Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, jjkoggan said:

Da er du enig at rasisme blant minoriteter skaper fære problemer enn blant majoriteten.

Nei, jeg er enig i at rasisme er problematisk og uønsket samme hva.

Og da snakker jeg om faktisk rasisme, ikke ting som folk mener er rasisme om man virkelig legger godviljen til.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (14 minutter siden):

Ja, på lik måte som tortur og drap er mer problematisk enn tanker om tortur og drap. Uønskede handlinger er alltid mer problematisk enn uønskede tanker eller meninger.

Derfor er de som har makten til å utføre uønskede rasistiske handlinger mer problematisk enn de som har lite muligheten til å utføre uønskede rasistiske handlinger.  Slaveiernes rasistiske handlinger er mer problematiske enn slavens rasistisk tanker, selv om de to er like rasistiske.  Den ene kan utføre rasistiske handlinger mens den andre kan bare angre seg.

 

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alle har makt til å utføre rasistiske handlinger. Du prøver å fremstille det som om at motivasjonen bak en handling (rasisme i dette tilfellet) gjør det umulig å utføre handlingen med mindre du er en majoritet av befolkningen. Jeg synes det er en veldig snodig påstand.

  

8 minutes ago, jjkoggan said:

Slaveiernes rasistiske handlinger er mer problematiske enn slavens rasistisk tanker, selv om de to er like rasistiske

Selvfølgelig er handlingen mer problematisk enn tanken, men det har null å gjøre med maktbalansen mellom de to. 

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Jeg antar også at slavene i sørstatene var mer rasistiske enn slaveierne.   Mange slaver ville drepe hvite og  hetsen mot hvite var sikkert større enn omvendt på den tiden. 

Derfor var svarte mot hvit rasisme et større problem enn omvendt?  Hva tror du?

Snakker ikke om 150-200år siden.

Har du reist litt i Afrika, sør øst asia med mer så forstår man fort at hvite anno 2000tallet er noen av de minst rasistiske folkene som finnes.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 timer siden):

 

Hvem vet.. helt åpent føler jeg selv :)

 

Disse menneskene er gale og farlige. Det som er verst er vi alle må finansiere disse idiotene.. Siden dette er høyskole så er det ikke Hamar som gjør dette men staten.. altså penger som kunne ha blitt brukt på sykehus (hele lista til AP når det kommer til skattekutt)..

Dette er grunnen til at Erna aldri mer skal få min stemme.. Høyre er ikke høyre lenger 

Det er trist å se at ikke anti-rasister hyler når de ser slikt som at det å være fargeblind - altså prøve å behandle folk som individer uavhengig av hudfarge - er et kjempeproblem som bidrar til å bevare hvitt hegemoni. Kritisk raseteori kommer fra radikale på universitetene i USA. At slikt importeres til Norge, og at Høyre, Erna, regjeringen, ja egentlig alle(!) ikke protesterer, men at det gis tilskudd og dermed anerkjennelse er ikke bra for å si det forsiktig. Noen protesterer derimot. Også SV-folk, som her og her. Måtte det bli flere.

 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Alle har makt til å utføre rasistiske handlinger. Du prøver å fremstille det som om at motivasjonen bak en handling (rasisme i dette tilfellet) gjør det umulig å utføre handlingen med mindre du er en majoritet av befolkningen. Jeg synes det er en veldig snodig påstand. 

Hva skulle noe slikt egentlig tilsi? At ekte nazister (som jo er i stort mindretall) ikke er så mye å bry seg med?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Alle har makt til å utføre rasistiske handlinger. Du prøver å fremstille det som om at motivasjonen bak en handling (rasisme i dette tilfellet) gjør det umulig å utføre handlingen med mindre du er en majoritet av befolkningen. Jeg synes det er en veldig snodig påstand.

  

Det har jeg aldri sagt.  Individuelle rasisme kan skje alle retninger, men selv når det gjelder individuelle rasisme er det de som har mer makt som kan skade mer enn de med mindre makt.  Sjefen kan skade mer enn ansatte , de med automatisk våpen mer enn de med pistoler, læreren mer enn en student,  politi mer enn sivile,  osv..

 

Sitat

Selvfølgelig er handlingen mer problematisk enn tanken, men det har null å gjøre med maktbalansen mellom de to

Det har mye å gjøre med maktbalansen, spør de som har blitt mishandlet av politiet, eller de som blir rasediskriminert og sitter i fengsler.  Alle kan utføre rasistiske handlinger til noen grad, men de mektigste individer kan skade mer enn svake individer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Hva skulle noe slikt egentlig tilsi? At ekte nazister (som jo er i stort mindretall) ikke er så mye å bry seg med?

Hvis antallet ekte nazister har mer innflytelse enn for eksempel rasistiske politi, så er det noe å bry seg med.   Minoriteter kan selvsagt har mer makt enn majoritet, men det er uvanlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Snakker ikke om 150-200år siden.

Har du reist litt i Afrika, sør øst asia med mer så forstår man fort at hvite anno 2000tallet er noen av de minst rasistiske folkene som finnes.

Det ville ikke overraske meg, tribalisme er menneskets natur.  Uansett bryr jeg mer på gruppene som bor rundt meg som har makten til å  skade flest og mest enn de som bor i Afrika.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 minutter siden):

Det ville ikke overraske meg, tribalisme er menneskets natur.  Uansett bryr jeg mer på gruppene som bor rundt meg som har makten til å  skade flest og mest enn de som bor i Afrika.

Tar ikke bort faktum at hvite er generelt veldig lite rasitiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Hvis antallet ekte nazister har mer innflytelse enn for eksempel rasistiske politi, så er det noe å bry seg med.   Minoriteter kan selvsagt har mer makt enn majoritet, men det er uvanlig.

Jeg er ikke uenig i at mer innflytelse eller flere individer er et problem, men rasisme er et problem helt uavhengig av det. Anders Behring Breivik var mutters alene. Det trengs faktisk ikke mer enn en ravgal hatefull person for å gjøre stor skade. Løsningen er oppgjør med tankegodset. Noe anti-rasister har jobbet godt med i flere tiår. Nå gås det baklengs inn i fuglekassa når kritisk raseteori benyttes og anerkjennes, og hvor bl.a. fargeblindhet anses som problematisk mtp rasisme. Det er en skandale rett og slett. Fargeblindhetstenkning er løsningen, dvs å behandle folk likt uavhengig av hudfarge. Isteden skal det altså fokuseres på hudfarge. Som skaper det du nevner ovenfor; identitetsgruppering, tribalisme og klantenkning. Oss og dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (58 minutter siden):

Tar ikke bort faktum at hvite er generelt veldig lite rasitiske.

Det blir avhengig av hvordan du definerer rasisme, alle har fordommer og implisitt bias mot andre fremmede, jeg mener det er uungåelig. Vi hvite i vesten lærer oss å prøve å unngå rasistiske tanker og ikke dømme andre pga sin etnisk bakgrunn men jeg tror få av oss helt klarer det selv om vi klarer å ikke gjør og si noe rasistiske

Jeg kjenner personlig flere afroamerikanere som ble overrasket når deres barn ønsket å gifte seg med asiatiske amerikanere og da ble disse foreldrene  kjent med deres fordommer mot asiatere.  De sier at de hadde aldri tenkt seg at de hadde rasistiske tanker og at de kunne oppføre seg som hvite hadde gjort mot dem. De hadde aldri trent seg til å bli oppmerksom på deres egne fordommer fordi deres fokuset hadde vært på andres fordommene.  Jeg undrer meg hvis det er ganske typisk blant afroamerikanere. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Det blir avhengig av hvordan du definerer rasisme, alle har fordommer og implisitt bias mot andre fremmede, jeg mener det er uungåelig. Vi hvite i vesten lærer oss å prøve å unngå rasistiske tanker og ikke dømme andre pga sin etnisk bakgrunn men jeg tror få av oss helt klarer det selv om vi klarer å ikke gjør og si noe rasistiske

?? 

Hvor gammel er du? Jeg er født i en tid like etter de store rasisme-oppgjørene på 60/70-tallet, og har blitt lært fargeblindhet hele livet. Jeg kan si deg med sikkerhet at hverken jeg, eller ingen jeg kjenner har slike fordommer eller bias du nevner. Man ser et menneske, et individ, og ikke hudfargen eller hvor de kommer ifra. Man har såklart noen forsiktighetsrammer når man møter fremmede, men det har ingenting med hudfarge å gjøre. Det samme har man mot hvite, og har kun med at man ikke kjenner personen, men vet at noen personer bør man være forsiktig ovenfor, så da går man litt høflig og forsiktig frem før man blir bedre kjent. Jeg har aldri opplevd en slik fokusering på hudfarge som er idag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det blir avhengig av hvordan du definerer rasisme, alle har fordommer og implisitt bias mot andre fremmede, jeg mener det er uungåelig. Vi hvite i vesten lærer oss å prøve å unngå rasistiske tanker og ikke dømme andre pga sin etnisk bakgrunn men jeg tror få av oss helt klarer det selv om vi klarer å ikke gjør og si noe rasistiske

Jeg kjenner personlig flere afroamerikanere som ble overrasket når deres barn ønsket å gifte seg med asiatiske amerikanere og da ble disse foreldrene  kjent med deres fordommer mot asiatere.  De sier at de hadde aldri tenkt seg at de hadde rasistiske tanker og at de kunne oppføre seg som hvite hadde gjort mot dem. De hadde aldri trent seg til å bli oppmerksom på deres egne fordommer fordi deres fokuset hadde vært på andres fordommene.  Jeg undrer meg hvis det er ganske typisk blant afroamerikanere. 

Du vil vel definere rasisme på den måten som passer deg best og narrativet om at hvite er rasitiske.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...