Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (59 minutter siden):

Eg vil også nemna at eg fekk ein PM frå @SilverShaded i respons til siste innlegget før tråden ble stengt, dvs denne:

Det viste seg at han hadde pastet inn feil link berre. ?

Rette linken var denne.

Det stemmer ! Jeg hadde begge rapportene oppe og klarte å linke feil. Idiotisk, siden hele vitsen med posten forsvant. Rakk ikke å fikse dette før tråden ble stengt. Beklager så mye !! Takk til Drunkenvalley, og til pappkake som også oppdaget feilen og sendte meg en PM.. ?

(I samme slengen kan jeg jo legge til at en Medical Examiner har en oppgave til, og det er ansvar for å fastslå avdødes identitet, noe som særlig gjelder ii de tilfeller hvor det gjelder en "John/Jane Doe". Nevnte det ikke i den opprinnelige posten siden det aldri var tvil om identitet mht. George Floyd.)

Endret av SilverShaded
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Drunkenvalley said:

Eg har fått med meg nyhetene, men det fremstår som skamlaust uærlig å samanlikne ødeleggelsen av eldgamle kulturminner av langt forbigåtte tider med destruksjon av generiske statuer av kjente mennesker som ikkje naudvendigvis burde hylles.

  • Kor mange statuer trur du Columbus har?
  • Kvifor skal me hylle Columbus?
  • Trur du historia "går vekk" fordi statuer av Columbus blir fjerna?

Konkretiser tilsvarende for andre statuer som blir tatt ned. Kanskje du byrje fatte eit mønster om du lese deg opp på historikken bak mange av statuene.

Akkurat hva du og dine likemenn synes om statuene er helt uinteressant. Begge gruppene driver med samme type hærverk, det var det som var poenget.  Veldig enkelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Elefantmesteren skrev (5 timer siden):

Okei, så man kan aldri sammenligne noen personer eller grupper fordi alle drikker vann? Maken til idioti.

Du kan sammenligne grupper for likheter.

Men det bør være ærlige sammenligninger.

Abortmotstandere er likere ISIS enn demonstrantene, da de bruker bomber og dreper uskyldige.

Endret av Red Frostraven
Mobiltastatur
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Elefantmesteren said:

 

Ein parallell uten paralleller.

6 hours ago, Elefantmesteren said:

 

Så kontekst er ikkje viktig for deg? Statuene ISIS ødela var nøyaktig like viktige som dei BLM ødelegger? Det er absolutt ingen forskjell overhodet her du kan innbille deg som medførte at ein gruppe blir kritisert, men ikkje den andre?

Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm.

6 hours ago, Elefantmesteren said:

 

Utover "ødela statuer," kva har dei egentlig felles?

Kvifor valgte debattklovn å samanlikne BLM med ISIS, i staden for å samanlikne med den Hungarske revolusjonen, eller den Franske revolusjonen, eller ein anna av dei mange, mange, mange historiske tilfellene kor statuer blir ødelagt?

Så kva har BLM felles med ISIS? Har BLM okkupert store deler av Amerika og holder det trussel med vold og drap, kor dei organiserere henrettelser på open plaza?

Så langt har dykk kun at begge drikke vatn og ødelegge statuer til felles. Dette er rett og slett for lite for at det er ein logisk samanlikning med ein velkjent terror-organisasjon som desidert er kjent for anna enn ødelagte statuer.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Elefantmesteren said:

Jaja, det var nå bare en sammenligning av den ene handlingen og ikke alt de driver med generelt.

Så kvifor kan me ikkje samanlikna deg og ISIS sida dykk begge drikk vatn, forresten? Det er jo berre ein samanlikning av den eine handlinga.

Det openbare svaret er jo at dykk ikkje har stort felles i det heila. Så kvifor skulle det vera upasselig å samanlikna deg med ISIS kun pga eit tullete vagt, typiskt trekk som kjennetegner mange grupper, men det er greit å samanlikna BLM og ISIS?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De fleste statsledere gjør sånne vink, så du kan nok finne bilder av fleste som ligner på Stalins vink.

 

Sånn som det er blitt nå, vil sympatiene begynne å snu motsatt, og man gjør seg selv en bjørnetjeneste.
Kan ikke begynne å rasere kulturminner, hva slags shit er det? Kan nesten ikke tro det er sant.
Nå er noe positivt blitt til tull.

 

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Delvis said:

Kan ikke begynne å rasere kulturminner, hva slags shit er det? Kan nesten ikke tro det er sant.

Kvifor er plutselig så mange grovt besatt av statuer igjen? Statuer som i stor grad hyller slave-eigere, masse-drapsmenn, og landsforrædere til og med.

Er det kulturminner? Nei. Mange av dei var plassert for å minne svarte og minoriteter om "deiras plass" i samfunnet. Mange av dei statuene var i praksis tiltenkt som trusler, og erklæringer til svarte og minoriteter at dei ikkje var velkomne der.

"Men me kunne flytta dei til museer," kjem gjerne svaret. Problemet er at museer er sjeldent interessert dei også. Mange av statuene som blir ynskja tatt ned er generiske masseproduserte statuer. Museer har allereie eksemplarer av det dei treng eller har lyst på.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

... generiske masseproduserte statuer.


Mange av disse statuene er satt opp for å hedre ledere og andre, som har gjort noe bemerkelsesverdig.

For eksempel bronsjestatuen av Churchill, statsministeren som ledet britene gjennom andre verdenskrig, laget av kunstneren Ivor Roberts-Jones.

Statuer av Robert E. Lee, Ulysses S. Grant med flere finnes mange steder i USA.
Selv om disse to, og flere andre kjente menn fra den tiden, representerte sørstatene, så er historien like viktig.

Jeg personlig ser ikke noe poeng i å rive ned statuer av menn som bidro i landets borgerkrig, for 150 år siden, ei heller av Columbus, mannen som oppdaget Amerika (etter vikingene), dette er bare tull, og endrer ikke noe som helst, annet enn at man ødelegger kulturminner.

Hvorfor ikke like gjerne rive hele Washington-monumentet, og alle statuer av slave-eieren George Washington.

Og hvorfor stoppe der, hva med Thomas Jefferson, Andrew Jackson med flere, selv Lincolns visepresident, Andrew Johnson, senere USAs 17. president, eide slaver.

Av de som grunnla USA, var det vel bare John Adams som ikke hadde slaver, så det er på tide å finne frem dynamitten ved Mount Rushmore, det fjellet må fjernes snarest, da det kan støte afro-amerikanere.


Når vi er i gang, så bør vel vi nordmenn døpe om Karl Johans Gate, ta tilbake Bohuslän fra svenskene, og ellers fjerne alle spor etter den svenske undertrykkingen vi led under i hundre år.
Som nordmann er det støtende at norske gater og områder er oppkalt etter svenske konger som undertrykte Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Så kontekst er ikkje viktig for deg?

Hvis du mener statuene ikke har noen verdi, så gjør ikke det at det er greit å bare ødelegge dem.

Quote

Utover "ødela statuer," kva har dei egentlig felles?

De drikker jo vann da... Men seriøst, ingen sa vet at de hadde noe mer til felles, så skjønner ikke hvorfor du spør om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drunkenvalley said:

Så kvifor kan me ikkje samanlikna deg og ISIS sida dykk begge drikk vatn, forresten? 

Go ahead.

Quote

Så kvifor skulle det vera upasselig å samanlikna deg med ISIS kun pga eit tullete vagt, typiskt trekk som kjennetegner mange grupper, men det er greit å samanlikna BLM og ISIS?

For det er jo så mange grupper som vandaliserer statuer nå for tiden, ikke sant. Og jeg sa heller ikke at de var BLM.

Endret av Elefantmesteren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (36 minutter siden):

Statuer av Robert E. Lee, Ulysses S. Grant med flere finnes mange steder i USA.
Selv om disse to, og flere andre kjente menn fra den tiden, representerte sørstatene, så er historien like viktig.

Historien er viktig. Å hedre dei i form av statuer er nåke heilt annet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Drunkenvalley said:

Er det kulturminner? Nei.

Nei, jeg vil kalle dem minner om personer som gjorde noe av historisk betydning.

Quote

Mange av dei var plassert for å minne svarte og minoriteter om "deiras plass" i samfunnet. Mange av dei statuene var i praksis tiltenkt som trusler, og erklæringer til svarte og minoriteter at dei ikkje var velkomne der.

Sant nok.

Lenke til kommentar

Det å fjerne disse statuene blir som å gå inn i historie bøkene og fjerne det som står der.. Det blir helt tullete og minner mer om sensur fra diktaturstater, det har ingenting å gjøre i ett demokrati. Vi kan ikke fornekte våres fortid, men vi kan lære av det og sørge for at historien ikke gjentar seg. 

Mange av disse statuene står der av historiske grunner, om det var å vinne over tyskerne under 2. Verdenskrig eller å delta i borgerkrigen i us. Disse har ofret mye for landet og neste generasjons frihet. Å gå tilbake 150 år i tid og dømme noen basert på dagens verdier er jo helt på jordet. Tenk om neste generasjon skulle gjort det samme mot oss, vi er ganske begrenset i dag, vis vi sammenligner oss med mennesker 150år frem i tid.

Jeg kan ikke si jeg godtar holdningene til mange mennesker på den tiden, men jeg må akseptere at sånn var det, og det får ikke jeg gjort noe med, det jeg får gjort noe med er mine holdninger i dag, og det er det eneste jeg bør forholde meg til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (37 minutter siden):

Hvorfor ikke like gjerne rive hele Washington-monumentet, og alle statuer av slave-eieren George Washington.

Fordi George Washington er ein av 45 Amerikanske presidenter, og er hedret for arbeidet sitt, til tross for slaveri.. Dei andre du nevnte er ikkje hedret for nåke annet enn deiras bidrag til å kjempe mot frigjørelsen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...