Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (8 timer siden):

Du er en ressurssterk fyr, jeg er helt sikker på at du greier å bruke en kombinsjon av sminke, ansiktsmaske, caps etc som kan skjule ditt genetiske opphav på litt avstand.

Poenget mitt er at dette som du har introdusert flere ganger i mine øyne er veldig uheldig. Ved å fokusere på hva offeret kan skjule så flytter du fokus vekk fra hva vi skal forvente av overgriperen. Jada, voldtektsoffer kan kanskje unngå å bli voldtatt ved å smøre seg inn med hundebæsj, men det er helt uinteressant, de skal slippe å gjøre seg heslige. Det sentrale er at man ikke skal voldta, ikke hvor lett eller vanskelig det er for offeret å unngå å bli voldtatt.

Ved å rangere overgrep ut fra hvor mulig det er for offeret å unngå overgrepet så skaper du en latterlig rangering som ikke har noe med problemets omfang eller alvorlighet å gjøre, av grunner som for meg er totalt uforståelig.

-k

Jeg snakker om hvor alvorlig problemet er for ofrene,  jeg ville helst ha et problem som er mulig til å unngå enn et problem som er nesten umulig å unngå.

Jeg er enig at mobbernes oppførsel burde fordømmes like, men problemene er ikke like for ofrene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker om hvor alvorlig problemet er for ofrene,  jeg ville helst ha et problem som er mulig til å unngå enn et problem som er nesten umulig å unngå.

Jeg er enig at mobbernes oppførsel burde fordømmes like, men problemene er ikke like for ofrene.  

Om noen blir uprovosert slått ned på åpen gate så har den som blir slått ned det samme problemet om de har rødt hår, mørk hud, går med skateboard under armen, er født med down syndrom eller er hjemløs.
De legger på bakken og blør unavenged av hva begrunnelsen er til faenskapet som driver med sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

3 minutes ago, jjkoggan said:

Kan du gi oss et eksempel på når hvite generaliseres?

Mange. Men la oss begynne med en av de opplagte. Hver gang man omtaler hvite som kilden og problemet bak rasisme? Det er vel ikke hvite som er årsaken men individene uavhengig av hvilken hudfarge individet måtte ha.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (Akkurat nå):

Om noen blir uprovosert slått ned på åpen gate så har den som blir slått ned det samme problemet om de har rødt hår, mørk hud, går med skateboard under armen, er født med down syndrom eller er hjemløs.
De legger på bakken og blør unavenged av hva begrunnelsen er til faenskapet som driver med sånt.

Noen kan forsikre at det ikke skjer igjen, mens andre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Hvis årsaken er noe som man kan endre, så kan man forsikre at det ikke skjer igjen.

Jeg forstår deg ikke. Som @knutinh svarte deg på forrige side:
"Poenget mitt er at dette som du har introdusert flere ganger i mine øyne er veldig uheldig. Ved å fokusere på hva offeret kan skjule så flytter du fokus vekk fra hva vi skal forvente av overgriperen. Jada, voldtektsoffer kan kanskje unngå å bli voldtatt ved å smøre seg inn med hundebæsj, men det er helt uinteressant, de skal slippe å gjøre seg heslige. Det sentrale er at man ikke skal voldta, ikke hvor lett eller vanskelig det er for offeret å unngå å bli voldtatt."

Hvorfor skal folk slutte å bruke rullebrett, sykle, gå på kino eller sminke seg bare fordi det finnes noen der ute som kan klikke når dem ser disse folka?
Det blir like dumt som å si at Afrikanere kan bare holde seg innendørs for å forhindre at de skal bli slått ned. Det er ikke offeret som må endre seg eller gjør noe galt.. problemet er at et ekstremt fåtall mennesker er syke i hodet og går til angrep på kvinner, barn og menn av grunner som er helt idiotiske.

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår deg ikke. Som @knutinh svarte deg på forrige side:
"Poenget mitt er at dette som du har introdusert flere ganger i mine øyne er veldig uheldig. Ved å fokusere på hva offeret kan skjule så flytter du fokus vekk fra hva vi skal forvente av overgriperen. Jada, voldtektsoffer kan kanskje unngå å bli voldtatt ved å smøre seg inn med hundebæsj, men det er helt uinteressant, de skal slippe å gjøre seg heslige. Det sentrale er at man ikke skal voldta, ikke hvor lett eller vanskelig det er for offeret å unngå å bli voldtatt."

Hvorfor skal folk slutte å bruke rullebrett, sykle, gå på kino eller sminke seg bare fordi det finnes noen der ute som kan klikke når dem ser disse folka?
Det blir like dumt som å si at Afrikanere kan bare holde seg innendørs for å forhindre at de skal bli slått ned. Det er ikke offeret som må endre seg eller gjør noe galt.. problemet er at et ekstremt fåtall mennesker er syke i hodet og går til angrep på kvinner, barn og menn av grunner som er helt idiotiske.

Det burde ikke være ofret som må endre seg, men det er mye lettere for de som kan enn de som ikke kan.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Det burde ikke være ofret som må endre seg, men det er mye lettere for de som kan enn de som ikke kan.

Nei det er ikke det.
Ingen vet hva som befinner seg i hodet til alle man møter på gatene rundt omkring. Ingen kan garantere seg mot å bli tilfeldig angrepet når man ikke kan vite grunnen til at man blir angrepet.
Skal man sikre seg mot dette så kan man ikke oppholde seg rundt fremmede mennesker.. så enkelt er det.

Men uansett så er det hele irrelevant. Problemet er fortsatt ikke offeret.
Offeret skal ikke behøve endre seg selv for å ikke bli slått ned, samme om det er lett eller vanskelig å begå endringen.

Lenke til kommentar
5 hours ago, jjkoggan said:

Det er slik rasisme fungerer. Majoriteten sjelden generaliseres på lik måte som minoriteten, annet enn anklagelser om rasisme.

Majoriteter og minoriteter. Så er man minoritet i et land med hovedsaklig mørkhudet befolkning og diskrimineres pga. sitt opphav eller hudfarg er det altså rasisme uavhengig av den som diskrimineres er hvit. Da tror jeg vi er enige :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (25 minutter siden):

Majoriteter og minoriteter. Så er man minoritet i et land med hovedsaklig mørkhudet befolkning og diskrimineres pga. sitt opphav eller hudfarg er det altså rasisme uavhengig av den som diskrimineres er hvit. Da tror jeg vi er enige :)

Det er mer presis å si at  det er mye mindre sjanse at folk generaliseres blant sin egen etnisk gruppe, enn andre etniske grupper.  Jeg har hørt mange ganger at andre etniske grupper utseende er ganske like, at det blir vanskelig å se forskjeller blant individene. Dette har jeg aldri hørt om folk fra sin egen etnisk gruppe.

Siden folk generellt ser positivt på sin egen etnisk gruppe og ser små nyansene mellom individene i sin egen etnisk gruppe så blir det sjelden at folk generaliserer like mye som de gjør på gruppene de ikke kjenner så godt. Dette går selvfølgelig alle retninger uansett etnisitet

Disse problemer er større for de som tilhører minoritetet fordi majoritetet oftest er mektigere og bestemmer hva som er normalt slik at minoritet er unormalt.  Muslimene i Norge bestemmer ikke hva som er helt norsk enda, selv hvis de mener deres kultur/religion  og normene er overlegne og ser ned på etniske nordmenn.  Etnisk nordmenns makten til å utføre systematisk rasisme er mye større enn muslimene, uansett hvor rasistiske muslimene kan være mot etniske nordmenn.  Etnisk nordmennene som bor i Iran, på andre hånd kan erfare systemisk rasisme.  Når jeg bodde i Norge erfarte jeg kulturelle diskriminering,  mange hadde mange fordommer mot meg fordi jeg var amerikansk.  Forskjellen mellom mørkhudete folk og meg  er at jeg hadde riktig hudfarge og hvis jeg lærte meg språket godt nok og adopterte norske vaner og verdier godt nok så ville diskrimineringen forsvinne.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (6 timer siden):

Om noen blir uprovosert slått ned på åpen gate så har den som blir slått ned det samme problemet om de har rødt hår, mørk hud, går med skateboard under armen, er født med down syndrom eller er hjemløs.
De legger på bakken og blør unavenged av hva begrunnelsen er til faenskapet som driver med sånt.

Hvis noen slår meg fordi jeg er en ufyselig fyr så påvirker det primært meg. Jeg blir skadet. Jeg tror ikke at andre ufyselige fyrer vet om selv at de er ufyselig, og derfor tror jeg at «skaden» er begrenset til min person.

Hvis noen slår meg fordi jeg er nordnorsk og dette enten skjer som en koordinert kampanje eller bare ofte nok til at «alle vet» at nordlendinger er utsatt for juling så påvirker det ikke bare meg. Det påvirker alle eller mange nordlendinger ved at de kanskje unngår situasjoner hvor de kan få bank. Sånn som uteplasser eller taxikøer.

Det er for meg den mest forkuftige motivasjonen for begrepet hat-kriminalitet, og jeg er kritisk til at loven skal avgjøre hvilke akser som er relevante for slikt hat. Vold som er egnet til å skape frykt eller begrensninger i levemåten til konkrete grupper i samfunnet kan være mer skadelig enn vold som bare skader den enkelte.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...