. De største hendelsene. Kendrick og en håndfull andre nyere rappere er flinke nok de men ikke i nærheten av kremen fra gullalderen. Artig at du kaller min argumentasjon for vag, for det er akkurat det jeg synes den gemene hop av dagens rappere høres ut som. Mange høres ut som sutreunger i forhold til tidligere MC's som hadde mye mer kraft i både stemme og budskap. 

Ellers foretrekker jeg om du bruker "som utgir seg for å vite hva han snakker om" om du først skal antyde noe om meg.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (5 timer siden):

Sånne bare for å få dette komplett. Hvordan er det med folk fra Asia når det kommer til disse tingene? Er det egentlig de som er på toppen av rasismesystemet og styrer alt? De er minst rasistisk mot sine egne, litt mer mot hvite og mest mot sorte? De er jo ikke de med "makt" i verken Norge eller USA men det er færre av de i fengsel i forhold til andelen som bor i landet sammenlignet med f.eks. de med afrikansk bakgrunn? De har en høyere inntekt og en større andel er advokanter etc enn de med afrikanske forfedre.. Hvordan passer dette inn i rasisme doktrinen?

Kan det være andre grunner som utgjør disse statistikkene som går på korrelasjoner? Kan afrikanere f.eks. ha mer testosteron enn hvite og mye mer enn de fra Asia?
Har menn mer testosteron enn det kvinner har? Er kvinner underrepresentert når det kommer til å bli dømt av loven sammenlignet med menn?

Når man kirsebær-plukker saker og statistikker for å passe ens egen agenda mens man forkaster eller ignorerer alt som ikke passer den så virker det mer som man er en konservativ religiøs enn noen som prøver å finne ut av hva som faktisk er årsaken til ting. 

Gode spørsmål og poeng!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (16 timer siden):

Sånne bare for å få dette komplett. Hvordan er det med folk fra Asia når det kommer til disse tingene?

Bufdir har forskning på dette og har blant annet funnet at jobbsøkere med pakistanske navn har 25% mindre sjanse for å innkalles til jobbintervju sammenlignet med likt kvalifiserte søkere med norske navn.

Blant innvandrerne fra de asiatiske landene Iran, Irak, Pakistan og Afghanistan har en stor andel opplevd å bli forskjellsbehandlet, sammenlignet med innvandrere fra de andre landene.

https://www.bufdir.no/statistikk-og-analyse/etnisitet-religion/diskriminering-arbeidsliv

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (18 timer siden):

Jeg husker da jeg skulle se VM-finalen i forfjor, så var rundt 20% av sportsbaren tatt av det jeg antar var muslimske gutter. Disse, i motsetning til de etnisk norske i lokalet som bøttet nedpå med øl etter øl, kjøpte knapt en cola hver og kanskje noen chilinøtter under hele kampen. Jeg vil tippe sportsbaren gikk glipp av noen titusener på å ha disse som gjester. 

Og så enkelt oppstår diskriminering, dessverre.  

De lagde ikke fyllebråk i hvert fall eller bidro til hærverk.

Kjenner meg igjen. Jeg hadde brukt hele kvelden på en halvliter.

Når det skal så lite til, ligger det fordommer der mot muslimer i fra før som er med på å skape rasisme.

Alle skal være like å tilpasse seg. "Likhetslandet Norge" er ellers benyttet innenfor økonomi, at det ikke må bli for store sosiale forskjeller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 minutter siden):

De lagde ikke fyllebråk i hvert fall eller bidro til hærverk.

Riktig. De oppførte seg eksemplarisk. Men kostet likevel baren masse i tapte inntekter. 

Poenget med eksempelet er å vise at  enkelt skapes fordommer. Man ser at en viss type oppførsel er mer vanlig hos en viss type mennesker, og så tar man avgjørelser basert på det begrensede datasettet. 

På et samfunnsnivå vil vi helst at alle er fordomsfrie og behandler hverandre likt, men på individnivå må vi innimellom la oss guide av fordommene våre til å ta best mulig avgjørelser.

Det er et paradoks.

 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
Subara skrev (12 minutter siden):

De lagde ikke fyllebråk i hvert fall eller bidro til hærverk.

Kjenner meg igjen. Jeg hadde brukt hele kvelden på en halvliter.

De bidro ikke stort til at baren overlever økonomisk heller, man sitter ikke å chiller på en restaurant uten å bestille mat heller, det er på grensa av hva som kan tolereres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

De bidro ikke stort til at baren overlever økonomisk heller, man sitter ikke å chiller på en restaurant uten å bestille mat heller, det er på grensa av hva som kan tolereres. 

Det er ikke noe galt i å diskriminere imot oppførsel.  I usa varsler barene at de må kjøpe noe.  Det som er galt er å diskriminere før man vet hvordan vedkommende skal oppføre seg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (28 minutter siden):

Hvor mye skal de ta betalt for denne brusen 120 kr for en fanta ? Jaja greit nok om noen er villige til det. 

Baren kan kreve at kundene må kjøpe minst 2 øl.  Da eliminerer du problemet fordi diskrimineringen bare gjelder oppførsel og ikke hudfarge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (23 timer siden):

Eh, der tar du nok helt feil.

Selvsagt brukes det en haug med hersketeknikker her.

Men du Entern; deler du oppfatningen om at hersketeknikker og manipulering kun skjer i sosiale møter, altså face to face? Såfremt det ikke er videooverføring der minst to personer ser hverandre så er det vanskelig å bruke hersketeknikker kun via et skriftlig språk.  

Jeg er nemlig veldig interessert i dette begrepet. Berit Ås identifiserte fem typer hersketeknikker: 

- Usynliggjøring
- Latterliggjøring
- Tilbakeholdelse av informasjon
- Fordømmelse uansett hva du gjør
- Påføring av skyld og skam

Alle disse kan vanskelig identifiseres på nettforaer. Om noen ikke gidder å være med i en diskusjon lenger så er det ikke nødvendigvis tegn på usynliggjøring?

Tilbakeholdelse av informasjon er vanskelig på et nettforum når Google er noen tastetrykk unna.

Mange som opplever at deres meninger blir kritisert kan føle seg fordømt. Men er det nødvendigvis fordømmelse som skjer?

Påføring av skyld og skam; ser vanskelig for meg at dette skjer på Diskusjon.no. Kanskje på Resett og Document.no. 

Enhver kan føle at en blir latterliggjort på et nettforum. Men er det nødvendigvis det? Satire og ironi funker dårlig når det kun er ord som brukes som måten å formidle ting på. Det vil alltid være de som tar ting bokstavelig. 

https://kjonnsforskning.no/nb/de-fem-hersketeknikker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...