Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

On 5/3/2023 at 3:36 PM, knutinh said:

Klokt om hvordan man strategisk bør være mot de som har «feil mening», og hvordan man moralsk bør opptre mot de som har falt utenfor:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/aq8e5/rasister-er-ogsaa-mennesker-joachim-skage

Sitat fra aftenposten lenken,

"Her er noen eksempler. «nakke skudd møkka folk muslim pakk grr!!!», «dritt kladda må henges i en gitarstreng til det stygge hue dems faler av», «hiv ut alle sammen vi har ikke brukt for barbarer her!»

Videre: "Han [Tore] er livredd muslimer. Ytringene hans på Facebook er hovedsakelig at muslimer kommer til å ta over Norge, de er kriminelle og de voldtar damene våre."

Det å frykte eller mislike muslimer er ikke straffbart. Det er heller ikke straffbart å være rasist. Denne artikkelen handler derfor mest om fremmedfrykt (xenophobia) enn direkte rasisme.

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (21 minutter siden):

Det å frykte eller mislike muslimer er ikke straffbart. Det er heller ikke straffbart å være rasist.

Jeg tror likevel at det er relevant å tenke over hvordan man ser på og snakker til de som frykter fremmede.

Jeg tenker at det er helt innafor å tenke at islam er en «dårlig religion» eller at all religion er skumle saker. Men for noen virker det som om frykten og aggen mot de som praktiserer islam kan bli mer eller mindre altoppslukende. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Deeyah Khan – muslimer i USA.

Filmskaperen snakker med en militsmann som ble aktiv i patriotbevegelsen pga. ensomhet etter å ha mistet familien sin. Han blir gjort oppmerksom på at han sprer frykt for muslimer med videoene han legger ut. Noe han egentlig ikke synes er noe OK, men gjør av gammel vane e.l.

Litt senere møter Deeyah han igjen. Han har forlatt militsgruppen, men driver fortsatt med patriotiske aktiviteter. Han fikk seg en tankevekker etter forrige samtale og har nå sluttet med å dele slike videoer, er helt i mot det.

Veldig fasinerende. Det var etter en hverdagslig en-til-en samtale med filmskaperen, ikke noe dypt snakk om ideologi eller politikk.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Når man som mørkhudet kvinne går inn i en sminkebutikk blir forbigått av en ansatt til fordel for en lyshudet mann, vil jeg kalle for hverdagsrasisme - ikke fremmedfrykt.

Hadde den ansatte vært 30+ på den tiden, ville jeg kalt det for fremmedfrykt - men det var ikke tilfelle.

Om Tore i 2023 er redd muslimer som skal overta Norge har jeg forståelse for det, om han er 50+. Er han yngre, trengs det opplæring.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Bugle skrev (4 timer siden):

Når man som mørkhudet kvinne går inn i en sminkebutikk blir forbigått av en ansatt til fordel for en lyshudet mann, vil jeg kalle for hverdagsrasisme - ikke fremmedfrykt.

Hadde den ansatte vært 30+ på den tiden, ville jeg kalt det for fremmedfrykt - men det var ikke tilfelle.

Om Tore i 2023 er redd muslimer som skal overta Norge har jeg forståelse for det, om han er 50+. Er han yngre, trengs det opplæring.

veldig dårlig eksempel her bringer du in hud farge hvor det mest sannsynlig ikke har noe med farge å gjøre , vis jeg jobba i en  sminkebutikk og ser en man og en kvinne komme in i butikken ville jeg tro en man trenger mer hjelp til å velge ut sminke en en kvinne , dette er mer et eksempel på at vis man er  veldig fokusere på noe så kan man begynne tolke små ting på feil måte en vis man tenker på det lit mer logiske  og  fra andre sitt stå sted 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 timer siden):

Deeyah Khan – muslimer i USA.

Filmskaperen snakker med en militsmann som ble aktiv i patriotbevegelsen pga. ensomhet etter å ha mistet familien sin. Han blir gjort oppmerksom på at han sprer frykt for muslimer med videoene han legger ut. Noe han egentlig ikke synes er noe OK, men gjør av gammel vane e.l.

Litt senere møter Deeyah han igjen. Han har forlatt militsgruppen, men driver fortsatt med patriotiske aktiviteter. Han fikk seg en tankevekker etter forrige samtale og har nå sluttet med å dele slike videoer, er helt i mot det.

Veldig fasinerende. Det var etter en hverdagslig en-til-en samtale med filmskaperen, ikke noe dypt snakk om ideologi eller politikk.

 

Deeyah Khan er fantastisk 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
tresluk skrev (3 timer siden):

veldig dårlig eksempel her bringer du in hud farge hvor det mest sannsynlig ikke har noe med farge å gjøre , vis jeg jobba i en  sminkebutikk og ser en man og en kvinne komme in i butikken ville jeg tro en man trenger mer hjelp til å velge ut sminke en en kvinne , dette er mer et eksempel på at vis man er  veldig fokusere på noe så kan man begynne tolke små ting på feil måte en vis man tenker på det lit mer logiske  og  fra andre sitt stå sted 

Veldig godt poeng.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (8 timer siden):

Når man som mørkhudet kvinne går inn i en sminkebutikk blir forbigått av en ansatt til fordel for en lyshudet mann, vil jeg kalle for hverdagsrasisme - ikke fremmedfrykt.

Hadde den ansatte vært 30+ på den tiden, ville jeg kalt det for fremmedfrykt - men det var ikke tilfelle.

Om Tore i 2023 er redd muslimer som skal overta Norge har jeg forståelse for det, om han er 50+. Er han yngre, trengs det opplæring.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil her. En butikk-ansatt som «hopper over» en kunde i køen bryter en sosial norm (med mindre det finnes en god grunn), og det vil de fleste av oss anse som uhøflig. Hvorvidt en eller flere involverte har mørk hud er i og for seg irrelevant, men om den ansatte hopper over den første kunden fordi hun hater/frykter mennesker med mørk hud så er nok det «verre» enn om hun gjør det fordi hun tror at menn er litt hjelpeløse i sminkeverdenen, eller fordi hun bare er stresset og tar feil.

Hva er forskjellen på «hverdagsrasisme» og «fremmedfrykt» i denne konteksten? Jeg ville ha tolket hverdagsrasisme litt smalere (spesifikt etnisitet), mens fremmedfrykt også kan inkludere f.eks. religion?

Jeg ser ikke at alder er spesielt relevant. En 90-åring har hatt et langt liv eksponert for andre normer enn vi har i dag, og har nok noe vanskeligere for å tilpasse seg. Men en 20-åring og en 50-åring er fremdeles aktive på jobb og i fritid i det samme samfunnet, og vi bør «forhandle» oss fram til normer som gjelder på tvers av alder. Hvis 20-åringen sier «Ok, Boomer» og 50-åringen sier «kom tilbake når du har felt melketennene» så blir det neppe en god forhandling.

Det er adgang til å mene at islam er en dårlig religion, på samme måte som man kan mene at kristendom, kommunisme eller kapitalisme er dårlig. Det er også lov å mene at det å åpne for storstilt immigrasjon fra midt-østen til Norge åpner for kulturelle motsetninger som vi enda ikke har tatt innover oss. Hvis man mener at det er et slags komplott mellom Arbeiderpartiet, Imamer og rike jøder (?) om å erstatte befolkningen i Norge med muslimer så tenker jeg at man er godt ut på konspirasjons-galeien, men jeg er skeptisk til at man da trenger «opplæring», enten man er 17, 30 eller 50. Jeg tror at man bør diskutere sine meninger med andre, og at f.eks. jeg bør utvise empati og sosial intelligens i å kritisere et slikt ståsted uten at vedkommende føler seg angrepet. Det er vanskelig for begge sider. Jeg prøver å bli flinkere til å håndtere ståsteder jeg tenker på som «tullete», det er en intern øvelse som ingen andre kan påtvinge meg.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Trontron skrev (4 minutter siden):

Sånne folk sitter med inteteksisterende logikk i hodet... Å bannlyse og sensurere meningsmotstanden vil bare styrke den.

Er enig, men jeg vil ikke gå såpass langt som å kalle det "meningsmotstandere". Det er beint ut rasisme. Rasisme bør ikke sidestilles med legitime meninger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Er enig, men jeg vil ikke gå såpass langt som å kalle det "meningsmotstandere". Det er beint ut rasisme. Rasisme bør ikke sidestilles med legitime meninger.

Når jeg er kritisk til woke, er jeg en mikro-terrorist? Bør mikro-terrorister sine meninger sidestilles med legitime meninger?

Sitatet fra teksten var godt:

Sitat

Skal offentlige biblioteker begynne å ta stilling til viktige samfunnsdebatter ved å utestenge en av partene?

Jeg har selv i mine yngre dager lånt «Mein Kampf» av A. Hitler på biblioteket. Man kan spørre seg om biblioteket skal tilrettelegge for spredningen av slike tanker, når vi vet hva som skjedde etterpå.

Nå viste det seg at Adolph (i mine øyne) var en stakkar og en taper. Langt fra den sterke føreren man kan få inntrykk av når man ser (de senere) talene hans.

Ofte er det bedre å la de ekstreme tankene avkle seg selv, enn å prøve å skåne sarte sjeler fra å bli eksponert.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Er enig, men jeg vil ikke gå såpass langt som å kalle det "meningsmotstandere". Det er beint ut rasisme. Rasisme bør ikke sidestilles med legitime meninger.

Å diskutere demografisk/etnisk utskifting i Europa/vesten er ikke rasisme, selv om noen vil se diskusjonen kansellert. Hvorfor? Om disse teoriene er feil er det vel bare å komme med statistikk og motargumenter uansett? Enkelt.

Endret av KalleKlovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KalleKlovn skrev (Akkurat nå):

Å diskutere demografisk/etnisk utskifting i Europa/vesten er ikke rasisme, selv om noen vil se diskusjonen kansellert.

Enig, å diskutere demografisk/etnisk utskifting i Europa/vesten er i seg selv ikke rasisme. The Great Replacement, Arabia og lignende konspirasjonsteorier derimot er rasisme i sin pureste form.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Du sier at rasister sine meninger ikke er legitime.

Jeg utfordrer deg på hvor du setter grensene for «ut-gruppen». Må man gå med brun skjorte og tegne nazi-kors for å ha en illegitim stemme, eller er det tilstrekkelig å være kritisk til woke (og dermed mikro-terrorist iflg venstre-siden) til at stemmen din ikke er legitim?

Er stemmer som argumenterer for totalitære samfunnsformer som kommunisme legitime?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Du sier at rasister sine meninger ikke er legitime.

Jeg sier at rasisme og annen type irrasjonelt hat ikke bør sidestilles med legitime meninger. Jeg ser for eksempel ikke på Hitlers jødehat, KKKs rasisme, Stalins holodomor eller The Great Replacement-konspirasjonsteorier som legitime meninger, men hat. Trenger ikke bli med på all verdens rare analogier for å understreke det.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Trenger ikke bli med på all verdens rare analogier for å understreke det.

Det er ikke en analogi. Jeg prøver å trekke opp maksimen for konsekvensen av ditt argument, siden du ikke tilbyr noen konkrete avgrensninger. Når du får tenkt deg litt om vil du antagelig være enig i at det er klokt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...