Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

10 minutes ago, ITtraktor said:

Er man feit kan man slanke seg, verre når man har feil farge. Ikke mye å gjøre med det dessverre. Dere med riktig farge skjønner ikke hvordan det er å alltid føle seg anderledes og utenfor. Man blir kanskje ikke latterliggjort som "kjærlighetsobjekt", men totalt oversett, da de med riktig farge blir foretrukket. 

Skal du ta fram det at du ikke finner kjæreste i hver eneste innlegg omtrent? Du får de samme svarene som du fint ignorerer. Hudfargen din er syndebukken hver gang. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (13 timer siden):

Om dette stemmer, tyder det på at vi trenger enda mer fokus på rasisme. Det kan virke som mange er litt rasister innerst inne - ofte ubevisst, og at det kan komme til utløp i fylla eller på en dårlig dag.

Holdninger som er i samfunnet og som man må ta et oppgjør med.

Jeg synes det er litt langt å dra det ved si at Atle Antonsen er frekk i fylla er et samfunsproblem. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Magnus Devold var med Antonsen: – Jeg ble helt paff
https://www.nrk.no/norge/magnus-devold-var-med-antonsen_-_-jeg-ble-helt-paff-1.16181634

Sitat

Komiker Magnus Devold var med Atle Antonsen på Bar Boca da Antonsen skal ha kommet med rasistiske ytringer mot Sumaya Jirde Ali.

I et innlegg på Instagram natt til onsdag skriver Devold at han ble helt paff og reagerte med vantro.

Han skriver at han kom til bordet en stund etter de andre, og at han derfor ikke fikk med seg innholdet i samtalen mellom Antonsen og Ali, før Antonsen skal ha sagt «Du er for mørk til å være her»

Sitat

– Jeg ble helt paff, forstod ingenting av hvorfor han kunne si noe sånt, og reagerte kun med vantro, skriver Devold.

– Etterpå, ute på fortauet, har Maria og jeg en samtale med Sumaya og hennes venninne. Der beklaget jeg at jeg ikke reagerte før andre gangen det ble sagt, skriver Devold.

https://www.instagram.com/stories/magnusdevold/2972498829349812682/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er litt langt å si at Atle Antonsen er frekk i fylla er et samfunsproblem. 

Atle Antonsen var ikke bare frekk i fylla, han var grovt rasistisk. Det er en stor forskjell.

Det illustrerer et samfunnsproblem.

ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Det var knutinh som tok opp dette med kjærlighetsobjekt. 

Knutinh tar alltid opp helt andre ting enn trådens tema for å vri diskusjonene over på helt andre ting og underspille rasisme som problem, som for eksempel fedme slik som gjøres på forrige side. Det er bedre å ignorere whatboutismen tenker jeg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Atle Antonsen var ikke bare frekk i fylla, han var grovt rasistisk. Det er en stor forskjell.

Det illustrerer et samfunnsproblem.

Knutinh tar alltid opp helt andre ting enn trådens temaer for å vri diskusjonene over på helt andre ting, som for eksempel fedme slik som gjøres på forrige side. Det er bedre å ignorere whatboutismen tenker jeg.

Rasisme er et samfunnsproblem.
Hets/diskriminering/stigmatisering av vanskeligstilte grupper er et samfunnsproblem.
Hets/diskriminering/stigmatisering av overvektige er et samfunnsproblem.
Hets/diskriminering/stigmatisering av mennesker generelt, er et samfunnsproblem.

Samfunnsproblemet er at enkelte folk ikke klarer å oppføres seg som folk, og hvordan vi som samfunn skal håndtere dette. Hetser man noen for noe de ikke kan noe for eller gjøre noe med, så bør det reageres likt, uavhengig av om vedkommende har minoritetsbakgrunn eller ikke.  Hetser man noen, så bør det altså være en risiko for at det er sterke reaksjoner, det er høyst personlig hva som virkelig kan oppleves som sårende. Hets, mobbing, forskjellsbehandling osv er ting som tar livet av folk, eller fører til veldig dårlig livskvaltiet. 

Hvis vi ser på Atle da, så reageres det ikke særlig da han truer med vold og drap i en privat melding, reaksjonene var ihvertfall rimelig milde ift når han er skikkelig ufin mot en mørk dame.  På bakgrunn av begge disse hendelsene, burde han få kjenne kraftige reaksjoner og folk bør ta avstand fra han, til han klarer å vise anger og endrer denne oppførselen.  Hvis reaksjonene kun kommer pga siste hendelse, så er vi litt på feil vei. 

Alternativet er, at vi som samfunn kan holde på med drapstrusler og hets mot alle andre grupper enn minoriteter, uten at det får noen særlig konsekvens, og at det først er nå han angriper en spesifikk gruppe det liksom skal være alvorlig nok til å tas tak i. 

Jeg opplever dog ikke at denne utviklingen i feil retning er helt reel, usaklig hets av folk er en greie som virkelig er på vei ut, og det er bra. 

Atle er en komiker jeg liker veldig godt, men han klarer ikke oppføre seg, driver med alvorlige trusler og hatkriminalitet og fortjener sterke reaksjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det vel kommet frem at Atle har en tendens til å bli ufin og å mobbe andre når han får litt "innabords". Egentlig applauderer jeg at Ali ikke bare lot det passere, alle skulle vært like tøffe. Hvorvidt Atle faktisk er en rasist eller om han mer generelt har en hang til drittsekk-oppførsel vet jeg ikke noe om, men mannen får lære å oppføre seg eller holde seg hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 time siden):

Skal du ta fram det at du ikke finner kjæreste i hver eneste innlegg omtrent? Du får de samme svarene som du fint ignorerer. Hudfargen din er syndebukken hver gang. 

Men han har jo helt rett. Det å vær hvit, eller til nøds en slags "hollywood" afrikansk-sort, er en kjempefordel for mannfolk på datingmarkedet.

Sammenlignet med arabere, østasiater, indere osv. Kvinnene vurderer knapt nok kinesere elle vietnamesere som kjæreste-emner. De er ikke etterspurt i det hele tatt på tinder engang. Og dette kommer på toppen av folks naturlige trang til å "date innen sin egen (rase)gruppe". 

Jeg oppfattes som hvit nok til at jeg har kjempedraget i Sør korea, Japan, Brasil, og naturligvis hele afrika. Statusen som medfølger "riktig" type hud, høyde, ansikt, øyenfarge kan ikke undervurderes. Dette skyldes dog at kvinner er besatt av en manns status, ikke hans personlighet. Ikke så mye vi menna kan gjøre med dette. Mørkere kvinner står i kø for å date meg de gangene jeg er på reise i disse landene. Det eneste hinderet er at kvinner noen ganger er lege, kirurg eller advokat og da synes at en stakkar med min undervisningsbaserte profesjon ikke er hot stuff. 

Unner ingen å ha en av de (rase)utseende kvinner pleier å forkaste. Det er nok å se på tinder. Asiatiske kvinner er de mest ettersøkte, mens asiatiske menn er de minst ettersøkte gruppene. Dette er reelt, og ganske så interessant.  
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
curiousone skrev (20 minutter siden):

Nå har det vel kommet frem at Atle har en tendens til å bli ufin og å mobbe andre når han får litt "innabords". Egentlig applauderer jeg at Ali ikke bare lot det passere, alle skulle vært like tøffe. Hvorvidt Atle faktisk er en rasist eller om han mer generelt har en hang til drittsekk-oppførsel vet jeg ikke noe om, men mannen får lære å oppføre seg eller holde seg hjemme.

Stor fuckings drittsekkrasist mann som herjer rundt og dytter på folk i kokainrus. Spiller ingen rolle, han har vist sitt sanne ansikt, og den er stygg og ekkel. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Atle Antonsen var ikke bare frekk i fylla, han var grovt rasistisk. Det er en stor forskjell.

Det illustrerer et samfunnsproblem.

Jeg er sterkt uenig!

Akkurat denne saken, samt Bernt Hulsker sin sak, viser vel at dette IKKE er et samfunnsproblem?

Hadde dette IKKE blitt tatt alvorlig av politi/påtalemyndighetene SÅ hadde vi hatt et samfunnsproblem! At enkeltindivider driter seg ut og må ta konsekvensene av det, er et sunnhetstegn for samfunnet, ikke et problem!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (Akkurat nå):

Jeg er sterkt uenig!

Akkurat denne saken, samt Bernt Hulsker sin sak, viser vel at dette IKKE er et samfunnsproblem?

Hadde dette IKKE blitt tatt alvorlig av politi/påtalemyndighetene SÅ hadde vi hatt et samfunnsproblem! At enkeltindivider driter seg ut og må ta konsekvensene av det, er et sunnhetstegn for samfunnet, ikke et problem!

Rasisme er et samfunnsproblem. Punktum.

Se bare på all den grove rasismen og annen hets Ali har mottatt det siste døgnet i kommentarfeltene og på Facebook fordi hun valgte å komme ut med dette og anmelde saken. Eller alle bortforklaringene og forsøkene på å formilde dette.

Ellers enig i at det er et sunnhetstegn at det reageres kraftig på disse rasistiske episodene, og at ryggmarksrefleksen til samfunnet er fordømmelse. Det har skjedd en utvikling her, og det er bra.

Men jeg tror dessverre det er mørketall og at mange slike episoder ikke anmeldes.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Knutinh tar alltid opp helt andre ting enn trådens tema for å vri diskusjonene over på helt andre ting og underspille rasisme som problem, som for eksempel fedme slik som gjøres på forrige side. Det er bedre å ignorere whatboutismen tenker jeg.

Du er ikke lite frekk.

Se gjerne på tråden som startet diskusjonen/

Denne posten svarte Attib på, og jeg svarte på svaret hans. Hvis du vil ignorere meg så er du hjertelig velkommen til det. Hvis du har tenkt å snakke til meg eller om meg så foretrekker jeg et minimum av etterretterlighet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (33 minutter siden):

Jeg er sterkt uenig!

Akkurat denne saken, samt Bernt Hulsker sin sak, viser vel at dette IKKE er et samfunnsproblem?

Hadde dette IKKE blitt tatt alvorlig av politi/påtalemyndighetene SÅ hadde vi hatt et samfunnsproblem! At enkeltindivider driter seg ut og må ta konsekvensene av det, er et sunnhetstegn for samfunnet, ikke et problem!

Helt enig! 

Blir som å si at gruppevoldtekter er et samfunnsproblem. Ja, medias og politiet dekning av dette er kritikkverdig, men samtidig blir dette tatt hånd om av rettsapparatet. Samme som med ran og spredning av nakenbilder på nett, så er også dette noe som blir håndtert av rettsvesenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (19 timer siden):

...og det verste av alt er at dei rundt han ikkje reagerte og prøvde å stanse han. Her har alle eit ansvar for å seie ifrå.

No viser det seg at det iallefall var ein som reagerte. Bra!

Sitat

Komiker Magnus Devold var sammen med Atle Antonsen (53) på bar da Antonsen skal ha sagt til forfatter Sumaya Jirde Ali (24) at hun er for «mørkhudet til å være der».

Ali har anmeldt Antonsen for hatytringer.

Devold skriver på Instagram at han ble «vitne til en fæl situasjon».

Han skriver at han ønsker å presiere hva det var han fikk med seg av hendelsen.

– Jeg kom til bordet en stund etter de hadde satt seg og fikk derfor ikke med meg noe av tonen eller innholdet i samtalen før Atle, for meg ut av det blå, sa «Du er for mørk til å være her».

– Jeg ble helt paff, forstod ingenting av hvorfor han kunne si noe sånt, og reagerte kun med vantro, skriver komikeren.

Devold sier at han konfronterte Antonsen og sa «Det der er ikke greit å si».

Han skriver at han ikke fikk med seg noen fysisk konfrontasjon. Han sier han og kjæresten Maria Stavang snakket med Ali utenfor baren etterpå hvor han beklaget at han ikke sa i fra før den andre gangen Antonsen kom med uttalelsen.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/magnus-devold-forstod-ingenting.JK8BOz7G0?utm_source=share-btn

Redigert: Ser no at dette allereie er nemnt i tråden.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Kommentar i VG: Det skjer for ofte.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/bgOLmA/det-skjer-for-ofte

Opplevinga er nok ikkje så heilt ulik for dei som blir mobba av ulike årsaker, og/eller som får kommentarar fordi dei er tjukke o.l.

Mobbing er eit stort samfunnsproblem. Er mobbing eller trakassering i tillegg rasistisk er ikkje problemet mindre alvorleg.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Du er ikke lite frekk.

Se gjerne på tråden som startet diskusjonen/

Denne posten svarte Attib på, og jeg svarte på svaret hans. Hvis du vil ignorere meg så er su hjertelig velkommen til det. Hvis du har tenkt å snakke til meg eller om meg så foretrekker jeg er minimum av folkeskikk.

-k

Det var ikke jeg som nevnte deg først.

Uten å gjøre deg til eneste syndebukk så er whataboutisme og lite villighet til å sette seg inn i problemet et klassisk trekk i diskusjoner om rasisme. Innleggene dine i mange tråder, og flere andres i denne tråden inneholder konstant surrealistiske sammenligninger for å omgå de reelle problemstillingene og spille ned det som er aktuelt, og som i denne trådens tema er rasisme i Norge hvor hendelsen på denne baren diskuteres.

Atib Azzad kom med argumentet at rasisme er spesielt ille fordi det er dehumaniserende, og da spesielt grov rasisme som at man ikke er velkommen i samfunnet man tilhører fordi man er en minoritet. Jeg synes svarene dine deretter er såpass godt illustrerende for whataboutisme-problemet der du drar inn venstresida, feite folk, Frp-velgere, hvite menn at jeg bare viser til innleggene herfra:

https://www.diskusjon.no/topic/1876813-rasisme-i-norge/?do=findComment&comment=26531356

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Det var ikke jeg som nevnte deg først.

Uten å gjøre deg til eneste syndebukk så er whataboutisme og lite villighet til å sette seg inn i problemet et klassisk trekk i diskusjoner om rasisme. Innleggene dine i mange tråder, og flere andres i denne tråden inneholder konstant surrealistiske sammenligninger for å omgå de reelle problemstillingene og spille ned det som er aktuelt, og som i denne trådens tema er rasisme i Norge hvor hendelsen på denne baren diskuteres.

Atib Azzad kom med argumentet at rasisme er spesielt ille fordi det er dehumaniserende, og da spesielt grov rasisme som at man ikke er velkommen i samfunnet man tilhører fordi man er en minoritet. Jeg synes svarene dine deretter er såpass godt illustrerende for whataboutisme-problemet der du drar inn venstresida, feite folk, Frp-velgere, hvite menn at jeg bare viser til innleggene herfra:

https://www.diskusjon.no/topic/1876813-rasisme-i-norge/?do=findComment&comment=26531356

Hvis Attib kan argumentere for hvorfor rasisme er spesielt problematisk så kan selvsagt jeg argumentere for at det ikke er det.

At du føler at du må styrke argumentene dine ved å dra inn Amerikanske mote-ord gjør ikke noe fra eller til.

Hvis slike sammenligninger blir for vanskelige for deg så er det fullt mulig å delta i andre diskusjoner eller å be en moderator om å vurdere posten min.

 

Det å klage om «whataboutisme» ved enhver rimelig sammenligning er et like stort problem som de som aktivt prøver å stoppe diskusjoner ved å kaste inn «what about…». I begge tilfeller så later det til å være vanskelig for de involverte å konkludere om sammenligningen er «rimelig» og om den er nevnt med «good faith».

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Hvis Attib kan argumentere for hvorfor rasisme er spesielt problematisk så kan selvsagt jeg argumentere for at det ikke er det.

At du føler at du må styrke argumentene dine ved å dra inn Amerikanske mote-ord gjør ikke noe fra eller til.

Hvis slike sammenligninger blir for vanskelige for deg så er det fullt mulig å delta i andre diskusjoner eller å be en moderator om å vurdere posten min.

Whataboutisme er en velkjent argumentasjonsteknikk med utspring i sovjetisk propaganda. Vi har vel ikke et godt ord for det på norsk, meg bekjent.

For å bruke en av disse sammenligningene, f.eks. "det Russland gjør i Ukraina er fælt, men hva med det USA gjorde i Vietnam?" er ikke et særlig relevant spørsmål i tråden om krigen i Ukraina.

Jeg kritiserer argumentasjonsteknikken din og mener den er erketypisk for å spille ned rasisme og vri diskusjonen over på andre problemstillinger.

Argument lignende "rasisme er ille, men hva med at deler av venstresida har problemer med hvite menn på 50" er ikke en måte å diskutere denne hendelsen og rasisme som holder helt vann, mener jeg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...