Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Lodium skrev (10 minutter siden):

Hva som regnes som symboler er ofte ett flytende begrep

Churchill ble jo lenge regnet som ett symbol

mange rasister er blitt regnet som ett symbol og fått en byste etter seg

Symbolet var ett produkt om hvordan samtiden så på disse personene eller sakene disse frontet da.

Jeg sa ikke at slik i seg selv var urettferdig

jeg sa at det kunne føles propasjonalt urettferdig i forhold til andre drap.

Sa heller ikke at det på en måte undergraver andslik re drap.

Ved å si at bysten, i.e Benjamin, er et symbol mener jeg at det er et symbol som påminner oss om at historien fort kan gjenta seg hvis man ikke er på vakt. At du sammenligner dette med en barnefar som dreper barnets mor er forøvrig tåpelig... 

 

Du er delvis enig i at det føles "propasjonalt" urettferdig fordi Benjamin fikk en byste. Det forstår jeg ikke. Hvem i så fall er det som mener det er urettferdig om ikke deg? 

 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at Benjamin skal få en statue mot rasisme.

Men vi må ikke heller glemme alle muslimske jenter som kastes ut av balkongen mens hele familien er hjemme... Ikke bevist- Hon gikk ut å hoppa uti vindu, helt tullete vetu..

Et stort problem i blokkene i Sverige. Såkalt æresdrap, eller deres versjon av skilsmisse.

Samt at ekskjærester som knivstikkes/mord er i taket. Her vet vi ikke hva som er årsaken, siden avisene aldri nevner personlig bakgrunn.

Men veldig in å knivstikke Eksen på gata i Sverige da altså, jamført med Norge..

 

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 timer siden):

 Stort sett alle mordere hater noe  ved vedkommende de dreper ellers ville de ikke drept.

Hvis noen dreper en 40 årig tannlege i taxikøen etter julebord så er det tragisk for de berørte.

Hvis noen dreper folk _fordi_ de er tannleger så skal det veldig få drap til før man har redusert livskvaliteten til alle tannleger.

Så kan man si at jeg som kjønnsmoden mann er  overrepresentert som voldsoffer og at noe med kjønnsrollene gjør at vi menn burde se oss over skulderen på lørdagskvelder. Jeg gjør ikke det.

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Psykake said:

Ved å si at bysten, i.e Benjamin, er et symbol mener jeg at det er et symbol som påminner oss om at historien fort kan gjenta seg hvis man ikke er på vakt. At du sammenligner dette med en barnefar som dreper barnets mor er forøvrig tåpelig... 

 

Du er delvis enig i at det føles "propasjonalt" urettferdig fordi Benjamin fikk en byste. Det forstår jeg ikke. Hvem i så fall er det som mener det er urettferdig om ikke deg? 

 

Å herregud da

Jeg sammenligner ikke

Hvorfor kan ikke folk diskutere saklig inne på TU men må finne opp alle mulige kontruksjoner av det de tror folk tenker på?

Ta deg en bolle.

Til den andre påstanden din om mine tanker

Nei Delvis enig fordi en byste kan være en verdi i seg selv og fortelle ett budskap

men det nevte jeg ikke noe om siden det allerede er antydet i trådens Tittel og det som tråden allerede handler om

Burde også være unødvendig siden jeg nevnte churchill
.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 timer siden):

og jeg er delvis enig i at det kan føles urettferdig at en enkeltperson får en byste på grunn av ett drap som er begått på grunn av hans hudfarge betalt av det offentlige mens en person som foreksempel ble drept for å være uenig med barnefaren om saker som omhandlet deres barn ikke får dette.

Du sammenligner drapet på Benjamin, som fikk en byste, med et drap på en person som er uenig med en barnefar som ikke får en byste. 

Kanskje en idé å være mer presis eller i det minste forklarer hva du mener. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Du sammenligner drapet på Benjamin, som fikk en byste, med et drap på en person, æ som er uenig med en barnefar som ikke får en byste. 

 

Sammenligner ingenting

Det er du som har en fiks ide om mine tanker og velger å overtolke dette

Som sagt, Ta deg en bolle

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (7 minutter siden):

Sammenligner ingenting

Det er du som har en fiks ide om mine tanker og velger å overtolke dette

Som sagt, Ta deg en bolle

Så i stedet for å forklare hva du mener, når jeg åpenbart tolker det feil, svarer du at jeg burde ta meg en bolle. 

Ikke akkurat overraskende fra en som "bare stiller spørsmål" om drapet på Benjamin egentlig var rasistisk motivert.

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Så i stedet for å forklare hva du mener, når jeg åpenbart tolker det feil, svarer du med at jeg burde ta meg en bolle. 

Ikke akkurat overraskende fra en som "bare stiller spørsmål" om drapet på Benjamin egentlig var rasistisk motivert.

 

Ja ber deg å ta en bolle når du overtolker en bit istedetfor å lese hele kommentaren på nytt.

Førøvrig så bør du lese hva  ordet kan og følelser er for noe

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Psykake said:

Forklar hva du mener da? 

Jeg spør heller ett spørsmål

Det er mulig intensjonen min med posten min glir lettere gjennom med det enn å gi en annen forklaring enn den jeg allerede har prøvd på.

Vil du si at for offeret eller ofre eller folk som personlig kjenner ofre at det kan  kjennes propasjonalt urretferdig å ikke få en byste mens at andrre utvalgte grupper eller individer får denne bysten?

Dette er ikke en sammenligninging

Her er jeg ute etter fakta.

Det er ett ja eller nei spørsmål.

Ps. Minner på at jeg også sa at en byste i seg selv kan ha en verdi med at den forteller ett budskap

 

 

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Lodium said:

Jeg spør heller ett spørsmål

Det er mulig intensjonen min med posten min glir lettere gjennom med det enn å gi en annen forklaring enn den jeg allerede har prøvd på.

Vil du si at for offeret eller ofre eller folk som personlig kjenner ofre at det kan  kjennes propasjonalt urretferdig å ikke få en byste mens at andrre utvalgte grupper eller individer får denne bysten?

Dette er ikke en sammenligninging

Her er jeg ute etter fakta.

Det er ett ja eller nei spørsmål

Nei, dersom min bror blir drept i taxikø over uenighet om hvem som var først, så ville jeg sett på det som absurd om det skulle reises en byste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lodium skrev (13 minutter siden):

Jeg spør heller ett spørsmål

Det er mulig intensjonen min med posten min glir lettere gjennom med det enn å gi en annen forklaring enn den jeg allerede har prøvd på.

Vil du si at for offeret eller ofre eller folk som personlig kjenner ofre at det kan  kjennes propasjonalt urretferdig å ikke få en byste mens at andrre utvalgte grupper eller individer får denne bysten?

Dette er ikke en sammenligninging

Her er jeg ute etter fakta.

Det er ett ja eller nei spørsmål

Takk. Da forstår jeg bedre. 

Ja og nei. Det er et relativt komplisert spørsmål med mange variabler.

Derfor blir det mye av hva jeg tror.

Jeg tror ikke offeret som er drept bryr seg nevneverdig om det får en byste eller ikke. 

Å jeg tror ikke de fleste oppegående pårørende i drapssaker reflekterer særlig over det faktum at Benjamin fikk en byste. 

 

Det virker strengt tatt som at det er andre utvalgte grupper og individer som har de sterkeste meningene om dette, altså personer som ikke har noen relasjon til offeret i det hele tatt (bortsett fra hudfarge). 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, WiiBoy said:

Nei, dersom min bror blir drept i taxikø over uenighet om hvem som var først, så ville jeg sett på det som absurd om det skulle reises en byste.

Nåja

Dersom det er noe som skjer sjeldent eller ikke så ofte er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.

Men hva med voldetksofre?

kvinnekamp og kvinnerettigheter?

Dersom mye voldtektekter skjer så er det vel rimelig å gi disse en statue, minnesmerke, byste eller andre monumenter for å representere deres kamp og minne samfunnet på disse ofrene.

Enkelte store ulykker minnes også med minnesmerker og andre ting av og til

 

 

Lenke til kommentar
Lodium skrev (2 minutter siden):

Nåja

Dersom det er noe som skjer sjeldent eller ikke så ofte er jeg tilbøyelig til å være enig med deg.

Men hva med voldetksofre?

kvinnekamp og kvinnerettigheter?

Dersom mye voldtektekter skjer så er det vel rimelig å gi disse en statue, minnesmerke, byste eller andre monumenter for å representere deres kamp og minne samfunnet på disse ofrene.

Enkelte store ulykker minnes også med minnesmerker og andre ting av og til

 

 

Beklager hvis jeg igjen tolker feil, men nå virker det som at du sammenligner et rastisisk motivert drap med voldtekter og kvinnekamp? 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Psykake said:

Beklager hvis jeg igjen tolker feil, men nå virker det som at du sammenligner et rastisisk motivert drap med voldtekter og kvinnekamp? 

Nei, det var en kommentar til en annen jeg svarte på som du igjen velger å dra ut av sammenheng

Ta deg en bolle nok en gang

Ps. Kommentaren jeg svarte på omhandlet ett argument om taxikø

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (1 minutt siden):

Nei, det var en kommentar til en annen jeg svarte på som du igjen velger å dra ut av sammenheng

Ta deg en bolle nok en gang

Jeg siterte hele innlegget ditt og ingenting er tatt ut av sammenheng. Hvis du mener det er tatt ut av sammenheng må det være fordi du mentalt prosesserte det du skrev og innså at det ikke gir mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Psykake said:

Jeg siterte hele innlegget ditt og ingenting er tatt ut av sammenheng. Hvis du mener det er tatt ut av sammenheng må det være fordi du mentalt prosesserte det du skrev og innså at det ikke gir mening. 

Gjorde du?

Kommenttaren jeg svarte på omhandlet da vitterlig om uenigheter i  taxikø som igjen fører til drap og om disse fortjener ett monument eller ikke

Hvordan du mener jeg sammenligner med ett rasistisk motivert drap da er det nok bare din hjerne som får til å koble til på ett mystisk vis.

Begynner egentlig bli lei disse falske kontruksjonene

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (8 minutter siden):

Gjorde du?

Kommenttaren jeg svarte på omhandlet da vitterlig om taxikø og om disse fortjener ett monument eller ikke

Hvordan du mener jeg sammenligner med ett raristisk motivert drap  er det nok bare din hjerne som får til å koble til på ett mmystisk vis.

Begynner egentlig bli lei disse falske kontruksjonene

Personen sa det var absurd hvis det ble laget en byste til broren hans som ble drept i taxikø, rent hypotetisk. Dette for å å understreke at det er ikke normal praksis at alle drapssofre får en byste. 

Du svarer med noe helt irrelevant som ikke gir mening i det hele tatt. Premisset var at du kunne forstå det føltes urettferdig at Benjamin fikk en byste og andre ikke. 

Din kommentar om voldtektsofre og kvinnekamp blir naturligvis satt i sammenheng med det premisset du selv satt.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Psykake said:

Personen sa det var absurd hvis det ble laget en byste til broren hans som ble drept i taxikø, rent hypotetisk. Dette for å å understreke at det er ikke normal praksis at alle drapssofre får en byste. 

Du svarer med noe helt irrelevant som ikke gir mening i det hele tatt. Premisset var at du kunne forstå det føltes urettferdig at Benjamin fikk en byste og andre ikke. 

Din kommentar om voldtektsofre og kvinnekamp blir naturligvis satt i sammenheng med det premisset du selv satt.

For det første

Jeg har ikke sagt alle ofre

For det andre

Jeg sa endog at hvis det ikke skjer ofte så var jeg tilbøyelig  til å være enig med han

deretter stilte jeg han ett spørsmål basert på hans hypotetiske svar

Jeg gjentar

og denne gangen med enda litt mer spissformulerte skriverier

Hvordan du kobler spørsmål til ham om sammenligning om benjamin er det nok bare du som klarer å koble til oppi hodet ditt.

Søprsmål pleier ikke å sammenlignes med noe til vanlig spesielt når de blir stilt til en spesifikk person og spørmålene omhandler det hypotetiske svaret personen ga

men du om det.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Lodium skrev (9 minutter siden):

For det første

Jeg har ikke sagt alle ofre

For det andre

Jeg sa endog at hvis det ikke skjer ofte så var jeg tilbøyelig  til å være enig med han

deretter stilte jeg han etrt spørsmål basert på hans hypotetiske svar

Jeg gjentar

og denne gangen med enda litt mer spissformulerte skriverier

Hvordan du kobler spørsmål til ham om sammenligning om benjamin er det nok bare du som klarer å koble til oppi hodet ditt.

Søprsmål pleier ikke å sammenlignes med noe til vanlig spesielt når de ikke blir stilt til en spesifikk person og spørmålene omhandler det hypytetiske svaret personen ga

men du om det.

Jeg forventet at det var en rød tråd,  da hele byste-saken omhandlet  bysten til Benjamin og om det kan oppfattes som urettferdig for pårørende til drapsofre som ikke får en byste. 

Tviler på at personen som nevnte taxikø hadde planlagt en omfattende diskusjon om drap begått i taxikøer opp mot voldtekter og kvinnekamp. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...