Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Trengte me statuer for å hugse Vidkun Quisling?

Om Tyskerne hadde satt opp ein av han, ville jo samtlige som er imot å fjerne statuer,  tatt vare på statuen av Quisling.. Kan jo ikkje slette historie.. Kva om statuen stod på Regjeringskvartalet eller utenfor Stortinget? Fint skue... 

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo stor forskjell både på statuene og hva de symboliserer, hvorfor de er reist, og hvem som har reist dem. Det blir helt feil å "skjære alle statuer over samme kam", hvis det går an å si. Historisk kontekst betyr mye i denne sammenhengen.

Statuer av personer som i hovedsak, eller bare, er kjent for slaveri, segregering og undertrykkelse ser jeg veldig godt hvorfor man ønsker fjernet. Noen står der som en del av det offentlige rom, som påminnelse på den undertrykkelsen mot svarte som har pågått i hundrevis av år. Disse statuene kunne for min del gjerne vært fjernet fra offentligheten hvor de skaper splid og splittelse, og heller blitt plassert på museum. 

Et godt eksempel på det motsatte er Churchill. Var Winston Churchill rasist? Ganske utvilsomt, men det er ikke derfor statuer av ham står reist i hele vesten. Statuene av Churchill står der etter hva han og Storbritannia gjorde under andre verdenskrig og som et symbol på solidaritet, offervilje og utholdenhet. Derfor mener jeg det er helt tøvete og historieløst å ønske statuer av ham fjernet. 

Det samme gjelder Holberg her hjemme i Norge - statuene er reist for forfatterskapet hans, ikke slavehandelen han var involvert i. Det var andre tider, og man må forstå den historiske konteksten og hvilket samfunn han var en del av for å forstå handlingene. 

Christopher Columbus er jeg mer usikker på. Han var en mann som selv i forhold til tiden han levde utførte grusomme handlinger. Mord og tyrrani, sexslaveri av barn ned i 9-10 års alderen, massevoldtekter, lista fortsetter. Selv på slutten av 1400-tallet var Columbus handlinger sett på som enestående ondskapsfulle og grusomme. Også ondskapsfulle handlinger er en viktig del av historien, men det finnes andre måter å fortelle historien på enn å opphøye dem på sokler.

Riving av statuer i sørstatene i USA har vært tema utallige ganger tidligere, lenge før George Floyd og bevegelsen vi nå ser. Mange statuer har blitt fjernet over årene. Her er en interessant kronikk om dette, skrevet av en historiker i 2017: https://www.dagbladet.no/kultur/statuer-til-besvaer/68622432

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange statuer som blir fjerna har heller ikkje historisk relevanse som rettferdiggjere at dei er der heller. Trenger me statuer til landsforrædere for å hugsa dei? Spesielt om museer ikkje ein gong held interesse for å ha dei burde det ringe nokre bjeller.

For eksempel Columbus. Han er kjent for å ha "oppdaget Amerika," men var det stort å juble? Det var allereie folkeslag på kontinentet. Menneske som Columbus umiddelbart byrja å misbruke når dei ankom - deriblant påtvang han dei slaveri. Etter at Columbus byrja ha mista arbetskraft når slaver forutsigbart døde i store mengder krevde han at befolkningen måtte betale; dei som ikkje betalte kutta dei hendene av.

Burde Columbus hylles med statuer som ikkje indikere grusomhetene han utførte? Trenger han statuer for å bli husket? Kva fortel ein statue av Columbus til lokalbefolkningen som bur rundt den?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Staten USA hadde ikke eksistert om ikke Columbus, eller en som ham, hadde gjort det han gjorde og satt ut på den lange ferd. Så jeg vil si han har ganske stor historisk betydning. Jeg synes ikke akkurat at han trenger å hylles i dagens tid, men personlig ser jeg ham likevel som relevant nok til at statuer av ham kan bli stående. Men om de skal det er det dog de i USA som må finne ut av, bare på en skikkelig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Elefantmesteren said:

 

Oppdagelsen av Amerika kan ein neppe unngå. Men ein trenge ikkje hylle Columbus for å hylle oppdagelsen av Amerika.

Og kvifor kan me ikkje heller minnes oppdagelsen av Amerika slik den faktiskt skjedde? Kvifor treng me ein statue av Columbus for å minnes oppdagelsen av Amerika? (Forsåvidt: Oppdagelsen av Amerika av Europas makter - dei som budde der var nok fullt klar over kontinentet dei budde på... ?)

Lenke til kommentar

Skal vi prøve å legge statuedebatten død. Den er bare et resultat av trolling. Utgangspunktet for diskusjonen var en idiotisk sammenligning mellom tilfeldige statuer i USA og uerstattelige kulturminner der vi ikke har mange hundre tusen sider opp og i mente om både historiene og personene.

Noen statuer har blitt revet. So what? Det har ingen betydning for demonstrasjonene og er ikke relevant for diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Sier du det?
Så da er det nesten som om man forsøker å konstruere et poeng, nesten som om man forsøker å tvinge inn enn negativ konnotasjon?

Kanskje jeg er treg nå, men dette skjønte jeg visst ikke. Snakker du om det med at noen vinker med hånden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppfølging på en sak som ble diskutert i denne tråden for en stund siden. Politimannen som viste "ok gesture", et helt vanlig tegn som de senere årene dessverre er blitt brukt av høyreekstreme for å symbolisere "white power" er under etterforskning.

NYPD officer appears to make white power sign at protest, prompting probe

Sitat

The New York Police Department said it is aware of the video and that the matter is under internal review.

A video of a uniformed New York City police officer appearing to make a white power symbol at a George Floyd protest Saturday in New York City has prompted an internal review.

The "OK" gesture has been used by people around the world for centuries, typically to signal consent, according to the Anti-Defamation League. Recently, the hand signal has also been appropriated to represent the letters w and p to signify "white power," stemming from a hoax in 2017 by members of the website 4chan, an anonymous and unrestricted online message board, the ADL says.

At the Saturday demonstration at New York City's Union Square, the officer made what appeared to be the gesture into the camera sight of a rapper, China Mac, who was recording himself at the protest. Another man nearby recorded the incident and provided a copy of his footage to NBC News. He requested anonymity out of fear of retribution.

https://www.nbcnews.com/news/us-news/nypd-officer-appears-make-white-power-sign-protest-prompting-probe-n1224141

NYPD officer filmed flashing white power hand gesture and laughing about it during George Floyd protests in New York City
The hand symbol, once innocuous and typically meaning 'OK', was initially associated with 'white power' as an online joke, but has since been adopted by fringe racist figures.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8374797/NYPD-officer-flashes-white-power-hand-gesture-laughs-George-Floyd-protests.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Kvifor er plutselig så mange grovt besatt av statuer igjen? Statuer som i stor grad hyller slave-eigere, masse-drapsmenn, og landsforrædere til og med.

 Syns heller det virker som at mange er grovt besatt av å fjerne sånt. Og det opplever jeg bekymringsverdig. Hvor skal i så fall grensen gå? Det er naturlig at man syns kunstarbeid bør bevares, så fremt ikke noe helt ekstremt tilsier annet. Enten det er statuer, malerier eller annen artefakt. Og da bør det i såfall vurderes nøye.

Det virker skremmende og ukontrollert det som skjer nå, der en slags meningsberm syns den skal få ta seg tilrette og forme alt i samfunnet etter sine ønsker. Der er besettelsen, og det er ikke bra i det hele tatt slik jeg ser det.
Det har også lite med saken/rasisme å gjøre. Vi må kunne være litt edruelige  og ikke la dette gå på sivilsajonen løs.

Jeg opplever det som at man nå en gruppering vil trumfe fram et feministisk venstreradikalt velde, ved å bruke tragiske hendelser på den måten som nå skjer. Det er som sagt skremmende. Det er ikke sånn demokratiet er ment å fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Delvis said:

Kanskje jeg er treg nå, men dette skjønte jeg visst ikke. Snakker du om det med at noen vinker med hånden?

@Atib Azzad poengterte at å samanlikne BLM og ISIS for å ødelegge statuer er like fjåsete; destruksjon av statuer under demonstrasjoner, erobringer, osv, er rett og slett standard affære - i hovudsak rettet mot statuer som er direkte symbolsk av kva dei demonstrere mot.

F.eks:

  • Fem dager etter at US blei erklært eit uavhengig land ødela dei ein statue av King George III.
  • Mange Nazi symboler og statuer blei tatt ned/ødelagt under og etter andre verdenskrig.
  • Kolonialske symboler blir også ofte fjernet/ødelagt, for eksempel ein statue for Cecil John Rhodes i Cape town og ein statue for Columbus i Venezuela.
  • I Irak ble Saddam Husseins statue revet ned og ødelagt.
  • Og i Egypt blei portrett av Hosni Mubarak ødelagt.
  • Mens i Libya blei ein statue av Muammar el-Qaddafi ødelagt.
  • Syria så ein statue av Hafez al-Assad bli ødelagt.
  • Også i Russland/USSR territorier blir dei tatt ned og vandalisert. F.eks ein statue av Stalin.
  • I lignende grad blei også statuer av Lenin ødelagt. Så sent som i 2013 i Kiev deriblant.
  • Confederate flagget blei plukket ned av ein aktivist i South-Carolina.

Nokre av disse statuene blir seinare erstattet av nye symboler, for eksempsel i Venezuela blei Columbus' plass erstatted med Guaicaipuro, som kjempet mot dei spanske erobrerne.

https://www.nytimes.com/2017/08/17/world/controversial-statues-monuments-destroyed.html

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tråden som lenket meg dit nemne også ein til.

Quote

There's another post floating around showing Fox taking photos of burnt out cars and arson scenes from some early Minneapolis riots, and using them in articles describing the "autonomous zone" in Seattle.

I'll edit as link back in if I find it again.

Edit: this one

https://www.reddit.com/r/bestof/comments/h7zb69/ualarbus_catches_fox_news_photoshopping_gunman/fuo9j3a/

1f9v6ma6xk451.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...