Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Mr.Duklain skrev (42 minutter siden):

Det interessante er jo i bydeler i Oslo med høy innvandrer andel så er det faktisk enda flere som ville flyttet om det kom mer somaliere. Av de som spurte var det 49% som ville flyttet. 

Påstanden din at det fantes nesten ingen rasisme mot ikke hvite ekskluderte ikke rasisme fra andre etniske grupper enn etniske norske.  Nå har du tall som sier at nesten halvparten av somalieren erfarer diskriminering.  Det er langtfra en bagatell

Det som er intersannt er din interesse på rasisme blant etniske grupper som har lite makt til å utføre noe annet enn sporadisk rasisme mot individer, sjelden systemisk undertrykkelse og forskjellsbehandling på jobben, bosted, politiet, politikkere osv..

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (12 timer siden):

Fra 2020-

«Hvis det flyttet inn mange med bakgrunn fra [Somalia/Pakistan/Polen/Sverige] i nabolaget, ville jeg vurdere å flytte»

45% hvis de har Somalisk bakgrunn

24% hvis de har polsk bakgrunn

13% hvis de har Svensk bakgrunn

https://www.imdi.no/contentassets/27ea58bb112041f4af11db0d5802fc79/holdninger-til-innvandring-integrering-og-mangfold-i-oslo.pdf

Jeg bor i Norge bl.a. fordi jeg tror at Norsk kultur har mye for seg. Jeg ville være tilbakeholden med å flytte til en bydel som ble dominert av en radikalt forskjellig kultur.

Hvis det gjør meg til en «rasist» så må vi vel konkludere med at du også er en rasist som velger å bo i USA heller enn Haiti eller Saudi Arabia?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 timer siden):

Påstanden din at det fantes nesten ingen rasisme mot ikke hvite ekskluderte ikke rasisme fra andre etniske grupper enn etniske norske.  Nå har du tall som sier at nesten halvparten av somalieren erfarer diskriminering.  Det er langtfra en bagatell.

Jeg skrev interessant fordi det å kunne leve med folk lik sin kultur er noe mange ønsker. Somalisk kultur og norsk kultur er veldig forskjellig. Det at man søker seg til sine egne er veldig vanlig, og ikke rasisme. 

Det at somaliere føler seg diskriminert på boligmarkedet er ikke det samme som at de blir det. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

Jeg bor i Norge bl.a. fordi jeg tror at Norsk kultur har mye for seg. Jeg ville være tilbakeholden med å flytte til en bydel som ble dominert av en radikalt forskjellig kultur.

Hvis det gjør meg til en «rasist» så må vi vel konkludere med at du også er en rasist som velger å bo i USA heller enn Haiti eller Saudi Arabia?

-k

Henger garanter mye med andre nordmenn også :p

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (29 minutter siden):

Det at somaliere føler seg diskriminert på boligmarkedet er ikke det samme som at de blir det. 

Det at gutter føler seg diskriminert på skolebenken er ikke det samme som at de "blir det" avhengig av hvordan vi definerer det å bli diskriminert. Men det at de evt opplever å bli det er i seg selv grunn nok til å diskutere temaet. På en åpen og lite dogmatisk måte.

Føler de lokale på Geilo seg diskriminert på boligmarkedet når kjøpesterke familier fra Bærum kjører inn med SUV-ene sine og kjøper de beste tomtene for å bruke dem 4 uker i året mens de lokale med sine lønninger må kjøpe noe nært veien eller utenfor sentrum, og i beste fall får jobbe med å installere strøm eller måke snø på hyttefeltene? Kanskje?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nedslående rett og slett.

Undersøkte om nordmenn flest er rasister. Det satte fyr på kommentarfeltene
https://khrono.no/undersokte-om-nordmenn-flest-er-rasister-det-satte-fyr-pa-kommentarfeltene/704894

Sitat

(...) I Norge ga litt over 20 prosent uttrykk for at de trodde på gammeldags, biologisk rasisme. Samtidig svarte 67 prosent at noen kulturer er overlegen andre kulturer.

Ingen andre nasjoner var i nærheten av å vise slik bred oppslutning om å mene at noen kulturer er overlegne. I Sverige var det tilsvarende tallet 42 prosent, mens det i Frankrike var 27 prosent.

Sitat

Norway was an interesting case. Here, few in the sample endorsed biological racism, but more than two thirds (67%) endorsed the belief in cultural superiority. The theory of cultural racism would claim that this result for Norway implied that the Norwegian sample was among the most racist ones included in the present research. Only in Portugal did the sample in a similar manner endorse one of the three items; in Portugal, 68% endorsed the belief that ‘some races or ethnic groups are born harder working’. The belief in cultural superiority was also frequently endorsed in Denmark (61%), but less often in other countries with strong social cohesion, such as Sweden (42%), Finland (40%) and the Netherlands (43%).

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14616696.2022.2059098

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (25 minutter siden):

Det at gutter føler seg diskriminert på skolebenken er ikke det samme som at de "blir det" avhengig av hvordan vi definerer det å bli diskriminert. Men det at de evt opplever å bli det er i seg selv grunn nok til å diskutere temaet. På en åpen og lite dogmatisk måte.

Føler de lokale på Geilo seg diskriminert på boligmarkedet når kjøpesterke familier fra Bærum kjører inn med SUV-ene sine og kjøper de beste tomtene for å bruke dem 4 uker i året mens de lokale med sine lønninger må kjøpe noe nært veien eller utenfor sentrum, og i beste fall får jobbe med å installere strøm eller måke snø på hyttefeltene? Kanskje?

-k

Dette er helt sant, og ja det er det jeg diskuterer. Som jeg skrev så betyr ikke det at man føler seg diskriminert at man blir diskriminert. Det er nok flere faktorer som spiller inn slik som hvor man ønsker å bo. Ja, de lokale på Geilo kan føle seg diskriminert når de rike fra Bærum kjøper de beste tomtene og bygger svære hytter. Men det er ikke det samme som å si at de fra Bærum diskriminerer de lokale. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

(...) I Norge ga litt over 20 prosent uttrykk for at de trodde på gammeldags, biologisk rasisme. Samtidig svarte 67 prosent at noen kulturer er overlegen andre kulturer.

Ingen andre nasjoner var i nærheten av å vise slik bred oppslutning om å mene at noen kulturer er overlegne. I Sverige var det tilsvarende tallet 42 prosent, mens det i Frankrike var 27 prosent.

Jeg syns det er ekstremt at så folk mener at enkelte kulturer ikke er overlegne andre jeg. Er ikke den en helt naturlig ting å tenke da, at feks en egen kultur er bedre enn noen av de andre? Alternativt, hvem vil påstå at "alle kulturer er like bra"? Høres ut som et ekstremt uærlig utsagn å komme med? 

"Ehh.. nei, ingen kulturer er overlegne, den nord-koreanske kulturen er like bra som den norske"

Endret av Baranladion
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Nedslående rett og slett.

Tenker du at absolutt alle kulturer er like gode? At Trump-velgerene har like fornuftige ønsker for verden som en moderat Svenske? At den Norske skolen egentlig er like bra som den Finske? At Kinas politikk med å skyte kriminelle og opposisjonelle med en kule er like bra som Norges form for straff?

Hvis ingen kulturer er bedre enn andre så stiller du deg vel helt åpen til å endre kulturen i Norge i vilkårlig og radikal retning? Forbud mot abort? Steining av annerledestenkende? Gå tur med hunden uten hundepose?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lovendring blir vurdert: Vil gi grunnlag for å utvise de som har giftet seg for å få oppholdstillatelse i Norge

Sitat

«AnneMa» (62) og Dündar (28) fikk avslag på søknaden om familiegjenforening fordi UDI mener det er sannsynlig at Dündar giftet seg for å få oppholdstillatelse i Norge. Nå vurderes en lovendring som også vil gi grunnlag for utvisning av de som har giftet seg for å få opphold.

Ja, det er stor aldersforskjell. Som om hun ikke vet sitt eget beste.

Sitat

Et høringsnotat i Justis- og beredskapsdepartementet, foreslår å fastsette i Utlendingsloven at det er grunnlag for utvisning når utlendingen har inngått et omgåelsesekteskap som et «bevisst og grovt forsøk på å skaffe seg urettmessig opphold i riket»

Videre står det skrevet i notatet det «kan foreligge et omgåelsesekteskap selv om det også har vært andre, mer underordnede motiver for å inngå ekteskapet.»

Lovverket strammes inn med det nye begrepet "omgåelsesekteskap". Proformaekteskap er visst ikke dekkende nok. Dette rammer par med ærlige hensikter.

Sitat

– Jeg opplever det hele som frekkhetens nådegave, og de får ikke lov til å mene noe. En mening er privat, og et land kan ikke mene noe, siden de har lover og regler å forholde seg til. De mener jo faktisk at jeg er for gammel, og at han ikke kan elske meg, forteller AnneMa til God morgen Norge.

 Innskrenking av nordmenns rett til flerkulturelle ekteskap. Er proformaekteskap utvidet med "omgåelsesekteskap" i andre land?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snikpellik said:

Samtidig svarte 67 prosent at noen kulturer er overlegen andre kulturer.

Er ikke så sikker på at det kan kalles rasisme. Det er ikke noe særlig tvil om at vi verdsetter deler av vår kultur langt høyere enn andre. Vi bor i et stabilt demokratisk land, med gode sikkerhetsnett for alle våre borgere, og nyter av stor personlig frihet. Det er rart om ikke de fleste setter mer pris på det enn hva vi ser i andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Jeg syns det er ekstremt at så folk mener at enkelte kulturer ikke er overlegne andre jeg. Er ikke den en helt naturlig ting å tenke da, at feks en egen kultur er bedre enn noen av de andre? Alternativt, hvem vil påstå at "alle kulturer er like bra"? Høres ut som et ekstremt uærlig utsagn å komme med? 

Du må se svarene i undersøkelsen i konteksten til nettopp undersøkelsen. Norge skiller seg ekstremt ut fra resten av landene på spørsmålet om vi synes noen kulturer er overlegne andre. Vi er det eneste landet hvor ja på spørsmålet er over 50%, og atpåtil er det godt over. Dette indikerer at nordmenn mener vår kultur er overlegen andre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Er ikke så sikker på at det kan kalles rasisme.

Ikke jeg heller. Det er nettopp om det spørsmålet linkes opp til rasisme som studien jeg lenket til forsøker å finne ut av.

Undersøkelsen kom til at hele 20% av nordmenn gir uttrykk for at de tror på gammeldags, biologisk rasisme. Det er et ekstremt nedslående tall. Noen av de som mener rasisme ikke er så farlig kaller jo iblant Norge for "blant verdens minst rasistiske land". Om vi er det, så har vi likevel litt av en utfordring for å si det sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Du må se svarene i undersøkelsen i konteksten til nettopp undersøkelsen. Norge skiller seg ekstremt ut fra resten av landene på spørsmålet om vi synes noen kulturer er overlegne andre. Vi er det eneste landet hvor ja på spørsmålet er over 50%, og atpåtil er det godt over. Dette indikerer at nordmenn mener vår kultur er overlegen andre.

ja... og er det unaturlig all den tid vi er ett av verdens aller beste land å bo i, og har en ekstremt stor grad av velferd... Er det rasistisk å mene at det vi gjør her, og måten vi gjør det på her er riktig? Kan det ikke like gjerne indikere at vi ikke er rasistiske, siden vi verdsetter det å ta inn og hjelpe feks flyktninger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Ikke jeg heller. Det er nettopp om det spørsmålet linkes opp til rasisme som studien jeg lenket til forsøker å finne ut av.

Undersøkelsen kom til at hele 20% av nordmenn gir uttrykk for at de tror på gammeldags, biologisk rasisme. Det er et ekstremt nedslående tall. Noen av de som mener rasisme ikke er så farlig kaller jo iblant Norge for "blant verdens minst rasistiske land". Om vi er det, så har vi likevel litt av en utfordring for å si det sånn.

"Norge skilte seg klart ut. Én av fem i flertallsbefolkningen ga uttrykk for å tro på tradisjonell biologisk rasisme, et i europeisk sammenheng ganske lavt tall, men to av tre (67 prosent) uttrykte tro på kulturell overlegenhet."

Så er jeg også enig i at 20% som mener tror på gammeldags biologisk rasisme er høyt, men hvem er disse 20%? Vi har vel en ganske gammel befolkning, der holdninger og lærdom er annerledes enn for de yngre generasjonene feks. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (14 minutter siden):

Er ikke så sikker på at det kan kalles rasisme. Det er ikke noe særlig tvil om at vi verdsetter deler av vår kultur langt høyere enn andre. Vi bor i et stabilt demokratisk land, med gode sikkerhetsnett for alle våre borgere, og nyter av stor personlig frihet. Det er rart om ikke de fleste setter mer pris på det enn hva vi ser i andre land.

Støttes. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

ja... og er det unaturlig all den tid vi er ett av verdens aller beste land å bo i, og har en ekstremt stor grad av velferd... 

Jeg synes det blir en veldig svak link mellom "er vår kultur overlegen andre" og hvordan vi styrer landet. Det kunne vært interessant med spørsmål om styresett osv.

Sverige og Danmark er land vi i aller høyeste grad vi kan sammenligne oss med, men de har helt andre resultater enn oss i undersøkelsen. Så hvorfor det er så forskjellig er det neste spørsmålet.

Innbyggerne i nabolandene har åpenbart ikke like høye tanker om seg selv/egen kultur som vi har her i Norge. Jeg tror det kan føre til en grobunn for rasisme for noen (f.eks. Listhaugs retorikk "innvandrere truer norske verdier og kultur" og hva den retorikken fører til), men studien kommer til at denne linken er svakere i Norge enn i andre land. 

Sitat

Er det rasistisk å mene at det vi gjør her, og måten vi gjør det på her er riktig?

Nei, skjønner ikke helt hvorfor det skulle gjøre det.

Baranladion skrev (6 minutter siden):

Så er jeg også enig i at 20% som mener tror på gammeldags biologisk rasisme er høyt, men hvem er disse 20%? Vi har vel en ganske gammel befolkning, der holdninger og lærdom er annerledes enn for de yngre generasjonene feks. 

Ja, det er skremmende. Hele 2/10 av befolkningen, over en million nordmenn tror på biologisk rasisme. Vi får håpe det endrer seg over tid med nye generasjoner ja.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 timer siden):

Jeg bor i Norge bl.a. fordi jeg tror at Norsk kultur har mye for seg. Jeg ville være tilbakeholden med å flytte til en bydel som ble dominert av en radikalt forskjellig kultur.

Så sier SNL-

Den andre hovedformen for rasisme, kulturrasismen, legger større vekt på kultur og motstand mot å blande kulturer og religionersammen. Kulturrasismen antar at individer er forutbestemt av sin kulturelle bakgrunn og at nasjoner og samfunn bare kan være i harmoni med seg selv når de er kulturelt ensartede heller enn flerkulturelle. Kulturblanding vil ifølge en slik oppfatning uunngåelig føre til destabilisering og konflikt.

 

Sitat

Hvis det gjør meg til en «rasist» så må vi vel konkludere med at du også er en rasist som velger å bo i USA heller enn Haiti eller Saudi Arabia?

Hvis jeg velger å bo i USA pga fordommer mot folk i Haiti og Saudi Arabia og ikke andre faktorer.   Jeg jobber med en kar fra Saudi Arabia som er mer amerikansk enn meg, jeg gir faen hvilke etnisk bakgrunn naboene mine har.  Jeg setter høyere pris på deres verdier, som ikke kan vurderes bare med etnisk bakgrunn 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (17 minutter siden):

Så sier SNL-

Den andre hovedformen for rasisme, kulturrasismen, legger større vekt på kultur og motstand mot å blande kulturer og religionersammen. Kulturrasismen antar at individer er forutbestemt av sin kulturelle bakgrunn og at nasjoner og samfunn bare kan være i harmoni med seg selv når de er kulturelt ensartede heller enn flerkulturelle. Kulturblanding vil ifølge en slik oppfatning uunngåelig føre til destabilisering og konflikt.

Irrelevant. Jeg har ikke kritisert det å blande kulturer. Jeg har uttrykt skepsis ovenfor det å bli dominert av en kultur som er radikalt forskjellig fra majoritetskulturen i Norge.

Det _kan_ være en bra ting. Kanskje flytter jeg til Italia, må tilpasse meg og finner at Italienerenes familiefokus er langt mer human enn kulturen jeg er vant til. Det kan også være negativt.

Sitat

Hvis jeg velger å bo i USA pga fordommer mot folk i Haiti og Saudi Arabia og ikke andre faktorer.  

Er det like bra å steine homofile som å ikke steine dem? Ja eller nei, er du snill.

Hvis du mener at det å steine folk er uheldig, mener du også at en kultur som praktiserer steining er dårligere enn en kultur som ikke steiner, alt annet likt?

Sitat

Jeg jobber med en kar fra Saudi Arabia som er mer amerikansk enn meg,

Flott (så lenge du mener at Amerikansk kultur er noe tess)

Sitat

jeg gir faen hvilke etnisk bakgrunn naboene mine har.  Jeg setter høyere pris på deres verdier, som ikke kan vurderes bare med etnisk bakgrunn 

Irrelevant. Jeg har ikke sagt noe om etnisitet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Jeg synes det blir en veldig svak link mellom "er vår kultur overlegen andre" og hvordan vi styrer landet. Det kunne vært interessant med spørsmål om styresett osv.

Sverige og Danmark er land vi i aller høyeste grad vi kan sammenligne oss med, men de har helt andre resultater enn oss i undersøkelsen. Så hvorfor det er så forskjellig er det neste spørsmålet.

Innbyggerne i nabolandene har åpenbart ikke like høye tanker om seg selv/egen kultur som vi har her i Norge. Jeg tror det kan føre til en grobunn for rasisme for noen (f.eks. Listhaugs retorikk "innvandrere truer norske verdier og kultur" og hva den retorikken fører til), men studien kommer til at denne linken er svakere i Norge enn i andre land. 

Jeg har ikke lest hele greia, men den virker kontroversiell ifra artiklene jeg leste igjennom. At vi mener vår kultur er overlegen andres, betyr ikke nødvendigvis at vi mener andres er ræva, men at vår egen er veldig god, uansett om vi sammenligner oss med et land i Europa eller Afrika. 

Hvordan er vi sammnelignet med Danmark og Finland? Sverige liker jeg ikke å sammenligne oss med i slike saker, da jeg opplever at en del svensker er veldig PK, og kanskje i større grad ikke tør å svare ærlig ( sorry for brannfakkelen) 

Ja, høye tanker om seg selv er ikke bra, men samtidig så anser både nordmenn og andre, Norge for å være et land med lite rasisme, selvom måten resultatene fra undersøkelesen legger det fram som at vi er veldig rasistiske..... 

Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Nei, skjønner ikke helt hvorfor det skulle gjøre det.

Nei, og det kan være at det er det undersøkelsen viser, og ikke at vi er rasistiske? 

 

Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Ja, det er skremmende. Hele 2/10 av befolkningen, over en million nordmenn tror på biologisk rasisme. Vi får håpe det endrer seg over tid med nye generasjoner ja.

Ja, utviklingen går vel definitivt i den retningen? Husk at for mange av de aller eldste så ble det jo nærmest lært bort at raser var forskjellige og at noen var bedre enn andre. På dette punktet i undersøkelsen lå vi lavt i europeisk målestokk, mens vi lå høyt på at vi var overlegen andre kulturer. Det i seg selv, er for meg litt for tynt til å si at vi er veldig rasistiske.. Vi burde isåfall skåret høyt på begge? 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...