Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (19 minutter siden):

Så hvis man har et system hvor sosiale forskjeller gjør at afroamerikanske har lettere for å bli kriminelle, er overrepresentert i fengsler, har størst sjanse for å bli drept av politiet. 

Hva kan være grunnen til det tro? 

Greit være litt basert i sannhet , vi alle er klar over at black on black crime er i flere områder av USA enn epidemi uten like.

Og at politibetjenter i USA må være veldig på vakt når de stopper hva som kan være voldelig gjengmedlemmer, har du sett klipp på nett om hvor fort en situasjon for en politibetjent går fra "Hei" til pistoler fyres av ? 

 

Washington Post-statistikk

Washington Post har i en årrekke ført statistikk over drap gjennomført av polititjenestemenn- og kvinner i USA. I 2019 ble det begått 1004 drap av polititjenestemenn i USA. I 802 av tilfellene ble rasen/ hudfargen på den drepte registrert. Av disse var 371 hvite, mens 236 var svarte. De resterende var latinamerikanere eller andre. De fleste som ble drept var i stor grad bevæpnet. De med svart hudfarge som ble drept var i betydelig flere tilfeller bevæpnet enn de hvite individene.

Washington Posts statistikk viser også at det var ti, 10, tilfeller hvor en svart person som ikke var bevæpnet ble drept. Etterforskningen av disse tilfellene viser at i fem hendelser ble polititjenestemannen angrepet. I to tilfeller ble politibetjenten siktet for uaktsomt drap.

 

Videre kan man fra statistikken til FBI og amerikansk politi lese at per 10.000 arresterte svarte amerikanere blir tre drept av politiet. For samme antall hvite arrestert blir fire drept av politiet.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kvifor ikkje? Kva slags fantasi lede deg her?

Han var anklagd for å forfalsket ein $20 seddel. Det fremgår ikkje at dei undersøkte denne anklagen. Det fremgår ikkje at dei hadde nokon årsak til å velja arrestere han i utgangspunktet. Det fremgår ikkje at dei visste om han hadde ein historikk.

Og viktigst av alt: Motsatte seg arrest? Når skjedde det igjen?

Når motsetter han seg arrest her? At han slit med å komme seg ut av bilen? Når han snubler? Dei fire minuttene med ukjent handlinger, som me mystisk mangle bodycam for? Skal me stola på politiet her, når dei tydelegvis ikkje eig eit einaste jævla kamera på sin person?

Det er ikkje å stikke under stolen at George var beruset. Men meine du at dette betyr at "har lite kontroll over motorfunksjon" er å "motsette seg arrest"? 

TL;DR

  • Korleis var det at han var straffedømt relevant her? Synes det nokon gang i denne videoen?
  • Korleis var det at han "motsatte seg arrest"?
  • Korleis meine du at det at han er beruset rettferdiggjere handlingane til politiet?

Det er en video fra en annen vinkel som viser at han motsetter seg politiet og nekter å etterfølge det han får beskjed om. Ikke uventet klarer jeg ikke å finne den, sikkert slettet fra youtube for alltid.

Han sitter i førersetet i en bil med en dødelig dose fentanyl i seg og klarer knapt å stå oppreist. Tror du virkelig at politiet ikke klarer å se at noen er så beruset at man bør ta en nærmere titt på saken? Den falske seddelen havnet vel i andre rekke når ambulanse måtte tilkalles.

Nå klarte jeg å finne én video.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

For det første er ikke et rulleblad noen unnskyldning for å drive maktmisbruk, og selvsagt ikke til drap. For det andre, har du noen beviser på at firerbanden sjekket eller hadde informasjon om rullebladet hans før de gikk til aksjon ?

Nei, åpenbart ikke, jeg hevder kun at rulleblad ofte er relevant ved pågripelse, ettersom det nevnes at det er helt irrelevant at Floyd tidligere var straffedømt for vold.

I min verden er det særdeles relevant dersom politiet anså at de hadde med en beruset voldsmann å gjøre, det er også relevant at han motsatte seg pågripelse, han kommer jo ut av døren på andre siden av politibilen, og selv når de setter på håndjern ser det ikke ut til at han er nevneverdig samarbeidsvillig på videoen nedenfor?

Jeg ser at det er håpløst å diskutere dette punktet, så jeg gir opp, det virker som om de fleste er lite interessert i å diskutere detaljene rundt pågripelsen, og blir i overkant provoserte, selv om jeg gang på gang nevner at jeg prinsipielt er enig i at politiet drepte George Floyd.

Det er verdt å merke seg at det var to andre afro-amerikanere i bilen, som ikke ble pågrepet.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

Nei, åpenbart ikke, jeg hevder kun at rulleblad ofte er relevant ved pågripelse, ettersom det nevnes at det er helt irrelevant at Floyd tidligere var straffedømt for vold.

I min verden er det særdeles relevant dersom politiet anså at de hadde med en beruset voldsmann å gjøre, det er også relevant at han motsatte seg pågripelse, han kommer jo ut av døren på andre siden av politibilen, og selv når de setter på håndjern ser det ikke ut til at han er nevneverdig samarbeidsvillig på videoen nedenfor?

Jeg ser at det er håpløst å diskutere dette punktet, så jeg gir opp, det virker som om de fleste er lite interessert i å diskutere detaljene rundt pågripelsen, og blir i overkant provoserte, selv om jeg gang på gang nevner at jeg prinsipielt er enig i at politiet drepte George Floyd.

...Dei drive og vrenge armen hans til hinsides. Det er fysiskt vanskelig å vera meir samarbeidsvillig enn han er, spesielt i hans tilstand.

Og ja, det blir lett provoserende når du kjem med påstander som er eller rander på tvert ut fantasi. For eksempel er det ingen informasjon som indikere at dei visste om rullebladet. Dette blir da spesielt provoserende siden dette er kategorisk brukt av rasister for å rettferdiggjøre vold og drap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, 0laf said:

...

I min verden er det særdeles relevant dersom politiet anså at de hadde med en beruset voldsmann å gjøre, det er også relevant at han motsatte seg pågripelse, han kommer jo ut av døren på andre siden av politibilen, og selv når de setter på håndjern ser det ikke ut til at han er nevneverdig samarbeidsvillig på videoen nedenfor?


...

Her er en bedre video som viser litt av hva som skjer når de prøver å ta ham med til bilen. Jeg vet ikke om han kollapser eller om han prøver å vri seg unna?

Med så mye opiater i blodet er det et under at han klarer å gå i det hele tatt...

Bonus: det viser også at han dropper en pose med hvitt pulver som man kan gjette hva er...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

Det mangler den absolutt viktigste statistikken av alt, som skal statistikken er verdiløs uten:

Hvor mange av de drepte var genuint skyldig i et lovbrudd som forsvarte bruk av dødelig makt fra politiet ein side ved pågripelsen eller konfrontasjonen, eller gjorde så stor motstand at dødsfallet kan anses som en ulykke..?

Kilden bør ikke være selvrapportering fra politiet, men gjennomgang av politisaker.

Uavhengige undersøkelser og gjennomgang av politisaker viser at politiet i USA bruker mer unødvendig makt mot fargede enn mot hvite, i tillegg til at de skaper unødvendige og uberettigede konfrontasjoner med fargede betydelig oftere enn mot hvite.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

...Dei drive og vrenge armen hans til hinsides. Det er fysiskt vanskelig å vera meir samarbeidsvillig enn han er, spesielt i hans tilstand.


Ut i fra videoen, så ville jeg si det var svært enkelt å være mer samarbeidsvillig, også i hans tilstand.
Det fremstår ikke akkurat som om han er særlig samarbeidsvillig i det hele tatt.
 

Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Og ja, det blir lett provoserende når du kjem med påstander som er eller rander på tvert ut fantasi. For eksempel er det ingen informasjon som indikere at dei visste om rullebladet. Dette blir da spesielt provoserende siden dette er kategorisk brukt av rasister for å rettferdiggjøre vold og drap.


Fantasi? Jeg har heller ikke hevdet at de viste om rullebladet, det jeg svarte på var :  

0laf skrev (1 time siden):

 

Psykake skrev (1 time siden):

Nettavisen ja. Som også postet en artikkel vedrørende Floyd sitt rulleblad, som at det hadde noe å si på hvorfor han ble drept. 

Du er naiv dersom du tror at tidligere domfelte for voldskriminalitet ikke behandles som en større risiko ved pågripelse, både i USA og Norge.

Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke at politiet tyr til for voldsomme metoder, men at det er relevant er helt åpenbart, og sammen med beruselse og at han motsatte seg arrest, var det trolig ledende til at Floyd ble behandlet på den måten han ble.


For meg er det svært relevant at Floyd hadde et grovt rulleblad, slik at jeg ser ikke problemet med en artikkel som belyser dette?

Det jeg svarer, er altså at rulleblad ofte er relevant, og at politiet i trolig de fleste land agerer annerledes når de har med en kjent kriminell voldsmann å gjøre, hvorvidt politiet viste dette om Floyd, vet ikke jeg, svaret var ment generelt.

Dersom du føler deg støtt av dette, å tror alle som ikke synger kombaja å skriver "I can't breathe" er rasister, så er det kanskje på tide å legge bort tastaturet litt, å få seg litt luft ?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Nei, åpenbart ikke, jeg hevder kun at rulleblad ofte er relevant ved pågripelse, ettersom det nevnes at det er helt irrelevant at Floyd tidligere var straffedømt for vold.

I min verden er det særdeles relevant dersom politiet anså at de hadde med en beruset voldsmann å gjøre, det er også relevant at han motsatte seg pågripelse, han kommer jo ut av døren på andre siden av politibilen, og selv når de setter på håndjern ser det ikke ut til at han er nevneverdig samarbeidsvillig på videoen nedenfor?

Jeg ser at det er håpløst å diskutere dette punktet, så jeg gir opp, det virker som om de fleste er lite interessert i å diskutere detaljene rundt pågripelsen, og blir i overkant provoserte, selv om jeg gang på gang nevner at jeg prinsipielt er enig i at politiet drepte George Floyd.

Det er verdt å merke seg at det var to andre afro-amerikanere i bilen, som ikke ble pågrepet.

 

Det ironiske er at Floyd's kamerat og medpassasjer (som sier at Floyd var føyelig, prøvde å prate med politimennene og ikke mpotsatte seg arrest) faktisk hadde en arrestordre på seg. Han var de ikke interessert i overhodet, men han har blitt arrestert nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (2 minutter siden):

 

Kanskje vi bør holde oss for gode for InfoWars-videoer og heller prøve å finne andre, litt mindre ekstreme kilder.

https://mediabiasfactcheck.com/infowars-alex-jones/

"Overall, InfoWars/Alex Jones is a crackpot, tin foil hat level conspiracy website that also strongly promotes pseudoscience. The amount of fake news and debunked conspiracy claims, as well as extreme right wing bias, renders InfoWars a non-credible source on any level."

Spoiler

2090273650_Skjermbilde2020-06-05kl_16_22_30.thumb.png.f578e5c0782938f779eb7c5dbad65f6f.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Ut i fra videoen, så ville jeg si det var svært enkelt å være mer samarbeidsvillig, også i hans tilstand.
Det fremstår ikke akkurat som om han er særlig samarbeidsvillig i det hele tatt.
 


Fantasi? Jeg har heller ikke hevdet at de viste om rullebladet, det jeg svarte på var :  


For meg er det svært relevant at Floyd hadde et grovt rulleblad, slik at jeg ser ikke problemet med en artikkel som belyser dette?

Det jeg svarer, er altså at rulleblad ofte er relevant, og at politiet i trolig de fleste land agerer annerledes når de har med en kjent kriminell voldsmann å gjøre, hvorvidt politiet viste dette om Floyd, vet ikke jeg, svaret var ment generelt.

Dersom du føler deg støtt av dette, å tror alle som ikke synger kombaja å skriver "I can't breathe" er rasister, så er det kanskje på tide å legge bort tastaturet litt, å få seg litt luft ?

Jeg forstår hva du mener og hva du står for. Jeg respekterer meningen din og sier meg totalt uenig. 

Føler meg ikke støtt og tror ikke at alle som ikke sitter i sirkel og synger er rasister. Merkelapp? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Kanskje vi bør holde oss for gode for InfoWars-videoer og heller prøve å finne andre, litt mindre ekstreme kilder.

https://mediabiasfactcheck.com/infowars-alex-jones/

"Overall, InfoWars/Alex Jones is a crackpot, tin foil hat level conspiracy website that also strongly promotes pseudoscience. The amount of fake news and debunked conspiracy claims, as well as extreme right wing bias, renders InfoWars a non-credible source on any level."

  Hide contents

2090273650_Skjermbilde2020-06-05kl_16_22_30.thumb.png.f578e5c0782938f779eb7c5dbad65f6f.png

 

Himmel og hav så oppegående du er! Du burde få en eller annen premie.

Hva er infowars? Du har jo slettet hele innlegget. Uansett snakker du om en video, så fint om du i stedet for å være komplett NPC prøver å tenke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår hva du mener og hva du står for. Jeg respekterer meningen din og sier meg totalt uenig. 


Det jeg står for, er altså at politiet gikk alt for langt, og var skyld i George Floyds død, det er en pussig ting å si seg uenig i, men okey?

Jeg antar at det du egentlig mener, er at du er uenig i at rulleblad har noen relevanse ved pågripelse, ettersom det er det jeg hevder akkurat nå.

Ved å skrive "hva du står for", så antar jeg du insinuerer noe, men jeg lar den gå for denne gang !

Dessverre er dette et faktum, politiet kontrollerer jevnlig folk de stopper og mistenker for noe opp mot straffesaksregister.
Dersom vedkommende kommer opp på dataen i bilen som tidligere straffedømt for flere voldsepisoder, så er det helt brennsikkert at politiet agerer på en mer forsiktig måte ved pågripelse, enten du er uenig eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

...Eller kanskje du burde unngå å argumentere det same som rasistene på forumet her?

Hvilke rasister er dette?

Du er sikker på at det ikke er deg selv som er problemet, som tillegger alle dine med-debattanter meninger de ikke har?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Og @0laf: I ditt tilfelle har eg ikkje argumentert at du er rasist. Men eg meine du fremme retorikk som rasister bruker - om du ikkje var klar over det er det trist, men forståelig til ein grad. 

Men (dei fleste) rasistene her på dette forumet er ikkje akkurat vanskelige å finna. Det er ikkje snakk om å vera sensitiv her, disse folka har jo praktiskt talt fyrt opp batsignals.

  1. Dei uttrykke nesten konsekvent ein form av white genocide teorier. Dvs. ein tru at norge blir snikislamisert, eller elles at flyktninger eller immigranter "innvaderer".
  2. Dei nemne statistikker som FBI krimstatistikken som bevis på at svarte menneske - som ein rase - er meir kriminelle. Dette er ikkje opp for slik tolkning - statistikken seie ikkje kva dei søker etter, og å bastant velja ein slik tolkning uten bevis må me vel begge kunne etablere at er per definisjon rasistisk?
  3. Dei nemne kor farlige utlendinger er her i Norge, og kva trussel dei utgjer for det norske folk... ut frå følelse, ikkje fakta. Dei antar at ein eller fleire raser/etnisiteter er konsekvent meir kriminelle. Som ovenfor, dei meine dette uten relevante bevis, og me må vel kunne vera enig at det er per definisjon rasistisk.
  4. Ofte har dei eit fleksibelt kompass om kva som er lovleg eller ikkje, eller er fleksible om kor viktig ting er, og kven som er ansvarleg for hendingar, tilsynelatende ekslusivt pga forskjeller i rase eller etnisitet. F.eks har me mennesker som fortel om kor viktig det er at norske befolket bevarer si arv, men heilomvender og fortel at kultur ikkje er viktig når det er samers kultur.

Også er det vel eit par ting til som skjer konsistent her som lede ein til å konkludere at dei held rasistiske meiningar og holdningar, men det var det eg kom på frå toppen av hodet. ?‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge en fersk måling gjennomført av Ipsos, publisert i dag av ABC News, ser 74% av amerikanere på George Floyds død som et symbol på underliggende rasisme. Målingen er også svært negativ lesning for president Donald Trump:

74% of Americans view George Floyd's death as an underlying racial injustice problem: POLL
https://abcnews.go.com/Politics/74-americans-view-george-floyds-death-underlying-racial/story?id=71074422

Majority of Americans view killing of George Floyd as broader racial injustice issue, 66% disapprove of President Donald Trump’s response
https://www.masslive.com/politics/2020/06/majority-of-americans-view-killing-of-george-floyd-as-broader-racial-injustice-issue-66-disapprove-of-president-donald-trumps-response-abc-news-poll-finds.html

Sitat

Nearly three-fourths of Americans view the death of George Floyd at the hands of a white police officer as a sign of an underlying racial injustice problem, a new ABC News/Ipsos poll finds, a significant shift from a similar question asked just six years ago.

Spoiler

IpsosPoll_GeorgeFloyd_Q3_BroaderProblem_


Americans overwhelmingly view Floyd killing as part of larger problem

Sitat

1. Three-quarters (74%) of Americans believe the killing of Floyd is part of a broader problem in the treatment of African Americans by police.

  • Virtually all Democrats (92%) and African Americans (94%) believe this killing is part of a broader problem.
  • Republicans are split with 55% saying it’s part of a broader problem and 45% saying it is an isolated incident.

2. Two-thirds (66%) of Americans disapprove of the way Donald Trump is handling the response to Floyd’s death.

  • Only 7% of African Americans and 22% of people under the age of 30 approve of the President’s handling of the aftermath of Floyd’s killing. Two-thirds (69%) of Republicans approve of his job here.

3. Two in five (39%) Americans approve of President Trump’s handling of the response to coronavirus, unchanged over the last two weeks.

  • Trump’s support on his handling of COVID-19 continues to come primarily from Republicans (84%), White Americans (49%), and people without a college degree (57%).

https://www.ipsos.com/en-us/new-polls/abc-coronavirus-poll-wave-11

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Og @0laf: I ditt tilfelle har eg ikkje argumentert at du er rasist. Men eg meine du fremme retorikk som rasister bruker - om du ikkje var klar over det er det trist, men forståelig til ein grad. 


Dersom retorikken er relevant, så er det helt ubetydelig for meg hvem som bruker den?

Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):
  1. Dei nemne statistikker som FBI krimstatistikken som bevis på at svarte menneske - som ein rase - er meir kriminelle. Dette er ikkje opp for slik tolkning - statistikken seie ikkje kva dei søker etter, og å bastant velja ein slik tolkning uten bevis må me vel begge kunne etablere at er per definisjon rasistisk?
  2. Dei nemne kor farlige utlendinger er her i Norge, og kva trussel dei utgjer for det norske folk... ut frå følelse, ikkje fakta. Dei antar at ein eller fleire raser/etnisiteter er konsekvent meir kriminelle. Som ovenfor, dei meine dette uten relevante bevis, og me må vel kunne vera enig at det er per definisjon rasistisk.


Ser ikke problemet dersom statistikken er riktig?

Statistisk er afro-amerikanske menn overrepresentert på kriminalstatistikken i USA, men dette skyldes i en viss grad åpenbart sosioøkonomiske forhold og diskriminering i rettsvesenet.

Det gjør dog ikke statistikken feil.
Selv om fattigdom, dårlige nabolag, lavere utdannelse osv. gjør at afro-amerikanske menn er overrepresentert, så er de fremdeles overrepresentert, enten du vil eller ikke, det er ikke nødvendigvis rasistisk å påpeke dette.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snikpellik said:

En video fra Sacramento viser en helt unødvendig brutal pågripelse av en mann som står rolig, med hendene over hodet, med ryggen til før han blir sparket i ryggen og lagt i bakken. Politiet sier så "he was not complying with our commands, it's that simple":

Det er standard prosedyre å få den arresterte til å legge seg ned på magen med hendene bak ryggen.
"Down on the ground, now" eller "Down on your stomach" er typiske kommandoer.
Videoen er kuttet slik at den starter når action'en begynner, vi vet derfor ikke om politiet allerede flere ganger hadde bedt ham om å legge seg ned. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, debattklovn said:

Det er standard prosedyre å få den arresterte til å legge seg ned på magen med hendene bak ryggen.
"Down on the ground, now" eller "Down on your stomach" er typiske kommandoer.
Videoen er kuttet slik at den starter når action'en begynner, vi vet derfor ikke om politiet allerede flere ganger hadde bedt ham om å legge seg ned. 

Og det er derfor passende å utøve vold her?

P.s.: Svaret er nei.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote

Washington Posts statistikk viser også at det var ti, 10, tilfeller hvor en svart person som ikke var bevæpnet ble drept. Etterforskningen av disse tilfellene viser at i fem hendelser ble polititjenestemannen angrepet. I to tilfeller ble politibetjenten siktet for uaktsomt drap.

Fem(5) uskyldige svarte menn ble drept av politiet ifjor. For et gigantisk problem, dere. Systematisk, institusjonelt, rasistisk samfunn. 
Hittil er 17+ drept som følge av demonstrasjonene... 

?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...