Gå til innhold

Rasisme i Norge?


Gjest

Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (3 timer siden):

Tror nok det heller bunner i at mange svarte tenåringer sine idoler er fryktelig dårlige rollemodeller, som f.eks rappere og tøffe gangstere, og at det blir sett på som en svakhet å være skoleflink. 

Og dette skal hvite og spesielt asiatere straffes for ved at det er vanskeligere for dem å komme inn på høyere utdanning med samme karakterer? Sinnsykt.

Jeg tror også det er en generell tro på at det «ikke nytter uansett».

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DjSlayer skrev (1 time siden):

Nei, samene kom etter de germanske stammene som "invaderte" Norge i fra sør rett etter istiden, Nord -Norge var utilgjengelig takket være den ekstreme kulden som hindret invandring i fra nord-øst.

Det er mulig. Jeg vet ikke hvem som var først, og jeg tenker at vi som er i båten nå får prøve å fungere sammen.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 minutter siden):

Det var da veldig bastant.

»Oslo har et inntektssystem som gir svært store forskjeller hvis man ser på hvor mye penger skolene får pr. elev. Mens Maridalen, Nordpolen og Tøyen runder 100.000 kroner pr. hode, ligger skoler som Bekkelaget, Slemdal, Munkerud, Grindbakken og Disen i motsatt ende av skalaen

I dag får skolene lik elevsats og likt basisbeløp (skiller kun mellom barne— og ungdomsskoler), men det er også en rekke millioner som fordeles ulikt. Det gjelder sosiodemografiske midler, penger til språkopplæring, småskoler og skoler med byomfattende spesialgrupper. I tillegg er det ekstrasatsinger, som Groruddalssatsingen.»

https://www.aftenposten.no/oslo/i/4OrV/store-forskjeller-mellom-oslo-skolene

Jeg refererte til amerikanske skoler fordi Vi diskuterte affirmative action i USA. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

Forskjellen er at i hvit kultur så er det unntak, i svart kultur så er det så og si normen.

Det var normen på min high School.   Det fantes ingen svarte på min high school.  Bare de flinkeste elevene ville jobbe hardt og få gode karakterer.

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Og skal det motbevise noe som er et velkjent problem i svart kultur? (I USA vel å merke)

Mangel på gode rollemodeller, muligens grunnet mangelen på 2 foreldre i en utrolig høy andel av befolkningen.

Det beviser like lite som dine påstander som ikke er noe annet enn meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 timer siden):

Føler ikke noe behov for å bevise noe som helst, enten finner du fakta ved å søke, ellers får du bare fortsette å tro på løgnen om at det er hvite mennesker sin skyld at svarte sliter på skolen.

Jeg skjønner at flere ikke ønsker å debattere, men heller holde taler til å utdanne andre om deres meninger uten behovet til å støtte deres meninger med fakta/kilder.

Det er mulig du har helt rett om denne saken , men det skal vi aldri vite uten objektive fakta/kilder som jeg ville gjerne høre på 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 timer siden):

Det er mulig. Jeg vet ikke hvem som var først, og jeg tenker at vi som er i båten nå får prøve å fungere sammen.

-k

Ja selvfølgelig.

jjkoggan skrev (11 timer siden):

En tom påstand uten kilder

https://en.wikipedia.org/wiki/African-American_family_structure

Det er et vellkjent fenomen i USA, det er også ett vellkjent fenomen når barn som vokser opp uten en far har en enklere vei inn i kriminell oppførsel. Det er det største problemet svarte i USA har i dag. noe BLM driter en lang marsj i. Dere er så ivrige for å peke på hvite som syndere at dere faktiskt skader den gruppen dere vil hjelpe. Jeg har ikke noe annet en forakt for dere.

Endret av DjSlayer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Tåkefyrste said:

Tror nok det heller bunner i at mange svarte tenåringer sine idoler er fryktelig dårlige rollemodeller, som f.eks rappere og tøffe gangstere, og at det blir sett på som en svakhet å være skoleflink. 

Og dette skal hvite og spesielt asiatere straffes for ved at det er vanskeligere for dem å komme inn på høyere utdanning med samme karakterer? Sinnsykt.

Ja, da har vi en alternativ forklaringsmodell!
Bare for å sette det i riktig kontekst er det dårlig utdanning blant afro-amerikanere du redegjør for, ikke sant?
alle afro-amerikanere hører på rap, og dette ødelegger skolegangen deres fordi det fostrer dårlige resultater som følge av dårlige idealer..
Hvis man hører for myebiggie blir det faktisk umulig å skole..
Men vent nå! Rap & hip-hop har jo bare eksistert en fraksjon av tiden denne tendensen har pågått, hva er da årsaken tidligere?
Blues og jazz kanskje, de hørte på for mye blues & jazz til å ha en god skolegang..
Det var sikkert den der apekatt-musikken de hørte på i afrika som dro dem inn i slaveriet også..

Og dette skal hvite straffes for?! At de der har ødelagt hodet sitt med den musikken?!

Jeg har aldri ment å klandre eller straffe hvite folk, jeg peker bare på et strukturelt problem, det er først når man ønsker å nekte for tingenes tilstand at man trenger det til å være et angrep på en annen gruppe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Atib Azzad said:

Ja, da har vi en alternativ forklaringsmodell!
Bare for å sette det i riktig kontekst er det dårlig utdanning blant afro-amerikanere du redegjør for, ikke sant?
alle afro-amerikanere hører på rap, og dette ødelegger skolegangen deres fordi det fostrer dårlige resultater som følge av dårlige idealer..
Hvis man hører for myebiggie blir det faktisk umulig å skole..
Men vent nå! Rap & hip-hop har jo bare eksistert en fraksjon av tiden denne tendensen har pågått, hva er da årsaken tidligere?
Blues og jazz kanskje, de hørte på for mye blues & jazz til å ha en god skolegang..

Tror det han sikter til ikke er musikken deres men at rapperne er idealer for mange av ungdommene - noen å se opp til. Og veldig mange av disse rapperne har vært doplangere, vært involert i voldskriminalitet o.l. Da tenker gjerne ungdommene at slik aktivitet er helt greit, det er kult, da kan man bli rik rapper som Jay-Z. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, debattklovn said:

Tror det han sikter til ikke er musikken deres men at rapperne er idealer for mange av ungdommene - noen å se opp til. Og veldig mange av disse rapperne har vært doplangere, vært involert i voldskriminalitet o.l. Da tenker gjerne ungdommene at slik aktivitet er helt greit, det er kult, da kan man bli rik rapper som Jay-Z. 

Hvis dette skal forklare tendensen (som eksisterte før rap) så fordrer det at alle afro-amerikanere hører på hip hop, samt at de reager annerledes en alle andre etniske grupper som også hører på hip-hop.
Det fordrer også at sjangeren er ensrettet og at den bare befolkes av slike aktører som passer det bildet som skisseres, og at budskapet alltid er negativt eller destruktivt.

Ingen av disse tingene er tilfellet.

Og hva tror du det skyldes at mange av svarte amerikanere som har beveget seg over i en kunstrettet karriere måtte finansiere det med penger fra illegale aktiviteter? Hvorfor kommer de ikke fra allerede rike familier, allerede etablert i musikk-industrien som Miley Cyrus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...