Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

George Floyd blei ikkje "behandlet som en større risiko" - han var drept.

Dersom man har gardinen langt nedtrukket så kan man vinkle det slik, men formålet med pågripelsen var neppe å drepe George Floyd.

At tidligere domfellelser for vold, dersom politiet var klar over disse, fører til at politiet generelt er mer forsiktige ved pågripelse, bør være åpenbart.

Det må gå an å diskutere pågripelsen uten "han ble drept"-våset som det eneste motargumentet, alle er nok enig i at politiet gjorde feil, og at Floyd åpenbart ikke skulle blitt holdt nede så lenge at han døde, det betyr ikke at politiet ikke hadde grunn til å anholde Floyd, eller til å holde han nede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):

Du er naiv dersom du tror at tidligere domfelte for voldskriminalitet ikke behandles som en større risiko ved pågripelse, både i USA og Norge.

Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke at politiet tyr til for voldsomme metoder, men at det er relevant er helt åpenbart, og sammen med beruselse og at han motsatte seg arrest, var det trolig ledende til at Floyd ble behandlet på den måten han ble.

Nope. Han lå på magen med håndjern på ryggen og var ingen stor risiko for en gjeng bevæpnede politimenn. Hans kriminelle historie eller måten han oppførte seg ved pågripelsen, rettferdiggjør eller forklarer ikke på noen helst måte at han ble drept. 

Det var det som liksom var poenget mitt. Han kriminelle fortid har ingen betydning for behandlingen han ble utsatt for. Ergo Nettavisen er full av dritt. 

For det er det dette defineres som. Et drap. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Nope. Han lå på magen med håndjern på ryggen og var ingen stor risiko for en gjeng bevæpnede politimenn. Hans kriminelle historie eller måten han oppførte seg ved pågripelsen, rettferdiggjør eller forklarer ikke på noen helst måte at han ble drept. 


Du ser ikke ut til å forstå dette, men dersom han ikke var straffedømt, ikke motsatte seg arrest, ikke var beruset osv, men oppførte seg eksemplarisk å satt seg inn i politibilen, så ville han heller aldri endt på bakken med en politimann over seg.

Hvordan du oppfører deg under pågripelse, og hvorvidt politiet kjenner til at du tidligere har vært voldelig, er selvfølgelig relevant for hvordan du behandles.

Dersom du tror en ruset person ikke kan gjøre skade eller stikke av selv om han er i håndjern, så er du desillusjonert, det er en grunn til at politi i alle land trenes opp til å alltid ha kontroll på pågrepne.

Igjen, jeg er ikke uenig at politiet gikk for langt, jeg hevder ikke at hans rulleblad rettferdiggjør noe som helst, men det er åpenbart relevant, selv om enkelte ser ut til å ha dratt gardinene helt ned, å ønsker egentlig ikke diskutere noe som helst, mannen er død, alt annet er liksom irrelevant.
 

Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Dette er da ikkje første gangen du er forvirret, siden du også later til å mene tidligere at kriminelle står for politi-ansettelser, legger opp utformingen av utdanninga deiras, og forsyne dei med våpen.


Dersom du kan sitere meg på det, så skal jeg gladelig innrømme at jeg er forvirret, men det har jeg så vidt jeg vet aldri skrevet, ikke en gang noe i nærheten, så det er vel heller deg som er forvirret?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Snikpellik said:

Risk of being killed by police use of force in the United States by age, race–ethnicity, and sex
https://www.pnas.org/content/116/34/16793

 

 

For det første tilbakeviser du ikke hans påstand, jeg vet ikke om du er klar over det eller ikke...

 

 

F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1

 

Hvilken gruppe skiller seg soleklart ut her?

MENN.

Mens kvinner har en risiko på et par tusendels prosent i snitt, har menn ~40 tusendel % i snitt sjanse for å  bli drept av politiet.

20 ganger høyere risiko, om ikke mer!!

Konklusjon:

Det er systematisk diskriminering av menn som er årsaken. Politiet hater menn, og dreper dem for moro skyld. USA er styrt av et matriarki og er gjennomsyret av mannehat.

 

...

men sånn helt seriøst, årsaken er nok at menn er overrepresenterte i voldelig kriminalitet (og det meste), akkurat som svarte er overrepresenterte. Det mest fornuftige er å se på antall drepte per kriminell som blir arrestert, åpenbart.

Mer kriminelle/voldelige -> høyere sannsynlighet for å bli drept i konfrontasjon med politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Du ser ikke ut til å forstå dette, men dersom han ikke var straffedømt, ikke motsatte seg arrest, ikke var beruset osv, men oppførte seg eksemplarisk å satt seg inn i politibilen, så ville han heller aldri endt på bakken med en politimann over seg.
 

Så han får skylde seg selv, med andre ord. Det er denne vinklingen jeg reagerer på, for det forsøker å legge skylden over på Floyd. At hvis han bare hadde gjort ditt eller datt, ville han ha vært i live.

 

Så langt er dette en vinkling jeg kun har sett folk som påstår at de ikke er rasist, meeeeeeeeeeen. 

 

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (7 minutter siden):

Så han får skylde seg selv, med andre ord. Det er denne vinklingen jeg reagerer på, for det forsøker å legge skylden over på Floyd. At hvis han bare hadde gjort ditt eller datt, ville han ha vært i live.


Det har ikke jeg hevdet, jeg argumenterer kun for at hans rulleblad er relevant, selv om du mener det er irrelevant.

På den andre siden, helt klart ja, dersom Floyd hadde opptrådt annerledes, ville han trolig vært i live.
Det betyr ikke at jeg forsøker å rettferdiggjøre politiets feil eller at jeg mener Floyd hadde skyld i sin egen død, kun at jeg innser enkle faktum, som at hans oppførsel og livsstil gjorde at han havnet på bakken på den måten.

Jeg minner om at dette ikke er første gang slike ting skjer, i Norge har vi blant annet Obiora og Erik Are Stedt, som døde på lignende måte.
  

Psykake skrev (6 minutter siden):

Så langt er dette en vinkling jeg kun har sett folk som påstår at de ikke er rasist, meeeeeeeeeeen. 


Eller folk som er oppegående nok til å se hele saken, uten skylapper og uten å ty til ufine merkelapper på andre, som rasist.

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (7 minutter siden):

 

 

Mer kriminelle/voldelige -> høyere sannsynlighet for å bli drept i konfrontasjon med politiet.

Så hvis man har et system hvor sosiale forskjeller gjør at afroamerikanske har lettere for å bli kriminelle, er overrepresentert i fengsler, har størst sjanse for å bli drept av politiet. 

Hva kan være grunnen til det tro? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Det har ikke jeg hevdet, jeg argumenterer kun for at hans rulleblad er relevant, selv om du mener det er irrelevant.

På den andre siden, helt klart ja, dersom Floyd hadde opptrådt annerledes, ville han trolig vært i live.
Det betyr ikke at jeg forsøker å rettferdiggjøre politiets feil eller at jeg mener Floyd hadde skyld i sin egen død, kun at jeg innser enkle faktum, som at hans oppførsel og livsstil gjorde at han havnet på bakken på den måten.

Jeg minner om at dette ikke er første gang slike ting skjer, i Norge har vi blant annet Obiora og Erik Are Stedt, som døde på lignende måte.
  


Eller folk som er oppegående nok til å se hele saken, uten skylapper og uten å ty til ufine merkelapper på andre, som rasist.

 

Du skriver jo at hvis han bare hadde oppført seg ordentlig, ville han ikke ha blitt drept. Hvordan kan dette tolkes på en annen måte enn at ansvaret for at Floyd ble drept ligger hos han selv? 

Det er bokstavelig talt det du skriver. 

 

Whataboutism om saker i Norge er igrunn ikke relevant for Floyd sin sak og viser igjen din vilje til å flytte fokus. Hver sak er unik mener jeg og definitivt like ille når det ender med at et menneske mister livet unødvendig og at livet blir frarøvet av den myndigheten som skal beskytte deg. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (19 minutter siden):

Nope. Han lå på magen med håndjern på ryggen og var ingen stor risiko for en gjeng bevæpnede politimenn. Hans kriminelle historie eller måten han oppførte seg ved pågripelsen, rettferdiggjør eller forklarer ikke på noen helst måte at han ble drept. 

For det er det dette defineres som. Et drap. 

 

Jeg er enig at politiet var alt for brutale med måten de holdt han nede, og det at han hadde håndjern på betyr i mine øyne at dette var et drap, om de mente drepe er nok heller tvilsomt, så siktelsen pr idag er nok korrekt.

Politiet i USA har generelt lite utdanning for å bli politi og flere kommer inn i politiet med enten PTSD fra krig eller søken etter action det iblandet at sikkert en del rasister ønsker seg makten som politibetjent er som en eksplosiv bombe som nå har gått av i USA.

I land som Norge er de aller fleste i politiet stikk motsatt av hva man finner i USA, samme med resten av de nordiske landene.

 

 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, 0laf said:

Du ser ikke ut til å forstå dette, men dersom han ikke var straffedømt, ikke motsatte seg arrest, ikke var beruset osv, men oppførte seg eksemplarisk å satt seg inn i politibilen, så ville han heller aldri endt på bakken med en politimann over seg.

Kvifor ikkje? Kva slags fantasi lede deg her?

Han var anklagd for å forfalsket ein $20 seddel. Det fremgår ikkje at dei undersøkte denne anklagen. Det fremgår ikkje at dei hadde nokon årsak til å velja arrestere han i utgangspunktet. Det fremgår ikkje at dei visste om han hadde ein historikk.

Og viktigst av alt: Motsatte seg arrest? Når skjedde det igjen?

Når motsetter han seg arrest her? At han slit med å komme seg ut av bilen? Når han snubler? Dei fire minuttene med ukjent handlinger, som me mystisk mangle bodycam for? Skal me stola på politiet her, når dei tydelegvis ikkje eig eit einaste jævla kamera på sin person?

Det er ikkje å stikke under stolen at George var beruset. Men meine du at dette betyr at "har lite kontroll over motorfunksjon" er å "motsette seg arrest"? 

TL;DR

  • Korleis var det at han var straffedømt relevant her? Synes det nokon gang i denne videoen?
  • Korleis var det at han "motsatte seg arrest"?
  • Korleis meine du at det at han er beruset rettferdiggjere handlingane til politiet?
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, 0laf said:

Du er naiv dersom du tror at tidligere domfelte for voldskriminalitet ikke behandles som en større risiko ved pågripelse, både i USA og Norge.

Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke at politiet tyr til for voldsomme metoder, men at det er relevant er helt åpenbart, og sammen med beruselse og at han motsatte seg arrest, var det trolig ledende til at Floyd ble behandlet på den måten han ble.

Han motsatte seg ikke arrest og han hadde håndjern på seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Psykake said:

Så hvis man har et system hvor sosiale forskjeller gjør at afroamerikanske har lettere for å bli kriminelle, er overrepresentert i fengsler, har størst sjanse for å bli drept av politiet. 

Hva kan være grunnen til det tro? 

Ukultur? Glorifisering av kriminalitet? Manglende ansvar for egne avgjørelser? Det er nok en kombinasjon av mange ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Og viktigst av alt: Motsatte seg arrest? Når skjedde det igjen?


2:13 inn i videoen din, de har problemer med å få han inn i bilen, deretter ser det ut som han sparker etter politiet ut døren på andre siden av bilen, å ender opp med å komme ut på andre siden av politibilen, hvor han ender på bakken med et par politibetjenter over seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (Akkurat nå):

Ukultur? Glorifisering av kriminalitet? Manglende ansvar for egne avgjørelser? Det er nok en kombinasjon av mange ting.

Ja det gir mening. For det er jo ikke slik at det er vanskelig å bryte ut hvis man blir født inn i kriminalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


2:13 inn i videoen din, de har problemer med å få han inn i bilen, deretter ser det ut som han sparker etter politiet ut døren på andre siden av bilen, å ender opp med å komme ut på andre siden av politibilen, hvor han ender på bakken med et par politibetjenter over seg.

Heng han! 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, 0laf said:

2:13 inn i videoen din, de har problemer med å få han inn i bilen, deretter ser det ut som han sparker etter politiet ut døren på andre siden av bilen, å ender opp med å komme ut på andre siden av politibilen, hvor han ender på bakken med et par politibetjenter over seg.

Han snublet på fortauskanten. Dette er ingen overraskelse når fyren synleg knapt har balanse. Det du beskriv er ikkje å "motsette seg arrest," han er allereie under arrest, men er beruset, forvirret, og uttrykker problemer med å puste.

Ville ein norsk politimann reagert likt?

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror dere er mer enige enn dere selv tror. Dere er enige om at Floyd ble drept av politet, det er det ingen (eller ekstremt få) som er uenig i. Det 0laf er inne på med detaljene rundt pågripelsen og hendelsesforløpet er mer relevant rent juridisk kanskje, når dette skal opp for retten. Men ingenting av dette rettferdiggjør det brutale drapet, og det virker det heller ikke som noen mener.

Lenke til kommentar
0laf skrev (52 minutter siden):

Du er naiv dersom du tror at tidligere domfelte for voldskriminalitet ikke behandles som en større risiko ved pågripelse, både i USA og Norge.

Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke at politiet tyr til for voldsomme metoder, men at det er relevant er helt åpenbart, og sammen med beruselse og at han motsatte seg arrest, var det trolig ledende til at Floyd ble behandlet på den måten han ble.

For det første er ikke et rulleblad noen unnskyldning for å drive maktmisbruk, og selvsagt ikke til drap. For det andre, har du noen beviser på at firerbanden sjekket eller hadde informasjon om rullebladet hans før de gikk til aksjon ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...