Gå til innhold

Volkswagen tar innpå Tesla innen elbil­innovasjon, ifølge rapport


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Nei midt 2020 var planen, men det når de ikke. også får vi se om de når august som det nå ser ut til å bli.  

Når sa VW midt? All kommunikasjon jeg har fått fra VW sier sommeren 2020. Sommeren er i Europa juli, august, september. Nå ser det ut som om de første bilene kommer sent i juli. Da er en godt innafor og mye mer innafor enn andre større leverandører av elektriske biler. 

VW la from en plan for godt over fem år siden og har holdt seg til den planen siden og har levert på hver eneste milepæl. Det vitner om godt håndtverk i alle ledd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Bengt Who skrev (1 time siden):

Dere får holde fast på at lille e-golf som brukes på korte turer har lavt forbruk. Lykke til på turer lengre enn 200km med den.

Så lenge du får ladet så Kan du fint legge ut på 400km tur. Lenger enn det og ladingen ar alt for lang tid. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 minutter siden):

En artikkel basert på det som er ubekreftede påstander i en bekke mine tyske bekjentskaper omtaler som næringslivets Se&Hør?

Har større tiltro til VW direktørerer sine egne ord på video

https://mobile.twitter.com/jstackmann/status/1252977484682989568?s=19

Den som hører nøye etter hører også en vesens forskjell i filosofi kundebehandling sett opp mot selskap som Ikke bryr seg om kunder og kvalitet. 

ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (6 minutter siden):

Når sa VW midt? All kommunikasjon jeg har fått fra VW sier sommeren 2020. Sommeren er i Europa juli, august, september. Nå ser det ut som om de første bilene kommer sent i juli. Da er en godt innafor og mye mer innafor enn andre større leverandører av elektriske biler. 

VW la from en plan for godt over fem år siden og har holdt seg til den planen siden og har levert på hver eneste milepæl. Det vitner om godt håndtverk i alle ledd. 

Du får spørre han som har redigert wiki artikkelen, tenker jeg? 

Vi får se hvordan det går, men poenget er fortsatt det samme. Det finnes ikke en eneste bil, så rapporten er premature...

 

Så blir det jo spennende å se hvordan de leveres, stand både hardware og software messig :)

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Du får spørre han som har redigert wiki artikkelen, tenker jeg? 

Vi får se hvordan det går, men poenget er fortsatt det samme. Det finnes ikke en eneste bil, så rapporten er premature...

 

Så blir det jo spennende å se hvordan de leveres, stand både hardware og software messig :)

Den store feilen med bilen er jo at den ikke tar taklast. Det er helt merkelig at den ikke tar taklast. Så da må en vente på en annen og bedre bil. Muligens ID.4 om den ikke blir for dyr. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (3 minutter siden):

Den store feilen med bilen er jo at den ikke tar taklast. Det er helt merkelig at den ikke tar taklast. Så da må en vente på en annen og bedre bil. Muligens ID.4 om den ikke blir for dyr. 

Tja manglende sete bak på den "beste" modellen er jo også ett problem tenker jeg? Men ja, ID3 er ikke så spennende i mine øyne heller. Mer spent på det som kommer senere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tja manglende sete bak på den "beste" modellen er jo også ett problem tenker jeg? Men ja, ID3 er ikke så spennende i mine øyne heller. Mer spent på det som kommer senere :)

Er mer spent på kjørefølelse og ting i bruk selv på akkurat ID.3. Det viser jo litt egenskaper man kan forvente med en haug av andre bilder som kommer på samme platform. 

Manglende sete bak handler om klassifisering på bilen i versjonen med størst batteri. Et batteri er tungt. Så jeg regner med dette er grunnen for manglende taklast også. De har rett og slett stappet så mye batterier det er mulig på en bil som skal innenfor en viss klassifikasjon. Sånn sett er det på tide å oppdatere klassifikasjonene, for det er litt teit at man må prioritere bort sånne ting. Mindre batterier hadde gjort taklast håpløst og unødvendig, mens mer batterier gjør det umulig uten å ta steget inn i neste type bil. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (1 time siden):

Er mer spent på kjørefølelse og ting i bruk selv på akkurat ID.3. Det viser jo litt egenskaper man kan forvente med en haug av andre bilder som kommer på samme platform. 

Manglende sete bak handler om klassifisering på bilen i versjonen med størst batteri. Et batteri er tungt. Så jeg regner med dette er grunnen for manglende taklast også. De har rett og slett stappet så mye batterier det er mulig på en bil som skal innenfor en viss klassifikasjon. Sånn sett er det på tide å oppdatere klassifikasjonene, for det er litt teit at man må prioritere bort sånne ting. Mindre batterier hadde gjort taklast håpløst og unødvendig, mens mer batterier gjør det umulig uten å ta steget inn i neste type bil. 

Men e-Golfen har nesten på kiloet samme vekt. De har kliss likt tak og fremdeles har e-Gold 75kg taklast mens ID.3 har ingenting. Jeg finner ingen fornuftige forklaringer på hvorfor. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (26 minutter siden):

Men e-Golfen har nesten på kiloet samme vekt. De har kliss likt tak og fremdeles har e-Gold 75kg taklast mens ID.3 har ingenting. Jeg finner ingen fornuftige forklaringer på hvorfor. 

Hvilken av dem? ID.3 med minste pakka veier vell 1,625 kg, mens eGolf veier 1540 kg? Differansen mellom minste pakken og største pakken er + 103kg.  Det er jo ekstremt komplisert å ha tunga rett i munnen for slike ting, siden om bilen skal selges i EU, Asia og USA så har man jo mange forskjellige typer regler for klassifikasjoner. Forsikringer f.eks hopper jo opp om man tar steget inn i neste klassifikasjon. 

 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Hvilken av dem? ID.3 med minste pakka veier vell 1,625 kg, mens eGolf veier 1540 kg? Differansen mellom minste pakken og største pakken er + 103kg ved cellenivå trur jeg det var. Det er jo ekstremt komplisert å ha tunga rett i munnen for slike ting, siden om bilen skal selges i EU, Asia og USA så har man jo mange forskjellige typer regler for klassifikasjoner. Forsikringer f.eks hopper jo opp om man tar steget inn i neste klassifikasjon. 

 

Ah, nettopp. Glemmer hele tiden at den komme med større batteripakke også. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Poenget var at e golf slår tm3 på energiforbruk i flere tester.I NAF sin test 15 vs 18,5 kWh PR 100km Det er det som er virkningsgrad. Det kan være mange årsaker til at det er slik men slik er det. Om det er fordi e golf har varmepumpe eller er bedre isolert aner jeg ikke.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ev-winter-range-test-2020/

At tyske eiere rapporterer akkurat samme tall er vel neppe tilfeldig. At tesla muligens er bedre når den ikke trenger å varme opp kupeen er en annen sak. Sikkert bra om du bor i Tyrkia eller Mexico. Men her i Norge er middeltemperatur lavere enn 22grader og da er dette viktig.

Dessuten er det viktig å tenke på at teslabjørn ikke er noen tosk. Han vet hva som påvirker både rullemotstand og vindmotstand. Han øker dekktrykk og finner ut hvilke dekk som ruller lettest. Det er veldig lett å manipulere på disse faktorene når man kjenner dem.

Poenget var at en mindre og lettere bil selvsagt bruker mindre energi. Det er som nevnt en av grunnene til at Model 3 har mye bedre rekkevidde enn Model S 75 som har samme batteristørrelse.

Og så hjelper det lite å bruke mindre energi når rekkevidden også er mye dårligere på e-Golfen.

Endret av hekomo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (5 timer siden):

En artikkel basert på det som er ubekreftede påstander i en bekke mine tyske bekjentskaper omtaler som næringslivets Se&Hør?

Har større tiltro til VW direktørerer sine egne ord på video

https://mobile.twitter.com/jstackmann/status/1252977484682989568?s=19

Den som hører nøye etter hører også en vesens forskjell i filosofi kundebehandling sett opp mot selskap som Ikke bryr seg om kunder og kvalitet. 

Ja, et selskap som er tatt flere ganger for å jukse med utslippstester, og som utsatte dyr og mennesker for giftige utslipp i eksperimenter. For ikke å snakke om Audi-sjefen som havnet i fengsel.

Der snakker vi vesensforskjell i filosofi ja.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (5 timer siden):

VW la from en plan for godt over fem år siden og har holdt seg til den planen siden og har levert på hver eneste milepæl. Det vitner om godt håndtverk i alle ledd. 

Tja, de har tydeligvis hatt mange planer og målsetninger...

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

https://www.greencarreports.com/news/1043065_volkswagen-will-dominate-the-world-of-electric-cars-got-that

Det har vært verre med det å faktisk levere varene!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Poenget var at en mindre og lettere bil selvsagt bruker mindre energi. Det er som nevnt en av grunnene til at Model 3 har mye bedre rekkevidde enn Model S 75 som har samme batteristørrelse.

Og så hjelper det lite å bruke mindre energi når rekkevidden også er mye dårligere på e-Golfen.

Det blir jo det samme som med e tron som kjører 1000km like raskt som tesla model 3. Den bruker mere men lader mye raskere.

selvfølgelig bruker den mere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (42 minutter siden):

De har jo levert på alt som står i de lenkene. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (45 minutter siden):

Ja, et selskap som er tatt flere ganger for å jukse med utslippstester, og som utsatte dyr og mennesker for giftige utslipp i eksperimenter. For ikke å snakke om Audi-sjefen som havnet i fengsel.

Der snakker vi vesensforskjell i filosofi ja.

Klart det er vesensforskjellig i filosofi der. Hele konsernet legger jo tidligere feil bak seg. Her har vi en diger organisasjon som er villig til å lære av sine feil. Som igjen betyr at vi får fantastiske elbiler produsert etter strenge krav til bærekraft. Alle som liker bærekraft må være fulle av respekt for de grep VW har tatt og for den veien VW har staket ut fremover. Det er langt fra lle organisasjoner som viser en slik vilje og evne til refleksjon og endring. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (28 minutter siden):

Helt siden Hitler ?
Spøk til side. Hvorfor er det så viktig? ID har ikke kommet enda. Hvis du vil ha en, kjøp en? Det er sikkert en ålreit bil :)

Kan ikke ha taklast, det er eneste grunnen til at det ikke blir ID.3 på meg. Jeg håper ID.4 blir innfor budsjett. At min neste elbil kommer fra VAG er det liten og ingen tvil om ?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det blir jo det samme som med e tron som kjører 1000km like raskt som tesla model 3. Den bruker mere men lader mye raskere.

selvfølgelig bruker den mere.

Eh, nå snakker vi om effektivitet og forbruk her. Hvorfor begynner du å blande inn e-tron som har stort forbruk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...