Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Subara said:

Røykelovens holdningskampanjer hadde i hvert fall god effekt, på tross av at den var veldig moraliserende. Noen får piggene ute av alt som smaker av dyd og prektighet.

Lover og regler er til hjelp selv om ikke alle følger dem.

Det er ikke vanskelig. Møteplasser mellom mennesker finnes overalt, tilfeldig eller arrangert.

Så vidt jeg husker, så var det ingen holdningskampanjer rundt den aktuelle loven, utover de vanlige røykesluttkampanjene som vanligvis brukte å rulle over skjermen, både i årene før og årene etter. Selve loven var det stor motstand mot helt til at den faktisk ble innført, mener jeg å huske. Så endret folks syn på røyking på offentlig sted seg etter det. Men den loven var også superenkel å håndheve. Ser du noen tenne seg en sigg, så ber du dem om å putte den ut. Plain and simple. Jeg regner med at du skjønner hvordan det skiller seg vesentlig fra kampen mot rasisme, som er én million ganger vanskeligere å håndheve, og hvor man som oftest ikke engang er enige om at rasisme har funnet sted. Personlig, så tenker jeg at mye av det antirasistiske arbeidet og woke-kulturen ofte gjør minoritetsbefolkningen en bjørnetjeneste ved at man ikke bare snakker om dem som barn (vi må ikke gjøre ditten og datten, for da blir de krenket, uten noen som helst forståelse for at de både kan tåle en trøkk, men også at også de kan ha humor), men også ved at det svekker oppslutningen om arbeidet som gjøres. Folk blir ganske enkelt luta lei av å høre om det antirasistiske arbeidet, hvis de ikke på noen som helst måte ser rimeligheten i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (På 26.4.2024 den 5:40 PM):

Det var en annens påstand, ikke min. 

Min påstand er at det ikke er særlig mye mer Norge kan gjøre på rasisme-feltet. Norge er et anti-rasistisk land, og anti-rasisme er en vedtatt verdi på alle politiske plan og som store deler av den norske befolkningen støtter.  

Ja, det vil alltid finnes individer med rasistiske holdninger og fordommer, men vi kan ikke i et liberalt demokrati gå 1984 på befolkningen og få alle til å oppføre seg akkurat slik vi vil. 

Du er imot forskjellbehandling slik som skjer med fattige nordmenn som får lavere skatter?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 timer siden):

Jeg er for lavere skatt for fattige ja?

Hvis staten kan forskjellbehandle folk som har det vanskeligere enn andre selv om hver situasjon er unik så kan også hjelpe folk som for eksempel har et pakistansk klingende navn, selv om hver situasjon er unik 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Hvis staten kan forskjellbehandle folk som har det vanskeligere enn andre selv om hver situasjon er unik så kan også hjelpe folk som for eksempel har et pakistansk klingende navn, selv om hver situasjon er unik 

Hvis man gir skattelette til alle med pakistansk etternavn, treffer man dårligere enn hvis man gir skattelette til alle med lav inntekt

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Hvis man gir skattelette til alle med pakistansk etternavn, treffer man dårligere enn hvis man gir skattelette til alle med lav inntekt

Gjør man insentiver for arbeidsgivere å ansette folk med pakistanske etternavn så treffer man ganske bra 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (21 minutter siden):

Gjør man insentiver for arbeidsgivere å ansette folk med pakistanske etternavn så treffer man ganske bra 

Det er langt mindre effektivt, og mer diskriminerende, enn å gi skattelette til fattige folk uavhengig av etnisitet

Lenke til kommentar
13 minutes ago, VifteKopp said:

Det er langt mindre effektivt, og mer diskriminerende, enn å gi skattelette til fattige folk uavhengig av etnisitet

Jeg tror ikke hensikten var å sette disse opp mot hverandre for å måle hva som er best, men at det er eksempler på det samme, et skattelette for alle fattige er en god måte å redusere klasseskiller på, men dersom visse opplever utenforskap som følge av etnisitet, så vil det jo være naturlig å gjøre tiltak langs denne etniske nominatøren om man ønsker å minimere akkurat denne diskrimineringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (15 minutter siden):

Jeg tror ikke hensikten var å sette disse opp mot hverandre for å måle hva som er best, men at det er eksempler på det samme, et skattelette for alle fattige er en god måte å redusere klasseskiller på, men dersom visse opplever utenforskap som følge av etnisitet, så vil det jo være naturlig å gjøre tiltak langs denne etniske nominatøren om man ønsker å minimere akkurat denne diskrimineringen.

Selvsagt. 

Og mitt argument er at økonomi/klasse stort sett alltid trumfer rase/etnisitet/religion som forklaringsmodell hvis man skal prøve å forstå forskjeller i samfunnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Selvsagt. 

Og mitt argument er at økonomi/klasse stort sett alltid trumfer rase/etnisitet/religion som forklaringsmodell hvis man skal prøve å forstå forskjeller i samfunnet. 

Økonomi/klasse påvirkes av rase/etnisitet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Det kan påvirke det, akkurat som en rekke andre faktorer også kan påvirke det.

Men økonomi/klasse er desidert viktigst for å forstå forskjeller i samfunnet

Vi burde ikke da prøve å minimisere urettferdige forskjeller fordi noe faktorer har mer innflytelse enn andre?  Den fattige norsk pakistaner kan få skattelettelse + litt ekstra hjelp pga etnisitet, hvorfor må man ha bare den ene eller den andre?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 minutter siden):

Vi burde ikke da prøve å minimisere urettferdige forskjeller fordi noe faktorer har mer innflytelse enn andre?  Den fattige norsk pakistaner kan få skattelettelse + litt ekstra hjelp pga etnisitet, hvorfor må man ha bare den ene eller den andre?

 Nei.

Det du beskriver her er per definisjon rasisme.   Så nei!!

Slutt å vær rasist Jjkoggan!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Vi burde ikke da prøve å minimisere urettferdige forskjeller fordi noe faktorer har mer innflytelse enn andre? Den fattige norsk pakistaner kan få skattelettelse + litt ekstra hjelp pga etnisitet, hvorfor må man ha bare den ene eller den andre?

Vi har jo det allerede, bare at etnisitet ikke står i lovverket. Somaliere får trygd, mens nordmenn jobber hele livet og må betale mesteparten av lønna skatter og avgifter for å dekke trygdeutgiftene.

Det finnes nok noen tilfeller der somaliere betaler skatt, og jeg vet om noen syke, norske trygdede. Men systemet fungerer hovedsaklig som du beskriver, uten at kriteriene offisielt er basert på etnisitet.

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Vi har jo det allerede, bare at etnisitet ikke står i lovverket. Somaliere får trygd, mens nordmenn jobber hele livet og må betale mesteparten av lønna skatter og avgifter for å dekke trygdeutgiftene.

Det finnes nok noen tilfeller der somaliere betaler skatt, og jeg vet om noen syke, norske trygdede. Men systemet fungerer hovedsaklig som du beskriver, uten at kriteriene offisielt er basert på etnisitet.

 

Viktig poeng. Det kan og virke som om det er lettere for noen etnisiteter å få trygd. Enn for innfødte. NAV bruker visst halvparten av pengene sine på innvandrere…

Stor forskjell på en alvorlig syk nordmann som virker trenger trygd for å klare seg, og en velferdsimmigrant som helt fint kunne jobbet men som heller vil sitte på ræva og få gratis penger.

Ganske provoserende, særlig for norske som har vært innom NAV og vet hvor kald og hard den organisasjonen er mot de fleste av oss.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (44 minutter siden):

Vi burde ikke da prøve å minimisere urettferdige forskjeller fordi noe faktorer har mer innflytelse enn andre?  Den fattige norsk pakistaner kan få skattelettelse + litt ekstra hjelp pga etnisitet, hvorfor må man ha bare den ene eller den andre?

Flere grunner: 

1. Det er umulig å måle kostnaden en norsk-pakistaner betaler for å være en minoritet. Så utbetalingen vil bli basert på ren synsing.

2. Hvis en norsk-pakistaner skal bli kompensert for å være en minoritet, må vi, ut ifra rettferdighetsprinsippet, kompensere alle andre ulemper et individ kan oppleve, som lav intelligens, overvekt, utsatt for seksuelt misbruk, et cetera. Og da har man lagd et byråkratisk mareritt.

Det er langt enklere og mer rettferdig å bare forholde seg til en faktor: økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 26.4.2024 den 11:40 PM):

Det var en annens påstand, ikke min. 

Min påstand er at det ikke er særlig mye mer Norge kan gjøre på rasisme-feltet. Norge er et anti-rasistisk land, og anti-rasisme er en vedtatt verdi på alle politiske plan og som store deler av den norske befolkningen støtter.  

Ja, det vil alltid finnes individer med rasistiske holdninger og fordommer, men vi kan ikke i et liberalt demokrati gå 1984 på befolkningen og få alle til å oppføre seg akkurat slik vi vil. 

jjkoggan skrev (21 timer siden):

Du er imot forskjellbehandling slik som skjer med fattige nordmenn som får lavere skatter?

Mulig jeg er treg her, men jeg klarer rett og slett ikke å se hvordan svaret ditt @jjkoggan egentlig svarer på innlegget du siterer. For meg fremstår det som et fullstendig "økseskaft"-svar, men mulig det er noe jeg ikke ser her? 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...