Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Jeg tror folk som har fått ødelagt hele barndommen pga mobbing fordi de har briller eller er tjukke vil si at dette også stikker ganske dypt. Men vi er egentlig ganske enige, vi vil begge ha ondsinnet hets til livs, jeg mener bare at man bør reagere på hele problemstillingen, og ikke bare enkeltgrupperinger. 

 

Alle typer hets har sine unike egenskaper.   Rasistiske meninger har blitt brukt for folkemord, massemord og slaveri:  Så vidt jeg vet finnes det ikke en KKK gruppe eller politiske organisasjoner mot feite folk

Det gjør det ikke verre enn hets mot feite i seg selv, men det viser at utfordringene med feite diskriminering er annerledes enn  utfordringene med rasisme. Utfordringene og løsninger er ulike fordi problemene og årsakene er ulike.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (11 minutter siden):

Sant. Var ikke meningen å avfeie dine synspunkter. Men jeg synes kanskje hele debatten sporer litt av. 

Ja, den gjør kanskje det, men er fort gjort i debatter som engasjerer, og det er jo bra når det gjelder viktige temaer. 

Når det gjelder all form for hets, mobbing og drittslenging, så starter dette ofte tidlig, og grunner vel ofte i at man "tar" de som er annerledes, og da gidder jeg ikke engang blande inn hudfarge eller religion, fordi dette kan skje med de aller fleste. 

Så vet man at det jobbes aktivt i skolene mot mobbing og rasisme, og ingen av delene er akseptabelt noe som er bra! Men, så ser vi da i media, at ja; det er høyst uakseptabelt å være rasistisk, det får voldsomme reaksjoner og blåses stort opp, noe jeg tror kan bidra til å minske problemet, barna legger merke til det, så det er jo positivt. Men, så er det engang slik, at barna også legger merke til, at tjukke folk kan man le av, bloggere kan man kalle horer, og en lang rekke andre ting kan man kødde med, uten at det skjer lignende reaksjoner. 

Barn tar etter de voksne, og lærer seg at hets og ren ondskapsfull sjikane ikke er så farlig alltid, her mener jeg man kan gjøre noe med problemet ved å slå hardere ned på all form for ren ondskapsfull sjikane og hets. 

Det er også slik at det siste ikke utelukker det første, men favner mye bredere.

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Alle typer hets har sine unike egenskaper.   Rasistiske meninger har blitt brukt for folkemord, massemord og slaveri:  Så vidt jeg vet finnes det ikke en KKK gruppe eller politiske organisasjoner mot feite folk

Det gjør det ikke verre enn hets mot feite i seg selv, men det viser at utfordringene med feite diskriminering er annerledes enn  utfordringene med rasisme. Utfordringene og løsninger er ulike fordi problemene og årsakene er ulike.

Godt innlegg, men jeg tror også innenfor rasisme og hatparagrafen så er problemene og årsakene ulike. Noe er rasisme, altså av den ideologiske typen, men mye er nok også bare drittsekkoppførsel der man ønsker å såre, og vet akkurat hvordan man skal såre, ved å bruke det man vet mottakeren finner motbydelig.

Om man gjør slikt mot en overvektig er det "null reaksjoner", gjør man det ovenfor en minoritet er det full fyr i teltet. 

Det nærmeste jeg kommer til ditt øverste poeng må være Pol Pot og hans slakting av folk med briller fordi de tilsynelatende var intelligente, en fordom som folk den dag i dag også er reell.  Men det er vel ikke sammenlignbart på noen måte 

Endret av Baranladion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Skremmende hvor mange som forsvarer rasisme. Men jeg er egentlig ikke overrasket. Man får jo bare bekreftet hvor stor ulempe det er å ha feil farge, selv i Norge, hvor alle påstår de er så inkluderende og tolerante. Vel, tolerante overfor rasisme er det åpenbart mange som er. 

Et snev av rasisme tror jeg ligger i de fleste, godt blandet med fremmedfrykt. Når det oppstår slåsskamper mellom folk i distriktene bare fordi de kommer fra nabodalen så sier det seg vel selv at det ikke automatisk er greit med mørkhudede som har en helt annen kulturell ballast i tillegg. Hvordan er det forresten å være hvit i det landet som du har genene dine fra, kanskje ikke greit å være kristen eller homofil/transvestitt heller kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rogernen skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det forresten å være hvit i det landet som du har genene dine fra, kanskje ikke greit å være kristen eller homofil/transvestitt heller kanskje?

Det vet jeg like lite som deg om. Her understreker du egentlig bare poenget mitt om å føle på utenforskap og å ikke passe inn. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (20 minutter siden):

 

Om man gjør slikt mot en overvektig er det "null reaksjoner",

 

Hva har dette problem å gjøre med rasisme sine unike problemer/årsaker/løsninger?    Det er mange andre urettferdigheter vi kunne snakke om også, men kanskje det blir bedre å diskutere i en annen tråd slik at de unike årsakene/problemene /mulige løsninger kan diskuteres?

Mitt inntrykket er at dette ofte diskuteres i hovedsak til å angripe anti rasister som hyklere, ikke til å diskutere løsninger for dette problemet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (18 minutter siden):

Hva har dette problem å gjøre med rasisme sine unike problemer/årsaker/løsninger?    Det er mange andre urettferdigheter vi kunne snakke om også, men kanskje det blir bedre å diskutere i en annen tråd slik at de unike årsakene/problemene /mulige løsninger kan diskuteres?

Mitt inntrykket er at dette ofte diskuteres i hovedsak til å angripe anti rasister som hyklere, ikke til å diskutere løsninger for dette problemet.

Er ikke en stor del av løsningen på rasismen, å skape aksept og respekt, i tillegg til å normalisere? Når samfunnet aksepterer og normaliserer hets mot noen grupper, og slår hardt ned på andre, så jobber du bare med den biten av problemet som gjelder det man slår hardt ned på. Ville ikke en bedre løsning være å sette fokus på hets som helhet? 

Vi fortelled de facto våre barn nå, at rasisme må du ikke finne på å gjøre, men du kan fint angripe andre. Hvis vi forteller våre barn at det ikke er greit å angripe noen, så jobber du bedre. 

At vi en periode nå, har et ekstremfokus på antirasisme er greit og nødvendig, men på sikt så må man jo jobbe med rotårsaken, som er at vi mennesker tillater oss å slenge ondsinnet drit mot folk. 

Hvis jeg har formulert meg på en slik måte at det virker som jeg ønsker å få antirasister til å fremstå som hyklere, så beklager jeg det, det er ikke meningen, jeg er bare usikker på om vi angriper problemet på riktig måte. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Er ikke en stor del av løsningen på rasismen, å skape aksept og respekt, i tillegg til å normalisere? Når samfunnet aksepterer og normaliserer hets mot noen grupper, og slår hardt ned på andre, så jobber du bare med den biten av problemet som gjelder det man slår hardt ned på. Ville ikke en bedre løsning være å sette fokus på hets som helhet? 

Vi fortelled de facto våre barn nå, at rasisme må du ikke finne på å gjøre, men du kan fint angripe andre. Hvis vi forteller våre barn at det ikke er greit å angripe noen, så løser du begge deler. 

At vi en periode nå, har et ekstremfokus på antirasisme er greit og nødvendig, men på sikt så må man jo jobbe med rotårsaken, som er at vi mennesker tillater oss å slenge ondsinnet drit mot folk. 

Jeg mener disse problemer er unike og ikke løses på samme måte.  Hvert problem krever utdannelse av problemene og hvert problem er unik.    Å kreve bare at ingen hetser løser ikke problemet fordi det endrer ikke årsaken til hetsen, det bare tvinger folk å holde kjeft.

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Jeg mener disse problemer er unike og ikke løses på samme måte.  Hvert problem krever utdannelse av problemene og hvert problem er unik.  

Så hvordan skal denne hatparagrafen på lang sikt bidra til løse problemet med rasisme? Jeg tror nemlig den også kan ha motsatt effekt, spesielt dersom tilfellene blir trivielle nok, noe jeg dessverre tror kan bli en realitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Så hvordan skal denne hatparagrafen på lang sikt bidra til løse problemet med rasisme? Jeg tror nemlig den også kan ha motsatt effekt, spesielt dersom tilfellene blir trivielle nok, noe jeg dessverre tror kan bli en realitet. 

Du løser ikke problemet med strenge regulering i seg selv uten å angripe årsakene til hetsen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (20 minutter siden):

på sikt så må man jo jobbe med rotårsaken, som er at vi mennesker tillater oss å slenge ondsinnet drit mot folk. 

Det er vel flere ting på en gang her.

1. Folk mener ting om andre mennesker på bakgrunn av gruppetilhørighet som vi kollektivt har kommet fram til er uakseptable. Dvs, ingen vet hva du egentlig tenker eller kan kreve at du tenker på den ene eller den andre måten, men vi jobber aktivt for at barna skal tenke at det ikke er greit å mene at mennesker som elsker noen av samme kjønn er bedre eller dårligere mennesker enn folk som elsker noen av det annet kjønn. Når voksne agerer eller snakker på måter som (vi mener) avslører at de har tankesett som vi finner uakseptable så slås det ganske hardt ned på. Sosialt og juridisk.

2. Folk sier mye rart. Fordi mennesker er impulsive, sinte, såret, ruset, hevngjerrige, smålige, patetiske og mye annet rart. Jeg har sagt ting jeg angrer på. Til dem jeg er mest glad i. Det betyr ikke at jeg hater dem eller sånne som dem, men at jeg er et høyst feilbarlig menneske, og noen ganger reagerer på måter som jeg gjerne skulle ha vært foruten.

Noen ganger kan man være i tvil om vi snakker om 1 eller 2. Noen kan si noe motbydelig, og mottakeren kan bli såret eller skremt. Men hvor dypt stikker det? Avslører utsagnet at vedkommende mener at noen menneske-«raser» er mindre verdt enn andre? Eller var han en drittsekk i gjerningsøyeblikket (evt i litt for mange tilsvarende øyeblikk)? Skal vi «måle» hvor såret mottakeren ble, og dele ut straff eller «straff» ut fra det, eller skal vi bare prøve å vurdere krenkelsens «størrelse» uavhengig av mottakerens mening og identitet?

3. Skal vi ha et samfunn hvor det er lov å banne? Hvor det er lov å kalle lensmannen for «hestkuk»? Har det noen verdi å tillate slike utsagn, og taper vi noe om vi forbyr dem og straffer dem som bryter forbudet?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (20 minutter siden):

Det vet jeg like lite som deg om. Her understreker du egentlig bare poenget mitt om å føle på utenforskap og å ikke passe inn. 

 

Ja, det er veldig kjedelig at ikke alle føler seg inkludert i samfunnet, men vær forsiktig med å stemple folk som rasister. Ekte rasister finnes det lite av og det er ingen grunn til å tro at Atle er det. At han sa at hun ikke tilhørte på en bar kan være fordi en muslim ofte ikke oppsøker en plass hvor det serveres alkohol, trenger ikke være noe mer alvorlig en det, men at han er en drittsekk mot flere i fylla har han vel bevist. Jeg jobber selv med to norsk-somaliere og har ikke noe problem med det, sa heller ingenting når de rakket ned på oss andre på julebordet for at vi spiste ribbe og drakk alkohol, jeg greier å se bort fra sånne kommentarer dersom det er noe som bare kommer unntaksvis, Gi folk litt slakk, ingen er perfekte og vi kan gjøre ting som vi ikke skjønner hvordan andre opplever.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nokre som ser ut til å meine at ein skal sjå på rasisme som noko som er isolert frå generell mobbing, sjikane eller trakassering. Dette er eg ueinig i, og eg meiner at ein ikkje kan diskutere rasisme utan også å nemne andre former for mobbing og utanforskap. Skal ein finne årsaker til rasisme slik at den kan førebyggjast må ein sjølvsagt sjå på det som kjenneteiknar rasisme, men ein må også sjå den store altomfattande samanhengen som også inkluderer mobbing og trakassering. På same måten er digital mobbing ein del av eit større problem, og ein får ikkje løyst det problemet utan at ein også tek tak i den "gammaldagse" mobbinga.

Dei som blir mobba kan vere folk som skil seg ut på ein eller annan måte. Ofte kan det også liggje misunnelse bak. Dette kan også vere tilfelle med rasisme, som ved jødeforfølginga før- og under krigen. Jødane vart som kjent ikkje forfølgde fordi dei ikkje var tilpasningsdyktige, snarare tvert imot. Ofte vil det vere slik at den eller dei som mobbar sjølv har problem eller har blitt mobba sjølv. Mobbing kan vise seg i form av sosial utfrysing, og gruppepress/sosial kontroll kan gjere det vanskeleg å vere venn med mobbeofferet og/eller bryte ut og ta avstand frå mobbinga.

Problemet med mobbing løyser ein ved å skape aksept for at folk er ulike. Mangfald og det at folk har ulike sider må sjåast på som positivt, som ein ressurs i staden for som eit problem. Det er heilt naturleg at born legg merke til at den og den er feit, tynn, brun i huda, snakkar "rart" (f.eks. ein annan dialekt), har briller, er klønete, er skuleflink, har eit "rart" slektsnamn osv. Ingen er fødde som rasistar. Ein viktig del av oppdraginga blir då å lære opp borna til å inkludere og til å seie frå dersom nokon blir mobba eller haldne utanfor. Det skal ikkje vere "kult" å utøve mobbing. Det same gjeld i vaksenlivet, ein må fremje inkludering og tore å seie frå når nokon blir behandla urettferdig eller blir sett utanfor. Eg meiner elles også at ein del av problemet er at vi lever i eit samfunn der det ofte blir sett som eit ideal at alle skal vere mest mogeleg like. Eit samfunn som ikkje tolererer ulikheit blir eit fattigare samfunn. Eit eksempel er dersom born i barnehagen ikkje kan feire jul fordi det er born der som ikkje er kristne. Då blir desse borna etter mi meining dårleg rusta for den verkelege verda. Løysinga må heller vere å fremje mangfald f.eks. ved at barnehagen feirar jul, men også ramadan. Ved at borna lærer om- og tek del i kvarandre si feiring vil ein fremje inkludering, og ein vil samstundes motvirke rasisme.

Til slutt må ein også nemne at det finst folk som ikkje greier å skilje mellom etnisitet eller opphav og styresmaktene/regimet eller organisasjonar i dei landa dei stammar frå, kjem frå eller rett og slett berre blir assosierte med på bakgrunn av etnisitet og/eller religion. Eksempel er når norske jødar blir tillagt ansvar for Israel sin okkupasjonspolitikk, når muslimar blir bedne om å ta avstand frå terror eller når russarar i Norge blir bedne om å ta avstand frå Putin og krigen mot Ukraina. Jøde, muslim, russar eller ukrainar er som regel noko som ein er, og då er det etter mi meining direkte ufint å be dei om å ta avstand frå noko som dei på ingen måte har noko med eller noko ansvar for. Ein kan tenkje seg til korleis dette må opplevast for dei dette gjeld. Om dei markerer avstand er dette bra, men då må det komme som eit initiativ frå dei sjølv. Det var flott å sjå norske muslimar slå ring om norske jødar etter terror i Danmark, og like flott å sjå norske jødar slå ring om norske muslimar etterpå. Ofte er det slik at ein skjemmest over å vere norsk, men i slike høve blir ein litt stolt over at dette skjedde i Norge. Uansett, så er poenget at det må inn med morsmjølka å skilje mellom sak og person, og at ein ikkje må tilleggje folk meiningar dei ikkje har, verken på grunn av hudfarge, etnisitet, nasjonalitet, religion eller kva det måtte vere.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, ITtraktor said:

Skremmende hvor mange som forsvarer rasisme. Men jeg er egentlig ikke overrasket. Man får jo bare bekreftet hvor stor ulempe det er å ha feil farge, selv i Norge, hvor alle påstår de er så inkluderende og tolerante. Vel, tolerante overfor rasisme er det åpenbart mange som er. 



Med respekt, ITtraktor, så er dette noe du bringer opp veldig ofte, altså dette med å ha feil hudfarge og hvor jævlig det er, og det virker nok mest som projisering synes jeg. Det er ingen her som tviler på at rasisme eksisterer og at det er noe dritt, eller synes det Antonsen gjorde var greit, men man også skille mellom skadelig rasisme, og idiotiske ting fulle folk sier. Barn og fulle folk mobber alle. Det er ikke noen unskyldning, men det er en greie som skjer. Jeg ble sist mobbet i en Kiwi-butikk på mandag selv, av noen 10-12 åringer. Når vedkommende faktisk ikke er rasist, og i tillegg legger seg flat, så er det unødvendig å straffeforfølge, og direkte motbydelig å hugge hodet av vedkommende i offentlig gapestokk. Som om det å si noe dumt i fylla er det verste man kan gjøre i livet. Antonsens mangeårige partner i både business og komedie er forøvrig Golden. Golden er da født på Guadeloupe i Sør-Amerika, og er svart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Det er ingen her som tviler på at rasisme eksisterer og at det er noe dritt, eller synes det Antonsen gjorde var greit, men man også skille mellom skadelig rasisme, og idiotiske ting fulle folk sier. Barn og fulle folk mobber alle.

Et springende punkt her er vel hvorvidt Antonsen:

1. Sa noe idiotisk i fylla uten å være rasist

2. Litt for ofte sier idiotiske ting i fylla (av ukjent årsak)

3. Av fulle folk får man sannheten - rusen lot oss få innblikk i noe ved Antonsens indre vesen som vi ikke liker

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (9 timer siden):

Sant. Var ikke meningen å avfeie dine synspunkter. Men jeg synes kanskje hele debatten sporer litt av. 

Fair enough.

Men en betydelig del av avsporingen de siste sidene har bestått av å framstille sammenligninger med andre typer hets som en bevisst avsporing. De som ikke sier det man vil er falsk, dobbeltmoralsk, hyklerske, bruker Sovjetiske propaganda-teknikker.

I mine øyne så er det helt fair å sammenligne hets mot feite med hets mot etnisiteter. Ikke for å gjøre det greit å hate mørke mennesker, men for å gjøre bevisst på mekanismene bak at vi noen ganger er skeptiske til «andre», at vi lar oss forlede av en eller annen gruppetilhørighet til å tro eller mene noe om et annet menneske som det er dårlig grunnlag for. Og for å se om universale verdier (som: «ikke hets naboen din») er så universale som man kanskje ønsker å tro. Eller om vi alle er åpne for å hetse eller undertrykke, vi er bare selektive mhp hvem vi hakker på?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan lett se for meg at det Antonsen sa til Ali er noe han også ville sagt til sin mangeårige venn Golden. Det er ikke sikkert Antonsen faktisk MENER at Ali er for mørkhudet til å være på utestedet. Det virker for meg snarere som hans grove sans for humor.

Men så klikker selvfølgelig alle i vinkel så fort noe slikt nevnes fordi det er the current year og politikerne våre har bestemt at det skal være ulovlig å påpeke at folk har forskjellig melanininnhold. For rase eksisterer nemlig ikke vitenskapelig, men rasisme er forbudt. Okay then ;)

Det var en gang det var forbudt å nekte guds eksistens også, selv om ingen har noen bevis for at gud er reell. Nå er det også forbudt å nekte for folks individuelle fantasi mtp. kjønn, dersom noen vil lage seg en egen kjønnsidentitet. Men dette er emner for en annen tråd. Vil bare vise til parallell. §185 er og blir en idiotisk og vag lov som kan brukes til hva som helst og per i dag også brukes høyst selektivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...