Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

2 hours ago, mwy said:

15-2000 er helt kolossale summer i Afrika. Så store summer må du være voldsomt skeptisk til å sende på en gang. Da må du kjenne vedkommende og hans familie veldig godt. Du bør også holde deg til banker som world remit og western union, hvor du har et slags oversyn, om enn usynlig. Unngå disse uoffisielle greinene. Du åpner heller ingen paypal konto for noen. Payoneer er greit, men det er et svært mellom firma mellom amazon og afrikanske freelancere og forfattere (jeg skrev greit, men vær voldsomt forsiktig her også). De har altså en etablert forbindelse til amazon. De jeg har sendt penger til har jeg kjent i fem-seks år. Hvis jeg har blitt lurt så må de ha holdt et skuespill gående i voldsomt lang tid. 

De som har spurt meg har jeg kjent i 3-5 år ved tidspunktet og hatt mye kontakt med dem. Men jeg sier likevel nei. Jeg ønsker ikke å være involvert i evt. hvitvasking og å sende penger ut av landet.
 

2 hours ago, mwy said:

Jeg har hatt noen afrikanske nettvenner. Der nede er det ingen velferdsstat. De tar vare på hverandre så godt de kan, og dette henger igjen en god stund etter at de kommer til Europa. 

Jeg har bodd i deler av midt-østen og har venner fra flere land i Afrika. Synes ikke jeg har motsagt dette?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (1 time siden):

.Om det ikke fremgår at sian konstruerer et løgn-aktig narrativ ved å blande halvsannheter og løgner, for å forlede sinte/redde uinformerte folk til sin menighet, (merkelig nok akkurat slik de anklager islam for å gjøre.) ville jeg vært svært varsom, da man kan befinne seg i risikosonen for radikalisering.

Jeg har prøvd å lese litt på nettsiden deres, samt sett intervjuet av lederen på NRK. Konklusjonen min er at de har statutter som ser tilsynelatende prinsippielle og greie ut (det er lov å mene at en religion leder til elendighet). Men løpende oppslag som er svært tendensiøse og useriøse.

I intervjuet så sjanglet lederen også mellom prinsipper og en teoretisk tilnærming, og totalt krasj og havari når Solvang presset ham til å være mer konkret.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Jeg har prøvd å lese litt på nettsiden deres, samt sett intervjuet av lederen på NRK. Konklusjonen min er at de har statutter som ser tilsynelatende prinsippielle og greie ut (det er lov å mene at en religion leder til elendighet). Men løpende oppslag som er svært tendensiøse og useriøse.

I intervjuet så sjanglet lederen også mellom prinsipper og en teoretisk tilnærming, og totalt krasj og havari når Solvang presset ham til å være mer konkret.

Klart det er lov å mene, men det er når de begynner å redegjøre for meningene sine at det kommer for en dag hvor halvhjernet utgangspunkt de opererer utifra.
Det er jo til dels positivt at konstruksjonen deres er så skjør at den kollapser ved den første granskning, gitt at ikke hatet mot islam blir så omfattende at behov for sannferdighet bortfaller.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (37 minutter siden):

SIAN er dermed ingen trussel i mine øyne.

Det et en fare for at de bidrar til å polarisere debatten, at det blir mer utrygt i gatene, og at de motiverer «ensomme ulver» på begge sider. Jeg støtter SIANs rett til å si utrivelige ting, men jeg kan likevel frykte hva det kan føre til.
 

Jeg har liten tro på at det vi ser er starten på en massebevegelse.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knutinh said:

Det et en fare for at de bidrar til å polarisere debatten, at det blir mer utrygt i gatene, og at de motiverer «ensomme ulver» på begge sider. Jeg støtter SIANs rett til å si utrivelige ting, men jeg kan likevel frykte hva det kan føre til.
 

Jeg har liten tro på at det vi ser er starten på en massebevegelse.

-k

Jeg vet at PST mener det gir risiko for økt ekstremisme i islamske miljøer men jeg tenker at det er bedre å miljøer som SIAN lite oppmerksomhet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Theo343 said:

Jeg vet at PST mener det gir risiko for økt ekstremisme i islamske miljøer

PST's trusselvurdering inkluderer høyreekstreme også: (selv om islamister og nynazister begge tilhører høyre fløy)

Det forventes økt radikalisering til høyreekstremisme det kommende året. Digitale plattformer vil være viktige arenaer for denne radikaliseringen, der enkelte kan inspireres til høyreekstrem terrorplanlegging.

Min bekymring rundt grupper som sian, tar ikke utgangspunkt í at samtlige skal verve seg til organisasjonen, men at de bidrar til å normalisere en del ekstreme holdninger, og således lykkes med å dra debatten i en mer ekstremistisk retning.

Når man påstår usannheter, er ikke nødvendigvis målet å overbevise noen om det du sier, men å skape en illusjonen av tvil.
Det er ganske menneskelig å anta at sannheten finnes et eller annet sted i midten, og dersom sian får definere ytterpunktene, har plutselig midten beveget seg nokså langt i en ekstrem retning.

Her har vi fks. en som har fått for seg at hvitt folkemord er et faktum, og ikke en ytre-høyre myte, hvis denne tendensen vedvarer, og man normaliserer stadig fler av disse ytterliggående tankene, har vi (unnskyld utrykket) amerikanske tilstander foran oss.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er da klar over det, alt ligger jo ute på hjemmesidene. Jeg svarte bare på det som ble sagt. Jeg drar da ikke inn "det finnes ekstreme muslimer også" hver gang vi snakker om SIAN som gruppe? 

Akkurat i denne sammenhengen var det snakk om at SIANs aktivitet kunne provosere ekstreme islamistiske grupper og dermed øke faren for eks. terrorhandlinger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (29 minutter siden):

Akkurat det er de ikke alene om, da, så skal vi egentlig holde det imot dem? 😉

Synes godt man kan holde dette mot SIAN, da de nok er den mest ekstreme aktøren som er ok synlig i den offentlige debatten. Legger man i tillegg til grunn lenkene deres til Den Nordiske Motstandsbevegelsen, en nynazistisk organisasjon, så er de svært polariserende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Jeg er da klar over det. Jeg svarte bare på det som ble sagt. Jeg drar da ikke inn "det finnes ekstreme muslimer også" hver gang vi snakker om SIAN?

Ja?
Jeg også?
Jeg mente da ikke å anklage deg for det ene eller det andre med mitt svar, i likhet med dere delte jeg mine bekymringer rundt problematikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Synes godt man kan holde dette mot SIAN, da de nok er den mest ekstreme aktøren som er ok synlig i den offentlige debatten. Legger man i tillegg til grunn lenkene deres til Den Nordiske Motstandsbevegelsen, en nynazistisk organisasjon, så er de svært polariserende.

Så vi skal bare holde det mot dem som er mest ekstrem? Spesielt, vil jeg si.

Ansvarliggjør alle som polariserer debatten, tenker jeg, eller drit i det. 👍

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (6 minutter siden):

Så vi skal bare holde det mot dem som er mest ekstrem? Spesielt, vil jeg si.

Ansvarliggjør alle som polariserer debatten, tenker jeg, eller drit i det. 👍

Du skrev "akkurat det er de ikke alene om", som impliserte at noen er like ekstreme. Jeg er usikker på om det er noen andre som er like synlige som SIAN i debatten og samtidig like ekstreme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (13 minutter siden):

Så vi skal bare holde det mot dem som er mest ekstrem? Spesielt, vil jeg si.

Ansvarliggjør alle som polariserer debatten, tenker jeg, eller drit i det. 👍

Man kan tenke seg en «grad av ansvarlighet» for at debatten blir overdrevent polarisert.

1. Alle vi som ikke leser grundig alle sider av en sak.

2. De som med vrangvilje og kreativitet framstillinger sine meningsmotstanderes synspunkter på en urimelig måte.

3. De som bruker repetisjon og lydnivå til å spre løgner og overdrivelser, verbalt ydmyke motstandere og «trykker på et sted de vet det gjør vondt».

4. De som truer med vold eller bruker vold.

På den ene siden av denne skalaen finner man opplyst debatt, og vanligvis en respekt for individet og sivilisert tone (men har rom for engasjert uenighet). På den andre siden finner man sivil uro, den sterkes makt og elendighet som overskygger debattens innhold og alltid koker ned til at de som har mest muskler eller færrest hemninger vil dominere.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Markerte terrorangrepet for to år siden: – Det har påvirket hverdagen til moskeen og muslimer generelt

Sitat

Det er to år siden Philip Manshaus skjøt og drepte sin stesøster Johanne Zhangjia Ihle-Hansen (17) og deretter tok seg inn i Al-Noor Moskeen i Bærum med våpen.

Sitat

– Det er viktig at folk er klar over at det eksisterer rasisme og hat som ekskluderer noen og inkluderer andre, sier daglig leder i Stiftelsen 10. august Hawa Muuse.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Politiet undersøker rasistisk motiv
https://www.tv2.no/nyheter/14165944/

Sitat

ØSTENSJØ (TV 2): En mann er pågrepet etter at to personer ble skutt i en T-banevogn på Skøyenåsen i Oslo søndag. Politiet undersøker om det kan være rasistisk motivert.

– Det er en relasjon mellom de to tilskadekomne, men det ser ikke ut til at de har noen relasjon til gjerningspersonen, sier krimvakt Trine Mårstøl i Oslo politidistrikt til TV 2 natt til mandag.

To unge menn, med utenlandsk etnisk bakgrunn, ble skutt inne i en T-banevogn like etter klokka 20 søndag kveld.

Begge er lagt inn på sykehus med alvorlige skader, men tilstanden betegnes som stabil. De to er mellom 18 og 20 år gamle.

Den pågrepne er en hvit mann i 30-årene.

Politiet undersøker om skytingen kan være rasistisk motivert.

– Det er helt klart noe vi undersøker. Det er litt for tidlig å gå ut med hva som er intensjonen. Den pågrepne må bli avhørt først, sier operasjonsleder Tor Guldbrandsen i Oslo politidistrikt til NRK.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/16/2021 at 10:10 AM, Snikpellik said:

Politiet undersøker rasistisk motiv
https://www.tv2.no/nyheter/14165944/

 

Politiet fant ingen rasistisk motiv...

https://www.dagsavisen.no/oslo/2021/08/23/politiet-ingen-indikasjon-pa-at-t-baneskytingen-var-rasistisk-motivert/

 

Om den eneste grunnen til å undersøke og å gå ut i medier om dette var at fyren som skjøt var hvit så bekrefter det offentlig Norge sin forsøk på å finne rasisme med lupe fortsetter.. bare trist

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...