Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (47 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du prøver å uttrykke her.

Jeg påpeker dobbeltmoralen i at du kritiserer mennesker som ønsker å bosette seg i områder av landet sitt hvor deres kultur er dominerende, likevel velger du å bo i et land hvor din kultur er dominerende.

???  Jeg vet ikke hva du refererer til.  Jeg kritiserte ikke KKK naboene mine.

 

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Mr.Duklain said:

Undersøkelsen du viser til spurte vell ungdom om de opplevde rasisme. Ikke bare svarte om de opplevde rasisme ergo ble nok mange (etnisk)-norske spurt om de opplevde rasisme. Rundt 2% av Norges befolkning er svarte, altså de er en liten minoritet i Norge. Mange steder i Norge kan det gå lang tid i mellom man ser en svart person. Så undersøkelsen handlet ikke bare om hat mot svarte. 

Ja, jeg går helt med på at det sikkert ville senket prosentandelen dersom spørsmålene var spisset mer til å dreie seg direkte om hat mot svarte, du må nesten utdype hva det innebærer hvis det er nåløyet du ønsker å basere deg på.
For opplevd rasisme dreier seg åpenbart om mange flere faktorer enn rent hat mot en hudfarge.

Å ignorere hele problematikken fordi man mener det slik eller slik, tror jeg er uheldig, da det likevel preger folks hverdag, og bevisstgjøring rundt rasisme bare er posititvt for et fellesskap.

Golden Dawn hadde vel ganske bagatellmessig oppsluttning frem til finanskrisen, hvor de plutselig ble landets tredje mest populære parti i 2012. Slik amerikanske muslimer opplevde en massiv økning av hets og mistro etter 11.09.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (28 minutter siden):

Ja, jeg går helt med på at det sikkert ville senket prosentandelen dersom spørsmålene var spisset mer til å dreie seg direkte om hat mot svarte, du må nesten utdype hva det innebærer hvis det er nåløyet du ønsker å basere deg på.
For opplevd rasisme dreier seg åpenbart om mange flere faktorer enn rent hat mot en hudfarge.

Å ignorere hele problematikken fordi man mener det slik eller slik, tror jeg er uheldig, da det likevel preger folks hverdag, og bevisstgjøring rundt rasisme bare er posititvt for et fellesskap.

 

Jeg sier ikke man skal bagatellisere hverken rasisme eller pedofili, men man må også ta inn over seg hvor stort (eller i dette tilfellet lite) problem det er i Norge.  Bevisstgjøring er bra det, men det er forskjell på det og krisemaksimering. 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.Duklain said:

Bevisstgjøring er bra det, men det er forskjell på det og krisemaksimering.

Selvsagt.
Samtidig som denne avstikkeren fra diskusjonen ble født ut av at Hargrave ikke kan kle seg i bunad uten å motta hets, i samme artikkel snakker de også om sønnens opplevelser i skolen, og referer til samme undersøkelse jeg nevnte tidligere hvor de trekker frem at

37 prosent av barn og unge opplevd rasisme på grunn av hudfarge.

Blant de sier 68 prosent at de ikke får hjelp når de opplever det.

Krisemaksimering er vel et annet ord for overdrivelse eller hysteri, og det sier jo seg selv at ingen er tjent med, bevisstgjøring er bra, og neddyssing hjelper ingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Krisemaksimering er vel et annet ord for overdrivelse eller hysteri, og det sier jo seg selv at ingen er tjent med, bevisstgjøring er bra, og neddyssing hjelper ingen.

Riktig, man må finne en mellomting mellom krisemaksimering og neddryssing/ignorering. Begge ytterkantene er ikke bra. Dem ene fører til at man ser fanden på veggen, den andre fører til likegyldighet. Ingen er tjent med hverken det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Just now, Mr.Duklain said:

Riktig, man må finne en mellomting mellom krisemaksimering og neddryssing/ignorering. Begge ytterkantene er ikke bra. Dem ene fører til at man ser fanden på veggen, den andre fører til likegyldighet. Ingen er tjent med hverken det ene eller det andre. 

Hvis det stemmer at de 37% av de som opplever rasisme på bagrunn av hudfarge i 68% opplever å ikke få hjelp, så kan det vel se ut som man kanskje har en vei å gå når det kommer til bevisstgjøring rundt problematikken, og at man kanskje tenderer mer mot ignorering enn hysteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (19 minutter siden):

Hvis det stemmer at de 37% av de som opplever rasisme på bagrunn av hudfarge i 68% opplever å ikke få hjelp, så kan det vel se ut som man kanskje har en vei å gå når det kommer til bevisstgjøring rundt problematikken, og at man kanskje tenderer mer mot ignorering enn hysteri.

Det kan være men hvem er disse 37%? Er det bare minoritetsungdom? 

Jeg tror de fleste I Norge er midt i mellom krisemaksimering og ignoranse. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Hvis det stemmer at de 37% av de som opplever rasisme på bagrunn av hudfarge i 68% opplever å ikke få hjelp, så kan det vel se ut som man kanskje har en vei å gå når det kommer til bevisstgjøring rundt problematikken, og at man kanskje tenderer mer mot ignorering enn hysteri.

Jeg synes det er litt vanskelig med slike tall... Det betyr nødvendigvis ikke at det er mange rasister, og et omfattende problem med rasister, men det betyr at mange har opplevd å få dritt slengt etter seg.  Når er tallet "innafor"? Og hva slags svar gir man på et slikt spørsmål som " har du blitt utsatt for rasisme"? Det er veldig lett å svare ja, selv jeg som hvit ville svart at jeg har opplevd å bli utsatt for diskriminering pga min hudfarge, feks på ungdomsskolen, kalt "potet" uten å gjort en flue fortred. Eller blitt sjekket av politiet bare på bakgrunn av hvordan jeg kledde meg dengang. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mr.Duklain said:

Det kan være men hvem er disse 37%? Er det bare minoritetsungdom? 

Det er den samme rapporten jeg linket til tidligere, hvis innhold du kommenterte tidligere.

U-Report Rasisme henter meninger og innspill fra
ungdom i aldersgruppen 13-19 år. Ungdommen har
selv tatt kontakt, for å si sin mening.

1815 barn og unge har svart på hele eller deler av
undersøkelsen.
Det er flest 17-åringer som har sagt
sin mening, og de fleste som har svart bor i Viken
fylke. 85% født i Norge, 13% født utenfor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 minutter siden):

Det er den samme rapporten jeg linket til tidligere, hvis innhold du kommenterte tidligere.

U-Report Rasisme henter meninger og innspill fra
ungdom i aldersgruppen 13-19 år. Ungdommen har
selv tatt kontakt, for å si sin mening.

1815 barn og unge har svart på hele eller deler av
undersøkelsen.
Det er flest 17-åringer som har sagt
sin mening, og de fleste som har svart bor i Viken
fylke. 85% født i Norge, 13% født utenfor.

 

Ok, så det kan være at flere av de som har svart er hvite? 

Mener bare at den undersøkelsen kan tolkes på flere måter. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

En annen undersøkelse- alle er «innvandrere»

Av respondentene som oppgir at én av eller begge foreldrene er født i et annet land enn Norge, oppgir 14,2% at de opplevde urettferdig eller negativ forskjellsbehandling ukentlig mens de gikk på barneskolen, og 15% på ungdomsskolen.

Så mange som 24%, eller én av fire, opplevde rasisme, diskriminering eller urettferdig behandling regelmessig, det vil si 2-3 ganger hver måned eller oftere, på barneskolen, og så mange som 25,6% på ungdomsskolen.

http://antirasistisk.no/wp-content/uploads/2017/08/Vi-vil-ikke-leke-med-deg-fordi-du-er-brun-en-undersøkelse-av-opplevd-rasisme-blant-ungdom.pdf

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Baranladion said:

Jeg synes det er litt vanskelig med slike tall... Det betyr nødvendigvis ikke at det er mange rasister, og et omfattende problem med rasister, men det betyr at mange har opplevd å få dritt slengt etter seg.  Når er tallet "innafor"? Og hva slags svar gir man på et slikt spørsmål som " har du blitt utsatt for rasisme"? Det er veldig lett å svare ja, selv jeg som hvit ville svart at jeg har opplevd å bli utsatt for diskriminering pga min hudfarge, feks på ungdomsskolen, kalt "potet" uten å gjort en flue fortred. Eller blitt sjekket av politiet bare på bakgrunn av hvordan jeg kledde meg dengang.

Ja, de gir jo ingen endelig data eller godt empirisk utgangspunkt.
Undersøkelsen selv inrømmer også dette.
Undersøkelsen definerer også å ha blitt utsatt for rasisme som:

Rasisme og diskriminering er jo som du vet,
at noen behandler deg dårlig blant annet på grunn av hvordan du ser ut,
hvilken hudfarge du har, hvor du kommer fra,
hvilke kjønnsuttrykk du har eller hvilken religion du har.
Sånn, greit å bare få det sagt.

Og det rommer kanskje mer enn det man vanligvis ville tenkt, kanskje også dine opplevelser (litt avhengig av dine opplevelser med dem)
Hensikten min var ikke å løfte frem denne undersøkelsen som noen fasit.

5 minutes ago, Mr.Duklain said:

Ok, så det kan være at flere av de som har svart er hvite? 

Mener bare at den undersøkelsen kan tolkes på flere måter. 

Det er nok ganske overveldende sannsynlig at flere som har svart er hvite.
Alle undersøkelser som tar utgangspunkt i egenrapportering og intervjuer har vel tilhørende svakheter og styrker.
Rapporten er også åpen med dette:

innspillene som løftes i denne rapporten kan ikke generaliseres,
men viser tendenser og et mangfoldig og rikt engasjement blant ungdom landet rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (34 minutter siden):

 

Hensikten min var ikke å løfte frem denne undersøkelsen som noen fasit.

Det er nok ganske overveldende sannsynlig at flere som har svart er hvite.
Alle undersøkelser som tar utgangspunkt i egenrapportering og intervjuer har vel tilhørende svakheter og styrker.
Rapporten er også åpen med dette:

innspillene som løftes i denne rapporten kan ikke generaliseres,
men viser tendenser og et mangfoldig og rikt engasjement blant ungdom landet rundt.

Nei, denne undersøkelsen er ingen fasit.  Det man kan si er at undersøkelsen viser er at hvite opplever rasisme i Norge. Det blir jo det mer interessante spørsmålet hvorfor er det slik? 

Lenke til kommentar
Just now, Mr.Duklain said:

Nei, denne undersøkelsen er ingen fasit.  Det man kan si er at undersøkelsen viser er at hvite opplever rasisme i Norge. Det blir jo det mer interessante spørsmålet hvorfor er det slik? 

Jeg inkluderte undersøkelsen opprinnelig sammen med flere kilder, for å nyansere påstanden om at dette var et forsvinnende lite problem.
Det blir ikke riktig å komme til konklusjoner om hudfargen til de innvolverte i undersøkelsen da det ikke vites.
Men rot-årsaken til rasisme er vel alltid en blanding av redsel, ignoranse, fremmedfrykt og misnøye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (9 minutter siden):

Jeg inkluderte undersøkelsen opprinnelig sammen med flere kilder, for å nyansere påstanden om at dette var et forsvinnende lite problem.
Det blir ikke riktig å komme til konklusjoner om hudfargen til de innvolverte i undersøkelsen da det ikke vites.
Men rot-årsaken til rasisme er vel alltid en blanding av redsel, ignoranse, fremmedfrykt og misnøye..

Jeg skrev at folk som rasister mot svart er en veldig liten gruppe I Norge. Ikke at rasisme generelt er et forsvinnende lite problem. 

Lenke til kommentar
Just now, Mr.Duklain said:

Jeg skrev at folk som rasister mot svart er en veldig liten gruppe I Norge. Ikke at rasisme generelt er et forsvinnende lite problem. 

Ja, du har påstått det flere ganger, jeg kan derimot ikke se at du har lagt ved noe håndfast for å støtte påstanden, ei heller redegjort eller klargjort for hva du legger i folk som hater svarte, selv om jeg spurte deg tidligere, er det liksom uniformerte ny-nazister, folk som ikke unner svarte samme goder som de selv har, eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (33 minutter siden):

Nei, denne undersøkelsen er ingen fasit.  Det man kan si er at undersøkelsen viser er at hvite opplever rasisme i Norge. Det blir jo det mer interessante spørsmålet hvorfor er det slik? 

Denne undersøkelsen skiller ut etnisk nordmenn og viser at innvandrere opplever rasisme

Av respondentene som oppgir at én av eller begge foreldrene er født i et annet land enn Norge, oppgir 14,2% at de opplevde urettferdig eller negativ forskjellsbehandling ukentlig mens de gikk på barneskolen, og 15% på ungdomsskolen.

Så mange som 24%, eller én av fire, opplevde rasisme, diskriminering eller urettferdig behandling regelmessig, det vil si 2-3 ganger hver måned eller oftere, på barneskolen, og så mange som 25,6% på ungdomsskolen.

 

http://antirasistisk.no/wp-content/uploads/2017/08/Vi-vil-ikke-leke-med-deg-fordi-du-er-brun-en-undersøkelse-av-opplevd-rasisme-blant-ungdom.pdf

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Ja, du har påstått det flere ganger, jeg kan derimot ikke se at du har lagt ved noe håndfast for å støtte påstanden, ei heller redegjort eller klargjort for hva du legger i folk som hater svarte, selv om jeg spurte deg tidligere, er det liksom uniformerte ny-nazister, folk som ikke unner svarte samme goder som de selv har, eller hva?

Det kan det selvfølgelig være eller det kan være random folk som ikke liker svarte. Selvfølgelig er det umulig å vite hvem alle er fordi de færreste står å roper "Jeg hater svarte folk" på sitt lokale torg. Akkurat som de som hater hvite vanligvis ikke står å skriker på gata "Jeg hater hvite folk". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...