Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (13 timer siden):

Jeg tror at det er lov å bruke «rase» som et meta-begrep når man snakker om de andre (rasistene, altså, ikke de som har opphav i varme land).

-k

Enig i at det virker å være brukt slik, men stusser på ordvalget og trodde bruken av ‘rase’ ville være lite utbredt og særlig uglesett i akademia. Jeg tror det er uheldig om forskere’, selv om det er på ‘myke’ mer perifere områder, begynner å gjeninnføre ‘rase’ som begrep av politiske grunner. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (9 timer siden):

Barn vil naturlig nok foretrekke det kjente og det trygge. Gamle mennesker er skremmende på barn hvis de ikke er vant til det. Mine barn hadde en fase hvor oldemødrene var "skumle". Rett nok i litt større alder.

På samme måte så antar jeg at barn som vokser opp med en dominant hudfarge kan reagere med skepsis om de møter noen med en annen farge. Jeg har hørt om hunder (i Norge) som bjeffer på mørke personer. Jeg antar at hverken hund eller eier er rasister, men at den reagerer med varsomhet ovenfor noen som ser annerledes ut, og at du vil finne hunder i Afrika som vil bjeffe på en som meg.

-k

Så politi som reagerer med mer varsomhet og mistanke ovenfor mørkhudete enn hvite eller omvendt engasjerer ikke i rasediskriminering?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Så spedbarn som gråter når de ser barn med en farge de ikke er vant til engasjerer i rasedislriminering?

-k

Selvsagt.  Når du bruker rase som en faktor til å diskriminere mellom A og B det er en type racial discrimination.   Hvis det er bare fremmedfrykt eller ikke så er resultatet det samme, diskriminering baserte på rase 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 6.9.2021 den 17.56):

Hvis du gir den rette konteksten så blir det helt greit å kalle meg en rasist. Generellt krever upresise og ladet ord kontekst

Så når noen sier/bruker ordet rasist så må (burde) man spørre om kontekst siden ordet i seg selv er ganske så ubrukelig?
Dette er hva utvanning av ord fører til.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (18 minutter siden):

Så når noen sier/bruker ordet rasist så må (burde) man spørre om kontekst siden orden i seg selv er ganske så ubrukelig?
Dette er hva utvanning av ord fører til.

Det samme er forøvrig med eksempler som «samboeren min er helt nazi på rydding». Man hadde et ord som hadde en konkret, sterkt negativ betydning (gjengen til Hitler og senere entusiaster), og så ender det opp med å bety «veldig».

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Det samme er forøvrig med eksempler som «samboeren min et helt nazi på rydding». Man hadde et ord som hadde en konkret, sterkt negativ betydning (gjengen til Hitler og senere entusiaster), og så ender det opp med å bety «veldig».

-k

Hmm.. Jeg vet ikke helt om jeg er enig. Her bunner diskusjonen i at alle er rasister (som bunner i bias/forutinntatte holdninger)
Det å ha holdninger samt handlinger som er rasistiske er vi nok alle enig i men at vi alle er rasister (noe jeg har lest flere skrivbente påstå) er noe jeg fortsatt har til gode å bli overbevist om.

Det at vi benytter oss av ord som egentlig ikke stemmer for å beskrive en handling synes jeg blir litt ved siden av temaet. Det blir litt som at vi sier dritkoselig. Ikke er avføring er spesielt koselig.. eller at avføring har en sammenheng. Det er bare noe som blir sagt i visse kretser.

Uansett da, som SNL.no sier om man søker opp RASISME:

Rasisme er i smal betydning oppfatninger, holdninger eller handlinger som deler mennesker inn i påståtte «raser» hvor noen hevdes å være mer verdifulle enn andre.

I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for 
etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

Også her blir det påpekt at det som blir sagt at er rasisme her i tråde er diskrimerinering. Diskriminering er så klart heller ikke ok. Men det er mye klarere at dette går ifra å være litt lett diskriminering (du bare reiser deg for eldre som ser hyggelige ut på trikken) til ekstremt spesifikt diskriminerende (du reiser deg for alle med unntak av eldre fra Chad som du også synes ser ufyselige ut)
Det sier seg selv om alle gjorde dette og du var verdens mest solidariske og hyggeligste menneske fra Chad født i 1950 som var født med et utseende som ikke ble satt pris på så ville det vært helt grusomt å være en av disse.

Her er det ganske lett for de fleste å se at lett diskrimering er en type tryne faktor som vi automatisk gjør hver eneste dag om det er å sleppe noen foran deg i matvare køen eller reise seg for noen på trikken. Tryne faktor er en greie. Flotte mennesker har det generelt sett lettere her i livet en mennesker som er født med et utseende som ikke er det som for tiden ikke blir ansett som troverdig, verdt å hjelpe, noen du ofrer litt for å gi plass) Og dette trenger ikke nødvendigvis være rasistisk motivert. Det kan ha med utseende eller lignende faktorer å gjøre så mye som nasjonalitet eller kultur.

SNL går videre og spesifiserer deskrimiring basert på rasistiske holdninger som hudfarge, kultur og religion og tar spesifikt opp det at noen har det lettere for å komme inn på utesteder enn andre. Det som dog er ganske allment akseptert at attraktive damer har mye lettere for å komme inn på disse stedende enn mindre attraktive damer, og at menn generelt sett og mer spes. menn som ser mindre hyggelige ut har en ufattelig mye mindre sjanse til å komme inn på utestedene.  
Dette som også blir tatt opp av SNL at ord er rasistiske eller ikke rasistiske, at de er diskriminerende eller ikke diskriminerende kun basert på antatt tilhørighet til en gruppe er en ting som jeg synes er ganske så fantastisk.

Jeg er nok generelt sett ganske langt ute på venstre siden men i dette rasisme samt politiske korrekte temaet så synes jeg venstre siden har gått alt for langt og blitt på grensen til ekstreme. Noe jeg ser på som utrolig usunt i det store og hele.

Diskriminering

Negativ systematisk forskjellsbehandling av individer eller grupper på grunn av deres hudfarge, kultur eller religion betegnes også som diskriminering (se etnisk diskriminering). Eksempler på dette i dagens Norge har vi i «utelivsdiskriminering», hvor mørkhudede personer nektes å komme inn på barer eller klubber, og i arbeids- og boligmarkedet, hvor personer med utenlandskklingende navn diskrimineres ved å bli forbigått, ved ikke å bli innkalt til intervju eller invitert til visninger.

Diskriminerende ytringer

Nedsettende uttrykk om andre personers hudfarge eller opprinnelse kan også være rasistiske. Særlig har bruken av ordet «neger» vært omstridt i Norge siden slutten av 1900-tallet. Men også i utgangspunktet nøytrale ord som «jøde» eller «sigøyner» kan oppfattes som rasistiske dersom de brukes i en diskriminerende mening eller sammenheng. Noen ganger annekteres også de diskriminerende uttrykkene av den diskriminerte gruppen selv for å markere tilhørighet eller for å ufarliggjøre dem eller ta avstand fra dem, som i romanen Pakkis av Khalid Hussain (1986). Likeledes kan enkelte grupper av afrikansk-amerikanere omtale hverandre i vennskapelig tone som «nigger», men hvor det samme ordet ikke blir akseptert dersom det kommer fra personer uten samme delte tilhørighet. Brukssammenhengen er således vesentlig for å avgjøre om et uttrykk er rasistisk, diskriminerende eller ingen av delene.
https://snl.no/rasisme

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (13 minutter siden):

Likeledes kan enkelte grupper av afrikansk-amerikanere omtale hverandre i vennskapelig tone som «nigger», men hvor det samme ordet ikke blir akseptert dersom det kommer fra personer uten samme delte tilhørighet. Brukssammenhengen er således vesentlig for å avgjøre om et uttrykk er rasistisk, diskriminerende eller ingen av delene.
https://snl.no/rasisme

Det er et sentralt poeng. Ett og samme utsagn kan:

1) Vurderes av avsender og mottaker som rasisme

2) Vurderes av avsender og mottaker som ikke rasisme

3) Vurderes ulikt av avsender og mottaker

-k

Lenke til kommentar

Kvinne slått ned på åpen gate – mann siktet for rasisme

Sitat

En mann i 50-årene er arrestert og siktet for å ha utført grov og rasistisk motivert vold i Spydeberg.

Sitat

Ifølge Smaalenenes Avis skjedde voldsepisoden på åpen gate i Spydeberg sentrum, hvor en kvinne brutalt angrepet av en lokal mann i 50-årene.

Kvinnen ble slått i bakken. Mens hun lå nede spyttet mannen på henne, samtidig som han kom med grove trusler og sjikane mot henne.

– Det ser ut til å være et tilfelle at rasistisk motivert vold mot et tilfeldig offer, opplyser seksjonsleder ved Indre Østfold politistasjon Kay Lund-Pettersen til Smaalenenes Avis.

Sitat

Kvinnen i 30-årene er utenlandsk og muslimsk.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (23 timer siden):

Yep noen mennesker er ikke helt friske i hode og det er godt at politiet slår ned på sånt.. Skulle gjerne sett at blind vold av denne typen hadde ennå strengere straffer.

Som mannen i slutten av 20 årene som hater (hatet) ungdom i Kristiansand.
En gang kidnappet, bant og slo han flere ganger en 16 åring som han fikk tak i som kjørte moped. En annen gang tok han skateboardet til en 13 åring og slo 13 åringen og broren hans på 11 år flere ganger i rygg og nakke med brettet utenfor en matvarebutikk.
https://www.tv2.no/v/814166/

Vet noen forresten om det finnes statistikk på dette? Om innvandrere opplever blind uprovosert vold i høyere grad enn det den øvrige befolkning gjør?

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Yep noen mennesker er ikke helt friske i hode og det er godt at politiet slår ned på sånt.. Skulle gjerne sett at blind vold av denne typen hadde ennå strengere straffer.

Som mannen i slutten av 20 årene som hater (hatet) ungdom i Kristiansand.
En gang kidnappet, bant og slo han flere ganger en 16 åring som han fikk tak i som kjørte moped. En annen gang tok han skateboardet til en 13 åring og slo 13 åringen og broren hans på 11 år flere ganger i rygg og nakke med brettet utenfor en matvarebutikk.
https://www.tv2.no/v/814166/

Vet noen forresten om det finnes statistikk på dette? Om innvandrere opplever blind uprovosert vold i høyere grad enn det den øvrige befolkning gjør?

Jeg antar det er oppførsel som mannen hater, mer enn han hater ungdom  fordi de er unge.  Noe rasister hater andre pga deres gener.  Oppførsel kan endres, gener kan man ikke gjør noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Jeg antar det er oppførsel som mannen hater, mer enn han hater ungdom  fordi de er unge.  Noe rasister hater andre pga deres gener.  Oppførsel kan endres, gener kan man ikke gjør noe med.

En mann med mørk hud kan sminke seg lyst like godt som en 16-åring kan gå med hatt og stokk eller en skater kan gå med rullator?

Borgere bør slippe å frykte vold uansett hvordan de ser ut eller hvem de er. 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

En mann med mørk hud kan sminke seg lyst like godt som en 16-åring kan gå med hatt og stokk eller en skater kan gå med rullator?

Borgere bør slippe å frykte vold uansett hvordan de ser ut eller hvem de er. 

-k

En skateboarder kan slutte å skremme eldre folk med å gå foran biler, snakke høyt eller hva annet irriterte mannen som ikke tåler slike oppførsel, hvis det var det som skjedde.

Birgere bør slippe å frykte vold uansett hvordan de ser ut eller hvem de er, men jeg mistenker at vedkommende ble sint på oppførsel, ikke hvordan en ser ut. Det gjør det mye lettere å unngå, noe som ikke burde være nødvendig, men slik kan det være. 
 

Hvis jeg vet at naboen hater skateboarderer pga deres typisk oppførsel så kan jeg unngå det med å ikke ha en skateboard med meg mens hvis naboen hater somaliere så blir det lite jeg kan gjøre med min negroid ansikt ( sminke klarer ikke å gjemme det) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Hvis jeg vet at naboen hater skateboarderer pga deres typisk oppførsel så kan jeg unngå det med å ikke ha en skateboard med meg mens hvis naboen hater somaliere så blir det lite jeg kan gjøre med min negroid ansikt ( sminke klarer ikke å gjemme det) 

Du er en ressurssterk fyr, jeg er helt sikker på at du greier å bruke en kombinsjon av sminke, ansiktsmaske, caps etc som kan skjule ditt genetiske opphav på litt avstand.

Poenget mitt er at dette som du har introdusert flere ganger i mine øyne er veldig uheldig. Ved å fokusere på hva offeret kan skjule så flytter du fokus vekk fra hva vi skal forvente av overgriperen. Jada, voldtektsoffer kan kanskje unngå å bli voldtatt ved å smøre seg inn med hundebæsj, men det er helt uinteressant, de skal slippe å gjøre seg heslige. Det sentrale er at man ikke skal voldta, ikke hvor lett eller vanskelig det er for offeret å unngå å bli voldtatt.

Ved å rangere overgrep ut fra hvor mulig det er for offeret å unngå overgrepet så skaper du en latterlig rangering som ikke har noe med problemets omfang eller alvorlighet å gjøre, av grunner som for meg er totalt uforståelig.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det greit å generalisere når én hvit gjør noe galt men ikke greit når det er motsatt vei?
 

Quote

Natt til tirsdag skjedde det fjortende ranet i Trondheim siden nyttår. To mørkhudede menn prøvde å rane en person som ventet på drosje. Nå føler innvandrerungdommen i byen seg spesielt utsatt.
- Situasjonen er veldig trist. Hvis en innvandrer gjør noe galt, så stemples all innvandrerungdom, sier miljøarbeider Ismail Muhyadin til Adresseavisen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...