Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (1 minutt siden):

Journalisten skriver at «det er bred enighet om at neger er rasistisk». Kanskje det er slik i de kretser hvor Dagblad-journalister vanker, men jeg tror ikke at det er bred enighet om det.

Det er nok bred enighet om at noen blir såret av ordet neger (situasjons og avsender-betinget), og at det kan være ufølsomt å bruke det.

I denne posten (inklusive quoten fra deg) så står det f.eks. neger 3 ganger og jeg tviler på at noen blir lei seg pga det.

-k

Litt forskjell på å bruke ordet uten oppfordring og å bruke ordet som et eksempel på hva man ikke bør si.

Ut fra min egen erfaring vil jeg si det er ganske bred enighet i Norge om at å si det er rasistisk, men ja konteksten av hvordan det brukes er viktig.

Om det er gamle viser som inneholder ord som krenker andre så kan man alltids arkivere originalversjonene og oppdatere de til moderne normer om man fortsatt vil synge de. Det er som oftest at krenkende ord har vært krenkende lenge, det var bare mer skjevt maktforhold sosialt før og man kunne si ord som krenket minoriteter uten å egentlig bry seg stort om hva de selv syntes om det.

Andre blir jo ikke krenket i det hele tatt, men spørsmålet blir jo da om hva er regelen og hva er unntaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (8 minutter siden):

Sensurert eller er det kanskje rett og slett det enkle faktum at NRK ikke kan ha den i arkivene på grunn av manglende publiseringsrettigheter? Om et program mangler fra arkivene er det stort sett fordi NRK ikke har visningsrett. NRK "eier" nemlig ikke alt de noensinne har sendt.


Harald Eia sier at grunnen til at det ikke ligger ute er at noen av intervju-objektene fant det såpass belastende at det ikke var å anbefale for liv og helse.

-k

Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

Har du noe som helst dokumentasjon som tyder på at påstanden om at NRK ikke kan ha den i arkivene på grunn av manglende publiseringsrettigheter? Harald Eia selv har tilbakevist dette i podcasten til Wolfgang wee. Eia jobbet i NRK når denne ble laget og det var ikke en ekstern produksjon. Om det er rettigheter til feks musikken el. så hadde 90% av arkivet til NRK blitt tatt vekk.

Så hvorfor ble Hjernevask fjernet?

Nei, jeg har ikke dokumentasjon på det men jeg har ikke dokumentasjon på det motsatte heller. Men jeg vet at publiseringsrettigheter er et komplisert tema og det er flere programmer NRK har laget de siste 10 årene ihvertfall de ikke kan ha liggende grunnet nettopp dette. Og selv om NRK har produsert programmet er det ofte i samarbeid med private produksjonsselskaper som også har sitt å si; jeg kjenner ikke så mye til sånt, men jeg vet at det er komplisert. Har Harald Eia selv sagt at NRK har rettigheter til programmet? Jeg vet ikke, kjenner ikke til detaljene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
atleape skrev (Akkurat nå):

Ut fra min egen erfaring vil jeg si det er ganske bred enighet i Norge om at å si det er rasistisk,

Der får vi bare være uenig.

Noen trekker dessverre ingen grense mellom ufølsomhet og rasisme. Dvs «du sårer meg. Jeg har mørk hud. Du er rasist».

Man kan selvsagt velge å innføre en slik bruk av termene rasisme og rasist, men det er upresist og gjør at vi mister et begrep som tidligere dekket personer som ville holde Norge fritt for brune mennesker.

-k

 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Der får vi bare være uenig.

Noen trekker dessverre ingen grense mellom ufølsomhet og rasisme. Dvs «du sårer meg. Jeg har mørk hud. Du er rasist».

Man kan selvsagt velge å innføre en slik bruk av termene rasisme og rasist, men det er upresist og gjør at vi mister et begrep som tidligere dekket personer som ville holde Norge fritt for brune mennesker.

-k

 

Ja vi får være uenige der, men om man betegner hele folkeslag som et ord som bare beskriver fargen og ikke deres kulturelle etnisitet eller opphav så er det i mitt hode mer enn bare ufølsomhet. 

Å bruke begrepet mer bredt er ikke nødvendigvis noe negativt og vi mister ikke begrepet. Det handler ikke bare om folk som vil holde landet homogent, men også om hvordan man oppfatter sin likemann. Bruker man begreper som er viden akseptert å være nedsettende om store folkemengder så vil man gradvis tilegne seg idèen om man man selv er verdt mer enn de. Selv om man ikke mener det eller er klar over det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Morromann said:

Nei, jeg har ikke dokumentasjon på det men jeg har ikke dokumentasjon på det motsatte heller. Men jeg vet at publiseringsrettigheter er et komplisert tema og det er flere programmer NRK har laget de siste 10 årene ihvertfall de ikke kan ha liggende grunnet nettopp dette. Og selv om NRK har produsert programmet er det ofte i samarbeid med private produksjonsselskaper som også har sitt å si; jeg kjenner ikke så mye til sånt, men jeg vet at det er komplisert. Har Harald Eia selv sagt at NRK har rettigheter til programmet? Jeg vet ikke, kjenner ikke til detaljene.

Eia selv har bekreftet at det er en ren NRK produksjon. Som vist over så sier Eia at NRK har selv-sensurert seg selv pga av belastningen programmene har for "noen" av de involverte. Altså man er med i en dokumentar hvor man sier så mye dumt at man i ettertid angrer. At dette er nok til å få fjernet en hel sesong høres merkelig ut.

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Eia selv har bekreftet at det er en ren NRK produksjon. Som vist over så sier Eia at NRK har selv-sensurert seg selv pga av belastningen programmene har for "noen" av de involverte. Altså man er med i en dokumentar hvor man sier så mye dumt at man i ettertid angrer. At dette er nok til å få fjernet en hel sesong høres merkelig ut.

 

Vel, noen av de intervjuede var, hva kan man si? Veldig unge trans/opererte som også man forstår at er sårbare i forhold til sitt miljø og sin identitet..

Først vil man kanskje hjelpe andre i samme situasjon og forskingen. Når hjernevask eksploderer og blir verdens-relevant i fagmiljøet, så er det ikke like morsomt...

Tenk på all hat fra høyresiden og fra kristenradikale som en kjønnsoperert gutt kan bli utsatt for. Hatbrev, drapstrusler og annet festlig for en ungdom.

Forskerne er jeg ikke like bekymret for, men klart det er ikke morsomt å virke dum og bli uthengt for hele verden....

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå har det i politikken blitt veldig relevant, der høyreradikale, kristenradikale og hærlige folk som Kari Jaquesson går imot vitenskap og hetser operasjon av barn...

Barna må jo få ha sin mening, særlig de som er tvekjønnet. Er ikke så morsomt å vokse opp som tvekjønnet........

Om det hadde vært en perfekt verden uten fordommer og full aksept for at en jente med pupper fikk lov til å ha fra naturen penis og vagina og bryster og dusje med jentene så hadde det vært noe helt annet.

Men der er vi absolutt ikke!!!

 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Nå har det i politikken blitt veldig relevant, der høyreradikale, kristenradikale og hærlige folk som Kari Jaquesson går imot vitenskap og hetsee operasjon av barn...

Barna må jo få ha sin mening, særlig de som er tvekjønnet. Er ikke så morsomt å vokse opp som tvekjønnet........

Om det hadde vært en perfekt verden uten fordommer og full aksept for at en jente med pupper fikk lov til å ha fra naturen penis og vagina og bryster og dusje med jentene så hadde det vært noe helt annet.

Men der er vi absolutt ikke!!!

 

Og dit håper jeg vi aldri kommer at det skulle være naturlig å ha en slik person i dusjen med deg. Ellers takk. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Og dit håper jeg vi aldri kommer at det skulle være naturlig å ha en slik person i dusjen med deg. Ellers takk. 

^ My point exactly...

Verden er dum, så barn må opereres....

Seriøst om de ikke skal opereres så må de få egen kjønnsnøytral dusj på skolen.

Jeg skulle ønske haterne kunne fått idømt tvekjønn selv og føle hvor gøy hatbrev og hetsing er....

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

^ My point exactly...

Verden er dum, så barn må opereres....

Seriøst om de ikke skal opereres så må de få egen kjønnsnøytral dusj på skolen.

Jeg skulle ønske haterne kunne fått idømt tvekjønn selv og føle hvor gøy hatbrev og hetsing er....

De aller fleste hetser ikke eller sender hatbrev. Du får det til å virke som det er enormt mange transkjønnete som alle har haugevis med trusler og hat. Det er forsåvidt forskjell på det og seriøse diskusjoner rundt denne problematikken. 

Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Skal vi se, hvor festlig er det for en jente med penis, vagina og pupper å dusje med gutta i ungdomsskolen???

Jeg nevner dette fordi jentene i militæret fikk et helvete husker jeg.....

Hvordan er det mulig å ha både penis og vagina? Har du vagina er du ei jente. Har du penis er du gutt. Simple as. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

De aller fleste hetser ikke eller sender hatbrev. Du får det til å virke som det er enormt mange transkjønnete som alle har haugevis med trusler og hat. Det er forsåvidt forskjell på det og seriøse diskusjoner rundt denne problematikken. 

Alle de som har turt å stå fram i Norge HAR nevt lassevis av hatbrev og klager....

Isfjellet er mye større enn det som har kommet ut i medier.

Ting som -Gud hater deg, du er ekkel. Hold deg hjemme osv...

Lenke til kommentar
Just now, Gouldfan said:

Alle de som har turt å stå fram i Norge HAR nevt lassevis av hatbrev og klager....

Isfjellet er mye større enn det som har kommet ut i medier.

Ting som -Gud hater deg, du er ekkel. Hold deg hjemme osv...

Alle som står offentlig fram uavhengig av hvem dem er eller hva de står for får ofte massevis av hatbrev og klager. Sånn er det bare desverre. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Det er fullt mulig, er mange som har dette, og det er for disse som operasjon kan være aktuelt..

Hermafroditt kalles det.. han i hjernevask VAR av disse...

Hermafroditt er en ekstrem sjelden genetisk abnornalitet. Du konstruerer en problemstilling som ikke eksisterer i virkeligheten. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Hermafroditt er en ekstrem sjelden genetisk abnornalitet. Du konstruerer en problemstilling som ikke eksisterer i virkeligheten. 

https://sml.snl.no/hermafrodittisme_-_hos_mennesket

Ja det er sjeldent. Men det forekommer.. Det at det er sjeldent, gjør det ikke enklere for de få det gjelder......

Og det er ikke så sjeldent at ikke flere av disse lever i Norge.

Den siste mer forekommende varianten gjør det ikke mindre konfliktfylt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...