Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, jjkoggan said:

Så selv for deg så gjør «uskyldig «offerets bakgrunn  drapet verre.  Et tilfeldig drap av et småbarn blir verre enn ettilfeldig drap av  kriminelle

Ja for en kriminell drapsmann er ikke uskyldig. Jeg har påpekt mange ganger at jeg snakker om å sammenligne drap på uskyldige. Jeg har null sympati om en ufyselig drapsmann blir drept. 
 

Du har fortsatt ikke svart på hva som er verst av de 3 tilfellene jeg spurte om tidligere, så la oss bare ende diskusjonen her siden du har mer ønske om å kverulere enn å forstå poenget mitt.

Lenke til kommentar

2. nestleder, Unge Høyre ble radikalisert på nettet. Moren oppdaget det. Hun måtte forklare for sønnen at at menn ikke er utrydningstruede og at det ikke finnes reelle planer om å ødelegge for oss.

Gaming radikaliserer ikke – utenforskap gjør

Sitat

Man merker det ikke selv, før man vet ordet av det kommer man inn i feil tankerekker. Tankerekker som bygger på hat og fordommer.

Sitat

Problemet oppstod når vennene mine ikke gamet. Da oppsøkte jeg forumer på nett der jeg kunne finne nye gamingvenner som kunne game til langt på natt.

Sitat

Nettsider med forskjellig innhold, men med ekstreme grupper blant dem.

På disse nettsidene kunne vi diskutere fritt, det var jo tross alt bare hyggelige folk der som ville meg vel, trodde jeg. De forklarte meg hvordan verden egentlig fungerte. Jeg ble mer kritisk til internasjonalt samarbeid, greit nok, men også mer kritisk til feminisme, andre religioner og venstresiden.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mange som er kritiske til feminisme, [alle] religioner og "venstresiden", uten å være radikalisert.

Det radikale, om noe, i meningsinnlegget er vel dette:

Sitat

[..] Dette vet jeg i dag er gode og viktige saker, men der jeg satt på gutterommet midt på natten på ukedagene så jeg på det som et angrep på meg som hvit mann – et angrep alt for få så.  

Jeg er usikker på hvor radikal en slik mening egentlig er også.

Lenke til kommentar
cuadro skrev (55 minutter siden):

Det er mange som er kritiske til feminisme, [alle] religioner og "venstresiden", uten å være radikalisert.

Det radikale, om noe, i meningsinnlegget er vel dette:

Jeg er usikker på hvor radikal en slik mening egentlig er også.

Hvis man ser samfunnet som et nullsumspill mellom etniske klaner (som rasistene og enkelte anti-rasister tenderer til å gjøre) så gir det mening å tenke at mer frihet til andre er et angrep på meg.

Løsningen er at man må tenke på det som en mulighet. At en Norsk-Somaler tar utdanning og får seg jobb er ikke en tapt mulighet for meg. Det er en mulighet for flere leger, forskere og skattebetalere.

-k

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (7 timer siden):

Ja for en kriminell drapsmann er ikke uskyldig. Jeg har påpekt mange ganger at jeg snakker om å sammenligne drap på uskyldige. Jeg har null sympati om en ufyselig drapsmann blir drept. 
 

Du har fortsatt ikke svart på hva som er verst av de 3 tilfellene jeg spurte om tidligere, så la oss bare ende diskusjonen her siden du har mer ønske om å kverulere enn å forstå poenget mitt.

Kriminelle som blir tilfeldig drept er uskyldige når de ikke har noe å gjøre med saken annet enn å bli på feil sted på feil plass

Alle 3 tilfellene er like jævlige men ikke truer samfunnet generellt til like stor grad selv om det er like tragiske for ofrene. Tribalisme er i menneskets natur oh er noe vi må alltid frykte mens å drepe våre egne slekt er unaturlig og noe som forsvinner naturligvis i Norge pga integreringsprosessen.  Det er når rasistiske drap ignores som vanlig at den kan spre seg og føre til mulig folkemord, noe som skjer idag, ikke bare lenge siden. Etnisk konflikt forsvinner aldri mens æresdrap fører aldri til en borgerkrig/folkemord som etnisk konflikt 

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

knutinh skrev (7 timer siden):

Hvis man ser samfunnet som et nullsumspill mellom etniske klaner (som rasistene og enkelte anti-rasister tenderer til å gjøre) så gir det mening å tenke at mer frihet til andre er et angrep på meg.

Det er sjeldent "mer frihet til etnisk gruppe x" disse motsetter seg, men "frihet/rettighet til x og ikke y". Da snakker jeg altså om folk som tilsynelatende er på vei til å bli radikalisert gjennom kommunikasjon- og mediekanaler som discord og youtube (som eksempel blir Sargon of Akkad nevnt som en slik "pipeline" i kommentarfeltet til dette meningsinnlegget). Jeg tror du bommer på gruppen du forsøker å beskrive, eventuelt beskriver en annen gruppe.

knutinh skrev (7 timer siden):

Løsningen er at man må tenke på det som en mulighet. At en Norsk-Somaler tar utdanning og får seg jobb er ikke en tapt mulighet for meg. Det er en mulighet for flere leger, forskere og skattebetalere.

Nja, her tror jeg ikke du har gjort stort mer enn å bekjempe en stråmann. Jeg har i alle fall til gode å noensinne se noen å hevde at det motsatte er sant på generelt basis; at det er negativt at Norsk-Somalere tar seg utdanning og får seg jobb. Det jeg har sett folk argumentere, derimot, er at det ikke er riktig å bruke diskriminasjon som et middel til å oppnå statistisk "gruppelikhet". Eksempel på dette som jeg kan forstå er kjønnskvotering i forbindelse med utdanning, arbeid og lønn. I disse tilfellene tar man ikke fra de ressurssterke og fordeler til de ressurssvake, her tar man fra ressurssvake og fordeler arbitrært mellom ressurssterke og ressurssvake.

Lenke til kommentar
11 hours ago, knutinh said:

Hvis man ser samfunnet som et nullsumspill mellom etniske klaner (som rasistene og enkelte anti-rasister tenderer til å gjøre) så gir det mening å tenke at mer frihet til andre er et angrep på meg.

Løsningen er at man må tenke på det som en mulighet. At en Norsk-Somaler tar utdanning og får seg jobb er ikke en tapt mulighet for meg. Det er en mulighet for flere leger, forskere og skattebetalere.

-k

Jeg er mer enig i  cuadro sin tanke her

Jeg vil ikke si å stille spørsmål eller rette kritikk eller sparke i den ene eller andre retningen egentlig kan kalles for radikalisme

Klart kommmer du med en påstand at muslimene er ute etter å utrydde oss hvite så vil jeg plassere dette som noe konspiratorisk vrøvel som kan virke farlig på enkelte med ett lettpåvirket sinn.

Dersom jeg er kritisk til hvordan en gruppe eller etnisitet oppfører seg fordi de har dette sterkt knyttet til kulturen eller religionen sin som de selv ikke har tatt ett stort oppgjør med

mener jeg denne kritikken eller sparket ikke klassifiseres som noe særlig radikalt.

Eller så kan du foreksempel være kritisk til hvordan enkelte sosiale ytelser er vektet eller har en ordning på

som egentlig er ment for å være postiv men for enkelte andre så kan det føles urettferdig.

Positiv diskriminering ved at enkelte invivider/minoriteter får førerkortet betalt av det offentlige

mens den hvite majoritets befolkningen ikke får det kan faktiskt virke mot sin hennsikt

fordi mange hvite da kan føle seg diskriminerte ved at de ikkke får samme tilbudet enda de har like forutseninger

med like dårlig økonomi og dårlig utdanning

Her sparker jeg egentlig ikke etter utlendinger eller noen med farge

jeg sparker etter systemet og hvordan dette er bygd på

'Og dersom jeg sier at EØS fører til jobber med sosial dumping som stort sett er bemannet med Østeuropere sparker jeg da mot Øst europere eller sparker jeg egentlig mot Eøs?

At en Norsk-Somaler tar utdanning og får seg jobb

ser jeg på som Positivt i seg selv

spesielt hvis personen får seg jobb som Lege noe som krever lang utdanning å få og derfor høy lønn

ergo mindre muligheter for arbeidsgiver å drive med Sosial dumping.

Språket spiller selvsagt også en rolle.

Derimot er jeg litt mer skeptisk til å ta inn somaliere for å fylle lavstatusjobber

Dette er ikke fordi jeg misliker somaliere eller er redd for at de skal stjele jobbene fra oss men jeg finner det lite logisk og lite hensiktsmessig å fylle disse stillingene med utlendinger som man også må betale sosiale støtteanordninger til enn å bruke de allerede resurssvake man allerede har

pluss at man senker lønnsnivå når man tar inn arbeidere fra lavkostnivåland som i det lange løp ikke er så bra for skatteintekter

Tilbud og etterspørsel

Her Argumenteres det at Nordmenn ikke gidder å ta disse jobbene og at man derfor må ha disse utlendingene

men merkelig nok gidder en masse Nordmenn å ta jobb i Norsk helsevvesen som hjepepleier som også har mye tungt arbeid og som ifølge interesseorganisajonenene for dette har ganske dårlig betalt de også

Men der i gården er det språket som er en hindring at ikke Nordmen blir erstattet en masse.

Ett annet problem med å gi lavstatusjobber til utsatte grupper og minoriteter eller kun basere seg på dette er at det kan fort bli en vane

Altså at dette blir en slags underklasse

noe som heller ikke er bra i det lange løp.

Ps. for mange er det nok enklere å si utlendingene tar jobbene fra oss enn å gå inn på den lange forklaringen her slik jeg har gjort

 

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/22/2021 at 2:26 PM, Fustasjeopphengsforkobling said:

Skjønner tankegangen. Lik innsats = Likt utfall. Sånn bør det alltid være. Det gir like muligheter, men når man ikke har hatt noen mulighet til å kunne yte lik innsats (for man har jo ikke vært tilstede), synes du da det er rettferdig at noen skal måtte lide for det? Er det ikke da et privilegie å få kunne hjelpe hvis man kan? 

Det som galt er ikke sosiale tjenester som dette, men forskjellsbehandling basert i hudfarge (eller annet irrelevant som ingen kan noe for). Det finnes eksempler i USA på at man vil gi sosiale økonomiske ytelser til noen, men ikke alle, basert på hudfarge. Selv om en hvit person altså har vokst opp like fattig som en svart, så vil det være en forskjellsbehandling som gir ulikt utfall i økonomiske ytelser pga den hvites "hvite privilegie". Det blir rett og slett gjeninnført rasisme (i reversert utgave). Er man fattig bør man kunne få hjelp helt uavhengig av hudfarge.

Det er trist at dette blir fornektet når mange opplever dette.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Subara said:

Jeg tenker at hvis jeg hadde skrevet en meget kritisk artikkel om muslimer og islam i Norge så hadde jeg også opplevd kraftig hets og muligens diskriminerende og truende ordbruk.

Dette blir litt som å rote i et vepsebol hvor man vet det vil krype troll ut av en stenhuler for så å få oppmerksomhet på dette. Det er ingen problem å fremprovosere reaksjoner for å vise dårlige holdninger blant enkelte. Dette gjør også SIAN selv og meget bevisst.

Jeg tenker at når man må  utfordre de mest ytterliggående miljøer for å fremprovosere rasistiske reaksjoner så beviser det hvor langt vi har kommet med dette i landet. Men jeg synes ikke dette er noe bedre enn SIAN sine taktikker.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at hvis jeg hadde skrevet en meget kritisk artikkel om muslimer i Norge og Islam så hadde jeg også opplevd kraftig hets og muligens diskriminerende ordbruk.

Dette blir litt som å rote i et vepsebol hvor man vet det vil krype troll ut av en sten for så å få oppmerksomhet på dette.

Lenger ned i samme artikkel synes jeg er et godt svar

Sitat

– Jeg oppfordrer alle som kommenterer på sosiale medier til å være knallharde på sak, og rause medmennesker når det gjelder person, sier Hussaini og legger til:

– Husk at det er et menneske i den andre enden som mottar alt man skriver.

Det er dagligdags for han å få hatmeldinger så han bryr seg ikke om dem lenger, bruker humor og prøver å le dem bort.

Sitat

– Hvis jeg gir meg, så vinner jo nettrollene, sier Hussaini.

Men det ligger et alvor bak.

Sitat

Mye av hatet rettet mot Hussaini går på islam, selv om han ikke er religiøs. Han har fått flere alvorlige trusler.

– En ting er holdninger om hva jeg er og ikke er, men man vet jo aldri når noen kan gjøre alvor av det, sier Hussaini.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rasismen i Norge er ikke alltid det man tror, dvs at noen peker og sier ting om utseende. Man antar ofte at innvandrere er late, men mange drikker ikke og har flere jobber samtidig som nordmenn ser på som drittjobber. Dette har de for å sende penger hjem til familiemedlemmer i utlandet. Det er i tillegg en kollektiv vrangforestilling om snyltere og lykkejegere. Hvis du ser på realiteten i hverdagen til de det gjelder, følger deres spor fra hjemlandet, så blir bildet et annet. 

Endret av mwy
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (På 23.7.2021 den 0.27):

 

Det finnes en rekke statuer i Norge. En av et barn som en gang ble dratt med til en konsentrasjonsleir og myrdet av nazistene. Hun var hvit, og hun ble myrdet som følge av religionen da hun var jøde. Her er statuen i parken hvor hun brukte å spise matpakken sin. De valgte henne av alle jødene som ble fjernet fra Trondheim, siden hun var yngst. 

 

IMG_Cissi_Klein.JPG_1_1_BOGSOSI.jpg.37a47ed1d46f24b8698067bd8b8914e2.jpg

 

Det finnes en rekke monument som minner oss om horrible hendelser. Det finnes en rekke monument av alle slag, av en rekke forskjellige etnisiteter, av begge kjønn, og av nokså mange overbevisninger. Hvor er dobbeltmoralen med akkurat det ene tilfellet du har hengt deg opp i, sånn i helhet? 

Hvorfor er det så ille at en brun gutt, ikke en gang voksen, som ble drept av noen som bare hatet hudfargen hans? Han gjorde ingen verdens ting mot morderen. Og det gjorde heller ikke jenta i bildet ovenfor. 

Jeg og de fleste andre føler sorg når vi ser slikt ... 

 

 

Du vet at Benjamin var narkodealer? At de fleste av vennene hans senere havnet i fengsel?

At en slik type blir drept er jo ikke noe å gråte over. Tilsvarende Floyd, egentlig.

Lenke til kommentar
Togreiseren skrev (2 timer siden):

Du vet at Benjamin var narkodealer? At de fleste av vennene hans senere havnet i fengsel?

Kilde?

Sitat

At en slik type blir drept er jo ikke noe å gråte over. Tilsvarende Floyd, egentlig.

Hvis du er for dødsstraff, hvor vil du trekke grensen? Drap, voldtekt, tyveri, ...? Er det ok at dødsstraff blir utdelt av politifolk og nynazister uten dom?

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 8/2/2021 at 1:38 AM, mwy said:

Rasismen i Norge er ikke alltid det man tror, dvs at noen peker og sier ting om utseende. Man antar ofte at innvandrere er late, men mange drikker ikke og har flere jobber samtidig som nordmenn ser på som drittjobber. Dette har de for å sende penger hjem til familiemedlemmer i utlandet. Det er i tillegg en kollektiv vrangforestilling om snyltere og lykkejegere. Hvis du ser på realiteten i hverdagen til de det gjelder, følger deres spor fra hjemlandet, så blir bildet et annet. 

Fullstendig enig. Men jeg ønsker å presisere at dette gjelder i stor grad første generasjons innvandrere.

Jeg har flere venner som er første generasjons innvandrere samt venner som kommer hit for å jobbe en periode i året og noen år jobber i andre land. Noen av disse har også forsøkt å gi meg 15-20.000 i kontanter for å overføre tilsvarende beløp til deres foreldre i utlandet. Noe jeg selvsagt sier nei til.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Fullstendig enig. Men jeg ønsker å presisere at dette gjelder i stor grad første generasjons innvandrere.

Jeg har flere venner som er første generasjons innvandrere samt venner som kommer hit for å jobbe en periode i året og noen år jobber i andre land. Noen av disse har også forsøkt å gi meg 15-20.000 i kontanter for å overføre tilsvarende beløp til deres foreldre i utlandet. Noe jeg selvsagt sier nei til.

Jeg har hatt noen afrikanske nettvenner. Der nede er det ingen velferdsstat. De tar vare på hverandre så godt de kan, og dette henger igjen en god stund etter at de kommer til Europa. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Fullstendig enig. Men jeg ønsker å presisere at dette gjelder i stor grad første generasjons innvandrere.

Jeg har flere venner som er første generasjons innvandrere samt venner som kommer hit for å jobbe en periode i året og noen år jobber i andre land. Noen av disse har også forsøkt å gi meg 15-20.000 i kontanter for å overføre tilsvarende beløp til deres foreldre i utlandet. Noe jeg selvsagt sier nei til.

15-2000 er helt kolossale summer i Afrika. Så store summer må du være voldsomt skeptisk til å sende på en gang. Da må du kjenne vedkommende og hans familie veldig godt. Du bør også holde deg til banker som world remit og western union, hvor du har et slags oversyn, om enn usynlig. Unngå disse uoffisielle greinene. Du åpner heller ingen paypal konto for noen. Payoneer er greit, men det er et svært mellom firma mellom amazon og afrikanske freelancere og forfattere (jeg skrev greit, men vær voldsomt forsiktig her også). De har altså en etablert forbindelse til amazon. De jeg har sendt penger til har jeg kjent i fem-seks år. Hvis jeg har blitt lurt så må de ha holdt et skuespill gående i voldsomt lang tid. 

Endret av mwy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/31/2021 at 12:10 PM, Tåkefyrste said:

Hva jeg skulle likt å sett er akkurat hvilke påstander SIAN har hatt om islam som er feilaktige ifølge hun Arina.

Jeg er alt for lat til å dekke alle de feilaktige påstandene, men bare av å gå inn på siden deres å lese overfladisk, er det feil og uredeligheter bak hvert hjørne.

I PDF-en muhammed–Muslimenes onde forbilde, påstås det at muhammed var et monster. Derfor er alle gode muslimer dårlige medmennesker.
Det er jo i beste fall en feilslutning, veldig selektivt, og en ganske uredelig måte å fremstille disse gamle tekstene på, som det stadig illustreres i kristen-trådene her, er det grunn til å stille spørsmål ved hele abrahams gud, dersom man leser handlingene i et moderne moralperspektiv, og tilskriver egenskaper utifra det.
Altså, jeg har ikke noe behov for å forsvare muhammed som sådan, men det blir like seriøst som å finne strofer i det gamle testamentet hvor abrahams gud oppfører seg avvikende fra det vi mener er moralsk, og konkludere med at fks. alle kristne dermed er onde.
Et annet sted påstås det at Islam er en trussel mot vår fred og frihet (høres kjent ut? De hater den?) og begrunner dette med terrorangrepet på tvillingtårnene og øvrig terrorisme, mens de samtidig overser omstendighetene rundt denne oppblomstringen av religiøs ekstremisme, kan det ha noe å gjøre med krigene og konfliktene i området? Blir det etterhvert så tydelig at det geopolitiske spillet bryr seg mer om olje enn mennesker, at grunnlaget for radikalisering er et faktum?

I en annen brosjyre kalt islams sharia - umenneskelighet satt i system; Hvor de oppfører seg som om sharia er et sett definerte lover, og ikke et løst begrep avhengigg av hvordan du tolker tekstene, og at dette definerte selvsagt er ondt.
Det påstås også at konseptet sharia ikke kan ta hensyn til menneskerettighetene definert av FN, også ser det ut til å være en antagelse i teksten om at den vestlige verden alltid handler innenfor disse rettighetene. (spoiler, det er ikke tilfelle.)
I brosjyren kaller de også guden i islam for en antigud, men det er jo abrahams gud, er den kristne gud en antigud? Finnes det en progud?

I brosjyren islam folkemordmaskin; Påstås det at islam befaler muslimer å slakte ikkemuslimer inntil islam er enerådende i hele verden.
Verset de refererer til er 8:39 i koranen, som sier; (den norske oversettelsen var så rar, så jeg tar utgangspunkt i den engelske, etter Abdul Haleem)
Fight them until there is no more persecution, and all worship is devoted to God alone: if they desist, then God sees all that they do.

Skal vi ta med hele passasjen for morro skyld?

[8.38] Say to those who disbelieve, if they desist, that which is past shall be forgiven to them; and if they return, then what happened to the ancients has already passed.  

[8.39] And fight with them until there is no more persecution and religion should be only for Allah; but if they desist, then surely Allah sees what they do.  

[8.40] And if they turn back, then know that Allah is your Patron; most excellent is the Patron and most excellent the Helper.  

[8.41] And know that whatever thing you gain, a fifth of it is for Allah and for the Apostle and for the near of kin and the orphans and the needy and the wayfarer, if you believe in Allah and in that which We revealed to Our servant, on the day of distinction, the day on which the two parties met; and Allah has power over all things.  

Hvis man fremdeles gidder å lese hele sammenhengen nå som det tabloide er borte, dreier det seg om såkalte syndere, og at dersom de vedkjenner seg allah, så vil de bli tilgitt, og dersom de avstår, vet allah hvem de er, og du trenger ikke bry deg med dem. Den aktuelle strofen sian trekker frem, forteller om tilfellene når strid er rettferdiggjort for en muslim; Når det forekommer forfølgelse (fight with them until there is no more persecution, aka sloss mot undertrykkelse til den opphører.)
og for allah, sistnevnte er også ofte overførbart til å sloss mot undertrykkelse, illustrert i vers:

[4:75] How is it that you do not fight in the way of Allah and in support of the helpless men, women and children, who pray ‘Our Lord, bring us out of this land whose people are oppressors and appoint for us from Yourself, a protector, and appoint for us from Yourself a helper.

Men jada, islam tar utgangspunkt i at den er den eneste rette retning, slik nesten samtlige verdensreligioner gjør.

Tekstene kan jo beviselig brukes for å instigere vold og undertrykkelse men det er egentlig ingen tanker, dogmer, teser eller tekster som er hevet over en slik mulighet om den kombineres med press, totalitærisme, krig, lidelse, sult, nød, grådighet, desperasjon, osv.

Om det ikke fremgår at sian konstruerer et løgn-aktig narrativ ved å blande halvsannheter og løgner, for å forlede sinte/redde uinformerte folk til sin menighet, (merkelig nok akkurat slik de anklager islam for å gjøre.) ville jeg vært svært varsom, da man kan befinne seg i risikosonen for radikalisering.

Dette var det mest umiddelbare jeg kunne finne etter å ha sett på forsiden, og lest introen til noen av disse fantastisk navngitte brosjyrene deres.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...