Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (Akkurat nå):

Så godt som hvert eneste ord i den lange tiraden. Jeg gidder ikke å forsvare hvorfor jeg betrakter slikt som ekstremistisk svada mer enn jeg behøver å forklare hvorfor nazisme og IS-ideologien er ekstremistisk svada. Hvis du mener det er fornuftig så deg om det.

Jeg tenker bare at det blir en bedre diskusjon her inne hvis man begrunner og argumenterer for hvorfor man mener at noe er ekstremistisk og fantasier. Spesielt hvis det er slik at du mener at det Ida Jackson skrev er på linje med nazisme og IS, som jo er en ganske så kraftig påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Subara said:

Temaet for diskusjonen er Rasisme i Norge? med et spørsmålstegn etter. Det er bare oss hvite som kan velge om vi vil forholde oss til rasismebegrepet skriver Ida Jackson, siden vi aldri har kjent det på kroppen selv.

https://idajackson.no/2020/06/04/jeg-er-rasist/?fbclid=IwAR1tvDpEje1jx5t6fjkAXuncHVNUQrqpKE6m6wlq6cDY4s-Bo9u_O_RKZUA

Maken til vrøvl på den websiden der. Hun begynner med å erklære at leseren er rasist. Javel?
Deretter sier hun at vitser er rasistske. 
Alt er rasistisk ifølge henne. 
Tull fra ende til annen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne
Snikpellik skrev (14 timer siden):

Jeg tenker bare at det blir en bedre diskusjon her inne hvis man begrunner og argumenterer for hvorfor man mener at noe er ekstremistisk og fantasier. Spesielt hvis det er slik at du mener at det Ida Jackson skrev er på linje med nazisme og IS, som jo er en ganske så kraftig påstand.

Nei, må jeg forklare hvorfor det er rasistisk å komme med kollektive anklager om at etterkommere av norske husmenn og fiskere har skyld i slaehvandel på et annet kontinent for 300 år sidenpå grunn av hudfargen? At et kollektivt Norge har skyld i politivold på andre siden av Atlanterhavet på grunn av hudfargen? At jeg er en del av et rasistisk problem i den AMERIKANSKE politietetaten fordi min bokyhylle i mitt eget forbannede hjem ikke er "rasekvotert" til å passe hennes preferanser? At folk kollektivt har skyld i hva en psykopat i USA gjør ene og alene på grunn av den man er født som? Eller må jeg kommentere hele detteanti-intellektuelle mølet? Det er tydeligvis rasisme å betrakte noen som individer i denne nye "antirasismen". Nå er du rasist om du ikke kollektivt deler folk inni grupper. Man er ikke lenger et individ, men en hudfarge. Kollektivisme altså - med andre ord - EKSTREMISME. Vi er jammen tilbake i middelalderen mentalt og knapt nok der.

En gang var visst alle jøder skyldige i å ha drept Jesus i følge noen, selv jøder som levde 2000 år senere. Samme type primitiv kollektivistisk tankesett gjør seg gjeldende i hippe og kule kretster hvor man posere sin dyd. Sånn. Fornøyd med svaret?

Nå har det vært et nytt politidrap i USA. Har jeg og mesteparten av det norske folk skyld i det også? Sannsynligvis ifølge denne logikken.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (På 13.6.2020 den 19.38):

I dag er mørkhudede godt etablert i det norske samfunnet. Mennesker med mørk hud er å se hvor enn man drar, og jeg tror derfor de er godt integrert. Jeg tror også at det de i dag opplever er mere mobbing enn rasisme. Det de mørke presenterer i VG f.eks., kan flere andre grupper mennesker relatere til. Mennesker med hjelpemidler, mennesker med kroppslige unormaliteter, mennesker med sykdommer, mennesker som er "rare", mennesker med uvanlig/moderne stil, menneskelig med annen legning enn heterofili osv. 

Mange er det. Men vi må spørre de det gjelder. Jeg mener at å være født med mørk hudfarge kan være en utfordring og kommer i tillegg til andre ting man kan være rammet av eller utsatt for. Man trenger sterkere rygg i møte med omverdenen, feks ved jobbsøking. Det begynner å bli bedre, bla pga kvotering i arbeidslivet, noe som også har vært brukt for å oppnå likestilling mellom kjønnene.

Mange arbeidsgivere har ikke rasistiske holdninger når de diskriminerer, noen har det helt klart, for andre er det mer ubevisste ideer om at de ansetter de som ligner en selv mest. Men det ender opp som diskriminering og reduserer menneskers muligheter (lederen for Antirasistisk senter. NRK Radio Verdibørsen 13. juni).

Morromann skrev (På 14.6.2020 den 9.29):

At et kollektivt Norge har skyld i politivold på andre siden av Atlanterhavet på grunn av hudfargen?

Jeg synes ikke vi skal gå rundt å føle skyld for andres handlinger på den andre siden av jordkloden. Det vi derimot kan gjøre er: hvis vi ser noen bli utsatt for rasistisk sjikane, feks på bussen, er å velge om vi vil sitte stille og ikke si noe eller gripe inn. Bruke vår posisjon til å være et medmenneske (lederen for Antirasistisk senter). Heldigvis skjer ikke dette så ofte i Norge som i USA eller feks i Sør-Afrika (andre får korrigere), men vi hører om hendelser i media eller fra venner med en annen hudfarge. De beskriver rasismen slik den utarter seg i Norge.

Når jeg treffer en person med mørk hud og rastafletter som ligner på Bob Marley, tenker jeg umiddelbart på at han røyker cannabis og er kriminell. Jeg snakker for meg selv og er ikke stolt av det. Siden det er meg bevisst, kan jeg jobbe med holdningene mine for ikke å være forutinntatt i møte med nye mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

 

Når jeg treffer en person med mørk hud og rastafletter som ligner på Bob Marley, tenker jeg umiddelbart på at han røyker cannabis og er kriminell. Jeg snakker for meg selv og er ikke stolt av det. Siden det er meg bevisst, kan jeg jobbe med holdningene mine for ikke å være forutinntatt i møte med nye mennesker.

Javel, deg om det. Jeg personlig passer mine egne saker og går ikke rundt og har noen formeninger om noen jeg kommer over på gata eller på bussen, men nå er ikke jeg en sånn sladrekjerring som går rundt og tenker eller antar noe som helst om folk rundt meg.  Jeg mener at det er noe mannfolk ikke gjør.Jeg har annet å bedrive tiden til og på en offenltig plass, spesielt nå under en pandemi er det å holde avstand det eneste jeg fokuserer på. At du går rundt og "gosspier" med deg sjøl om folk du går forbi er DITT problem og ikke mitt.

Forøvrig liker jeg Bob Marley, kun på grunn av musikken. Har ingen formening eller bryr meg ikke om livet til de som lager bra musikk da.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

 

Når jeg treffer en person med mørk hud og rastafletter som ligner på Bob Marley, tenker jeg umiddelbart på at han røyker cannabis og er kriminell. Jeg snakker for meg selv og er ikke stolt av det. Siden det er meg bevisst, kan jeg jobbe med holdningene mine for ikke å være forutinntatt i møte med nye mennesker.

Jeg tenker nok at det er en ganske fredelig fyr som liker å ta seg litt jazztobakk og har god musikksmak! 

Men ser jeg noen mørke innvandrerungdommer som i gruppe går løs på en person for å ta mobilen osv - så tenker jeg også at de nok er kriminelle. Men jeg skal jobbe med holdningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Mr_Spock said:

Men ser jeg noen mørke innvandrerungdommer som i gruppe går løs på en person for å ta mobilen osv - så tenker jeg også at de nok er kriminelle. Men jeg skal jobbe med holdningene.

Det er like så mye samfunnet som må jobbe opp mot innvandrerungdom for å forhindre at det skapes voldelige gjengmiljø. Det er ikke uten grunn at du har fordommer mot innvandrerungdom som går i gjenger for å si det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig, etter to uker med de mest hysteriske innlegg som kun er kopi-lim fra amerikanske aktivister kommer fornuftige og balanserte innlegg til pressen som setter ting i perspektiv og minner om at Norge og USA er to fundamentalt forskjellige land og at debatten i Norge må tas innenfor en norsk kontekst som dette av Cathrine Sandnes:

https://www.dagbladet.no/kultur/rasismens-metoo/72561691

Likte det siste hun skriver om at vi ikke trenger å importere den amerikanske identitetsideologien hvor vi deler menneskeheten inn i de som tenker "riktig" og de som tenker "feil". Følger at denne debatten nå er ved veis ende etter to uker og at utbruddet av amerikansk "woke" var et kortvarig blaff og at nå som sommeren setter inn går det i glemmeboken. Som regel er det de fornuftige og balanserte som dukker opp i slutten av debatten og som får siste ord etter et par uker med hysteriske utbrudd.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (7 minutter siden):

Jeg har en del bekjente som nesten er blitt rasistiske av at innvandrere får alt i henda når de kommer her. De blir rett og slett misunnelig eller sjalu over at de får alt i henda mens vi som allerede bor her må jobbe ræva av oss for det samme. 

Om det så er en del misforstått toleranse som gjør at nyankomne innvandrergrupper mottar fordeler som langtboende ikke får er ikke det innvandrernes skyld. Ligger noe tilgjengelig tar man imot. Den skylden må rettes mot patroniserende politikere og byråkrater som føler at de driver u-hjelpsarbeide med innvandrere, en praksis som både er patroniserende og gir mennesker feil forventinger til hvordan det skal være. Men det ansvaret må man legge på politikerne, ikke innvandrerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (24 minutter siden):

Jeg har en del bekjente som nesten er blitt rasistiske av at innvandrere får alt i henda når de kommer her

Denne tankegangen er forståelig. Men når man kommer til landet med to tomme hender må man få alt i henda. Når man har blitt integrert klarer man seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Subara said:

Denne tankegangen er forståelig. Men når man kommer til landet med to tomme hender må man få alt i henda. Når man har blitt integrert klarer man seg selv.

Det at man blir integrert og skal klare seg selv er jeg helt enig men har sett utallige ganger her jeg bor folk som har vært her i 10+ år og aldri lærer språk eller jobber mens pakker fra Zalando renner inn hver andre dag ? Det blir litt rart :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
1 hour ago, Subara said:

Når jeg treffer en person med mørk hud og rastafletter som ligner på Bob Marley, tenker jeg umiddelbart på at han røyker cannabis og er kriminell.

Denne tenkemåten er biologisk nedfelt i mennesker (og dyr) gjennom hundretusener av år. Alle tenker slik, dvs. at en plasserer ukjente individer i grupper. Hvilken gruppe de ulike plasseres i (aka. hvilken fare de utgjør) er erfaringsbasert innenfor ens egen krets.

1 hour ago, Subara said:

Siden det er meg bevisst, kan jeg jobbe med holdningene mine for ikke å være forutinntatt i møte med nye mennesker.

Det er et fint tiltak så lykke til.

Imidlertid er dette vanskelig å gjennomføre fordi vi mennesker mangler metoder for å tenke individuelt om folk en ikke kjenner, fremmede blir helt naturlig plassert i grupper. Det er slik vi mennesker er, altså forutintatte på et vis. Det har å vurdere ukjente har vært viktig faktor for å kunne overleve (som art).

Samme prinsipp benyttes om også andre arter, f.eks. Rotweiler = farlig = frykt. Vi vurderer individet først når vi kjenner det.

Gruppetenkingen kan naturligvis slå "feil" begge veier. Noen ganger blir en "rasistisk", andre ganger perpleks (aka. "jeg nekter å tro at den kjekke unge kjendisen har voldtatt noen").

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 4.6.2020 den 9.51):

Malerifaen: "Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir kalt rasist!"

Også Malerifaen: Klandrer innvandrere og intet-etniske for vold og kriminalitet, ikkje pga bevis, men pga eigne følelser.

Jeg er i Oslo med jevne mellomrom, og maken til større narkotikamarked på åpen gate skal man leke lenge etter.

Sist jeg gikk av toget på Oslo S og skulle forflytte meg til Oslo City ble jeg stoppet 5 ganger av ikke-etniske nordmenn som ville selge meg stoff. De første som stoppet meg stod 5 meter unna politiet, og politiet kunne se de små posene de holdt frem med hasj i, men gjorde ingenting.

Jeg kan ikke vise til statistikker over noe som helst, men når politiet er på hilseavstand med åpenlys narkohandel og lar det skje (fordi det er så mye av det regner jeg med), så vil jeg absolutt kunne si meg enig i påstanden "fylt til randen med kriminalitet". Når mengden kriminalitet blir større enn et politiapparat sin evne til å håndheve loven, så må det vel kunne klassifiseres som alvorlig?

Er du uenig i dette?

Igjen, jeg har ingen statistikker å fremlegge, men ikke ett av menneskene som har prøvd å selge meg narkotika i Oslo har hatt hvit hud. Selv er jeg overhodet ikke rasist, og jeg vet at min erfaring som jeg forteller om her selvfølgelig ikke viser hele bildet. Det kan være like mye kriminalitet blant hvite, men kanskje mindre åpenlyst eller lignende. Ergo, er ikke innvandrere nødvendigvis mer kriminelle enn nordmenn, men hvis du mener at de ikke er det må du gjerne finne noe statistikk på dette du da :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Denne tankegangen er forståelig. Men når man kommer til landet med to tomme hender må man få alt i henda. Når man har blitt integrert klarer man seg selv.

Nei det må man slett ikke. Det er en fullstendig vanvittig og patroniserende tankegang som klientifiserer mennesker fremfor å gjøre dem til likeverdige borgere i samfunnet. Denne tankegangen er i aller høyeste grad mye mer rasistisk enn alt det vrøvlet som renner inn i kronikker om dagen om alt som angivelig er rasistisk. Nordmenn som emigrerte fikk aldri noe som helst i hendene men måtte jobbe for det. Det er veldig mange innvandrere som også deler denne tankegangen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

Nei det må man slett ikke. Det er en fullstendig vanvittig og patroniserende tankegang som klientifiserer mennesker fremfor å gjøre dem til likeverdige borgere i samfunnet. Denne tankegangen er i aller høyeste grad mye mer rasistisk enn alt det vrøvlet som renner inn i kronikker om dagen om alt som angivelig er rasistisk. Nordmenn som emigrerte fikk aldri noe som helst i hendene men måtte jobbe for det. Det er veldig mange innvandrere som også deler denne tankegangen.

Nordmenn som emigrerte fikk mye i hendene deres- gratis mark for jordbruk.  De fleste erfarte ingen rasisme og det tok et par generasjoner til å integrere seg fordi de ville bevare deres språk og kultur   Tenk på det! Innvandrere som vil isolere seg på småbyer og bondegårder og snakke norsk på skolene og kirkene!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homestead_Acts

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (25 minutter siden):

Nordmenn som emigrerte fikk mye i hendene deres- gratis mark for jordbruk.  De fleste erfarte ingen rasisme og det tok et par generasjoner til å integrere seg fordi de ville bevare deres språk og kultur   Tenk på det! Innvandrere som vil isolere seg på småbyer og bondegårder og snakke norsk på skolene og kirkene!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homestead_Acts

Ja takk, du jeg kjenner meget godt til historien om Homestead Acts så du behøver ikke å servere meg noen link til en Wikipedia-artikkel. Dessuten fortsatte nordmenn å emigrere flere tiår etter at Homestead Act ble opphevet uten at de ble tildelt noe gratis. Den holdningen enkelte har at mørkhudede må spesialbehandles fordi samfunnet angivelig er så farlig for dem og at de må behandles som skjøre gjenstander er per definisjon rasistisk - the Racism of Lowe Excpectations

https://en.wiktionary.org/wiki/racism_of_low_expectations

En slik holdning er patroniserende og en hån mot alle hardt arbeidende innvandrere som deltar i samfunnet vårt på like premisser som oss andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...