Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (3 timer siden):

Å sette ting i perspektiv er alltid relevant. Jeg kan jo like så godt spørre hva et drap i USA har med dette å gjøre? For det er ji i kjølevannet av dette at vi nå har fått en #RasismeToo-bølge i Norge hvor alt plutselig er rasisme.

Å sette ting i FEIL perspektiv dog, blir ganske ufruktbart.. Generaliserting basert på eit fåtalls kronikker blir også feil.. Drapet i USA har allt med rasisme å gjere. Rasisme bryr seg ikkje om landegrenser, og rasisme finnes også i norge.. Du kan synst det er eit i-lands problem å snakke om rasismen i norge, men debatten er viktig, sjøl om det er krig i eit annet land...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (30 minutter siden):

En rase begår ikke rasisme mot en annen rase. Rasistiske individer er rasistiske mot individer de ikke liker. 

Rasisme er å sjå på andre mennesker som mindre verdt, basert på hudfarge, etnisitet, religion, kultur, opprinnelse eller land. Jødene under andre verdenskrig opplevde å bli sett på som mindre verdt på grunn av etnisitet, kultur, opprinnelse...

Slaveriet i USA og andre land, for 200 år siden såg på Afrikanere som mindre verdt pga, hudfarge, etnisitet, kultur, opprinnelse og land..

Eg er dog eining i din første setning. Ein rase begår ikkje rasisme mot en annen rase. Folk, individer eller grupper er rasistiske mot andre individer eller folkegrupper.. Men din andre setning, mangler litt.. "Rasistiske individer er rasistiske mot individer de ikke liker, basert på hudfarge, etnisister, kultur, opprinnelse, land, religion"

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å si det slik: amerikanske begreper vil bli mindre og mindre relevante. USA går til grunne, de vil ikke gå til grunne, de gjør det NÅ mens vi sitter her og krangler på diskusjon.no. Og inn kommer Kina, den nye supermakten og det kan vi bare begynne å forholde oss til nå først som sist. Men vil da noen begynne å snakke om "Han privilige"? Fordi han-kineserne BLIR favorisert i verdens mektigste økonomi. Bare spør tibetanere, uigierer og mongoler. Og vil han-kinesere i Vesten spille en stor rolle når kinesiske korporasjoner etablerer seg steg for steg?

Og for å legge til: jeg har ikke noe imot det. Kineserne er selvdisiplinerte, møysomme og jobber hardt. Det er vår egen skyld om våre egne land ikke klarer å holde tritt og det vil ikke plage meg om vi ser oppkomsten av kinesiske eliteklubber i Vest-Europa. Jeg repsekterer at folk tar ansvar for sitt eget liv.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

"Kulturell rasistisk forbrytelse"....

https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965

Jøss. Snakker om i-landsproblemer og selvsentrert offerdyrking fra meget priviligerte personer i verdens mest vellykkede samfunn. Nei, det er veldig vanskelig å gi noen sympati for slik offerdyrking fra personer som er atskillig mer priviligerte enn meg i samfunnet. Kanskje media burde dempe dette nå. Det kan desverre få motsatt effekt enn det de prøver å få til.

....samtidig selges svarte som slaver på markedet i Libya og slavehandlerne er arabiske militser.

I i-landet Norge sutrer noen priviligerte skuespillere med millionlønn om noen ikke-problemer. Vanskelig på få HOVEDROLLE? De fleste i verden, Norge inkludert har ikke tid eller råd til slike luksusproblemer.

Er vi inne i en bølge av #RasismeToo?

En helt latterlig kommentar av Frk Shumba. Hun klager altså på at hun kun blir castet til "minoritetsroller", altså roller spesifikt skrevet for mørke. Virker ikke som hun forstår at når en historie blir skrevet så er det med en viss type menneske allerede plassert i den rollen og castingen prøver da å finne riktig person til å innta den rollen. Når en historie er skrevet om en barsk fisker i finnmark som mister sjarken sin så løper ikke casting selskapene rundt å prøver å finne en som henne til å ta rollen. Det hadde gitt mer mening om hun heller klaget på at det ble skrevet for få manus med karakterer som passer henne i hovedrollen.

Om man skal ta henne seriøst så ville hun altså ikke hatt problem med at Nelson Mandela ble spilt av en hvit person i en film, med eller uten blackface.. Eller for å ta den lenger en kvinne som skuespiller i en film om Winston churchill.. 

 

 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, scuderia said:

En helt latterlig kommentar av Frk Shumba. Hun klager altså på at hun kun blir castet til "minoritetsroller", altså roller spesifikt skrevet for mørke. Virker ikke som hun forstår at når en historie blir skrevet så er det med en viss type menneske allerede plassert i den rollen og castingen prøver da å finne riktig person til å innta den rollen. Når en historie er skrevet om en barsk fisker i finnmark som mister sjarken sin så løper ikke casting selskapene rundt å prøver å finne en som henne til å ta rollen. Det hadde gitt mer mening om hun heller klaget på at det ble skrevet for få manus med karakterer som passer henne i hovedrollen.

Om man skal ta henne seriøst så ville hun altså ikke hatt problem med at Nelson Mandela ble spilt av en hvit person i en film, med eller uten blackface.. Eller for å ta den lenger en kvinne som skuespiller i en film om Winston churchill..

Det som er helt latterlig er at du ikke evner å lese teksten og ta inn over deg hva hun faktisk forsøker å si. Dette handler selvsagt ikke om rollen som "barsk fisker i Finnmark", men om at i de fleste tilfeller spiller ikke hudfarge en rolle. Likevel blir disse i de fleste tilfeller tildelt hvite skuespillere. Dette handler selvsagt ikke om vond vilje fra de som lager seriene eller filmene, men om helt ubevisste prosesser og unødvendige preferanser.

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

For å si det slik: amerikanske begreper vil bli mindre og mindre relevante. USA går til grunne, de vil ikke gå til grunne, de gjør det NÅ mens vi sitter her og krangler på diskusjon.no. Og inn kommer Kina, den nye supermakten og det kan vi bare begynne å forholde oss til nå først som sist. Men vil da noen begynne å snakke om "Han privilige"? Fordi han-kineserne BLIR favorisert i verdens mektigste økonomi. Bare spør tibetanere, uigierer og mongoler. Og vil han-kinesere i Vesten spille en stor rolle når kinesiske korporasjoner etablerer seg steg for steg?

Og for å legge til: jeg har ikke noe imot det. Kineserne er selvdisiplinerte, møysomme og jobber hardt. Det er vår egen skyld om våre egne land ikke klarer å holde tritt og det vil ikke plage meg om vi ser oppkomsten av kinesiske eliteklubber i Vest-Europa. Jeg repsekterer at folk tar ansvar for sitt eget liv.

Europa ilag med USA vil være sterkere enn Kina i åresvis framover. Men når dei har ein president som aktivt jobber for å isolere seg fra sine allierte, og aktivt jobber for å styrke despoter rundt om i verdenen, vil nok kanskje Kina få sterkere bånd til Europa ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 minutter siden):

Europa ilag med USA vil være sterkere enn Kina i åresvis framover. Men når dei har ein president som aktivt jobber for å isolere seg fra sine allierte, og aktivt jobber for å styrke despoter rundt om i verdenen, vil nok kanskje Kina få sterkere bånd til Europa ja.

USA har samarbeidet med og støttet despoter gjennom hele sin historie; det er velkent for alle andre enn de som ikke har noen hisotirehorisont som går lenger tilbake enn til 2016.

Merkelig hvordan DELER AV  venstresiden plutselig har fått slike varme følelser for hvordan USA angivelig var før 2016; sannheten er at de aldri var Amerika-venner.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Og inn kommer Kina, den nye supermakten og det kan vi bare begynne å forholde oss til nå først som sist. Men vil da noen begynne å snakke om "Han privilige"? Fordi han-kineserne BLIR favorisert i verdens mektigste økonomi. Bare spør tibetanere, uigierer og mongoler. Og vil han-kinesere i Vesten spille en stor rolle når kinesiske korporasjoner etablerer seg steg for steg?

Jeg kjenner en del til kinesisk kultur. De lever litt for seg selv i "midtens rike" uten google og facebook. En stolt og stor nasjon som har klart å bygge opp landet og innføre markedsøkonomi uten hjelp utenifra. Hvis du kommer som hvit til Kina blir du behandlet med stor respekt, mens afrikanere er ikke like populære, så det har de fått med seg.

Pallehysa skrev (12 minutter siden):

Europa ilag med USA vil være sterkere enn Kina i åresvis framover. Men når dei har ein president som aktivt jobber for å isolere seg fra sine allierte, og aktivt jobber for å styrke despoter rundt om i verdenen, vil nok kanskje Kina få sterkere bånd til Europa ja.

Kineserne er veldig glad for at det er Trump som styrer USA. Jo flere dumme valg han gjør, jo bedre for Kinas makthavere.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

USA har samarbeidet med og støttet despoter gjennom hele sin historie; det er velkent for alle andre enn de som ikke har noen hisotirehorisont som går lenger tilbake enn til 2016.

Merkelig hvordan DELER AV  venstresiden plutselig har fått slike varme følelser for hvordan USA angivelig var før 2016; sannheten er at de aldri var Amerika-venner.

Om du går tilbake til 80 tallet ja. Siden har vel USA hatt eit ganske strengt forhold til samtlige despoter. Kva du ellers babbler om venstresiden og "Amerika venner" er for meg uvisst.. Ser ikkje nåke relevans overhodet.. 

USA er som alle andre land. Politikken og "kva USA står for", endrer seg med ledelsen som faktisk styrer til eit gitt tidspunkt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (16 minutter siden):

Om du går tilbake til 80 tallet ja. Siden har vel USA hatt eit ganske strengt forhold til samtlige despoter. Kva du ellers babbler om venstresiden og "Amerika venner" er for meg uvisst.. Ser ikkje nåke relevans overhodet.. 

USA er som alle andre land. Politikken og "kva USA står for", endrer seg med ledelsen som faktisk styrer til eit gitt tidspunkt..

Har vi glemt George Bush junior og hans kriger i Afghanistan og Irak har vi? Har vi glemt Obamas Libyakrig og gjenninnføreslen av slaveri i nevnte land? Hvilken side sto Obama på i den saudi-ledede krigen i Jemen?

1980-tallet?`Reagan iverksatte FÆRRE krigseventyr enn samtlige av hans etterfølgere. Hva er det du fabler om?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (6 minutter siden):

Eg vil ikkje karaktisere det å krige mot despoter, det samme som å "styrke dei"...

Så det at et land er et diktatur rettferigjør å straffe hele befolkningen gjennom bombing, massedrap på sivile og infrastruktur er legitimt fordi "lederne er despoter"? Hva synes befolkningen i de landene om det tro? De fleste er enige om at Irak-krigen var en krigsforbrytelse og det gidder jeg ikke en gang åp diskutere med deg. Nå vet jeg hvor jeg har deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Så det at et land er et diktatur rettferigjør å straffe hele befolkningen gjennom bombing, massedrap på sivile og infrastruktur er legitimt fordi "lederne er despoter"? Hva synes befolkningen i de landene om det tro? De fleste er enige om at Irak-krigen var en krigsforbrytelse og det gidder jeg ikke en gang åp diskutere med deg. Nå vet jeg hvor jeg har deg.

Du må gjerne fylle inn kor eg nåken gang har insinuert dette... Ellers diskutera du kun med deg sjøl...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Subara said:

Jeg kjenner en del til kinesisk kultur. De lever litt for seg selv i "midtens rike" uten google og facebook. En stolt og stor nasjon som har klart å bygge opp landet og innføre markedsøkonomi uten hjelp utenifra. Hvis du kommer som hvit til Kina blir du behandlet med stor respekt, mens afrikanere er ikke like populære, så det har de fått med seg.

Kineserne er veldig glad for at det er Trump som styrer USA. Jo flere dumme valg han gjør, jo bedre for Kinas makthavere.

Både Xi og Putin må storkose seg for tiden. Jeg er sikker på de utveksler vitser om dusten de har plassert i Det Hvite Hus og håper han får fire nye år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...