Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Boing_80 skrev (15 minutter siden):

Men du Entern; deler du oppfatningen om at hersketeknikker og manipulering kun skjer i sosiale møter, altså face to face? Såfremt det ikke er videooverføring der minst to personer ser hverandre så er det vanskelig å bruke hersketeknikker kun via et skriftlig språk.  

Jeg er nemlig veldig interessert i dette begrepet. Berit Ås identifiserte fem typer hersketeknikker: 

- Usynliggjøring
- Latterliggjøring
- Tilbakeholdelse av informasjon
- Fordømmelse uansett hva du gjør
- Påføring av skyld og skam

Alle disse kan vanskelig identifiseres på nettforaer. Om noen ikke gidder å være med i en diskusjon lenger så er det ikke nødvendigvis tegn på usynliggjøring?

Tilbakeholdelse av informasjon er vanskelig på et nettforum når Google er noen tastetrykk unna.

Mange som opplever at deres meninger blir kritisert kan føle seg fordømt. Men er det nødvendigvis fordømmelse som skjer?

Påføring av skyld og skam; ser vanskelig for meg at dette skjer på Diskusjon.no. Kanskje på Resett og Document.no. 

Enhver kan føle at en blir latterliggjort på et nettforum. Men er det nødvendigvis det? Satire og ironi funker dårlig når det kun er ord som brukes som måten å formidle ting på. Det vil alltid være de som tar ting bokstavelig. 

https://kjonnsforskning.no/nb/de-fem-hersketeknikker

Jeg har lest boka :) og det er en velskrevet, bra, viktig og ganske morsom bok, muligens en av de bøkene alle burde lese, samtidig

1) den handler utelukkende om hersketeknikker menn bruker mot kvinner,

2) den er en bok av sin tid og punkt 1 begrenser den dessverre en del.

(altså Berit Aas’ bok)

Jeg har opplevd mange av disse hersketeknikkene også fra kvinner derfor ble jeg skuffet av boka, men har innsett at den ble skrevet først og fremst angående hersketeknikker på arbeidsplassen og at det var få kvinnelige sjefer når den ble skrevet.

Latterliggjøring og påføring av skyld/skam skjer i alle fall ganske ofte. Også på diskusjon.

Ellers enig om punktene om ironi og satire :) og jeg ser synspunktet ditt, selv om jeg ikke er enig 👍

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Entern skrev (52 minutter siden):

Jeg har lest boka :) og det er en velskrevet, bra, viktig og ganske morsom bok, muligens en av de bøkene alle burde lese, samtidig

1) den handler utelukkende om hersketeknikker menn bruker mot kvinner,

2) den er en bok av sin tid og punkt 1 begrenser den dessverre en del.

(altså Berit Aas’ bok)

Jeg har opplevd mange av disse hersketeknikkene også fra kvinner derfor ble jeg skuffet av boka, men har innsett at den ble skrevet først og fremst angående hersketeknikker på arbeidsplassen og at det var få kvinnelige sjefer når den ble skrevet.

Latterliggjøring og påføring av skyld/skam skjer i alle fall ganske ofte. Også på diskusjon.

Ellers enig om punktene om ironi og satire :) og jeg ser synspunktet ditt, selv om jeg ikke er enig 👍

Metoo kampanjen viste i alle fall tydelig at det er hoevdvekten av menn som oppfører seg dustete og grenseløse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (Akkurat nå):

Metoo kampanjen viste i alle fall tydelig at det er hoevdvekten av menn som oppfører seg dustete og grenseløse.

Ja selvfølgelig. Det er ganske sjelden at kvinner sextrakasserer menn 😅👍

Og trakassering er ekstremt ugreit særlig på arbeidsplassen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 9.4.2024 at 3:14 PM, VifteKopp said:

Jeg husker da jeg skulle se VM-finalen i forfjor, så var rundt 20% av sportsbaren tatt av det jeg antar var muslimske gutter. Disse, i motsetning til de etnisk norske i lokalet som bøttet nedpå med øl etter øl, kjøpte knapt en cola hver og kanskje noen chilinøtter under hele kampen. Jeg vil tippe sportsbaren gikk glipp av noen titusener på å ha disse som gjester. 

Jeg hadde ganske enkelt kastet dem ut. Hadde ikke kostet meg én kalori heller. Vi hadde mange av dem da jeg jobbet på McDonald's før i tiden, også. Ti muslimske gutter på én liten fries og 4 chili cheese? Tror ikke det. Kom dere ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 9.4.2024 den 5:10 PM):

Hvordan er det med folk fra Asia når det kommer til disse tingene? Er det egentlig de som er på toppen av rasismesystemet og styrer alt? De er minst rasistisk mot sine egne, litt mer mot hvite og mest mot sorte? De er jo ikke de med "makt" i verken Norge eller USA men det er færre av de i fengsel i forhold til andelen som bor i landet sammenlignet med f.eks. de med afrikansk bakgrunn? De har en høyere inntekt og en større andel er advokanter etc enn de med afrikanske forfedre.. Hvordan passer dette inn i rasisme doktrinen?


Er det noen spesielle grupper innvandrere du vil se på? Det finnes sannsynligvis analyser av hver folkegruppe sin integrering -- hvor analyser av viktige faktorer om foreldrene sine oppvekstkår og kvaliteten på deres utdannelse og sosioøkonomiske status før de flyktet er dårlig kartlagt.
Men det er jo temmelig essensielt, all den tid mennesker er vanevesen.

Helt åpenbart, så vil faktorene som avgjør hvor godt noen integreres, og lykkes på tross av eventuell rasisme, basere seg på:

-Hvor trygge kår og mye fred foreldrene har opplevd før de flyktet, eller flyttet, hvor mye traumer og tillit eller mistillit til andre mennesker de bærer med seg fra erfaringer.
Åpenbart så vil de som flyttet eller flykter fra en plutselig konflikt komme langt bedre ut enn dem som har levd gjennom krig og korrupsjon

-Hvor god utdannelse foreldrene hadde der de kom fra
Åpenbart, så vil mennesker som kommer fra et land hvor de selv har en grei utdannelse og har arbeidet strukturert og i arbeid med mening i hjemlandet komme langt bedre ut enn de som kommer fra land hvor utdannelsen er mangelfull og de hadde dårlige jobber og arbeidskår

-Foreldrenes forventninger til livet og levestandard

-Hvorvidt foreldrene fikk jobb når de kom hit slik at barna fikk det bedre, eller hadde ressurser -- utdannelse og kunnskaper eller penger 
Sosioøkonomiske og sosial bakgrunn er viktig, for kulturen de bærer med seg

-Hvordan de ble behandlet når de kom og deres barn blir behandlet, og hvordan de selv behandler sine barn

...

Så.

Hvordan er/var skolesystemet i Vietnam og Korea vs, for eksempel, Somalia?

---

Rasismen asiatere møter demonsterer for så vidt også hvordan rasismen og rasistene ikke bryr seg om hva de påstår at de bryr seg om.
Kriminalitet et cetera er bare vikarierende argumenter for å hate.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BlPBlg/ta-historiene-deres-paa-alvor

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 11.4.2024 den 1:55 PM):


Er det noen spesielle grupper innvandrere du vil se på? Det finnes sannsynligvis analyser av hver folkegruppe sin integrering -- hvor analyser av viktige faktorer om foreldrene sine oppvekstkår og kvaliteten på deres utdannelse og sosioøkonomiske status før de flyktet er dårlig kartlagt.
Men det er jo temmelig essensielt, all den tid mennesker er vanevesen.

Helt åpenbart, så vil faktorene som avgjør hvor godt noen integreres, og lykkes på tross av eventuell rasisme, basere seg på:

-Hvor trygge kår og mye fred foreldrene har opplevd før de flyktet, eller flyttet, hvor mye traumer og tillit eller mistillit til andre mennesker de bærer med seg fra erfaringer.
Åpenbart så vil de som flyttet eller flykter fra en plutselig konflikt komme langt bedre ut enn dem som har levd gjennom krig og korrupsjon

-Hvor god utdannelse foreldrene hadde der de kom fra
Åpenbart, så vil mennesker som kommer fra et land hvor de selv har en grei utdannelse og har arbeidet strukturert og i arbeid med mening i hjemlandet komme langt bedre ut enn de som kommer fra land hvor utdannelsen er mangelfull og de hadde dårlige jobber og arbeidskår

-Foreldrenes forventninger til livet og levestandard

-Hvorvidt foreldrene fikk jobb når de kom hit slik at barna fikk det bedre, eller hadde ressurser -- utdannelse og kunnskaper eller penger 
Sosioøkonomiske og sosial bakgrunn er viktig, for kulturen de bærer med seg

-Hvordan de ble behandlet når de kom og deres barn blir behandlet, og hvordan de selv behandler sine barn

...

Så.

Hvordan er/var skolesystemet i Vietnam og Korea vs, for eksempel, Somalia?

---

Rasismen asiatere møter demonsterer for så vidt også hvordan rasismen og rasistene ikke bryr seg om hva de påstår at de bryr seg om.
Kriminalitet et cetera er bare vikarierende argumenter for å hate.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BlPBlg/ta-historiene-deres-paa-alvor

Du snakker til døve ører. Det er tidvis 4Chan tilstander i slike tråder her på forumet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Boing_80 said:

Du snakker til døve ører. Det er tidvis 4Chan tilstander i slike tråder her på forumet.

Intressant hur forskjellig man tolkar ting hvis jag förstod dig riktigt.

Jag tycker det finns väldigt lite rasism eller fremlingsfientlighet på forumet. Hvis man jämför med for eksempel flashback är delen här neglisjerbar. Är väl nästan inte en person här som röstar på FRP eller skulle röstat på sverigedemokraterna hvis de bodde i Sverige. 

Inskränkt vensterradikal/woke/feminism är dock en relativ stor del av forumet tycker jag.

De flesta är självklart någonstans mitt imellan men jag uppfattar ekstrem vänster sidan bra mycket större än höger ekstrem höger sidan. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JJBA/edward-20-har-baade-utoevd-og-opplevd-rasisme-naa-angrer-han-dypt

 

Begynner hovedstrømsmediene å våkne fra den komplette galskapen, hvor etniske nordmenn og særlig menn skal demoniseres og klandres for alt galt i verden?

Dette er den første artikkelen som adresserer det åpenbare:

Det meste og de groveste rasistiske overgrepene i Norge i dag blir utført av ikke-etniske nordmenn.

Selv "alternative medier" skriver ikke dette svart på hvitt.

 

Kanskje er det håp for Norge?   Kanskje kan vi bli kvitt den ultrarasistiske woke sykdommen?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (På 13.4.2024 den 4:38 PM):

Är väl nästan inte en person här som röstar på FRP eller skulle röstat på sverigedemokraterna hvis de bodde i Sverige. 

 

 

 

Når tilfeldige familiefedre blir regelrett henrettet på åpen gate er det neppe høyreekstreme overbevisninger som får folk til å stemme på et parti som taler imot utviklingen, snarere desperasjon vil jeg tro.

 

Investigator224 skrev (10 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JJBA/edward-20-har-baade-utoevd-og-opplevd-rasisme-naa-angrer-han-dypt

 

Begynner hovedstrømsmediene å våkne fra den komplette galskapen, hvor etniske nordmenn og særlig menn skal demoniseres og klandres for alt galt i verden?

Dette er den første artikkelen som adresserer det åpenbare:

Det meste og de groveste rasistiske overgrepene i Norge i dag blir utført av ikke-etniske nordmenn.

Selv "alternative medier" skriver ikke dette svart på hvitt.

 

Kanskje er det håp for Norge?   Kanskje kan vi bli kvitt den ultrarasistiske woke sykdommen?

Ironisk nok er det innvandrere som blir mer sekulære og 'norske' som trolig vil snakke tydeligere ut mot hykleriet, mens nordmenn flest enten er irreversibelt woke eller redd for rasist-stempling. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (49 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y6JJBA/edward-20-har-baade-utoevd-og-opplevd-rasisme-naa-angrer-han-dypt

 

Begynner hovedstrømsmediene å våkne fra den komplette galskapen, hvor etniske nordmenn og særlig menn skal demoniseres og klandres for alt galt i verden?

Dette er den første artikkelen som adresserer det åpenbare:

Det meste og de groveste rasistiske overgrepene i Norge i dag blir utført av ikke-etniske nordmenn.

Selv "alternative medier" skriver ikke dette svart på hvitt.

 

Kanskje er det håp for Norge?   Kanskje kan vi bli kvitt den ultrarasistiske woke sykdommen?

Kilden din viser at makt spiller en rolle, ikke bare hvilken grupper mobber mer enn den andre 

Hvem utøver rasisme i Norge?

– Alle, på en måte. Vi har de åpenbare, de som er stolte rasister. Så har vi den usynlige rasismen som vi alle kan være utøver av, og som i sum kan føre til forskjellsbehandling på gruppenivå, sier hun.

Rasisme er først og fremst å plassere mennesker i hierarki, hvor en gruppe rangeres over andre som bedre. Det er særlig problematisk når en gruppe besitter makt over de andre, sier Noor

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 timer siden):

Rasediskriminering resultater blant flere land. En meta-analyse.  Sverige og Frankrike er de verste  land  https://sociologicalscience.com/articles-v6-18-467/

 

 

image.thumb.png.41c171ae322d3b2451d5871c4be7bcb7.png

Det stemmer at det foregår grov rasediskriminering i Sverige og Frankrike.

I områder visse grupper, ikke innfødte i disse landene, har overtatt.

Det foregår også grov rasistisk vold jevnlig i disse landene, begått av ditto grupper.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (11 minutter siden):

Det stemmer at det foregår grov rasediskriminering i Sverige og Frankrike.

I områder visse grupper, ikke innfødte i disse landene, har overtatt.

Det foregår også grov rasistisk vold jevnlig i disse landene, begått av ditto grupper.

Forskningen viste at rasediskriminering mot minoriteter var større enn omvendt. De målte det begge veier 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 18.4.2024 den 11:35 PM):

Kilden din viser at makt spiller en rolle, ikke bare hvilken grupper mobber mer enn den andre 

 

Hvem utøver rasisme i Norge?

– Alle, på en måte. Vi har de åpenbare, de som er stolte rasister. Så har vi den usynlige rasismen som vi alle kan være utøver av, og som i sum kan føre til forskjellsbehandling på gruppenivå, sier hun.

Rasisme er først og fremst å plassere mennesker i hierarki, hvor en gruppe rangeres over andre som bedre. Det er særlig problematisk når en gruppe besitter makt over de andre, sier Noor

Jeg sier jo ikke at artikkelen er perfekt.  Noor er preget av woke-rasismen som har lagt seg over samfunnet vårt som en mare og analysene hennes bærer preg av dette. 

Artikkelen er riktignok den første av sitt slag i main stream media som tar for seg det største og mest alvorlige problemet vi har rundt rasisme i dag:   At den groveste og mest omfattende rasismen i Norge utøves av ikke-hvite.  Dette skal VG ha ros for!

Endret av Investigator224
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (2 timer siden):

Vel, tillat meg å tvile.

Fordommer uten makten til å hindre andres muligheter er bare fordommer.  Slavene hadde mange fordommer mot hvite og noen av dem drepte noe hvite selv om det var egentlig selvmord.  Hva var viktigere, slavenes rasisme eller hvites rasisme?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis man ser på Sverige så finns det helt klart områden där invandrare är i majoritet och är de som har möjlighet att hindra andras möjligheter där. Så var det redan når jag växte opp på 80:talet. Var en hel del förorter som de allra flesta höll sig borta i från, framför allt på kvällar och nätter. 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Fordommer uten makten til å hindre andres muligheter er bare fordommer.  Slavene hadde mange fordommer mot hvite og noen av dem drepte noe hvite selv om det var egentlig selvmord.  Hva var viktigere, slavenes rasisme eller hvites rasisme?

Dette er ikke USA på 1800-tallet eller sørstatene under Jim Crow.

De ikke-vestlige det er snakk om har ikke vært slaver, eller undertrykt.

Derimot har en del av dem en herrefolkmentalitet.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 20.4.2024 den 11:16 AM):

Dette er ikke USA på 1800-tallet eller sørstatene under Jim Crow.

De ikke-vestlige det er snakk om har ikke vært slaver, eller undertrykt.

Derimot har en del av dem en herrefolkmentalitet.

De har lite makt til å forskjellbehandle de viktige saker i livet som jobb, bosted, tilhørighet til samfunnet generellt mot majoriteten.  Deres rettigheter skjer bare hvis etnisk nordmenn tillater det, ikke omvendt 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 11.4.2024 den 1:11 PM):

Jeg hadde ganske enkelt kastet dem ut. Hadde ikke kostet meg én kalori heller. Vi hadde mange av dem da jeg jobbet på McDonald's før i tiden, også. Ti muslimske gutter på én liten fries og 4 chili cheese? Tror ikke det. Kom dere ut.

Du  store verden. Man skal vel egentlig ikke svare personlig, men her fortjener hen ett litt personlig svar. 

Håper det får stå  Du burde få stå på ditt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...