Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ble skikkelig forbanna nå, jeg mener han ikke skal slippe så billig unna. 
Men det vil uansett ha konsekvenser det han har gjort så det får så være. 

Håper Antonsen virkelig lærer av dette og forstår hvor mye makt han har som kjendis og komiker..  

:utakt skrev (25 minutter siden):

Jeg sliter litt med å se forskjellen på "hvordan våger du å kaste ut en hvit mann" og "du er for mørk til å være her". Men den ene ble dømt og den andre ikke. Hårfine nyanser. 

Det kan du si! Jeg synes også det er veldig likt og reagerer på at det ene reageres kraftigere på enn det andre. 

Nå var det ikke bare det han sa om jeg husker riktig. Husker han også brukte n-ordet, men usikker på om det faktisk var rettet mot vedkommende som anmeldte han. Men å bruke det ordet i en slik setting uavhengig er ikke noe særlig pent. 

 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poor Old Gil skrev (14 minutter siden):

Heldigvis er politiet uenig.

https://www.nrk.no/norge/saken-mot-atle-antonsen-er-henlagt-1.16186183

Vurderingen er ytringen ikke er kvalifisert krenkende i den sammenhengen den er fremsatt. Saken blir derfor å henlegge etter bevisets stilling, heter det blant annet i begrunnelsen.

Hva er det neste. At pakistanerne kan kalle nordmenn din hvite potet uten å fengsles?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Snikpellik said:

Nei, det var politiet som ønsket å tiltale Antonsen. Det er statsadvokat Ingelin Hauge som er uenig, og henlegger etter bevisets stilling med henvisning til rettspraksis i høyesterett.

Blir konklusjonen: "mye skrik og lite ull" ifm at noen (igjen) har dummet seg ut i fylla? 🙂

Mye stress der nede rund Oslo?

Jeg vokste opp med at enkelte stadig dummet seg ut i fylla på lørdags-kvelder. NRK ble ikke involvert.

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Baranladion said:

Jeg kjenner ikke Atle, det gjør kanskje du? Uansett da, så er det flere av hans nærmeste kollegaer som er i sjokk, fordi Atle har vært en person de har jobbet med, gjerne over tid og som de har sett opp til som et forbilde. Jeg antar, at de fleste ikke lar rasshøl som alltid er full av fordommer eller nedsettende mot andre så enkelt bli forbilde eller noe man ser opp til. 

Siden Atle ikke har forklart seg, og vi ikke helt vet hvorfor sist hendelse skjedde, så ønsker jeg også å skyte inn en vill teori om hvordan dette kunne skje. 

Hvis vi ser på de nå 3 hendelsene som har kommet frem, så virker det for meg som at alle situasjonene har vært med personer Atle har trodd det var greit å kødde med. 2 av de er folk han kjente til, den siste var bare en fan. 

Mot Burøe, tror jeg det lå en forventning om at en melding med drapstrusler bare var en sterk statement om hva Atle synes om jobben Burøe har gjort, og at Burøe ikke kom til å ta dette seriøst ( noe han eller andre ei heller gjorde i særlig grad). 

Mot Samaya, tipper jeg at Atle vet hun er en sterk kvinne, og at han tror det har vært greit å kødde med hennes hudfarge som et slags samfunnskritisk stikk mot hverdagsrasisme, at hun skulle tåle det. 

I saken mot han i rullestol, kan det virke som at Atle forstod situasjonen som at han i rullestol ikke hadde noe imot at det ble køddet med hans tilstand, da han tildels var med på opplegget og i ettertid faktisk takket Atle for at han gjorde nettopp det.   Det finnes jo en fantastisk morsom komiker, som har cp og spiller på nettopp dette, som også har bidratt i norske produksjoner: https://no.wikipedia.org/wiki/Jesper_Odelberg

I alle situasjonene, så er det da rimelig å anta at Atle har forsøkt å være morsom mot folk han tror skal takle det eller eventuelt være med på spøken. 

Jeg tror ikke Atle er rasist eller ondskapsfull, men han har åpenbart et problem med å forstå hvordan hans oppførsel ødelegger andre mennesker, og det er egentlig på høy tid med en pause for han, der han kan revurdere sin oppførsel, legge seg flat og starte jobben med å gjøre opp for seg. 

Jeg ville jo ikke sagt noe slik om jeg ikke hadde erfaring med vedkommende?

Jeg  har møtt Atle Antonsen ved flere anledninger. Første møtet var på en bensinstasjon på mosseveien i Oslo på vei til Ingierstrand. Vi stod alle i kø på en travel sommerdag og han oppførte seg rimelig atalt mot den stakkars jenta bak disken som slet med å betjene alle på denne travle sommerdagen.

Selv om jeg ikke kjenner han så kjenner jeg typen og oppførselen. Han oppførte seg ganske nedlatende. Nå er jeg ganske sikker på at han også har hyggelige sider, men jeg ville nok ikke valgt vedkommende som kamerat.

Det første møtet var for over 15 år siden og han er seg selv lik nå i dag.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (17 minutter siden):

Hva er det neste. At pakistanerne kan kalle nordmenn din hvite potet uten å fengsles?

Tilgi min ignoranse, men jeg trodde at potet/kokosnøtt var en nedsettende betegnelse som en med brun hud brukte om en annen med brun hud for å si at de er «hvit på innsida» dvs onkel Tom, sellout og lignende?

Hvis det er å bruke hvithet som skjellsord så kan man kanskje tenke seg at det er i strid med hatparagrafen? Hvis jeg sier til noen at «du, nå synes jeg at du oppfører deg på en litt vel brun måte» så er vel det problematisk?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Theo343 (takk for meg) skrev (4 minutter siden):

Jeg  har møtt Atle Antonsen ved flere anledninger. Første møtet var på en bensinstasjon i Oslo på vei til Ingiærstrand. Vi stod alle i kø på en travel sommerdag og han oppførte seg rimelig atalt mot den stakkars jenta bak disken som slet med å betjene alle på denne travle sommerdagen.

Selv om jeg ikke kjenner han så kjenner jeg typen og oppførselen hans de gangene jeg har kommet borti han er ikke til å ta feil av.

Jeg ville jo ikke sagt noe slik om jeg ikke hadde erfaring med vedkommende?

Slike folk takler jeg ikke. Det er ikke noe vits å være vanskelig med folk.. De gjør bare jobben sin.. 

Merker jeg blir irritert bare jeg leser det du skriver.. 

Men, det er jo mulig at han som alle andre hadde en dårlig dag. Hvem vet. Blir veldig enkelt å dømme utifra små episoder hvor man eventuelt møter noen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (3 minutter siden):

Jeg  har møtt Atle Antonsen ved flere anledninger. Første møtet var på en bensinstasjon i Oslo på vei til Ingiærstrand. Vi stod alle i kø på en travel sommerdag og han oppførte seg rimelig atalt mot den stakkars jenta bak disken som slet med å betjene alle på denne travle sommerdagen.

Selv om jeg ikke kjenner han så kjenner jeg typen og oppførselen hans de gangene jeg har kommet borti han er ikke til å ta feil av.

Jeg ville jo ikke sagt noe slik om jeg ikke hadde erfaring med vedkommende?

Det var derfor jeg også spurte om du kanskje kjente han. Jeg kjenner han ikke, men jeg leser at flere av hans kollegaer, som da kjenner han bedre enn deg er overrasket over oppførselen hans. 

Resten av posten min skriver jeg om at denne slags oppførsel kanskje nettopp kjennetegner Atle, og at han har vært ute for flere lignende hendelser, oppførsel jeg også synes er forkastelig. 

 

Lenke til kommentar

Selvsagt vil vennene hans kjenne han bedre enn meg? God dag mann økseskaft? Men nå bedømmer jeg også folk fra hvordan de oppfører seg mot fremmede, ikke bare sine egne venner.

For alt jeg vet kan Atle Antonsen ha flere dårlige dager enn de fleste andre. Men jeg har himlet litt med øynene de gangene jeg har bevitnet hans dårlige og nedlatende oppførsel mot andre. Jeg har ingen "gripe" med han og ser på programmene hans og hører på radio uten å la det affisere meg.

Når det er sagt er Alex Rosén den kuleste kjendisen jeg noen gang har møtt i Oslo. I rushkø hvor de fleste andre var sure og overstressa samt viste lite hensyn tok han seg tid til å stoppe for å slippe meg frem midt i sentrum. Vinket og smilte. Begge deler er opplevelser som fester seg.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

Tilgi min ignoranse, men jeg trodde at potet/kokosnøtt var en nedsettende betegnelse som en med brun hud brukte om en annen med brun hud for å si at de er «hvit på innsida» dvs onkel Tom, sellout og lignende?

Hvis det er å bruke hvithet som skjellsord så kan man kanskje tenke seg at det er i strid med hatparagrafen? Hvis jeg sier til noen at «du, nå synes jeg at du oppfører deg på en litt vel brun måte» så er vel det problematisk?

-k

Kokosnøtt og oreo brukes slik. 

Potet er vel nordmenn?

Lenke til kommentar
lada1 skrev (24 minutter siden):

Blir konklusjonen: "mye skrik og lite ull" ifm at noen (igjen) har dummet seg ut i fylla? 🙂

Mye stress der nede rund Oslo?

Jeg vokste opp med at enkelte stadig dummet seg ut i fylla på lørdags-kvelder. NRK ble ikke involvert.

Hører via via at atle slipper unna fordi hun startet med å beskylde ham for rasistisk mikroaggresjon. Han bare spilte opp til dette hevdes der.

Lenke til kommentar

 

Theo343 (takk for meg) skrev (14 minutter siden):

For alt jeg vet kan Atle Antonsen ha flere dårlige dager enn de fleste andre. Men jeg har himlet litt med øynene de gangene jeg har bevitnet hans dårlige og nedlatende oppførsel mot andre. Jeg har ingen "gripe" med han og ser på programmene hans og hører på radio uten å la det affisere meg.

Det kan godt hende at din konklusjon om at  "Atle Antonse er bare et generelt rasshøl som full av fordommer og nedlatende syn på alt han ser på som annerledes" er korrekt, basert på din anekdote, andre møter med han og de hendelser som har kommet frem i media, men jeg finner det fremdeles merkelig at det går an å ha en slik væremåte, og samtidig være en respektert komiker, som har samarbeidet med det meste som kan krype og gå i norsk showbusiness og mange av de over lang tid. 

Kanskje han er annerledes mot Ola og Kari Nordmann enn sine kollegaer og venner. Det kan også virke som denne oppførselen først og fremst kommer frem i fylla/rus, basert på andre innlegg i tråden og alle de hendelsene som kommer frem. Det er dog ingen unnskyldning, Atle Antonsen fortjener en meget lang pause fra både showbiz og rampelys. 

 

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (5 timer siden):

Har egentlig aldri sett ham harsellere med mektige eller viktige mennesker. Det er lett å sparke nedover. 

Fordi å harsellere med mektige og viktige mennesker er "politisk korrekt" eller "godhetsposering". Og i mange tilfeller visstnok "heksejakt". Mye tryggere å peke og le av samfunnets utstøtte enn å bli stempla som en politisk korrekt gledesdreper...

Det gir deg visstnok også en anerkjennelse som "en som tør å tøyse med alt", selv om man egentlig ikke tøyser med alt hvis hovedfokuset er samfunnets utstøtte...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rogernen skrev (15 minutter siden):

Hvorfor trenger vi politiet, du har jo allerede bestemt at han er skyldig og da er det fasit og alle får værsågod være enige.

Han er skyldig, han har innrømmet det og det var vel en gode del vitner, men politiet har henlagt saken "etter bevisets stilling". Hadde politiet henlagt saken etter "intet straffbart forhold funnet bevis" hadde det vært noe helt annet. 

Henleggelseskoden «bevisets stilling» brukes når man ikke finner så sterke bevis at det er grunnlag for å avsi fellende dom

Påtalemyndigheten kan også henlegge et anmeldt forhold som «intet straffbart forhold funnet bevist». Dette regnes som en kvalifisert frifinnelse.

Det er altså overveiende sannsynlig at det Ali forteller er mer eller mindre riktig, og således kan de fleste være enige i om at Atle er skyldig i rasistiske utsagn og oppførsel, uten å bli dømt for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes egentlig at folket bør lese hele artikkelen som står på vg.no:

https://www.vg.no/rampelys/i/VP6rar/saken-mot-atle-antonsen-henlegges

Ut fra hva som skrives der så tolker i hvertfall jeg det mer som full tulling som trodde han var morsom enn en rasist. 

Han skal tidligere i 2018 ha sendt støttende melding til henne når hun tidligere har blitt offentlig trakassert og utsatt for rasistiske ytringer. Dette både iflg. Ali og Antonsen. 

Historien virker i hvertfall vesentlig mer nyansert enn hva som har kommet ut tidligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (4 minutter siden):

Synes egentlig at folket bør lese hele artikkelen som står på vg.no:

https://www.vg.no/rampelys/i/VP6rar/saken-mot-atle-antonsen-henlegges

Ut fra hva som skrives der så tolker i hvertfall jeg det mer som full tulling som trodde han var morsom enn en rasist. 

Han skal tidligere i 2018 ha sendt støttende melding til henne når hun tidligere har blitt offentlig trakassert og utsatt for rasistiske ytringer. Dette både iflg. Ali og Antonsen. 

Historien virker i hvertfall vesentlig mer nyansert enn hva som har kommet ut tidligere.

Hvorfor anmelder hun ham da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...