Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

7 hours ago, Dart said:

skrikende, bannende og fresende jentene som mente de hadde alle rettigheter til både å oppføre seg respektløst mot voksne og forstyrre en helt lovlig oppsatt stand.

Skikkelig narsissisme dette. Folk som tror de er så viktige at de ikke har noe problem med å ødelegge for alle andre for å få sine meninger hørt. Setter disse i samme bås som de som tror deres eget valg av pronomen er så viktig at alle andre bare må føye seg etter og begynne å bruke det, hva det enn er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (33 minutter siden):

Og hva skjer om offeret er farget og ambulansepersonalet hvite, og det er en alvorlig hodeskade?

Da går jeg ut fra at den fargede blir tatt med og kjørt til sykehus?

Eller mener du normen er at fargede konsekvent blir etterlatt hvis ambulansepersonellet er hvite?

Si meg, lever du i ditt eget univers, hvor du har ditt eget raseprosjekt gående som ingen andre forstår noenting av?

 

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, FiveInline said:

Eller mener du normen er at fargede konsekvent blir etterlatt hvis ambulansepersonellet er hvite?

Det har skjedd en gang i norges historie at hvite ambulansesjåfører har etterlatt en svart person som de burde ha tatt med, og da var hudfarge ikke grunnen.

Men du ser jo at enkelte tror dette er normen heller enn unntaket. Og det er heller ikke vits i å diskutere med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (8 timer siden):

Men greit, jeg regner med at tankegangen din er at siden den siden sier er at etniske grupper i Norge består av 82.3% nordmenn så er 82.3% eller 83% som du sa hvite og 17% svarte? (din beskrivelse) 
 

Nei, jeg sa ikke noe om hvor mange svarte finnes i Norge.

 

Sitat

Om det er 83% hvite sjefer i Norge og 17% svarte sjefer i Norge. (Helt uten rasisme) som du sier her. Synes du da at Norge er rasistiske mot svarte? Når den eksakte andel, uten å regne med utdanning eller andre kriterier som utgjør om du får en stilling eller ikke av befolkningen inntar en stilling, er det da feil, er det da rasistisk siden det ikke er en 50/50 fordeling?
Hva med asiater, arabere, amerikaner, svensker, finner, homofile, rødhårede, transseksuelle, kortvokste, amerikansk urfolk, inuitter, mexicanere, grekere, tyrkere, spanjoler osv. osv. osv.

Igjen, jeg sa ikke noe om hvor mange svarte finnes i Norge, eller hvor mange burde være sjefer hvis det ble ingen rasediskriminering.  Poenget var at det er mer sannsynlig at det finnes mer hvite sjefer enn svarte sjefer fordi det finnes mer hvite nordmenn enn mørkhudete nordmenn.  Det gir hvite mer makt enn ikke hvite folk og dermed muligheten til å skade mer folk.
 

Sitat

Disse svarte du beskriver er vel det du kaller afrikanere, ikke sant?

Fustasje.... skrev om afroamerikanske komikere i USA.  Disse komikere snakket om hvite amerikanere og afroamerikanere.  Jeg er ikke sikkert hva du refererer til.  

Alle som har statsborgerskap i USA er kjent som amerikanere først, ikke annengenerasjons afrikanere forresten.

 

Sitat

Igjen så må jeg bare presisere at Norge har aldri hatt denne amerikanske kulturen som har systematisk undertrykket afrikanere eller mennesker med afrikansk utseende. Vi har vært ganske jævlige ting mot blant annet samer, homofile og ikke kristne og har nok til dels hatt vår skepsis mot diverse innvandrere fra diverse land, f.eks. Afrika, midtøsten, indiere, pakistanere, polakker, russere og litauere. 

Jupp, det er lett å ikke undertrykke folk som ikke bor i Norge.

 

Sitat

Men vi er ikke Amerikanere. Amerikanere er ett av de mest jævlige landene i hele verden. Amerikanere er polariserte mellom to politiske partier fra de er små, de er polariserte mellom "svarte og hvite" de er dypt religiøse og samtidig polariserende mot de andre sektene eller religionene som ikke er del av deres egen religiøse avgrening, de er de eneste som har sendt ut atombomber, de er verden politi og de er korrupte som faen.

Mange fordommer har du, mye som jeg ikke kjenner personlig.  Flere nordmenn har sagt at de forstår amerikanere bedre enn amerikanere selv fordi de ikke bor i USA.  Betyr det at jeg forstår nordmenn bedre enn nordmenn selv?


 

Sitat

Og ja. Både afro-amerikanere og hvite amerikanere er generelt sett rasister. Afro-amerikanere omgåes ikke hvite, hvite omgåes ikke afro-amerikanere, det finnes så klart noen få unntak men dette er regelen helt fra barnehagen frem til Amerikanerne faller døde om. Man ser det rimelig lett på hvordan du skildrer fargen på huden til mennesker i denne tråden hvordan du har blitt indoktrinert som de fleste andre. Du klarer ikke sette mennesker samme hvilken hudfarge de har som en enhet, som ett folk, som mennesker som skal behandles som et folk og ikke som en gruppe med deres tilhørighet og deres egne behov og normer. Du klarer ikke og ikke generalisere mennesker. Ikke innfør rasisme til Norge er du grei. Dette er Amerikansk historie og et Amerikansk problem som dere for løse for dere selv der på andre siden sjøen.

Jeg har null innflytelse i Norge, så du trenger ikke å bry deg, men jeg tror det er umulig å unngå tribalisme, selv i Norge.  Faktumet at det finnes 52 skoler i Norge hvor flertallet  elevene ikke er etnisk norske viser at tribalisme skjer selv i gjestfrie Norge.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 timer siden):

Og hva skjer om offeret er farget og ambulansepersonalet hvite, og det er en alvorlig hodeskade?

I hendelsen du referer til så var vel problemet ikke at ambulansesjåførene opptrådte rasistiske, men at når de gjorde en medisinsk feilvurdering så ble de dolket i ryggen av sin nærmeste ledelse og helt opp til landets statsminister som alle tok for gitt at de var rasister fordi de hadde lys hud, den syke hadde mørk hud, og vedkommende hadde fått feil behandling.

Hvis vi hadde flippet om på fargene så ville aldri i verden Erna ha sagt at to mørke ambulansesjåfører var rasister fordi de trodde at en lys mann som snøvlet og pisset på dem var full, når han i virkeligheten var alvorlig skadet.

Det viser at samfunnet vårt er grunnleggende rasistisk: eksakt samme handling kan gå upåktet hen eller gjøre deg til en arbeidsledig paria hvis du har vært dum nok til å bli født med en lys hudfarge.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/10/2021 at 10:05 PM, jjkoggan said:

Det er mer presis å si at  det er mye mindre sjanse at folk generaliseres blant sin egen etnisk gruppe, enn andre etniske grupper.  Jeg har hørt mange ganger at andre etniske grupper utseende er ganske like, at det blir vanskelig å se forskjeller blant individene. Dette har jeg aldri hørt om folk fra sin egen etnisk gruppe.

Siden folk generellt ser positivt på sin egen etnisk gruppe og ser små nyansene mellom individene i sin egen etnisk gruppe så blir det sjelden at folk generaliserer like mye som de gjør på gruppene de ikke kjenner så godt. Dette går selvfølgelig alle retninger uansett etnisitet

Disse problemer er større for de som tilhører minoritetet fordi majoritetet oftest er mektigere og bestemmer hva som er normalt slik at minoritet er unormalt.  Muslimene i Norge bestemmer ikke hva som er helt norsk enda, selv hvis de mener deres kultur/religion  og normene er overlegne og ser ned på etniske nordmenn.  Etnisk nordmenns makten til å utføre systematisk rasisme er mye større enn muslimene, uansett hvor rasistiske muslimene kan være mot etniske nordmenn.  Etnisk nordmennene som bor i Iran, på andre hånd kan erfare systemisk rasisme.  Når jeg bodde i Norge erfarte jeg kulturelle diskriminering,  mange hadde mange fordommer mot meg fordi jeg var amerikansk.  Forskjellen mellom mørkhudete folk og meg  er at jeg hadde riktig hudfarge og hvis jeg lærte meg språket godt nok og adopterte norske vaner og verdier godt nok så ville diskrimineringen forsvinne.

Man kan være minoritet i et land men majoritet i en bydel. Jeg opplever forøvrig det samme i spania stadig vekk. Man kan når som helst bli behandlet dårlig på bakgrunn av hudfarge og etnisk opprinnelse med basis i hva de evt. har opplevd selv eller hørt om fra andre med samme hudfarge og etnisitet. 

Jeg har en kamerat som er overvektig men som er med meg på turer til spania vinterstid for å sykle da vi deler samme lidenskap for sykling og at det holder helsa god. Han opplever en del diskriminering i Norge men i Spania er det virkelig ille. Så ille at vi måtte klage til eier av ett hotell på resepsjonistens rasistiske og diskriminerende uttalelser. Det viste seg også at vaskehjelpen rapporterte til resepsjonisten hva som stod i hans kjøleskap (nei dette var ikke en minibar men leilighetsrom med fult kjøkken) og han ble stadig møtt med baksnakk på spansk som de trodde vi ikke forstod siden vi snakket engelsk.

Etter lange utmattende sykkelturer på 10+ mil kan det være lurt å ha noe som gir rask energi for å komme til hektene. Dette ble kommentert dem i mellom på spansk som "hvite, feite og bortskjemte idioter som ikke er for dumme til å forstå at å spise/drikke slik gjør at all syklingen er bortkastet". Noe som selvsagt er helt feil men også meget rasistisk.

Dette er bare ett av hundrevis av eksempler. Heldigvis er ikke majoriteten slik som gjør reisene verdt det.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubevisst rasisme er et stort problem i alle land som tør undersøke, nok til å få folk arrestert og dømt opp til 16 ganger oftere for forbrytelser hvite slipper arrestasjon, og/eller straff for.

I norge så fant SSB at norsk politi oftere arresterer og løslater innvandrerungdom, fordi de ikke hadde gjort noe galt, som matcher tall fra USA som skyldes bias:
De arresteres oftere på grunn av mistanke som viser seg å være feil.

Og har sideeffekten at flere innvandrere får tiltaler og dom, fordi terskelen for arrestasjon, skyldig eller ikke, er lavere -- og oddsen for tilgivelse eller advarsel likeså lavere, både fra politi og rettsvesen:
Politiet fatter mindre mistanke til hvite, og har lettere for å la dem passere med en advarsel.
Konkret, for hasj, så er effekten totalt at politiet har 8 ganger større odds for å arrestere fargede for bruk av hasj, i byer hvor hvite og fargede røyker like mye. Og blant disse så er oddsene for at de blir uskyldig dømt flerfoldige ganger høyere enn for hvite.
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/opinions/systemic-racism-police-evidence-criminal-justice-system

Selvrapportering fra ungdom viser at norsk ungdom slipper unna med kriminalitet i langt større grad enn innvandrere, som bidrar til skjevheten i statistikken, sammen med en rekke uheldige faktorer som kan implisere bias i politiet, som ikke har blitt undersøkt og offentliggjort i en skala som gjør at befolkningen er bevisst på problemet:

Side 9:
https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/332143

Og biaset går ikke begge veier i vesten.
Ikke når lærere diskriminerer folk av annen hudfarge,
https://www.brookings.edu/blog/brown-center-chalkboard/2020/07/20/educator-bias-is-associated-with-racial-disparities-in-student-achievement-and-discipline/

ikke når politi diskriminerer folk med en annen hudfarge, ikke når rettsvesenet diskriminerer folk med en annen hudfarge:
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/opinions/systemic-racism-police-evidence-criminal-justice-system

Diskrimineringen er alltid betydelig når offeret er minoritet, og mens det kan spores bias andre veien i noen sammenhenger, så finnes ikke noe problematisk bias.

...

Vi ser lignende bias sosialt,
https://www.nrk.no/osloogviken/xl/_-vi-blir-diskriminert-pa-byen-1.12720797
og i arbeidslivet, til det vi ser i USA.
https://forskning.no/institutt-for-samfunnsforskning-arbeid-innvandring/arbeidsgivere-diskriminerer-pakistanere-pa-jobbjakt/291292

Men vi har hatt en regjering som har et element som ikke bare ignorerer problemene med bias, men ønsker å koble det til rase og religion, i 8 ganske kritiske år, hvor de har forsøkt å misbruke SSB til å forsterke biaset mot innvandrere gjennom å publisere statistikk som altså -- i følge SSB sitt kildemateriale -- muligens har forskjeller basert på bias hos politiet og rettsvesenet i Norge.

...
Høyre/Venstre/KrF tok dog grep med rasismeproblemer umiddelbart etter at FrP gikk av, som er prisverdig.
https://www.regjeringen.no/contentassets/b2a6fd21c6a94bae83d5a3425593da30/handlingsplan-mot-diskriminering-av-og-hat-mot-muslimer-2020-2023.pdf

...

Steder hvor hvite er minoritet så er det langt mer sannsynlig at de opplever tydelig diskriminering
Ikke i vestlige land.

---

Men det jeg synes er mest interessant, er den aggressive avvisingen av alt dette materialet fra et visst segment av brukerene her, som av en eller annen grunn ikke tror at det finnes bias mot innvandrere -- når de selv utviser nettopp et slikt bias mot innvandrere som kunne/ville bidratt skapt denne statistikken om bias mot innvandrere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 timer siden):

Man kan være minoritet i et land men majoritet i en bydel. Jeg opplever forøvrig det samme i spania stadig vekk. Man kan når som helst bli behandlet dårlig på bakgrunn av hudfarge og etnisk opprinnelse med basis i hva de evt. har opplevd selv eller hørt om fra andre med samme hudfarge og etnisitet. 

Jeg har en kamerat som er overvektig men som er med meg på turer til spania vinterstid for å sykle da vi deler samme lidenskap for sykling og at det holder helsa god. Han opplever en del diskriminering i Norge men i Spania er det virkelig ille. Så ille at vi måtte klage til eier av ett hotell på resepsjonistens rasistiske og diskriminerende uttalelser. Det viste seg også at vaskehjelpen rapporterte til resepsjonisten hva som stod i hans kjøleskap (nei dette var ikke en minibar men leilighetsrom med fult kjøkken) og han ble stadig møtt med baksnakk på spansk som de trodde vi ikke forstod siden vi snakket engelsk.

Etter lange utmattende sykkelturer på 10+ mil kan det være lurt å ha noe som gir rask energi for å komme til hektene. Dette ble kommentert dem i mellom på spansk som "hvite, feite og bortskjemte idioter som ikke er for dumme til å forstå at å spise/drikke slik gjør at all syklingen er bortkastet". Noe som selvsagt er helt feil men også meget rasistisk.

Dette er bare ett av hundrevis av eksempler. Heldigvis er ikke majoriteten slik som gjør reisene verdt det.

Jeg forstår ikke poenget.  Dere og spanjolene tilhører forskjellige etniske grupper. Er ikke dere en etnisk minoritet i Spania?  Har ikke nordmenn generelt lysere hud enn spanjolene?

Prøver du å si at dere tilhører det samme etnisk gruppe som dem og de generaliserer og sier «oss hvite er feite»?

Eksempelet ditt egentlig stemmer helt med påstandene mine 

 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 timer siden):

…Men det jeg synes er mest interessant, er den aggressive avvisingen av alt dette materialet fra et visst segment av brukerene her,

Leser jeg deg rett at du mener at det er «aggresjon» når du ikke får umiddelbar støtte i din forklaring?

Jeg mener da opptil flere ganger at du ikke har sagt deg enig i mitt resonnement. Var det da aggresjon fra din side?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, jjkoggan said:

Jeg forstår ikke poenget.  Dere og spanjolene tilhører forskjellige etniske grupper. Er ikke dere en etnisk minoritet i Spania?  Har ikke nordmenn generelt lysere hud enn spanjolene?

Prøver du å si at dere tilhører det samme etnisk gruppe som dem og de generaliserer og sier «oss hvite er feite»?

Eksempelet ditt egentlig stemmer helt med påstandene mine 

 

Jeg forstår ikke at det er så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 10.9.2021 den 22.05):

Det er mer presis å si at  det er mye mindre sjanse at folk generaliseres blant sin egen etnisk gruppe, enn andre etniske grupper.  Jeg har hørt mange ganger at andre etniske grupper utseende er ganske like, at det blir vanskelig å se forskjeller blant individene. Dette har jeg aldri hørt om folk fra sin egen etnisk gruppe.

Jeg har ingen grunn for å si at folk fra Nord-Afrika er «mer like» enn folk fra Nord-Europa. For meg som ser Nord-Europeiske ansikt sikkert 100 ganger oftere enn Nord-Afrikanske ansikt så er det dog lettere å se forskjeller mellom den ansiktstypen jeg er mest vant til å se.

Før jeg fikk barn så så alle barn ut som enten «spedbarn», «små barn» eller tenåringer. Etter st jeg fikk egne barn så spiller jeg på et større register når jeg skal kategorisere andre barn.

Sitat

Når jeg bodde i Norge erfarte jeg kulturelle diskriminering,  mange hadde mange fordommer mot meg fordi jeg var amerikansk.  Forskjellen mellom mørkhudete folk og meg  er at jeg hadde riktig hudfarge og hvis jeg lærte meg språket godt nok og adopterte norske vaner og verdier godt nok så ville diskrimineringen forsvinne.

Jeg har til gode å møte Amerikanere som lærer Norsk i voksen alder godt nok til at man ikke kan skille dem ut som «ikke født i Norge» etter en kort samtale.

Nordmenn mener mye om USA og Amerikansk politikk. Og vi er generelt nysgjerrige på åssen ting er på innsiden. Det var synd at du følte deg kulturelt diskriminert da.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Leser jeg deg rett at du mener at det er «aggresjon» når du ikke får umiddelbar støtte i din forklaring?

Jeg mener da opptil flere ganger at du ikke har sagt deg enig i mitt resonnement. Var det da aggresjon fra din side?

-k

Siste setning var ikke ment til deg, og ikke ditt svar.
Med aggressjon så mener jeg heller trusler om vold og ønsker om fysiske lidelser, som følger ofte nok disse kildene i denne type debatter, før de blir slettet, til at jeg vegrer meg for å komme tilbake og trykke på 'notifications'.

Regner deg som en seriøs bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 minutter siden):

Siste setning var ikke ment til deg, og ikke ditt svar.
Med aggressjon så mener jeg heller trusler om vold og ønsker om fysiske lidelser, som følger ofte nok disse kildene i denne type debatter, før de blir slettet, til at jeg vegrer meg for å komme tilbake og trykke på 'notifications'.

Regner deg som en seriøs bruker.

Takk.

Det er vanskelig for meg å ta stilling til poster som jeg ikke kan se. Jeg har aldri selv fått kommentarer som bikker over i trusler, det begrenser seg til ufinheter.

Samtidig kan jeg forstå det om du ikke ønsker å fokusere i diskusjon på poster som er over kanten.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (21 timer siden):

 

Nordmenn mener mye om USA og Amerikansk politikk. Og vi er generelt nysgjerrige på åssen ting er på innsiden. Det var synd at du følte deg kulturelt diskriminert da.

-k

Det har å gjøre med makt.  De mektige kan generaliseres og negative stereotyper kan promoteres uten problemer (amerikanere er dumme, feite, ignorante, overfladiske…osv) mens noe lignende om svakere etniske grupper (muslimer f eks) ville kritiseres heftig og krav på kontekst/bakgrunn/årsaken til egenskapene ville skje.

Det jeg erfarte egentlig er noe jeg mener var veldig opplysende selv om det var pinlig.  Jeg ble kjent med hvor begrenset min egen perspektiv var og min egen bigotry.  Jeg antar alle ville forstå rasisme/bigotry og deres egne privilegier bedre hvis de ble satt i fremmede situasjoner hvor de er en svak minoritet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (49 minutter siden):

Rasisme er en uting. Men man behøver ikke gå inn for å bli grovt krenket for en hver lille ting som virker å bli mer og mer vanlig. Litt tykkelse på huden bør man for pokker ha. 

Jeg tror ikke det er krenkelsen som teller mest, det er bigotry og rasisme som promoteres når vi ikke helt skjønner hva vi sier og hvordan det påvirker bias og negative stereotyper..  MAO det er grunnene til at folk blir krenket enn krenkelsen selv som er viktigst.  Det er ikke så viktig for eksempel, hvis vitser om etniske stereotyper  irriterere noen så mye som faktumet at de promoterer negative stereotyper som bidrar til rasediskriminering, for ekspempel når noe søker jobb.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke det er krenkelsen som teller mest, det er bigotry og rasisme som promoteres når vi ikke helt skjønner hva vi sier og hvordan det påvirker bias og negative stereotyper..  MAO det er grunnene til at folk blir krenket enn krenkelsen selv som er viktigst.  Det er ikke så viktig for eksempel, hvis vitser om etniske stereotyper  irriterere noen så mye som faktumet at de promoterer negative stereotyper som bidrar til rasediskriminering, for ekspempel når noe søker jobb.

Fører blondinnevitser til at kvinner med lyst hår blir diskriminert når de søker jobb?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...