Gå til innhold

Test: Audi E-Tron Sportback er en lekrere utgave av den populære bilen


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

 F.eks er det ok med 0-100 på 20 sekunder om bilen er komfortabel og godt skrudd sammen, for å ta et annet eksempel?

Jeg kan ikke snakke for andre, men på min liste kommer aksellerasjon langt ned på prioriteringslisten. 20s er drøyt, men ærlig talt: Jeg bruker ikke aksellerasjonen jeg har tilgang på i 99% av min kjøring.

Min prioriteringsliste (som egentlig er en liste over mest til minst vektet) Ligner på noe slikt:
* Pålitelighet. (Bilen skal virke)
* Tillit til at leverandør står ved produktet og fikser ting uten å lage støy
* Komfort (interør, instrumenter, oppheng og seter, særlig seter)
* Fremkommelighet (hjulklaring, 4wd etc)
* Praktikalitet (Gode lasteløsninger, taklast, hengerfeste, komfort i passasjerseter etc)
* Kostnad
* Motorytelse o.l

Så når du snakker om aksellerasjon er du inne på det som kanskje er aller minst prioritert fra min side. Mens godt skrudd sammen og komfortabel ligger nær toppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Nei, de er ikke sammenlignbare på pris men de burde være sammenlignbare på forbruk. Model X har litt større frontareal, etron SB har litt høyere vekt. Prismessig ville en ny etron SB u/vinterdekk kostet meg 564k slik jeg vil ha den, mens Model X koster 914k. Altså 62% dyrere, noe som er alt for mye. Så ved kjøp av ny bil i dag hadde det blitt en Audi på meg, om jeg måtte kjøpe helt ny. 

Med effektivitet mener jeg hvor mye energi bilen bruker fra batteriet for å kjøre en viss distanse. Hva slags trade-off har Audi gjort mot Model X da mener du, siden den bruker så mye mer energi? Bilen er jo mer aerodynamisk, og vektforskjellen er minimal. Altså må forskjellen i forbruk komme annet steds fra. I +10 grader har det neppe noe med klimaanlegget å gjøre, da gjenstår drivverk og rullemotstand. Mulig de har satt på dekk med rullemotstand F, ikke vet jeg. Det forklarer uansett ikke mer enn en del av forskjellen, om så er tilfelle. Og det er heller ikke en tradeoff som er nødvendig å gjøre, det er masse gode dekk å få tak i med rullemotstand B og endog A. 

Personlig tror jeg forskjellen ligger i drivverket, der Audi sitt dessverre er relativt ineffektivt. 

Model x brukte vel 25kwh PR mil på en norsk test mens Audi brukte 23kwh PR mil i denne testen. Om frontarealet er 6% større på model x er det vel rimelig at den bruker litt mere. I praksis bruker de aller fleste el biler omtrent det som er logisk i forhold til frontareal, CV verdi og vekt. Har ikke sett test av lightyear one men antar den er litt mere økonomisk. At EPA tall og andre normer spriker er skjelden særlig relevant. Porche har innrømmet å ha manipulert tallet mye lavere for at kunder ikke skal bli skuffet. EPA tallet er 200 miles men mange biltester viser at den går fint 300miles. Kjører man den i 90km i timen på autobahn går den over 550km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Man måler ikke effekt, effekt er en utregnet verdi. Man måler strøm og spenning, og ganger disse sammen for å finne effekten. 

Ja, Teslaen viser strøm ut fra batteriet. Forbruk når man kjører stemmer bra med gjenværende strøm på batteriet, som man enkelt kan se via en 3.parts app og en blåtann CAN-bus dongle. Dessverre måler den ikke forbruk i park, så om bilen blir stående i park med klima på f.eks mens man er inne og handler så vil ikke verdiene stemme lengre. Jeg antar (men vet ikke 100%) at Audi gjør det på samme måten. Jeg kjenner ikke til noen elbiler som f.eks viser strøm inn eller ut av inverter, kun forbruk til motorer eller andre varianter. 

 

Ettersom vi er i flisespikkerhjørnet i kveld, så skyter jeg inn at også fasevinkel og overharmoniske strømmer må tas høyde for, så det er ikke så enkelt som strøm * spenning heller.
Men en ting er ihvertfall sikkert: Man måler ikke effekt, og heller ikke energi, direkte, i et tariffapparat.

Det hadde uansett ikke vært mer enn et tynt påskudd for å stokke om på begrepene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, sverreb said:

Jeg kan ikke snakke for andre, men på min liste kommer aksellerasjon langt ned på prioriteringslisten. 20s er drøyt, men ærlig talt: Jeg bruker ikke aksellerasjonen jeg har tilgang på i 99% av min kjøring.

Min prioriteringsliste (som egentlig er en liste over mest til minst vektet) Ligner på noe slikt:
* Pålitelighet. (Bilen skal virke)
* Tillit til at leverandør står ved produktet og fikser ting uten å lage støy
* Komfort (interør, instrumenter, oppheng og seter, særlig seter)
* Fremkommelighet (hjulklaring, 4wd etc)
* Praktikalitet (Gode lasteløsninger, taklast, hengerfeste, komfort i passasjerseter etc)
* Kostnad
* Motorytelse o.l

Så når du snakker om aksellerasjon er du inne på det som kanskje er aller minst prioritert fra min side. Mens godt skrudd sammen og komfortabel ligger nær toppen.

Her har vi noen som vet hva man skal se etter i en bil. Second that!
Jeg skyter inn at ytelse ofte er invers proposjonal med pålitelighet.
Går du for en 70hk diesel ala Citroen Berlingo, Toyota Corolla, Kia Rio e.l., så er det nesten garantert å være en god bil, helt uavhengig av merke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare å glede seg til at lakken begynner å falle av om noen år. Tyskerne har sliti med "sinkslipp" nå i 20 år uten å ha funnet en løsning på problemet.

 

Har selv en 18 år gammel japse(som er laget i japan) og bortsett fra bremsene så er det ikke byttet en ting på den, originale dempere og fjærer til å med. Hatt nyere tysk bil før og aldri mer. Overpriset søppel rett å slett.

Endret av freddy85
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, BippeStankelbein said:

 

Ettersom vi er i flisespikkerhjørnet i kveld, så skyter jeg inn at også fasevinkel og overharmoniske strømmer må tas høyde for, så det er ikke så enkelt som strøm * spenning heller.

Måler man ved batteriet er det DC, så da er det mindre styr med slikt, men jeg har vært med på å måle effekt i DC enheter som hadde en lastprofil som fikk det aller meste av utstyr til å gi helt feil tall (GHz range overharmoniske) . Slikt er lettere på lavspent. Det er grenser på hvor høy slewrate man kan ha på strømmen i et 400V system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvorfor Tesla Model 3 blir nevnt her. Det er jo to helt forskjellige biler.

Folk som trenger det Audi Etron har, kan enkelt å greit ikke gå for enn Model 3.

Tenker da spesielt på;

Sittekomfort for baksete passasjerene.

Hengerfeste med kapasitet.

Stor bagasjerom luke.

Det er også rart å sammenligne med Tesla Model X som begynner på 900.000kr. Hvor Audi Etron begynner på 520.000kr.

Sammenligning burde være Jaguar I-Pace og Mercedes EQC. Det er vel ingen andre som har tilsvarende bakkeklaring?

(Og eventuelt Tesla Model Y, når den kommer....)

For all del, det er kjekt når det er engasjement i kommentarfeltet, men føler det blir litt mye fokus på Tesla når den sammenlignes mot biler som ikke er i samme klasse.

Blir litt som å sammenligne rekkevidde på en batteri bil og en diesel bil. Det kan sammenlignes, men en trenger ikke dette fordi det er forskjellige biler/ideer/bruk. (Om noe ville det vært mer riktig å sammenligne Etron med diesel/bensin biler i samme klasse)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, keramikklampe said:

Forstår ikke helt hvorfor Tesla Model 3 blir nevnt her. Det er jo to helt forskjellige biler.

Folk som trenger det Audi Etron har, kan enkelt å greit ikke gå for enn Model 3.

Tenker da spesielt på;

Sittekomfort for baksete passasjerene.

Hengerfeste med kapasitet.

Stor bagasjerom luke.

Er helt forskjellige biler ja, men man kan bruke det som en liten erstatter for Model Y intill den kommer. Model Y er jo helt lik Model 3, bare at den har: 

Sittekomfort for baksete passasjerene.

Hengerfeste med kapasitet.

Stor bagasjerom luke.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Er helt forskjellige biler ja, men man kan bruke det som en liten erstatter for Model Y intill den kommer. Model Y er jo helt lik Model 3, bare at den har: 

Sittekomfort for baksete passasjerene.

Hengerfeste med kapasitet.

Stor bagasjerom luke.

Tviler på om folk som kjøper en Audi e tron vurderer en oppblåst model 3. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (21 timer siden):

Det som teller er cdA. Altså man må multiplisere med det totale frontarealet som er større.

Ellers får man bare notere at fansen som vanlig tar én parameter og legger 100% vekt på den og glemmer at folk ønsker en komplett bil. Noe salgstallene tyder på.

Godt at noen flere skjønner at en må se på cdA.

 

Salgstallene tyder på at de som skal ha Tesla nå venter på neste modell. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden):

Vintertest duger ikke til å sjekke hvor effektivt f.eks drivverket er eller hvor høy rullemotstand eller luftmotstand er siden klimaanlegget har svært mye å si. Jeg snakker om forbruk på sommerdekk. Fra april til november. 

Man bruker jo bilen hele året. Er det ikke best å se hvor langt den går i "worst case" og så er sommer, sol og vind i ryggen bare en kjærkommen bonus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Man bruker jo bilen hele året. Er det ikke best å se hvor langt den går i "worst case" og så er sommer, sol og vind i ryggen bare en kjærkommen bonus?

Vintertest er helt relevant. Rekkevidde blir feks kraftig redusert pga oppvarming av kupe. Her kan fabrikantene gjøre mye. 

1 hvor godt er bilen isolert. Dårlige glassruter vil gi høyere tap enn isolert glass. God isolering og skikkelige tetninger vil også gjøre sitt.

2. Varmegjenvinning av kupeluft. Det går fint Ann å bruke varmepumpe på luften som går ut av bilen. Kjøle ned denne lufta og bruke varmen til å varme opp ny luft. Dette har jeg ikke sett ennå. Svært mange bruker bilen om vinteren og det er her de store utfordringene med el bil ligger.

På en bil jeg hadde for mangen år siden var det en salt beholder som tok vare på varmen fra motoren og pøste den tilbake når jeg kaldstarter bilen. En slik beholder kunne mange el biler hatt slik at oppvarmingen av kupe gikk raskere når bilen står kaldt og lading ikke er tilkoblet. På min bil var dette genialt i fergekøer osv. Da kunne jeg holde kupeen varm i 20 min uten at motoren gikk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Man bruker jo bilen hele året. Er det ikke best å se hvor langt den går i "worst case" og så er sommer, sol og vind i ryggen bare en kjærkommen bonus?

Nå skrev jeg ikke et eneste ord om rekkevidde, kun om forbruk. Rekkevidde er jo avhengig av flere forhold, som f.eks batteristørrelse ;)

Forbruket er det som bekymrer meg med Audi og som ville vært den største ulempen for meg om jeg hadde kjøpt en (ikke rekkevidden, den er god nok på 50-modellen for min del). Jeg skjønner ikke hvorfor den bruker 20-30% mer enn Model X på sommerføre, når bilene ellers har sammenlignbar vekt og luftmotstand. Høyere forbruk gir høyere kostnad, både på hjemmelading og hurtiglading. 

Jeg ville vært tilsvarende skuffet om en fossilbil brukte 0,8l/mil dersom tilsvarende konkurrerende biler med sammenlignbare motorer brukte 0,65l/mil.

Og nei, det er ikke bare på biltester. Sjekk Facebook-gruppa for etron-eiere, folk er jo grisefornøyde om de kommer ned på 210Wh/km på pen landeveiskjøring på langtur sommerstid mens jeg noenlunde enkelt kommer ned på 170-180Wh/km med X'en.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (1 time siden):

Godt at noen flere skjønner at en må se på cdA.

Salgstallene tyder på at de som skal ha Tesla nå venter på neste modell. 

Salgstallene akkurat nå er ihvertfall ingen vits i å se på ;) Tesla er helt tom for biler, og folk som hadde levering i Q2 har fått beskjed om utsettelse til Q3. Det blir neppe levert mer enn en håndfull biler ut Q2 i Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Nå skrev jeg ikke et eneste ord om rekkevidde, kun om forbruk. Rekkevidde er jo avhengig av flere forhold, som f.eks batteristørrelse ;)
 

Det vet jo alle så det blir bare kverulering. Det innlegget du svarte på nevnte at e-tron hadde et forbruk som bare var 9,3% mer enn Model X.

Tesla: The Range Discrepancy, Part II

Sitater:

Edmunds:
"I'm tired of this. I am not able to match, let alone exceed, the Tesla's rated range. This flies in the face of every other EV. I've driven 334 miles in a Bolt, which is only rated at 238 miles. I've had similar (and frequent) range-busting results in the Leaf, the Volt, the Kona EV and many others. But never in a Tesla, be it an S, X or 3. And I’m driving the same commute."

Alex Roy
But Tesla's numbers have never really made sense to me either.

I've driven a lot of Teslas. I set the electric cross-country record three times: twice in a Model S, once in a Model 3. These are great cars, but I can tell you that there's no universe in which a Tesla can approach its EPA ratings in real-world driving.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 minutter siden):

Salgstallene akkurat nå er ihvertfall ingen vits i å se på ;) Tesla er helt tom for biler, og folk som hadde levering i Q2 har fått beskjed om utsettelse til Q3. Det blir neppe levert mer enn en håndfull biler ut Q2 i Norge.

Wow, 9 måneder på rad hvor lavt salg forklares med manko på biler samtidig som de har en lagerbeholdning på 30 000 stykk. Tror man på den forklaringen, så tror man på alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (20 minutter siden):

Wow, 9 måneder på rad hvor lavt salg forklares med manko på biler samtidig som de har en lagerbeholdning på 30 000 stykk. Tror man på den forklaringen, så tror man på alt.

Du må gjerne sjekke Teslas lager av biler i Norge selv, det kan man enkelt gjøre på nett. Sjekk gjerne FB-gruppene også for meldinger fra folk som har fått flyttet utlevering fra Q2 til Q3. Jeg tviler på at lagrene renner over av biler samtidig som de ikke sender noen av de til Norge ;)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (34 minutter siden):

Det vet jo alle så det blir bare kverulering. Det innlegget du svarte på nevnte at e-tron hadde et forbruk som bare var 9,3% mer enn Model X.

Nettopp, forbruk. Hvordan er det kverulering? Om man tenker på kostnadene eller miljøpåvirkningen så er det forbruk man bekymrer seg for, ikke rekkevidde. De to henger selvsagt sammen, men man kan fint bry seg om en av delene og ikke så mye om den andre. 

Og de 9,3% var altså på vinteren. Forskjellen er langt større de de 7-8 månedene i året vi kjører på sommerdekk. Spørsmålet er hvorfor. jeg registrerer at ingen her har noen forslag, annet enn spekulasjoner om at Audi viser forbruk som ladet strøm. Noe som ville vært helt idiotisk, da ladetapene i bilen er langt høyere for AC-lading enn for DC-lading. Om det var slik ville bilen vist lavere forbruk om man hadde hurtigladet den. Alle skjønner at det ikke er tilfelle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Du må gjerne sjekke Teslas lager av biler i Norge selv, det kan man enkelt gjøre på nett. Sjekk gjerne FB-gruppene også for meldinger fra folk som har fått flyttet utlevering fra Q2 til Q3. Jeg tviler på at lagrene renner over av biler samtidig som de ikke sender noen av de til Norge ;)

De produserte 15 000 flere biler enn de solgte i Q1 og regnskapene viste en lagerbeholdning på 4,5 milliarder USD 1. april, opp en milliard fra forrige kvartal. Hva tror du bilprodusenten Tesla har på lager som kan være verdt så mye?

At et par enkeltbrukere ikke får bil før i Q3 kan rett og slett skyldes at etterspørselen har tørket så mye inn at det ikke er nok biler til å forsvare en forsendelse. Eller at de bare har fått beskjed om si det for å holde en eller annen aksjepumpende historie gående. Som kjent så holdes dette selskapet oppe av håp og drømmer og ikke noen som helst realiteter.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...