Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
xaco skrev (22 timer siden):

Torshov er historisk sett på som østkanten

Fra gammelt av ble Uelands gate sett på som skillet mellom øst og vest i Oslo. Torshov er dermed i skillet historisk sett, men det er nok få eller ingen som vil si Torshov er på østkanten i dag. Ingen av mine venner fra Torshov hevder at de kommer fra hverken østkanten eller vestkanten. Bare Torshov, eller som noen sier: Indre by.

Bruker man begrepet Oslo øst (slik som ble gjort her i tråden), er det nok heller ingen som i det daglige tenker at bydelene Grünerløkka og Sagene er en del av det begrepet.

Jeg antok at formålet med å dra frem Oslo øst her var å kunne skylde på innvandring. Det stemte visst ganske godt.

Problemet med vold og hat mot transpersoner skjer dog i hele Oslo og hele Norge. Ikke spesifikt på Oslos østkant.

Vi har problemer med diskriminering av homofile i hele landet også. Og dette er sterkere blant religiøse, som muslimer og kristne - gjerne i form av undertrykking innad i mindre miljøer som familier, kirker eller moskeer. Staten sponser denne diskrimineringen ved å gi mye støtte til i hovedsak kristne menigheter og frikirker. Jeg synes det er litt absurd at man ikke stiller sterkere krav til disse organisasjonene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 15.6.2022 den 16.02):

Jeg antok at formålet med å dra frem Oslo øst her var å kunne skylde på innvandring. Det stemte visst ganske godt.

Problemet med vold og hat mot transpersoner skjer i hele Oslo og hele Norge. Ikke spesifikt på Oslos østkant.

Ja, må jo innrømme at jeg at jeg dro litt frem Oslo øst for det, men ikke innvandring generelt, men mer folk med bakgrunn fra andre land der folk vanligvis ikke er like tolerante mot homofile er nok overrepresentert når det kommer til slik kriminalitet. Nå skal det sies at en homofil kompis av meg ble angrepet og slått av to han tidligere gikk på skole med etter at de hadde vært på skole-reunion. Begge disse var (etniske)-nordmenn så selvfølgelig er ikke alle nordmenn like tolerante.  

Mitt poeng er at selv om noen ringer fra Norge (kan være han brukte en app eller noe for å skjule nummerte sitt og egentlig ringte fra USA), så betyr ikke det at de var en nordmann som ringte. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Subara skrev (22 minutter siden):

Hetses for bunadsbilde: «I hvilken dyrehage har du funnet apene?»

Da Ramona Hargrave la ut et bilde av sin flerkulturelle familie, haglet det inn rasistisk hets.

 

Dette er bare helt for jævlig. 

Også skummelt at innlegget jeg skrev 15.juni plutselig ble veldig aktuelt kort tid etterpå. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 8.8.2022 den 7.26):

At folk med mørk hud ikke er velkommen i Norge? Jeg håper da virkelig at det er en liten minoritet som tenker det.

-k

Er nok ikke mange som hater svarte i Norge nei. Men én knøttliten minoritet finnes. Sammenlignet med land i for eksempel Øst-Europa så er rasisme mot svarte i Norge ikke eksisterende. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Kjenner du mange som hater svarte? Jeg kjenner ingen. 

Jeg stoler ikke på mine begrensede erfaringer til å vurdere hele landet, særlig når jeg ikke bor i Norge.  Jeg har erfaringer med flere KKK medlemmer i North Carolina  på andre hånd som sa at de ikke hater svarte selv om de mener svarte burde sendes tilbake til Afrika.  Jeg vet ikke hvis dette syn måles som «hat»

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Jeg stoler ikke på mine begrensede erfaringer til å vurdere hele landet, særlig når jeg ikke bor i Norge.  Jeg har erfaringer med flere KKK medlemmer i North Carolina  på andre hånd som sa at de ikke hater svarte selv om de mener svarte burde sendes tilbake til Afrika.  Jeg vet ikke hvis dette syn måles som «hat»

Jeg tror at de fleste i KKK hater svarte. Men dette var vell amerikanere?

Nei, men jeg bor i Norge, og jeg kjenner ingen. Ser ikke helt poenget med å kverulere om "en knøttliten minoritet" og hva det betyr i eksakt kvantitatet. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at de fleste i KKK hater svarte. Men dette var vell amerikanere?

Nei, men jeg bor i Norge, og jeg kjenner ingen. 

Hvis jeg ønsker ikke deg som nabo fordi jeg mener folk trives bedre i monokulturelle samfunn det er hat?

Jeg kjenner ingen som spiser collard greens i Ohio, men jeg kan kjøpe det på supermarkedet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.Duklain said:

Nei, men jeg bor i Norge, og jeg kjenner ingen. Ser ikke helt poenget med å kverulere om "en knøttliten minoritet" og hva det betyr i eksakt kvantitatet. 

Poenget er vel at fravær av uttalt hat, ikke nødvendigvis innebærer faktisk fravær.
En parallel kunne jo være å foreslå at jeg ikke kjenner noen pedofile, for deretter å konkludere med at de ikke finnes, fordi jeg ikke hører dem.
Rasisme er svært vanskelig å kvantifisere (Uten å dermed si at rasisme kun dreier seg om hat av svarte).
Noen funn som kan gi pekepinner er vel disse jobbsøknadene med ulike søknadsnavn 1, 2, 3
(Sannsynligheten for å bli kalt inn til et jobbintervju reduseres i gjennomsnitt med om lag 25 prosent dersom søkeren har et utenlandsk klingende navn sammenlignet med identisk kvalifiserte søkere med majoritetsbakgrunn.)
Politibehandling 1, 2 Trygghet 1 Anmeldelser 1, 2
(Stor økning i anmeldt hatkriminalitet hvis motiv er rase og etnisk tilhørighet. Det er også økning av politiets fokus på dette, samt minoritetsstemmer i samfunnsdebatten.)
Undersøkelser: Unicef Antirastistisk senter (Begge intervjuer ungdom)
(37% svarer at de har blitt utsatt for rasisme på grunn av hvordan de ser ut 25% svarer har de har blitt utsatt for rasisme på grunn av religion 57% svarer at de som ble utsatt for rasisme opplevde det på skolen 68% svarer at de som har blitt
utsatt for rasisme ikke fikk hjelp da det skjedde 67% svarer at de som bestemmer i Norge ikke gjør nok for å stoppe rasisme)

Jeg påstår ikke jeg presenterer noen endelige tall eller konklusjoner, eller at alle målingene har samme empiriske verdi, bare foreslår at problemet er større enn en bagatellmessig minoritet, men det fordrer nok også at man ser bredere på rasisme enn at det kun innebærer direkte hat mot svarte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Hvis jeg ønsker ikke deg som nabo fordi jeg mener folk trives bedre i monokulturelle samfunn det er hat?

Hvis du velger å bo i USA hvor kulturen som de fleste har er «Amerikansk» heller enn f.eks på Haiti, er det hat?

Er det overhodet mulig å mene at en kultur er «bedre» og «min foretrukne» uten at det gjør deg til rasist og hatefull?

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Hvis du velger å bo i USA hvor kulturen som de fleste har er «Amerikansk» heller enn f.eks på Haiti, er det hat?

Er det overhodet mulig å mene at en kultur er «bedre» og «min foretrukne» uten at det gjør deg til rasist og hatefull?

-k

Jeg ba dere spørsmålet først!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (21 minutter siden):

Jeg ba dere spørsmålet først!

Jeg vet ikke hva du prøver å uttrykke her.

Jeg påpeker dobbeltmoralen i at du kritiserer mennesker som ønsker å bosette seg i områder av landet sitt hvor deres kultur er dominerende, likevel velger du å bo i et land hvor din kultur er dominerende.

Det ville være langt mer konsekvent om du flyttet til Haiti eller Saudi-Arabia? Land hvor dine demokratiske og liberale standpunkter, eller forventning til velstand og fred ville fått noe å bryne seg på?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (16 timer siden):

Poenget er vel at fravær av uttalt hat, ikke nødvendigvis innebærer faktisk fravær.
En parallel kunne jo være å foreslå at jeg ikke kjenner noen pedofile, for deretter å konkludere med at de ikke finnes, fordi jeg ikke hører dem.

Litt det jeg mener. Er ikke slik at pedofile i Norge er en stor gruppe. Når jeg mener hat så mener jeg ikke indirekte diskriminering, men at man fysisk hater alle med en hudfarge i dette tilfellet svart. Folk som hater svarte fordi de er svarte er en veldig liten gruppe i Norge sammenlignet med andre land. 

Undersøkelsen du viser til spurte vell ungdom om de opplevde rasisme. Ikke bare svarte om de opplevde rasisme ergo ble nok mange (etnisk)-norske spurt om de opplevde rasisme. Rundt 2% av Norges befolkning er svarte, altså de er en liten minoritet i Norge. Mange steder i Norge kan det gå lang tid i mellom man ser en svart person. Så undersøkelsen handlet ikke bare om hat mot svarte. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...